Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Ede- Wageningen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Ede- Wageningen

Telegrafische verkorting: Ed
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem75,4351845
Nijkerk- Barneveld- Ede301902
Geopend op 16 mei 1845

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

tot 15 mei 1938Ede
tijdelijk gebouw (1845-1877)directiekeet werd na de aanleg van de baan als stationsgebowuw in gebruik genomen
stationsgebouw I (1877-1984)Type Harmelen Stationsgebouwen verschillend van grootte maar overeenkomst was de architectuur. Gebouwd op een eilandperron.
verbouwing 1903uitgebreid met grote wachtkamer derde klasse
hulpstation buurttreinen (1903-1940)Klein houten gebouwtje dat werd gebruikt voor de buurttreinen naar Barneveld- Nijkerk en stoptreinen richting Arnhem.
stationsgebouw II (1984-2022)Het station bestaat uit een eilandperron met wachtruimte en restaurant. Op het eerste perron is een ander gebouw aanwezig van vergelijkbaar type. Houtconstructies in dit gebouw zijn belangrijk. Sterk afwijkende perronbebouwing. architect: P.A.M.J. Corbey
stationsgebouw III (2024)

adres: 

Stationsplein 6
6711PN Ede
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
48 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Ede- Wageningen

132 afbeeldingen

73 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 nov 2024 zijn omrand.

1870 (1)
1890 (1)
1900 (9)
1910 (3)
1920 (4)
1930 (2)
1940 (4)
1950 (7)
1960 (12)
1970 (24)
1980 (31)
1990 (3)
2000 (22)
2010 (6)
2020 (2)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (21)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Leon8 jul 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking
Allure nieuwe station is goed.Drie tekortkomingen: 1 bij neerslag en ze of z wind tegen tot ver op perron; veel wind 2 file bij ingang rijwiel stalling bij IC uit Utrecht na 15.30 3 geen centrale hal of vervlijfsruimte
Gertjan Stamer26 jun 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
3e week van juni 2024 is de nieuwe StationsHuiskamer geopend en de Kiosk bij buszijde gesloten(opnieuw in te vullen ruimtes)
Gertjan Stamer23 feb 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Vrijdag 23 februari 2024 geopend na paar dagen gesloten te zijn geweest. Nieuwe gebouw aan zuidzijde nog niet geheel compleet wel alvast een Kiosk. Oude stationsgebouw uit 1984 stukje bij beetje gesloopt vanaf medio februari 2024.
Job Oostindie2 jun 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er ook bouwtekeningen van Station Ede-Wageningen en het seinhuis dat daar bij stond
Antwoord webmaster:
Misschien bij Het Utrechts Archief?
G N A Seggelinck20 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de jaren 1972 - 1978 was er ook koffie lang de treinen. Scholieren waren toen o.a. de mensen die "koffie, bier en limonade"riepen als ze langs de trein renden. Mede daar er toen veel militairen met de trein kwamen en gingen was het druk met de blikjes bier op vrijdag/middag/avond en op zondag/middag/avond
Alicia20 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hello! I have a problem. I apply today for a new ov-chipcard personel, but I did one mistake, and in my initials are not the ones I have.... How can I change it before they do my card and send to me?
Antwoord webmaster:
i have no idea, i do not work for the railawys.
Arjan Krabbenbos29 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het huidige bouwwerk uit 1983 ondergaat rond 2013 een metamorfose. Ook dit station wordt in de vaart der volkeren een enorme bouwwerf. Er komen onder andere twee onderdoorgangen, nieuwe perronkappen en een eigentijds busstation. Dit vernam ik gisteren ( donderdag 28. juli 2011 in de krant Metro).Ik vond dit station nu al goed genoeg, vanwege de aanwezigheid van hellingbanen en liften, een kiosk op eilandperrn en een verwamde wachtzaal. Maar goed kennelijk zitten ze bij Pro Rail om werk verlegen en verandert ook deze locatie in een knutselparadijs, In dezelfde Metro-krant stond een foto van het oude gebouw van voor 1983 ( met naschrift het oude lees:huidige station)en een tekening van het nieuwste pronkstuk!!!! Niet echt up to date die informatie van zo'n (gratis) nieuwsblaadje.
Gertjan Stamer17 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op zaterdag 17 April 2010 Stationsrestauratie geopend(patat en diversen,koffie,fraaie inrichting)en oostelijk(klein)deel oorspronkelijke ruimte heeft andere functie,oude WC's onbereikbaar..
Gertjan Stamer7 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voormalige koffieshop wordt in Maart 2010 driftig verbouwd...behalve oostzijde(vml WC's).Ben benieuwd wat het gaat worden.
Victor17 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als ze Ede Centrum dan weer -historisch verantwoord- Ede Dorp gaan noemen, is een en ander weer een beetje in porportie;-)
Antwoord webmaster:
Maar ik denk niet dat de krant 'Ede stad' daar blij mee zal zijn ;-)
Björn Lammers16 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De VVD in Ede wil nu dat Ede-Wageningen omgedoopt wordt tot Ede-Veluwse Poort, naar de naam van de nieuwbouw op het Enka-terrein ten zuidoosten van het station. Zie hier of hier
Antwoord webmaster:
wat een belachelijk idee. Niemand van buiten Ede weet toch wat de Veluwse poort is. Waren daar laatst ook al geen ideeën om Station Veenendaal- de Klomp te hernomen in de Ede- De Klomp, omdat het station binnen hun gemeentegrenzen ligt? Dat was destijds ook al een idee van de VVD. Hebben die sukkels nu niets geleerd van hun idiote voorstellen in het verleden?
Björn Lammers16 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jazeker, het ging toen om een totaalplan voor "betere representatie", waarbij Ede-Wageningen "gewoon" Ede moest heten (lekker verwarrend met Ede Centrum). Veenendaal-De Klomp moest Ede-De Klomp heten en de afslag van de A12 moest ook Ede gaan heten (nu Wageningen). Overigens noemt de VVD als inspiratie voor het nieuwe stationsgebouw (dat iets naar het oosten moet komen) de Grande Arche (La Defense) en Luik-Guillemins. Over grootheidswaanzin gesproken ;-)
Antwoord webmaster:
In de reacties op het krantenartikel wordt zelfs gesproken over Ede Centraal, naast Ede Centrum. Nee dat is lekker duidelijk. Lui Guillemins is natuurlijk inderdaad van een heel andere orde dan welk station in Ede ook. Ik heb de VVD in Ede al een mailtje gestuurd.
Gertjan Stamer18 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationshal in de verbouwing;Mei 2001 en nieuwe loket komt naast oude loket-rechts dus inclusief glazen wand enz,gele portocabin voor het gebouw als tijdelijke zaak.Medio Juli gereed.In Oktober 2001 inbouw 2 chemische WC's op eilandperrongebouw en is gereed in December 2001.De Treintaxi sluit per 1 April 2004.In de zomer van 2006 start bouw van keerspoor met zijperron(het spoor blijft gewoon/lag er al(spoor 1 dus)en men verlengd dus het perron oostwaarts en is gereed in December 2006 en is voor de stoptrein richting Arnhem.Nieuwe fietsklemmen aan beide zijdes van het station vanaf nazomer 2006 t/m winter 2006,niet met glazen overkappingen en de fietsellende wordt er eerlijk gezegd alleen maar groter en onoverzichtelijker op!
Björn Lammers28 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station is nu terrorismebestendig gemaakt, zie de artikelen van De Gelderlander die ik heb toegevoegd. Persoonlijk vind ik dit waanzin, "veiligheidstheater" om met Bruce Schneier te spreken.
Antwoord webmaster:
ja alsof men een aanslag op ede- wageningen zal overwegen, en ze weten dan ook precies van tevoren hoe ze dat zullen gaan doen. met een auto de tunnel in rijden en die laten ontploffen.
Björn Lammers13 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zojuist vernomen via de bemanning van de Kiosk: op 5 december sluit het restaurant (Het Station/Koffieshop) haar deuren. De keuken hiervan wordt bij de Kiosk gevoegd, evenals de wachtruimte. Vanaf 23 november is de Kiosk gesloten; op 5 december opent de Kiosk "nieuwe stijl". In de twee tussenliggende weken zullen op het station waarschijnlijk geen strippenkaarten te krijgen zijn.
Björn Lammers23 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Rijk heeft 40 miljoen toegezegd voor het nieuwe station en de ontwikkeling van de stationsomgeving lees het artikel.
Antwoord webmaster:
dank je voor de aanvulling. ik zal het artikel op nemen op mijn site.
Eddy de Vries12 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is een reden, dat Wageningen erbij staat: Vroeger liep er een tramlijn vanaf het station (dat toen Ede SS heette) naar Wageningen. Toen de tramlijn opgeheven werd was Wageningen bang, dat ze in de vergetelheid zouden raken, omdat de naam niet meer in "het spoorboekje" zou staan. Dus is de naam van het station gewijzigd in "Ede-Wageningen". Er wordt trouwens veel gebruik gemaakt van dit station door "Wageningen-gangers": als je ziet hoeveel bussen er heen rijden...
Antwoord webmaster:
ah, dank je wel voor de verduidelijking.
Björn Lammers16 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag in Ede Stad: een ontwerp voor het nieuwe station, voor zover ik kan zien geen enkele "officiële" status.
Antwoord webmaster:
Ik heb het artikel op mijn site geplaatst.
wouter david veenhuijsen8 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat gewèldig! Ede-Wageningen; maar wat is de meerwaarde voor Wageningen? God's akkers zijn ook dààr bijzonder vruchtbaar! (zoals genoegzaam in den lande bekend mag worden verondersteld overigens).
Antwoord webmaster:
ach ja, er waren wel verder gelegen plaatsen naamgever van een station. Kijk naar Dedemsvaart, dat station lag tussen Zwolle en Meppel, het dorp Dedemsvaart ligt echt 20 kilometer verderop, nieuwleusen en balkbrug lagen er nog tussen. Dan valt die 10 kilometer van Ede naar Wageningen nog wel mee. station 't harde heette vroeger Elburg- Epe. Elburg 9 km naar het noordwesten, Epe 9 kilometer naar het zuidoosten. Maar ja, dat was vroeger, je hebt wel gelijk dat dat in recente tijden niet echt gebruikelijk is.
Björn Lammers4 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
"Verdiept spoor van de baan Op de gelinkte site ook plaatjes. Zie ook het persbericht en plan (in PDF).
Antwoord webmaster:
dank, ik heb het artikel bij het nieuws geplaatst.
Halbertsma30 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
1. Station Ede aan de lijn Utrecht-Arnhem: Geopend als Ede, per 19 mei 1940 (spoorboekje dat door de oorlog nooit is ingegaan) Ede-Wageningen. 2. Station Ede aan de lijn naar Barneveld: Geopend als Ede S.S., en ook soms aangeduid als Ede N.C.S. Per 19 mei 1940: Ede-Wageningen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (9)
Vertrekstaat 1891 (19)
Vertrekstaat 1911 (35)
Vertrekstaat 1929 (39)
Vertrekstaat 1940 (55)
Vertrekstaat 1957 (104)
Vertrekstaat 1971 (178)
Personeel op dit station

Nieuws

Leerlingen Het Streek buigen zich over verdiepte ligging station Ede- Wageningen (20 jan 2009)
Naam Veenendaal- De Klomp moet je zo laten (23 okt 2008)
VVD Ede wil andere naam voor station Veenendaal- De Klomp (20 okt 2008)
Een ander station voor volwassen Ede (29 jul 2008)
Revolutionair ontwerp voor station Ede- Wageningen (16 apr 2008)

Ouder nieuws over Ede- Wageningen

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 38)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 45)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 169)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 39, 245)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 173, 204-205)

Stations in de omgeving

Ede Centrum (1,8 km)
Ede Gemeentehuis (2,1 km)
Buunderkamp (3,8 km)
Doesburgerbuurt (4,2 km)
Veenendaal- De Klomp (7 km)
Lunteren (7,2 km)
Veenendaal (8,5 km)
Veenendaal Centrum (8,5 km)
Wolfheze (8,7 km)
Meulunteren (9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/edewageningen