stationsgebouw III Utrecht Centraal
stationsgebouw III Utrecht Centraal
1974 - 2010
architect:
K. van der Gaast
(1923 - 1993)
De voetgangerstraverse voert hoog over het NS-emplacement en ligt tussen het Croeselaangebied en het Stationsplein. Hoog Catharijne heeft het predikaat Hoog te danken aan deze traverse. Van der Gaast heeft samen met M. van Schijndel het spoorwegstation ontworpen, dat bestaat uit een hoogbouw en een laagbouw. In de hoogbouw, de Katreinetoren, zijn NS-diensten met landelijke functies ondergebracht. De laagbouw omvat het station. De toren telt dertien verdiepingen en reikt tot circa zestig meter boven straatniveau. Hoog- en laagbouw gaan in elkaar over. Het kantorencomplex is uitgevoerd als stapelconstructie van geprefabriceerde betonelementen en heeft daardoor een grote plasticiteit. Het is onderverdeeld in drie naast elkaar gelegen travee�n, die aan de kopgevels ten opzichte van elkaar verspringen. De verspringende kopgevels droegen zware betonnen bloembakelementen met ronde hoeken, waardoor ze een totaal andere aanblik gaven dan de langsgevels. In de middelste travee bevindt zich een kern met liften en leidingen. Dezelfde travee wordt aan de kopkanten afgesloten door betonwanden. Vloeren, balken en kolommen zijn samengesteld uit geprefabriceerde betonelementen. Constructie- en installatieelementen speelden mee in de vormgeving en waren onverpakt zichtbaar. Door de onverhulde constructie van de in lichtgrijze beton uitgevoerde gevelelementen was een horizontale en verticale geleding ontstaan. Okergele verwarmingsbuizen, donkerbruine kozijnen en de donkerrode overkapping van de laagbouw vormden een kleurrijk tegenwicht. Door constructie en detaillering vormde de Katreinetoren een van de markante punten van Hoog Catharijne. Tegenwoordig is het gebouw gestript en heeft het een vliesgevel gekregen, waardoor het ontwerp onherkenbaar is geworden. In de laagbouw is het station ondergebracht. Het ligt op de traverse en neemt een onopvallende plaats in. Het station omvat ondermeer de ontvangsthal met het plaatskaartenkantoor. Roltrappen en vaste trappen leiden naar de perrons beneden. De hal wijkt in materiaalkeuze af van de overige bebouwing, niet alleen om het hiervan te onderscheiden, maar ook vanwege het beperkte budget. Het toegepaste materiaal in de hal en ook dat aan de buitenkant is zeer eenvoudig. Aan het dak is bijzondere zorg besteed, omdat het goed zichtbaar is vanuit de omringende kantoorbebouwing. Utrecht CS heeft nooit een echt front gekregen, geen overtuigende ingangspartij. Het station is volledig ge�ntegreerd in de stedelijke structuur van Hoog Catharijne. Als station is Utrecht CS, h�t knooppunt van spoorlijnen in Nederland, daardoor nauwelijks herkenbaar. Het busstation is gesitueerd op het Stationsplein en loopt onder de traverse door naar de andere zijde. Daar bevindt zich ook een plateau op de hoogte van de traverse, waar taxi s en auto s kunnen voorrijden.
adres: | Stationshal 12
3511CE Utrecht |
Klik hier voor een kaartje
1968
|
1968
|
1969
|
1969
|
1969
|
1969
|
1969
|
1969
|
1969
|
1969
|
1969
|
1970
|
1970
|
1970
|
1970
|
1970
|
1970
|
1971
|
1971
|
1971
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1973
|
1976
|
1976
|
1976
|
1978
|
1980
|
1981
|
1994
|
1999
|
2004
|
2010
|
2011
|
2011
|
2011
|
2011
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
terug naar station Utrecht Centraal
|