of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Maastricht Randwyck - foto's en omschrijving op stationsweb

station Maastricht Randwyck

Telegrafische verkorting: Mtr
lijnkmjaar
Maastricht- Luik27.151861
Geopend op31 mei 1987

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1987)Type voorstadshaltes Verschillende variaties op een thema. Meestal eenvoudige wachtruimten zonder kaartverkoop. Stationsgebouwtjes liggen boven op het viaduct. De perronsporen zijn lager gelegen. architect: J. Bak

adres: 

Joseph Bechlaan 100
6229GR Maastricht
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Maastricht Randwyck

7 afbeeldingen

14 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 27 jul 2014 zijn omrand.

1980 (1)
1990 (2)
2000 (10)
2010 (8)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
David12 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kort geleden nam ik de trein naar dit station. Het was koud, het sneeuwde en de trappen naar de kruisende autoweg waren spekglad. Niet echt een aantrekkelijke halte dus. En tot mijn grote verbazing vertikken de (aftandse) treinen naar Luik het om hier te stoppen. Wat een aanfluiting!
Antwoord webmaster:
dat is tegenwoordig een intercity. die stopt ook niet meer in eijsden (daarom is dat station gesloten). de diensteregeling naar maastricht is wel een beetje een gekke, 4 treinen per uur, maar ze gaan nogal scheef, op 5 minuten achter elkaar ofzo.
Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station had ooit een mooie internationale verbinding met Belgie. Sinds de IC Liege-Brussel hier voorbij rijdt is het niet meer dan een saai stoptreinstation waar NS en Veolia hun eind/beginpunt hebben. Zellfs de Belgische stopper doet dit station niet aan,gewoon belachelijk. Terwijl er hier een ziekenhuis en congrescentrum in de buurt bevinden denderen alle Belgische treinen dit station voorbij. Waarom stopt hier geen stopper meer van naar Liege en moet je nu altijd omreizen via Maastricht. Ik vind dit echt een achteruitgang en vind dit een wanprestatie van de NMBS. Dus kom in actie om dit ongemak snel aan te kaarten bij onze Zuiderburen.
Antwoord webmaster:
weet niet of die beslissing van de NMBS komt of elders is opgelegd.
Monique20 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
@Leyly Nu weet ik niet of je ooit in Maastricht Randwijck geweest bent, maar daar stappen ongeveer evenveel mensen uit als in Maastricht Centraal. In Randwijck liggen namelijk veel scholen, bedrijven en natuurlijk het MECC en AZM. Het is niet voor niks dat zowel Veolia als de NS er nut in zien om er 2x per uur een trein naartoe te laten gaan. Anders waren 2 treinen per uur ook wel genoeg nu zijn het er 4. Ik vind het station er zelfs erg kaal uitzien voordat er toch redelijk wat mensen in en uitstappen. Volgens mij zijn ze ook wat van plan, sinds deze week staan er steigers bij beide trappen.
Antwoord webmaster:
ik denk dat hij bedoelt voor de trein naar belgië, maar je kunt het hem zelf vragen, hoewel ik denk dat hij niet meer weet dat hij dit hier 3 jaar geleden heeft geschreven. maar die 4 treinen per uur waar je het over hebt zijn er toch eigenlijk maar 2 omdat ze zo scheef over het uur verdeeld zijn, steeds twee heel kort achter elkaar en dan weer bijna een half uur niets.
Gertjan Stamer23 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Maastricht Zuid was een optie. In najaar 2000 plaatst men Service Unit zonder dak pal tegenover deur loketgebouw (November 2000). Alweer gesloopt in September 2002! Juli 2001 kleine interne verbouwing NS loket tot een broodjeszaak Bruutje Randwyck, die opent op 3 September 2001 haar deuren. Dit 3 sporige station heeft 1 kopspoor en 2 doorgaande sporen, spoor 1 is het meest oostelijke. Per 14-12-2003 maken ook NS treinen hier kop (stoptreinen naar Kerkrade). Spoor 3 is het kopspoor en bedoeld voor stoptreinen vv Roermond. Nadien niet vaak meer geweest.
Antwoord webmaster:
Bedoel je met 'maastricht zuid was een optie' dat men er over had gedacht dit station maastricht zuid te noemen in plaats van randwyck?
Arjan Krabbenbos13 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Maastricht Randwyck is geopend in 1987 en ligt vlakbij het Beursgebouw Mecc en het Academisch ziekenhuis. De eerste jaren van zijn bestaan stopten hier zelfs de internationale treinen naar Liege G./Brussel e.v. Tegenwoordig is dit niet meer het geval: Alleen Veolia heeft hier zijn treinen naar Heerlen/Kerkrade C. en NS de stopdienst naar Sittard Roermond. Voor Belgie dient voortaan gereist te worden via het centrale station van Maastricht.
Antwoord webmaster:
de eerste jaren? tot 2006 meen ik, dus dat is nogal wat langer dan een paar jaar. dat het geopend is in 1987 staat al in de beschrijving op mijn site (zelfs met de preciese datum erbij), dat hoef je niet apart te vermelden. dat is alleen maar verwarrend.
Gertjan Stamer22 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds enige maanden is het fraaie loketgebouw met aluminium rolluiken toegedekt;alleen bij opening broodjeszaak omhoog...geeft wel een sobere en erg gesloten indruk,vast last van vandalisme ?
milco24 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoe kan het dat sommige treinen hier het eindpunt hebben en niet bij maastricht "cs" zoals het traject maastricht-kerkrade (stoptrein) en volgens mij ook maastricht-heerlen (InterCity)
Antwoord webmaster:
extra service. anders komen er hier maar heel weinig treinen, omdat het geen drukke verbinding is. zo zijn er ook veel treinen uit rotterdam en den haag die na gouda nog doorgaan naar gouda goverwelle als eindpunt.
leyly30 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
maastricht randwyk word niet vaak gebruikt de meeste mensen gaan via maastricht van maastricht naar luik is veel korter

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Twee nieuwe treinstations in regio Parkstad (Blik op Nieuws - 8 dec 2007)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 174)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 201)

Stations in de omgeving

Heer (1.4 km)
Maastricht (1.6 km)
Limmel (2.7 km)
Gronsveld (3.1 km)
Maastricht Boschpoort (3.2 km)
Mariënwaard (3.5 km)
Maarland (4.6 km)
Rothem (4.8 km)
Vaeshartelt (4.9 km)
Meerssen (5.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/maastrichtrandwyk