station aan de lijn Groningen- Nieuweschans. Die in 1914 dubbelspoor kreeg, wat na de tweede wereldoorlog weer enkel werd vanaf Zuidbroek. Hoewel het station meer in Eexta ligt heeft het altijd Scheemda geheten.
prachtig origineel stationsgebouw SS vijfde klasse uit 1860 aanwezig. Ondanks de dreiging in 1988 van sloop. treinen stoppen op een middenperon. maar een laag langsperron is ook nog in bijna oorspronkelijke staat te zien. even vorbij het dorp in oostelijke richting zijn enige oude seinen te zien.
G J Scheltens | 17 feb 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer had dit station de naam Eexta of Scheemda-Eexta? |
Antwoord webmaster: |
volgens mij heeft het nooit exta geheten. ik zal die tekst weghalen. |
Jacob Santjer | 16 mrt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Luppo en Jacob Santjer hebben herinnering aan
jouw ouders en aan jouw.Destijds nog in de wijkstraat. |
E.Kiewiet-Blokzijl | 4 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb altijd in in Scheemda(Eexsta) gewoond Stationsstraat naast station tegenover cafe Smak
Mijn Vader had een Speurhond Heeft er nog iemand
die mijn fam, herkent graag zou ik hier over iets horen |
w.Hoefakker | 18 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik mis het nummer het stationsgebouw.Dat was vroeger 97.Bestaat dat nummer nog?? |
hoefakker w | 17 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het station van Scheemda heeft mijn overgrootvader Jan Mein gewoond, van plus minus 1900 tot 1912. |
Antwoord webmaster: |
ik heb de opmerking naar het station verplaatst omdat het niet speciaal over die afbeelding ging. |
Sjoerd Eeftens | 25 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met ingang van 20 november 1942 brak de NS een van de sporen tussen Zuidbroek en Winschoten op omdat de voorraden bovenbouwmateriaal niet toereikend waren voor de leveringsverplichtingen die door de Duitse bezetter waren opgelegd. Hier kon het tweede spoor wel gemist worden, te weten van Zuidbroek (km 103) tot Scheemda het zuidelijk spoor, van Scheemda tot Winschoten het noordelijk hoofdspoor. Het spoor van Zuidbroek (van km 103 af, even ten oosten van het station) tot km 105 is later verlegd over de nieuw gebouwde hogere Renselbrug over het Wildervankkanaal, waarbij het nieuwe spoor juist ten zuiden van de spoorwegas is gebouwd en ook over de zuidelijke brughelft van de Renselbrug ligt. |
Antwoord webmaster: |
kijk hier staat het nu eens netjes opgeschreven inderdaad. iedereen zegt altijd maar dat de duitsers die en die spoorlijn hebben opgebroken, maar de duitse bezetter legde leveringsverplichtingen op, en de voorraden waren niet toereikend genoeg. laat dat nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn aan andere bezoekers (niet dat ik die illusie heb dat dat gebeurt). |
Bertus | 24 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte meneer Wichor Bramer,
In de eerste plaats mijn complimenten voor deze uitstekende website. Een opmerking moet mij wel van het hart: Dat het pas na de 2e wereldoorlog weer enkelspoor werd, daar twijfel ik aan. Het moge bekend zijn dat de duitsers ìn de oorlog heel veel rails hebben opgebroken. Ik kan het (natuurlijk) mis hebben, maar zo zit het (dacht ik) in elkaar. Groeten, Bertus |
Antwoord webmaster: |
je hebt deels gelijk, deels niet. de duitsers hebben hier geen spoorlijnen opgebroken. dat mocht de NS zelf bepalen. de duitsers vorderden van de ns allerlei materiaal, eerst konden ze dat uit voorraad leveren, later moesten ze niet meer (zo intensief) gebruikte spoorlijnen opbreken. Zo ook dit spoor dus.
het tekstje dat er staat is al heel oud. dat heb ik vermoedelijk ergens halverwege de jaren 90 gemaakt toen ik nog studeerde in groningen. ik had toen een aantal word documenten waarop ik kort wat stations beschreef zoals ik ze had gevonden. Vanuit die Word documenten heb ik in 2000 een website gebouwd, die in 2001 stationsweb is gaan heten. Ik heb het woordje na nu vervangen door in, nu klopt het wel weer. |
wim | 19 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
jammer dat de kleine ruitjes uit de ramen zijn verdwenen ik denk dat dit rond 1965 is gebeurd . Begin jaren zestig zaten ze er nog in . Ik heb een foto uit 1968 daar zijn ze niet meer te zien . Er liggen tegels in de hal die afkomstig zijn uit het station van Hoogezand.Ook het stationskoffiehuis tegen over het station is nog aanwezig . |
Gertjan Stamer | 7 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1991 grootse renovatie stationsgebouw-in het kader werkloosproject. Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen overkapte kluizen en klemmen.Voorjaar 2003 opening winkel in wachtruimte aan oostzijde en verkoopt souvenirs,toeristisch spul en relatiegeschenken en in voorjaar 2004 weer gesloten! Zomer 2009 weer uitbreiding fietsenstalling,nieuwe bushalte,verbeterde parkeerplaatsen enzovoorts. |
Arjan Krabbenbos | 9 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ja ik heb mij vergist in de lijn naar Zuidbroek, waar Scheemda geen onderdeel van uitmaakt. Het station is wel van het type Waterstaatstations, zoals bijvoorbeeld Horst-Sevenum en Goor. Dat het bus -en railbedrijf Arriva succes heeft heeft met name de nieuwe Spurts diesels (in Noord Nederland) en de elektrische variant ( Merwede-Lingelijn) een goede beurt gegeven. Dit was voor het busgedeelte wel totaal anders, maar gelukkig is dat probleem ook weer opgelost. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, maar die typen die je noemt zijn weer verschillende. Horst- Sevenum is type 5, en Goor type 4. Dat staat allemaal al op mijn site genoemd. |
Arjan Krabbenbos | 8 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds Arriva de treinen rijdt naar Leer en de frequentie is verhoogd is Scheemda een van de stationnetjes met een internationale trein. Dat was in de NS/DB wel anders: Er werd alleen halt gehouden in Hoogezand-Sappermeer-Winschoten en Nieuweschans. Tegenwoordig dus een hele verbetering alleen het jammere is dat de reistijd wel is toegenomen dat is wel wat minder.Ook halteert er over een poosje de trein van/uit Veendam,zodat ook de Star er van kan profiteren. |
Antwoord webmaster: |
wel knap dat de trein naar veendam in scheemda stopt. dat ligt voorbij zuidbroek, dus dat kan niet! |
J K Dommisse | 12 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het station wordt momenteel geschilderd en opgeknapt. In het kantoorgedeelte is een dependance van de Stichting Welzijn Oldambt gevestigd |
roelf maathuis | 21 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De oude vertakkingssein dat bij het industrie-terrein in Scheemda stond, is inmiddels verhuisd naar Stadskanaal. Waar het na een grondige restauratie weer als nieuw, langs de baan zal staan bij de Star. Het is de bedoeling dat deze weer volledig in werking komt.
Groeten Roelf. |
steeman | 5 feb 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In dit pand vestigt zich binnenkort een praktijk voor Fysiotherapie. |