Eerste station met deze naam, 15 mei 1896 geopend ter vervanging van station Sint Anthoniedijk. Het station lag ter hoogte van de 2e van Swindenstraat. 15 oktober 1939, na ophoging van de lijn, werd het station vervangen door zuidelijker gelegen nieuw station Muiderpoort.
Michiel ten Broek | 26 jan 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Ja, er is bij de Spoorwegwerken Oost rekening gehouden met de eventuele "ringlijn" bij de kunstwerken van Muiderpoort waar je kater slecht bij zou kunnen komen. Dat was al helemaal het geval bij Amsterdam Amstel, dat er een compleet perron bij zou krijgen. Het zou inderdaad neerkomen zijn op viersporigheid. |
Wouter | 19 aug 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Waarom is het viaduct van spoor 8 en 9 zo breed? Is hier soms rekening gehouden met toekomstige extra (inhaal)sporen? |
Jeroen | 24 feb 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tijdens WO II had station Amsterdam Muiderpoort een beruchte reputatie. Vrijwel alle opgepakte Amsterdamse joden, maar ook andere "foute" mensen (in de ogen van de bezetter) werden namelijk hier op transport gesteld richting Westerbork en van daaruit verder. Op het Oosterspoorplein is ter nagedachtenis hier aan een klein monument geplaatst. |
Kylie | 18 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ai.... pfft! .. .. ik bedoelde "beeldtjes"... volgende keer als ik voorbij loop, neem ik een foto, en stuur dat door naar jullie toe. Thanks ;o) |
Antwoord webmaster: |
eh, leuk dat je jezelf verbeterdt, maar je bedoelde waarschijnlijk beeldjes, daar zit toch geen T in? |
Kylie | 16 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand wat betekend de kleine beedtjes die romdom de station zijn geplaats? Zij lijken op kleine 'bewakers'... maar ik weet he neit zeker, en kan niks over ze vinden. |
Antwoord webmaster: |
ik niet, maar misschien iemand anders? |
Rob Ketelaar | 22 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De sporen 2, 3, 8 en 9 liggen langs het perron, De sporen 1 en 4 (lijn naar Diemen) zijn inhaalsporen en de sporen 5,6,7 zijn goederensporen. Ik kan me herinneren dat Muiderpoort een aparte ingang en tunnel had voor vetrekkende passagiers en een aparte tunnel en uitgang voor aankomende passagiers. |
Antwoord webmaster: |
dank, wat veel mensen niet snappen is dat het spoornummers zijn en niet perronnummers. |
Anne | 16 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom heeft dit station alleen perrons met de nummer 3, 4, 8 en 9? |
Antwoord webmaster: |
alvast op eventuele spoorverdubbeling voorbereid wellicht? of liggen er daar al meer sporen dan alleen de perron sporen? ik ben er niet bekend. |
Ria Agterberg | 21 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nog nooit zo'n vervelend station meegemaakt, waarom geen loopbrug of zo, moet je om overstappen eerst station uit en daarna weer station in door de regen over straat. Zal nooit meer via Muiderpoort gaan maar via Duivendrecht, dan maar later op plaats van bestemming. |
Antwoord webmaster: |
wat een geklaag zeg om een kein stukje lopen. koop dan een auto! zoveel overstappers zijn er niet waarschijnlijk om een hele loopbrug aan te leggen, maar je moet het zelf weten hoor. |
Irma van Wijgerden | 5 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn er op staion Muiderpoort bagagekluisjes?? |
Antwoord webmaster: |
dat vind je bij de links aan de rechterkant van het scherm (voorzieningen op dit station). maar ik dacht dat ze er niet zijn.1 |
Gertjan Stamer | 27 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1998 starten enkele aanpassingen:Bouw perronliften voor beide eilandperrons,winkels gaan open,gereed najaar 1999.In 2003 verandering plein dmv plantsoen en kunstwerk. NS loket sluit per 8 Juli 2004 en staat lang leeg,zomer 2009 zag ik weer levendigheid in nieuw soort cafe/bar.Het is nog steeds geen levendig station,enkele winkels en kiosk op eilandperron doet tevens NS loketdiensten sinds Juli 2003(sporen naar Diemen enz). |
koen | 13 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zijn plannen om van station Barneveld Noord ook een vork station te gaan maken, de extra perron(s) komen dan aan de hoofdlijn te liggen (Amersfoort-Apeldoorn) |
Mark | 14 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ehm.. Over vorkstationsgesproken. Was Schin op Geul niet ook ooit zo'n vorkstation? |
Antwoord webmaster: |
ah tuurlijk wat dom van me. even niet aan gedacht! |
milco | 12 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bij dit station is maandagavond rond 18.30 uur een treinbotsing geweest. een trein is ontspoord en ligt op z'n kant. er is gelukkig maar 1 machinist gewond geraakt en voor de rest niemand. |
milco | 21 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
heb je nu bij kesteren alleen spoor 3 en 4 geen spoor 1 en 2 |
Antwoord webmaster: |
nou, spoor 1 en 2 bestaan nog wel, maar daar ligt geen perron aan, dus je hebt alleen perrons 3 en 4. |
milco | 10 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zijn er in nederland nog meer "vorkstations"
zo ja, welke? |
Antwoord webmaster: |
er is kesteren, dat was vroeger een vorkstation, maar nu niet meer omdat de lijn naar rhenen buiten gebruik is. de sporen liggen er nog wel en de enige perronsporen die nog in gebruik zijn heten nu ook spoor 3 en 4, de ongebruikte sporen zijn nummers 1 en 2. dat was het enige. je had vroeger ook station Vork (tussen Valburg en Elst) maar dat lag niet in een vork, wel er vlakbij. |
milco | 17 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom zijn de perrons naar weesp en de perrons naar duivendrecht zo ver uit elkaar
je moet dan eerst de straat op om bij het andere perron te komen
waarom is dat |
Antwoord webmaster: |
dit is een zogenaamd vork station, het ligt tussen twee spoorlijnen in. op die plaats is dat niet anders mogelijk. |
john prop | 15 aug 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
'Lichtkunst in het Seinhuis' is een kunstproject in het voormalige seinhuis station Muiderpoort elke avond van zonsondergang tot even na middernacht is er een lichtkunstwerk te zien vanuit de omgeving, vanaf de perrons en vanuit de trein. Vanaf 26 augustus is er de lichtinstallatie 'Cubic World', een werk van de in Amsterdam residerende Japanse beeldend kunstenaar Kyoko Inatome. Wat overdag een wolkenpartij lijkt, verandert 's avonds in een replica van Moeder Aarde. Al zijn er wel wat kleine verschillen: zo is Kyoko's versie rechthoekig, zijn de werelddelen fluorescerend en lichten ook de hoofdsteden op...
Cubic World is te zien t/m 18 november. Daarna volgen lichtkunstwerken van resp. Eric Staller (vanaf 26 november) en Peter Gerritsen (vanaf 27 januari 2006)
Lichtkunst in het Seinhuis wordt ondersteund door Bureau Spoorbouwmeester (een samenwerkingsverband van NS en ProRail), het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en stadsdeel Oost/Watergraafsmeer. |
Erik Swierstra | 19 nov 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Van het station Muiderpoort is in 2003 alleen het hooggelegen seinhuis op de Gemeentelijke Monumentenlijst geplaatst. De stationshal en de rest van het station zijn ingrijpend verbouwd, waardoor dit, in tegenstelling tot het uit dezelfde periode daterende Amstelstation, niet hiervoor in aanmerking kwam. |
Halbertsma | 18 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er komt niet duidelijk tot uiting, dat er tot 1939 alleen een Amsterdam Muiderpoort was aan de lijn Amsterdam-Zutphen. Volgens de beschrijving lijkt het net alsof er tot 1939 ook aan de lijn van Amsterdam CS naar Amsterdam Weesperpoort een Muiderpoort lag, maar dat is niet zo. Ik beveel dus aan het artikel Amsterdam Muiderpoort te herschrijven. |
Antwoord webmaster: |
Dat is wat lastiger dan je het zegt, want dat komt door de opbouw van de database. Eigenlijk zou ik ook aan de koppeling van een station aan een lijn data moeten kunnen hangen. Alle pagina's worden uit de database opgebouwd, maar er zijn altijd uitzonderingen zoals in dit geval waarin de database niet goed kloppend te maken is. |