Leon | 8 jul 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Allure nieuwe station is goed.Drie tekortkomingen:
1 bij neerslag en ze of z wind tegen tot ver op perron; veel wind
2 file bij ingang rijwiel stalling bij IC uit Utrecht na 15.30
3 geen centrale hal of vervlijfsruimte |
Gertjan Stamer | 26 jun 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
3e week van juni 2024 is de nieuwe StationsHuiskamer geopend en de Kiosk bij buszijde gesloten(opnieuw in te vullen ruimtes) |
Gertjan Stamer | 23 feb 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Vrijdag 23 februari 2024 geopend na paar dagen gesloten te zijn geweest. Nieuwe gebouw aan zuidzijde nog niet geheel compleet wel alvast een Kiosk. Oude stationsgebouw uit 1984 stukje bij beetje gesloopt vanaf medio februari 2024. |
Job Oostindie | 2 jun 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn er ook bouwtekeningen van Station Ede-Wageningen en het seinhuis dat daar bij stond |
Antwoord webmaster: |
Misschien bij Het Utrechts Archief? |
G N A Seggelinck | 20 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de jaren 1972 - 1978 was er ook koffie lang de treinen. Scholieren waren toen o.a. de mensen die "koffie, bier en limonade"riepen als ze langs de trein renden. Mede daar er toen veel militairen met de trein kwamen en gingen was het druk met de blikjes bier op vrijdag/middag/avond en op zondag/middag/avond |
Alicia | 20 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hello! I have a problem. I apply today for a new ov-chipcard personel, but I did one mistake, and in my initials are not the ones I have.... How can I change it before they do my card and send to me? |
Antwoord webmaster: |
i have no idea, i do not work for the railawys. |
Arjan Krabbenbos | 29 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het huidige bouwwerk uit 1983 ondergaat rond 2013 een metamorfose. Ook dit station wordt in de vaart der volkeren een enorme bouwwerf. Er komen onder andere twee onderdoorgangen, nieuwe perronkappen en een eigentijds busstation. Dit vernam ik gisteren ( donderdag 28. juli 2011 in de krant Metro).Ik vond dit station nu al goed genoeg, vanwege de aanwezigheid van hellingbanen en liften, een kiosk op eilandperrn en een verwamde wachtzaal. Maar goed kennelijk zitten ze bij Pro Rail om werk verlegen en verandert ook deze locatie in een knutselparadijs, In dezelfde Metro-krant stond een foto van het oude gebouw van voor 1983 ( met naschrift het oude lees:huidige station)en een tekening van het nieuwste pronkstuk!!!! Niet echt up to date die informatie van zo'n (gratis) nieuwsblaadje. |
Gertjan Stamer | 17 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op zaterdag 17 April 2010 Stationsrestauratie geopend(patat en diversen,koffie,fraaie inrichting)en oostelijk(klein)deel oorspronkelijke ruimte heeft andere functie,oude WC's onbereikbaar.. |
Gertjan Stamer | 7 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voormalige koffieshop wordt in Maart 2010 driftig verbouwd...behalve oostzijde(vml WC's).Ben benieuwd wat het gaat worden. |
Victor | 17 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als ze Ede Centrum dan weer -historisch verantwoord- Ede Dorp gaan noemen, is een en ander weer een beetje in porportie;-) |
Antwoord webmaster: |
Maar ik denk niet dat de krant 'Ede stad' daar blij mee zal zijn ;-) |
Björn Lammers | 16 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De VVD in Ede wil nu dat Ede-Wageningen omgedoopt wordt tot Ede-Veluwse Poort, naar de naam van de nieuwbouw op het Enka-terrein ten zuidoosten van het station. Zie hier of hier |
Antwoord webmaster: |
wat een belachelijk idee. Niemand van buiten Ede weet toch wat de Veluwse poort is. Waren daar laatst ook al geen ideeën om Station Veenendaal- de Klomp te hernomen in de Ede- De Klomp, omdat het station binnen hun gemeentegrenzen ligt? Dat was destijds ook al een idee van de VVD. Hebben die sukkels nu niets geleerd van hun idiote voorstellen in het verleden? |
Björn Lammers | 16 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jazeker, het ging toen om een totaalplan voor "betere representatie", waarbij Ede-Wageningen "gewoon" Ede moest heten (lekker verwarrend met Ede Centrum). Veenendaal-De Klomp moest Ede-De Klomp heten en de afslag van de A12 moest ook Ede gaan heten (nu Wageningen). Overigens noemt de VVD als inspiratie voor het nieuwe stationsgebouw (dat iets naar het oosten moet komen) de Grande Arche (La Defense) en Luik-Guillemins. Over grootheidswaanzin gesproken ;-) |
Antwoord webmaster: |
In de reacties op het krantenartikel wordt zelfs gesproken over Ede Centraal, naast Ede Centrum. Nee dat is lekker duidelijk. Lui Guillemins is natuurlijk inderdaad van een heel andere orde dan welk station in Ede ook. Ik heb de VVD in Ede al een mailtje gestuurd. |
Gertjan Stamer | 18 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationshal in de verbouwing;Mei 2001 en nieuwe loket komt naast oude loket-rechts dus inclusief glazen wand enz,gele portocabin voor het gebouw als tijdelijke zaak.Medio Juli gereed.In Oktober 2001 inbouw 2 chemische WC's op eilandperrongebouw en is gereed in December 2001.De Treintaxi sluit per 1 April 2004.In de zomer van 2006 start bouw van keerspoor met zijperron(het spoor blijft gewoon/lag er al(spoor 1 dus)en men verlengd dus het perron oostwaarts en is gereed in December 2006 en is voor de stoptrein richting Arnhem.Nieuwe fietsklemmen aan beide zijdes van het station vanaf nazomer 2006 t/m winter 2006,niet met glazen overkappingen en de fietsellende wordt er eerlijk gezegd alleen maar groter en onoverzichtelijker op! |
Björn Lammers | 28 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station is nu terrorismebestendig gemaakt, zie de artikelen van De Gelderlander die ik heb toegevoegd. Persoonlijk vind ik dit waanzin, "veiligheidstheater" om met Bruce Schneier te spreken. |
Antwoord webmaster: |
ja alsof men een aanslag op ede- wageningen zal overwegen, en ze weten dan ook precies van tevoren hoe ze dat zullen gaan doen. met een auto de tunnel in rijden en die laten ontploffen. |
Björn Lammers | 13 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zojuist vernomen via de bemanning van de Kiosk: op 5 december sluit het restaurant (Het Station/Koffieshop) haar deuren. De keuken hiervan wordt bij de Kiosk gevoegd, evenals de wachtruimte. Vanaf 23 november is de Kiosk gesloten; op 5 december opent de Kiosk "nieuwe stijl". In de twee tussenliggende weken zullen op het station waarschijnlijk geen strippenkaarten te krijgen zijn. |
Björn Lammers | 23 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het Rijk heeft 40 miljoen toegezegd voor het nieuwe station en de ontwikkeling van de stationsomgeving lees het artikel. |
Antwoord webmaster: |
dank je voor de aanvulling. ik zal het artikel op nemen op mijn site. |
Eddy de Vries | 12 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is een reden, dat Wageningen erbij staat:
Vroeger liep er een tramlijn vanaf het station (dat toen Ede SS heette) naar Wageningen.
Toen de tramlijn opgeheven werd was Wageningen bang, dat ze in de vergetelheid zouden raken, omdat de naam niet meer in "het spoorboekje" zou staan.
Dus is de naam van het station gewijzigd in "Ede-Wageningen".
Er wordt trouwens veel gebruik gemaakt van dit station door "Wageningen-gangers": als je ziet hoeveel bussen er heen rijden... |
Antwoord webmaster: |
ah, dank je wel voor de verduidelijking. |
Björn Lammers | 16 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vandaag in Ede Stad: een ontwerp voor het nieuwe station, voor zover ik kan zien geen enkele "officiële" status. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb het artikel op mijn site geplaatst. |
wouter david veenhuijsen | 8 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat gewèldig! Ede-Wageningen; maar wat is de meerwaarde voor Wageningen? God's akkers zijn ook dààr bijzonder vruchtbaar! (zoals genoegzaam in den lande bekend mag worden verondersteld overigens). |
Antwoord webmaster: |
ach ja, er waren wel verder gelegen plaatsen naamgever van een station. Kijk naar Dedemsvaart, dat station lag tussen Zwolle en Meppel, het dorp Dedemsvaart ligt echt 20 kilometer verderop, nieuwleusen en balkbrug lagen er nog tussen. Dan valt die 10 kilometer van Ede naar Wageningen nog wel mee. station 't harde heette vroeger Elburg- Epe. Elburg 9 km naar het noordwesten, Epe 9 kilometer naar het zuidoosten. Maar ja, dat was vroeger, je hebt wel gelijk dat dat in recente tijden niet echt gebruikelijk is. |
Björn Lammers | 4 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
"Verdiept spoor van de baan
Op de gelinkte site ook plaatjes. Zie ook het persbericht en plan (in PDF). |
Antwoord webmaster: |
dank, ik heb het artikel bij het nieuws geplaatst. |
Halbertsma | 30 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
1. Station Ede aan de lijn Utrecht-Arnhem:
Geopend als Ede, per 19 mei 1940 (spoorboekje dat door de oorlog nooit is ingegaan) Ede-Wageningen.
2. Station Ede aan de lijn naar Barneveld:
Geopend als Ede S.S., en ook soms aangeduid als Ede N.C.S. Per 19 mei 1940: Ede-Wageningen. |