Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Scheemda - foto's en omschrijving op stationsweb

station Scheemda

Telegrafische verkorting: Sda
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans109,7271868
Geopend op 1 mei 1868

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1865)Type SS 4e klasse Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen n...lees verder
architect: K.H. van Brederode

adres: 

Stationsstraat 85
9679EC Scheemda
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Scheemda

63 afbeeldingen

33 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.

1900 (2)
1910 (1)
1920 (3)
1950 (3)
1960 (6)
1970 (12)
1980 (2)
1990 (5)
2000 (11)
2010 (18)

station aan de lijn Groningen- Nieuweschans. Die in 1914 dubbelspoor kreeg, wat na de tweede wereldoorlog weer enkel werd vanaf Zuidbroek. Hoewel het station meer in Eexta ligt heeft het altijd Scheemda geheten. prachtig origineel stationsgebouw SS vijfde klasse uit 1860 aanwezig. Ondanks de dreiging in 1988 van sloop. treinen stoppen op een middenperon. maar een laag langsperron is ook nog in bijna oorspronkelijke staat te zien. even vorbij het dorp in oostelijke richting zijn enige oude seinen te zien.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (14)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
G J Scheltens17 feb 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer had dit station de naam Eexta of Scheemda-Eexta?
Antwoord webmaster:
volgens mij heeft het nooit exta geheten. ik zal die tekst weghalen.
Jacob Santjer16 mrt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Luppo en Jacob Santjer hebben herinnering aan jouw ouders en aan jouw.Destijds nog in de wijkstraat.
E.Kiewiet-Blokzijl4 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb altijd in in Scheemda(Eexsta) gewoond Stationsstraat naast station tegenover cafe Smak Mijn Vader had een Speurhond Heeft er nog iemand die mijn fam, herkent graag zou ik hier over iets horen
w.Hoefakker18 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik mis het nummer het stationsgebouw.Dat was vroeger 97.Bestaat dat nummer nog??
hoefakker w17 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het station van Scheemda heeft mijn overgrootvader Jan Mein gewoond, van plus minus 1900 tot 1912.
Antwoord webmaster:
ik heb de opmerking naar het station verplaatst omdat het niet speciaal over die afbeelding ging.
Sjoerd Eeftens25 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met ingang van 20 november 1942 brak de NS een van de sporen tussen Zuidbroek en Winschoten op omdat de voorraden bovenbouwmateriaal niet toereikend waren voor de leveringsverplichtingen die door de Duitse bezetter waren opgelegd. Hier kon het tweede spoor wel gemist worden, te weten van Zuidbroek (km 103) tot Scheemda het zuidelijk spoor, van Scheemda tot Winschoten het noordelijk hoofdspoor. Het spoor van Zuidbroek (van km 103 af, even ten oosten van het station) tot km 105 is later verlegd over de nieuw gebouwde hogere Renselbrug over het Wildervankkanaal, waarbij het nieuwe spoor juist ten zuiden van de spoorwegas is gebouwd en ook over de zuidelijke brughelft van de Renselbrug ligt.
Antwoord webmaster:
kijk hier staat het nu eens netjes opgeschreven inderdaad. iedereen zegt altijd maar dat de duitsers die en die spoorlijn hebben opgebroken, maar de duitse bezetter legde leveringsverplichtingen op, en de voorraden waren niet toereikend genoeg. laat dat nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn aan andere bezoekers (niet dat ik die illusie heb dat dat gebeurt).
Bertus24 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte meneer Wichor Bramer, In de eerste plaats mijn complimenten voor deze uitstekende website. Een opmerking moet mij wel van het hart: Dat het pas na de 2e wereldoorlog weer enkelspoor werd, daar twijfel ik aan. Het moge bekend zijn dat de duitsers ìn de oorlog heel veel rails hebben opgebroken. Ik kan het (natuurlijk) mis hebben, maar zo zit het (dacht ik) in elkaar. Groeten, Bertus
Antwoord webmaster:
je hebt deels gelijk, deels niet. de duitsers hebben hier geen spoorlijnen opgebroken. dat mocht de NS zelf bepalen. de duitsers vorderden van de ns allerlei materiaal, eerst konden ze dat uit voorraad leveren, later moesten ze niet meer (zo intensief) gebruikte spoorlijnen opbreken. Zo ook dit spoor dus.

het tekstje dat er staat is al heel oud. dat heb ik vermoedelijk ergens halverwege de jaren 90 gemaakt toen ik nog studeerde in groningen. ik had toen een aantal word documenten waarop ik kort wat stations beschreef zoals ik ze had gevonden. Vanuit die Word documenten heb ik in 2000 een website gebouwd, die in 2001 stationsweb is gaan heten. Ik heb het woordje na nu vervangen door in, nu klopt het wel weer.

wim19 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
jammer dat de kleine ruitjes uit de ramen zijn verdwenen ik denk dat dit rond 1965 is gebeurd . Begin jaren zestig zaten ze er nog in . Ik heb een foto uit 1968 daar zijn ze niet meer te zien . Er liggen tegels in de hal die afkomstig zijn uit het station van Hoogezand.Ook het stationskoffiehuis tegen over het station is nog aanwezig .
Gertjan Stamer7 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1991 grootse renovatie stationsgebouw-in het kader werkloosproject. Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen overkapte kluizen en klemmen.Voorjaar 2003 opening winkel in wachtruimte aan oostzijde en verkoopt souvenirs,toeristisch spul en relatiegeschenken en in voorjaar 2004 weer gesloten! Zomer 2009 weer uitbreiding fietsenstalling,nieuwe bushalte,verbeterde parkeerplaatsen enzovoorts.
Arjan Krabbenbos9 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja ik heb mij vergist in de lijn naar Zuidbroek, waar Scheemda geen onderdeel van uitmaakt. Het station is wel van het type Waterstaatstations, zoals bijvoorbeeld Horst-Sevenum en Goor. Dat het bus -en railbedrijf Arriva succes heeft heeft met name de nieuwe Spurts diesels (in Noord Nederland) en de elektrische variant ( Merwede-Lingelijn) een goede beurt gegeven. Dit was voor het busgedeelte wel totaal anders, maar gelukkig is dat probleem ook weer opgelost.
Antwoord webmaster:
inderdaad, maar die typen die je noemt zijn weer verschillende. Horst- Sevenum is type 5, en Goor type 4. Dat staat allemaal al op mijn site genoemd.
Arjan Krabbenbos8 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds Arriva de treinen rijdt naar Leer en de frequentie is verhoogd is Scheemda een van de stationnetjes met een internationale trein. Dat was in de NS/DB wel anders: Er werd alleen halt gehouden in Hoogezand-Sappermeer-Winschoten en Nieuweschans. Tegenwoordig dus een hele verbetering alleen het jammere is dat de reistijd wel is toegenomen dat is wel wat minder.Ook halteert er over een poosje de trein van/uit Veendam,zodat ook de Star er van kan profiteren.
Antwoord webmaster:
wel knap dat de trein naar veendam in scheemda stopt. dat ligt voorbij zuidbroek, dus dat kan niet!
J K Dommisse12 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
het station wordt momenteel geschilderd en opgeknapt. In het kantoorgedeelte is een dependance van de Stichting Welzijn Oldambt gevestigd
roelf maathuis21 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De oude vertakkingssein dat bij het industrie-terrein in Scheemda stond, is inmiddels verhuisd naar Stadskanaal. Waar het na een grondige restauratie weer als nieuw, langs de baan zal staan bij de Star. Het is de bedoeling dat deze weer volledig in werking komt. Groeten Roelf.
steeman5 feb 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
In dit pand vestigt zich binnenkort een praktijk voor Fysiotherapie.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (36)
Vertrekstaat 1940 (14)
Vertrekstaat 1957 (46)
Vertrekstaat 1971 (70)
Personeel op dit station

Nieuws

Nieuwe bewoners in station Scheemda (10 sep 2010)
Scheemda vecht voor behoud van spoorlijn (1 mrt 2004)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 47)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 24)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 31)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 58)

Stations in de omgeving

Heiligerlee (1,8 km)
Winschoten (4,8 km)
Zuidbroek dorp (6,6 km)
Nieuw Scheemda- t Waar (6,6 km)
Meeden- Muntendam (6,7 km)
Noordbroek (7,2 km)
Zuidbroek (7,4 km)
Nieuwolda (9,1 km)
Veendam (9,3 km)
Ulsda (10,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/scheemda