Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Houten - foto's en omschrijving op stationsweb

station Houten

Telegrafische verkorting: Htn
lijnkmjaar
Utrecht- Boxtel7,331868
NS tramlijn Houten02001 - 2008
Geopend op23 mei 1982

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1982)viaductstation geintegreerd in nieuw centrum. architect: J. Bak
station II (2008)nieuwe doorzichtige overkapping. architect: Henk Woltjer

adres: 

Onderdoor 13
3995DW Houten
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Houten

55 afbeeldingen

34 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 feb 2021 zijn omrand.

1990 (3)
2000 (18)
2010 (34)

loket sluit 1 oktober 2007. Er wordt een agentschap in het postkantoor geopend dat in hetzelfde pand als het station zit.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (12)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer12 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Houten(de gesuggereerde naam Houten Centrum is hiermee vervallen)is een zeer grote verbetering t.o.v.het oudere uit 1982:Ruim eilandperron wat vrijwel geheel een fraaie overkapping heeft,noord van Onderdoor is een trappartij(in 2010 de hoofentree)en wordt op begane grond omringd door tijdelijke fietsenstalling en kaartautomaten.Zuidwaarts op begane grond een veel ruimere Onderdoor als voorheen en een fraaie liftschacht met daarachter volop ruimte voor overdekte fietsenstalling,bagagekluizen en zlefs een WC is in de planning(hopelijk ook horeca)en verder zuidelijk weer een fraaie trappartij met nabij een ovale wachtruimte(loopt van boven naar begane grond door)en weer verder zuidwaarts een 3e trappartij en we zien een lusachtige straat op begane straatniveau...nog niet af...dat geldt voor dit gehele deel begane grond-nog nader in te vullen/te bebouwen. Terug op het eilandperron staan er her en der wel banken en gele NS vertrekstaten en zeer opvallend zijn de ietwat ingekortte perronnaambordjes die Houten aangeven.Zeer fraai vormgegeven overkapping,de sporen zijn niet overdekt maar hebben wel zeer nuttige/fraaie halfronde glazen wand,dat maakt het verblijf hier wel erg plezierig. Al met al een zeer goed nieuw station voor Houten(ook al is het nog niet helemaal gereed).
Antwoord webmaster:
goed dat het geen houten centrum is geworden (nee ze hebben het centrum van beton gebouwd ;-) ).
arjan krabbenbos5 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De treinen naar Utrecht vertrekken al vanaf het in aanbouwzijnde eilandstation. De treinen naar Geldermalsen nog niet, deze stoppen nog tot december 2010 op een provisorisch zij-noodperron. In het weekend van 13/14 november wordt er weer geknutseld aan het spoor, waardoor er tijdelijk weer vervangbussen gaan rijden tussen Utrecht-Geldermalsen-Tiel/"s-Hertogenbosch.Het nieuwe NS-station wordt een hele verbetering met liften,trappen en een verhoogd en verbreed spoortrace door de stad. Op de plaats van het laatst gesloopte zijperron richting Uteecht, liggen thans een afzonderlijk snel en nieuw perronspoor voor de richting Utrecht. Het nu indienstgestelde nieuwe perronspoor, is straks het definitieve spoor voor de sprinterdienst naar Geldermalsen. Het spoor met het tijdelijke zij-noodperron wordt in de eindfase het snelspoor voor de richting 's-Hertogenbosch Opening nieuwe situatie per 12 december 2010.
Gertjan Stamer24 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het voormailge NS loket was a jaren gesloten en daarachter was het Postkantoor...dat is dus nu flink in de verbouwing en het NS loketfront is er ook niet meer,allemaal postkantoordiensten dus.Kaartautomaten zijn ietwat verzet en een slag gedraaid-men staat nu dus met rug naar gebouw.
Gertjan Stamer17 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Medio April zijn er al 2 grote pylonen te zien in midden eilandperron die de overkapping zal gaan dragen,zo is ook al de perronlift te zien en bouwt men aan de trappartijen eilandperron.De rails ligt er dan nog niet...even zuidelijk van dit nieuwe station ligt het te wachten!
Gertjan Stamer23 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 22 Mei 1982 opnet de NS een noodstation en wordt geopend door Commissaris der Koningin dhr van Dijke.Er wordt druk gebouwd aan definitief stationsgebouw-opne vanaf 28 November 1985 en is een ontwerp van architect Bak en heeft aan postkantoorzijde plaquette met daarin bovenstaande datum.In de 90'er jaren inbouw van een kiosk in wachtruimte spoor naar Utrecht.Opvallend feit voor het koninklijk bezoek van 30 April 1999 is natuurlijk de Koninklijke Trein maar ook de rood/geel geschilderde hekken en leuningen...ter ere van.Dit gebeuren is trouwens uitgebreid op televisie geweest.Voorjaar 2000 start bouw extra perron en spoor 3 voor de tram naar Castellem-1900 meter spoor naar het zuiden.Opening op 8 Januari 2001 en in Mei krijgen de hekken enz ook de koninklijke kleuren geel en blauw. Treintaxi stopt ermee per 1 April 2004.In December 2005 sluit kleine kiosk in wachtruimte en de vloeren worden in beide wachtruimtes volledig opgeknapt...!De sloop gaat beginnen vanaf Juni 2007-eerst de wachtruimte Gemeentehuiszijde.Zijperron komt aan dit lage spoor aan de noordzijde,vanaf 14 Mei 2007 t/m einde 2008-tussen straat en tijdelijk perron is al te zien waar nieuwe spoor komt,in voorjaar 2009 is dat er dus en komt er weer een nieuw zijperron(nu van staal en slechts 1 abri!)aan het definitieve nieuw spoor,als dit perron wordt gesloopt staan er al betonvoeten die de geluidswal gaan vormen...opvallend is dat tussen de sporen 2 en 3 ook een geluidswal komt(start bouw in November 2009,het viaduct is compleet zodat er sporen op kunnen worden gelegd jaarwisseling van 2009 en 2010. Wordt Vervolgd.
Gertjan Stamer26 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Juli 2009 laatste deel oude station uit de 80ér jaren gesloopt,hellingbaan nog meer naar het noorden doorgetrokken en nieuwe halve eilandperron toegankelijk via stalen trap. De nieuwe spoorbaan is volop in aanbouw...kan ook maar net tussen allerlei gebouwen door zoals winkelcentrum,Postkantoor,C-1000,gemeentehuis,bieb
Gertjan Stamer31 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf maandag 23 Maart 2009 gaat er al een deel nieuw station open-het westelijk deel van het eilandperron/hoog dus met tijdelijke hekken en wachtgelegenheden,noordzijde tijdelijke hellingbaan naar oude zijperron spoor 1...het aloude wachtgebouw staat er dus nog,is zelfs open!!!en er is nog een stalen trap naar nieuwe hoge perron vanaf lage oude perron.Het spoor is al weg en zo ook tramperron.Unieke situatie die zowel hoog als laag laten zien.Vroeger(90ér jaren)veel van dit station gebruik gemaakt ivm scholing boomverzorging en in 1999(?)koninklijk bezoek ivm Koninginnedag.Grappig om te zien dat leuningen e.d. ook weer blauw/geel zijn gemaakt.Nu is het wachten op sloop oude wachtruimte...(najaar?)
Gertjan Stamer25 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tijdelijke zijperron(het 2e alweer!)had in eerste instantie geen schuilgelegenheid maar men heeft toch een oud bushokje/abri neergezet zo rond de jaarwisseling 2008/2009.Het is nog wel zwaar behelpen...anders spoor met originel perrongebouw gaat veel beter,wachtruimte is zelfs open! Ondertussen gaat het eilandperron nieuwe station al lekker hard...
maarten2 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom word de light tram van houten Castellum en houten weg gehaald want las op nieuwe dienstregeling van NS dat i.p.v het trammetje een buslijn kwam werd deze TE weinig gebruikt de tram? grt.Maarten.
Antwoord webmaster:
volgens mij is de ruimte nodig om het vierde spoor aan te leggen.
Maarten25 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb net de video gezien super sjiek hoor Gaan er ook in de toekomst intercity's stoppen in houten? of alleen stoptreinen?? Maarten.
Antwoord webmaster:
het lijkt me dat 4 stoptreinen per uur wel genoeg is toch? zo groot is houten nou ook weer niet dat je alle reizigers utrecht- den bosch daarmee lastig wilt vallen.
Herbert4 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het vernieuwde station Houten III is nu voorzien te openen eind 2010. Het krijgt 4 sporen, maar slechts 1 eilandperron, in het midden gelegen. De buitensporen zijn bedoeld voor doorgaande treinen. Idem overigens op Houten Castellum. Voor een bewegende impressie van het station Houten kun je kijken op youtube. Ook is meer informatie over het project te vinden op de site van prorail
seinhuis30 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
deze station word binnen kort veranderd. het word 2 eiland-perronnen die bijde 4 sporen verbinden. dit heeft alles te maken met het spoorverdubbeling utrecht-houten

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (11)

Nieuws

Oude stationnetje Houten weer in de steigers (15 feb 2008)
Houten heeft in 2010 nieuw NS-station (8 mrt 2005)
Weg vrij voor station Houten (6 jul 2004)
Tijdelijk station bij Vlierweg in Houten onzeker (6 mei 2004)
Fietsenstalling Houten groter maar wel verder weg (6 jan 2004)

Ouder nieuws over Houten

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 165)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 187)

Stations in de omgeving

Houten (oud) (900 m)
Houten Castellum (1,9 km)
Houtenschepad (2,5 km)
Vechten (3,3 km)
Bunnik (3,7 km)
Utrecht Lunetten (3,9 km)
Meerveldscheweg (4,1 km)
Schalkwijk (4,2 km)
Wulperhorst (4,9 km)
Lunetten (5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/houten2