Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Sittard - foto's en omschrijving op stationsweb

station Sittard

Telegrafische verkorting: Std
lijnkmjaar
Maastricht- Venlo21,8751865
Sittard- Herzogenrath01896
Geopend op 21 nov 1865

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw I (1862-1923)Type SS 4e klasse Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen n...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1885twee vleugels en voorbouw
verbouwing 1903voor de rechtervleugel een aanbouw die ten opzichte van het middendeel naar voren staat en twee maal zolang is als de vleugel. Van oorspronkelijke gebouw wordt het dak verhoogd. Het dak van het hoofdgebouw ondergaat een wijziging. De 'knik' v...lees verder
stationsgebouw II (1923-1993)eerste stationsgebouw met uitsluitend platte daken in ons land. Hoog middendeel met twee lagere vleugels die iets naar voren staan t.o.v. het middendeel. Opvallend groot voorhuis. Linker velugel heeft wachtkamers, rechtervleugel bagageruimte architect: H.G.J. Schelling
stationsgebouw III (1993)net als bij amstelstation de stationshal haaks op de sporen geplaatst. Gegolfd dak met glazen puien. architect: J.A. van Belkum

adres: 

Stationsplein 2
6131AS Sittard
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
22 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Sittard

67 afbeeldingen

43 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 apr 2021 zijn omrand.

1880 (1)
1900 (3)
1910 (1)
1920 (2)
1930 (1)
1940 (1)
1950 (3)
1960 (2)
1970 (7)
1990 (4)
2000 (8)
2010 (32)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hans wagenvoort 1 nov 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Beste Dit ontdek ik nu. Is er nog iets bekend bv heer stijns die er woonde Over mijn grootvader gj wagenvoort adjunct commies van tussenca 1925 en 1950. En wat deed hij daar Dank Met vriendelijke groet hanswagenvoort@gmail.com
Heimen Stoffels14 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
@Wichor: Daar heeft u gelijk in: ze kiezen voor de makkelijkste plek. Maar in Sittard zouden ze toch wel een *paar* bankjes kunnen plaatsen in de grote Stationshal? Dat lijkt mij erg makkelijk (correct me if I'm wrong) en maakt het naast beschutting ook leuker voor mensen die daar een snack halen bij Smullers of D?ner Company (die kunnen dan ook zitten - win-win-situatie dus).
Erik Creugers7 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De reden waarom er in Sittard zo'n lange perrons zijn is simpel te verklaren. Station Sittard was in de hoogtijdagen van de zogenaamde "Bedevaartstreinen" een belangrijk knooppunt. Bedevaartgangers naar Lourdes stapten hier in, uit- of over. Deze treinen waren zeer lang, en station Maastricht beschikte niet over de benodigde capaciteit om deze treinen, die soms een half uur tot een uur stil bleven staan af te handelen. Sittard had wel de ruimte, en het overige treinverkeer werd gewoon tussen de bedrijven door afgehandeld. De meeste Lourdestreinen kwamen aan en vertrokken van Spoor 1 (direct gelegen naast het stationsgebouw). Als er tegelijktijdig een trein vertrok naar Lourdes en er een terugkwam uit Lourdes dan stopte de terugkerende trein op Spoor 3a. De intercity's naar Heerlen en/of Maastricht stopten dan op Spoor 3b (overigens is dit nog steeds het aankomst/vetrekspoor voor intercity's uit de richting Eindhoven). Intercitys uit Heerlen/Maastricht kwamen en vertrokken op Spoor 2a, terwijl de stoptreinen naar Heerlen of Maastricht vertrokken op Spoor 20 (zakspoor).
Antwoord webmaster:
kijk dat wist ik dan weer niet. interessant om te weten. die treinen zijn er tegenwoordig niet meer toch?
linda5 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
het station is ook super lang maar hij is wel groot
Antwoord webmaster:
inderdaad, dit is bij mijn weten het langste perron van nederland. er kunnen twee lange getrokken intercities achter elkaar staan, is nu niet meer nodig, maar ze laten het nog zo.
Els17 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand hoeveel reizigers er dagelijks gebruik maken van station Sittard?
Antwoord webmaster:
als je googlet op uitstapper per station kom je op een document op de site van treinreiziger.nl, daar staan gegevens van 2006, dat is het meest recente dat ik ken.
Ed Winters 25 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het huidige station is er niet veel beter op geworden. Kil en erg ongezellig!
Jan28 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er bij station Sittard ook plaatsen voor auto's om kort te stoppen en in of uitstappen? Om bijvoorbeeld iemand van de trein op te halen of er naar toe te brengen. Aan de achterkant zag ik een tijdje geleden dat alle parkeerplaatsen onbruikbaar zijn gemaakt met varkensruggen enzo. Waarschijnlijk om de nieuwgebouwde parkeergarage te laten renderen. Ik ben niet erg bekend aan de voorkant; maar het ziet er wel erg onoverzichtelijkuit (zonder stoepranden enzo) Een soort grote voetgangerszone waar auto's doorheen rijden: onbegrijpelijk.
Antwoord webmaster:
ik ben er ook niet bekend, maar misschien iemand anders hier?
Han Lefering30 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 9 mei 1950 vierde de heer T. Janssen stationschef 1A (cst1A) te Sittard zijn 40-jarig jubileum.
Sylvester2 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat een vreselijk station is dit (3e Sittard). Met vele anderen stond ik afgelopen weekend op perron 1 eindeloos te wachten op een trein die maar niet kwam. Het motregende en er stond een kille wind. Geen enkele beschutting, geen bankjes. Aan de overkant zag ik een aantal wachthokjes naast elkaar staan, maar daar moest je eerst het perron helemaal voor aflopen. Ook in de kille, ongezellige ontvangsthal geen enkel bankje. Alle winkeltjes waren dicht, op een Kebabtent na, die goede zaken deed.
Antwoord webmaster:
het perron in sittard is ook ongeloofelijk lang. het langste van nederland, bij het plaatsen van zitgelegenheden wordt vaak niet echt gekeken naar de locatie waar dat het handigste is voor de reizeiger als wel de plek waar het het makkelijkst te plaatsen is. daarom moet de reizigers soms erg ver lopen. op ede- wageningen is dat ook het geval bij het nieuwe perron van de stoptrein naar arnhem. de trein stopt helemaal vooraan het perron (ook het handigste, dan hoeft de reiziger niet ver te lopen) maar de bankjes staan allemaal achteraan.
Gertjan Stamer4 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het 3e stationsgebouw van Sittard opende officieel op 24 September 1993.In 1996 wordt dan de perrontunnel opgeknapt en nieuwe entree aan de westzijde inclusief immens parkeerterrein.Tevens inbouw van perronlift en opgaande roltrap en lift naar de hal.Op 10 December 1996 onthulling 3 oude ornamenten uit oude 2e stationsgebouw.In 2000 wordt perron van het niet in gebruik zijnde spoor 1 geheel opgeknapt e.d.en groots kantoorgebouw er pal naast gebouwd.Transferiumparkeergebouw wordt gebouwd op zuidwestelijke deel parkeerterrein en is gereed in Maart 2002,nieuwe entree uit 1996 weer gesloopt en nieuwe smallere gemaakt!Ophogen eilandperron/nieuwe keerwanden in de periodes nazomer en najaar 2001 en periode voorjaar 2002.Treintaxihalte sluit per 1 April 2004.Wizzl sluit per 28 Oktober 2004 haar deuren en wordt omgebouwd tot AH to go en piepklein NS loket ergens weggestopt in hoek!!!-open per 8 November 2004.Hal verbouwt iets-Kiosk wordt Smullers in Juli 2005.Perronverlenging spoor 1 zuidwaarts voorjaar 2005. Restaurant gaat verbouwen in C'est du Pain maar restaurant gaat via entree aan bushaltezijde gehalveerd verder in Augustus 2005;in September opent C'est du Pain haar deuren en broodjesgigant neemt kleine restaurant ook over.Kiosk op eilandperron stopt met snacksverkoop in Oktober 2005,die Kiosk verbouwt men weer in December 2008 tot nieuwe inloopkiosk.Tot slot sluit C'est du Pain hgaar deuren per 1 Maart 2009 en wordt verbouwt voor Doner Company die in Februari 2010 opent.Bloemenshop in hal is bij mijn weten nog nooit verbouwt!en vermeldenswaard zijn de vele carnavalsversieringen in de hal in desbetreffende periode.
Frans Stijnis14 dec 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb van 1942 tm 1949 boven dit station gewoond. Het was een z.g. spoorwoning met veel speelruimte.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1911 (27)
Vertrekstaat 1929 (38)
Vertrekstaat 1940 (24)
Vertrekstaat 1957 (119)
Vertrekstaat 1971 (187)
Personeel op dit station

Nieuws

Buurt horendol van perronspeaker (6 sep 2003)
Plannen station Sittard (12 jul 2003)
Meting herrie op station Sittard (16 okt 2003)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 42)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 130)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 187)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 58, 174, 245, 272)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 287-289)

Stations in de omgeving

Geleen- Lutterade (3,8 km)
Nieuwstadt (L) (3,8 km)
Geleen Oost (4 km)
Susteren (6,5 km)
Spaubeek (6,5 km)
Schinnen (7,1 km)
Beek- Elsloo (8 km)
Nuth (9,4 km)
Echt (11,1 km)
Hoensbroek (11,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/sittard