Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Juni 2012.

Hoogkerk- Vierverlaten Joop Kuipers30 jun 2012
Ik ben nieuwsgierig naar het treinverkeer in 1944 1945, was er wel treinverkeer na de spoorwegstaking tussen Vierverlaten-Hoogkerk en Groningen? En is iemand bekend dat er treinen beschoten zijn door de gealieerde vliegtuigen in 1944 of 1945? Is er iemand bekend dat er na de treinstaking Duitse of Russische machinisten op reden?
 
Nijmegen Goffert maartens30 jun 2012
"Geld voor station Nijmegen Goffert NIJMEGEN - De financiering van het nieuwe station Nijmegen Goffert is rond. De Stadsregioraad Arnhem Nijmegen legt 12,5 miljoen euro op tafel, Nijmegen houdt 1 miljoen euro achter de hand om een eventuele tegenvaller op te vangen. Het nieuwe station komt bovenop het viaduct van de Neerbosscheweg naast het NXP-terrein. Het station is onderdeel van het programma Stadsregiorail, dat voorziet in het laten rijden van meer regionale treinen en extra stations. ProRail realiseert het nieuwe station dat eind 2014 klaar moet zijn." Het station krijgt zowaar, en net zoals Lent, wat uitstraling door een mini-Rotterdams ontwerp. Zie: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1619831/Geld-voor-station-Nijmegen-Goffert.htm en http://beuningen.nieuws.nl/63416/station_nijmegen_goffert_eind_2014_klaar Naar verwacht gaan 3 tot 4 duizend reizigers het station gebruiken.
 
Vlijmen
Jan van Velthoven30 jun 2012
Wanneer zijn de stations Vlijmen en Drunen=Heusden afgebroken voor de aanleg van de A59? Waar lag het station Vlijmen precies?
reactie webmaster:
volgens mij in 1959, maar als jij het al niet weet...
 
Heerlen
Eelco Hoff29 jun 2012
Leuk deze foto. Mijn opa was in 1938 depotchef in Heerlen. Ik probeer beeld te vinden van die tijd. Dit is misschien een mooie aanzet.
reactie webmaster:
hier kun je vrij vee lvinden, als ik het niet heb dan is het lastig te vinden den k ik.
 
Vierlingsbeek
Dick van de Bunt29 jun 2012
Het Spoorhuis achter het Station Vierlingsbeek , Gebouwd 1948 op Soetendaal 10 . Eerste bewoner van het pand de (opzichter) Hr. van der Zee , 2e Bewoner (spoorweg en werken) Hr. van Heusden , 3e bewoner (Seinwezen) Hr.van de Bunt gest.2002 , het Spoorhuis is heden eigendom van Dick van de Bunt Het huis is voorzien v.d. naam : langs de lijn
reactie webmaster:
eh, maar dit is toch geen woning? dit is een tijdelijk stationsgebouwe zonder woning
 
Den Dolder
remco29 jun 2012
unieke foto; omdat de koppeling laag zit is dit treinstel 501, prototype uit 1961.
 
Gilze- Rijen Bjorn29 jun 2012
Rond 1918 vloog het Origenele station in de fikkies. in 1919 werdt het nieuwe station gebouwt,en was in 1920 klaar. (hoppa) In Juni 1991 Ging het spoortje naar oosterhout dicht, ze dachten in 2006 aan een lightrail, maar dat is niet van gekomen (Vraag 1: Ik weet dus niet waarom niet) Vraag 2: Bij de vijf eiken overgang gaat er stiekem nog een spoor de bosjes in, die bij een groot terrein naar binnengaat (met een Veroeste ouwe wissel) Wat is/was dat? en zijn er foto's van?
reactie webmaster:
antwoord 1: dat levert natuurlijk veel te weinig reizigers op, of je moet alle buslijnen opheffen, maar dan hebben meer mensen er last van, want niet iedereen wil naar het station.

antwoord 2: van industriespoortjes, goederenvervoer enzo heb ik geen verstand, kun je het nog op www.sporenplan.nl terugvinden? daar weten ze misschien meer.

 
Apeldoorn Mafranckx Sonia29 jun 2012
Hallo, Kan U mij vertellen of er in het station van Apeldoorn ook bagageopslag mogelijk is. Met andere woorden zijn er bagagelockers ?? En zo ja, hoe groot zijn deze. Dank bij voorbaat, Sonia.
reactie webmaster:
geen idee, kijk op de site van de ns voor dat soort info.
 
Wijchen Theo Binnendijk29 jun 2012
Ik heb de tekening van het keerspoor op mijn PC staan en het verhaal klopt niet helemaal. Er is tussen de 2 bestaande perrons geen ruimte voor 2 sporen, dus moet het huidige oude perron wel degelijk gesloopt worden om plaats te maken voor het keerspoor. Het nieuwe perron komt ten Noorden van het huidige perron te liggen en krijgt een effectieve lengte van 220 m. Hoe men het allemaal gaat realiseren met tijdelijke oplossingen is nog niet bekend. Het nieuwe perron heeft een verlopende breedte, zodat naast de opgang ook perronruimte ontstaat; zodoende heeft de beperkte inkorting geen gevolgen voor de instaplengte.
 
Zwijndrecht
Rolf29 jun 2012
Deze foto is van veel eerder dan 1980. Ik had hem als ansichtkaart eind jaren 60 / begin jaren 70.
reactie webmaster:
heb het veranderd in 1970
 
't Visschertje Niels28 jun 2012
Is de halte nu gesloten op 15 mei 1927 (zoals ook in Van armsein tot lichtsein is vermeld) of op 15 mei 1926 (zoals nu op stationsweb staat)?
reactie webmaster:
in 1926 reed de laatste trein, dus kon je er niet meer op gebruik van maken. in 1927 is het station officieel gesloten en verdween het station uit de lijst. ik maak gebruik van dienstregelingen, want wat heb je aan een station waar de trein niet meer stopt.
 
Borkel en Schaft paul cuyvers28 jun 2012
Graag een foto van het station in Borkel en Schaft
reactie webmaster:
ja dat willen we allemaal wel, maar die zijn er heel waarschijnlijk niet. als ik ze zou kennen dan zouden ze online staan.
 
Wenum Jan-Willem28 jun 2012
Wachterswoning 4 heeft in Vaassen gestaan ter hoogte van de CAVV, vlak na het station (aan de Deventerstraat). Wachterswoning 5 stond aan de Apeldoornse kant bij het station van Emst(stationsweg). Wachterswoning 10 heeft vlak bij Heerde gestaan, vlak achter waar nu de A50 ligt. Wachterswoning 11 heeft in Heerde gestaan, tussen de Klok-fabriek en het station. Aan de Zwolse kant van het station Wapenveld (Klapperdijk) heeft ook een wachterswoning gestaan. Vermoedelijk was dit nr. 14. Van deze laatste ben ik niet zeker.
 
Soestduinen Sjoerd Eeftens27 jun 2012
En dan is het fijn als er ambtelijke gegevens zijn. Daar baseer ik me op, en deze site betrekt er ook de dienstregelingen bij. Welnu: Van 1863 tot 1891 heet het station Soest. Daarna wordt het Soest-Soesterberg. In 1898 wordt de spoorweg Den Dolder - Baarn geopend. Kort daarna, in 1900, verandert de naam Soest-Soesterberg om verwarring te voorkomen, in Soesterberg en in 1922 in Soestduinen. De data zijn alle tot op de dag exact bekend in dit geval, maar die heb ik nu maar weggelaten.
reactie webmaster:
mooi dan kloppen de data die ik op mijn site had staan toch aardig.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Steenbergen27 jun 2012
Geen directe verbinding van parkeerplaats aan Hoevenlaakse zijde naar perrons en op viaduckt nu gevaarlijke situatie voor (doorgaande) fietsers door te weinig plaats, geen aparte fietspaden.
reactie webmaster:
ok, en wat moet ik met zo'n opmerking dan?
 
Mill R Lammers27 jun 2012
ik ben opzoek naar foto,s van de voormalige stationschef J. Lammers Wie kan me helpen of heeft nog anekdote,s
reactie webmaster:
ik niet, maar wlelicht bezoekers wel. bij Het Utrechts Archief vind je nog wel personeelsdossiers.
 
Haarlem Bolwerk Heimen Stoffels27 jun 2012
@Niels Beetje late reactie, maar ik vraag me af of dat wel klopt... natuurlijk werden haltes toendertijd wel vaker zomaar geopend en per abuis weer gesloten maar waarom na 5 jaar al in een toen ook al grote stad als Haarlem? Dat moet met een reden zijn en dus kan ik me alleen bedenken dat het moet zijn omdat het een tijdelijk eindpunt was.
reactie webmaster:
jammer dat je niet gebruik maakt van de link 'reageer op deze vraag of opmerking', dan had @niels meteen een antwoord gekregen, nu moet ik hem mailen dat er iets is geantwoord...
 
Soestduinen Gertjan Stamer26 jun 2012
Eerste naam was Soest-Baarn en dit is te zien op foto uit 1860 en duurde tot in 1874 en ging toen Soesterberg heten. In 1922 Soestduinen genoemd. Wijsheid van een oude bewoner in omgeving station.Kan wel wat met deze info maar staat haaks op wat Stationsweb plaatst..wie heeft er nu gelijk ? Soest-Baarn is bewezen,zie foto 1860.
reactie webmaster:
dat is onzin, die foto laat juist duidelijk zien dat daar Soesterberg staat. Soest-Baarn is volkomen nonsens, want Baarn ligt veel te ver weg. De foto is, moet ik toegeven, wat onscherp, maar er staat toch echt Soesterberg. Dus stationsweb heeft gelijk.

In zoverre, dat het niet Soest-Baarn was, maar wanneer het dan van Soesterberg naar Soest ging, wat het in 1891 toch is geweest weet ik dan weer niet.

 
Amersfoort Piet26 jun 2012
Ik zie geen nummers staan op de plattegrond van de NS, zie ik iets over het hoofd?
reactie webmaster:
nee dat klopt dat hadden ze vroeger wel, maar nu niet meer, echt een achteruitgang waarover ik de ns al eens eerder had gemaild. zal ik nog eens doen.
 
Nootdorp Noord Ivo ten Broeke26 jun 2012
Beste, De lokatie van dit voormalige station / halte /wachterswoning is niet correct. Dit gebouw bestaat nog steeds en ligt naast de Nootdorp boog aan de Hofweg in Nootdorp aan de zuidkant van de A12 en de spoorlijn Den Haag Gouda. Dit heeft ook nooit aan de Veenweg gelegen. Het station Nootdorp Veenweg lag wel aan de Veenweg, waar deze de Hofpleinlijn kruiste. Op de plek van station Nootdorp Veenweg ligt nu bij benadering de halte Leischenveen van de Randstadrail. mvg, Ivo
reactie webmaster:
klopt helemaal, ik heb het gewijzigd in de juiste addressering
 
Mantgum g vd veen25 jun 2012
ik heb postma goed gekend hij bediende de seinen en wissels en de overweg wij woonden in het station in mantgum tot nu vind ik vind het nog steeds jammer dat alle stations zijn gesloopt je had in die tijd niet de problemen die nu de ns hebben slles reed keurig op tijd vr gr gjalt van der veen
reactie webmaster:
maar tja er reden ook veelminder trein toen, bovendien had je er in mantgum natuurlij niet erg veel aan ;-). het is heel jammer inderdaad dat al die station zijn verdwenen, maar het was toen of die stations eraf, en anders was er sprake van dat de hele lijn gesoten zou worden.

je schrihft dat je in het station woonde, heb je misschien nog foto's uit die periode? er zijn veel oud bewoners die hun familiealbums hebben gescand en aan mij opgestuurd, dat levert vaak mooie plaatjes voor mijn site op.

 
Naarden- Bussum Marjolein 25 jun 2012
Laten we teruggaan Naar de plek Waar we elkaar Voor het eerst ontmoetten. Laten we teruggaan En elkaar dan Opnieuw begroeten Zoals we toen deden En zeggen dat het ons spijt Van hoe we daarna... En ook veel later... En zeker die dag.... Laten we teruggaan En vanaf die plek en dat moment Gaan we allebei Onze eigen weg en mochten we elkaar Dan toch weer tegenkomen Laten we dan glimlachen Met onze ogen open En heel lang stilstaan En ons afvragen Hoe het geweest zou zijn Als het anders was gelopen En we samen verder waren gegaan
reactie webmaster:
jammer dat je niet aan hebt geklikt: antwoord op deze vraag, dan had de vraagsteller meteen bericht ervan gekregen. nu moet ik hem/haar nog weer zelf mailen.
 
Weesp Renee25 jun 2012
Hoe ver ligt opdat station perron 5 en 6 uit elkaar .?
reactie webmaster:
tegeneover elkaar
 
Zoutkamp
wim25 jun 2012
Deze foto komt uit mijn verzameling en stond in het blad van de NNTTM .
reactie webmaster:
ah, ik heb de bron gewijzigd. Wat een mooie foto. Heb je nog meer van dit soort foto's in je verzameling die nog niet op mijn site staan?
 
Driehuis Tobi25 jun 2012
Waar op het station stond het gebouwtje? Een beetje in het midden of zoiets?
reactie webmaster:
direct bij de trapopgang, er staan foto's van op mijn site.
 
Heemstede- Aerdenhout coby de Vos25 jun 2012
Is het mogelijk om op /bij dit station een fiets met kinderzitje te huren en deze weer in te leveren in/bij Haarlem centraal station?
reactie webmaster:
geen idee, moet je bij de ns zijn. ik werk niet op een station
 
Rijswijk- Wateringen Hennie van Raaij24 jun 2012
Ik wist dat mijn vader, directeur van de VIOS gevraagd had de naam van het Station Rijswijk te verdubbelen metde naam Wateringen maar ik wist niet dat dat ook werkelijk gebeurd is. Het station lag 3km van Rijswijk en 3km van Wateringen af. Zijn er ook foto's van? vrgr, Hennie
reactie webmaster:
Jazeker, door een verandering in de database van de provider, waarvan men mij niet op de hoogte bracht, werden er tijdelijk geen fotos getoond, maar nu zijn ze weer zichtbaar.
 
Baexem- Heythuysen L.Goldsmits23 jun 2012
Wij wonen aan het einde van de Ganzenweg, paralel met het spoor en een 100 meter van het oude station.Oude station-spoor-onze woning.Er zijn drie spoorweg overgangen in de buurt! Wat betekent dit qua tijd voor een spoorweg overgang als treinen aankomen en gaan vertrekken? s'morgens en s'avonds in de spits Baexem-Heythuysen lijkt me niet prettig de lange wachttijden!
reactie webmaster:
het station zal wel niet heropend worden, maar er zijn wel meer stations bij een overweg hoor, daar weten ze wel iets op, dat het de bomen pas naar beneden gaan als de trein gaat vertrekken ofzo, maar baexem wordt niet heropend, wees daar maar niet bang voor. moeten ze een hele nieuwe trein voor gaan inleggen, want er rijdt nu geen stoptrein.
 
's Hertogenbosch
hans vegt23 jun 2012
Wat een levensechte foto voor die tijd, qua techniek, werkelijk zeer mooi! Het lijkt zelfs wel kleur! Alsof je er zo middenin kunt gaan staan! Mijn complimenten! (al is de fotograaf natuurlijk allang overleden, maar wel postuum).
 
Hulshorst
andreas22 jun 2012
ik wil graag zo groot mogelijke resolutie van station hulshorst in 1974 hebben, omdat ik mijn ouders die daar toen hebben gewoon volgende week voor hen 40 jaar getrouwd als kado een canvas maken!! Als zou kunnen kan iemand mij ermee helpen met grote resolutie? Alles van 1974. dankje, A
reactie webmaster:
als er iets tussen zit met bron collectie Wichor Bramer kan ik wel iets voor je doen, maar wllicht is het al te laat? je zou het ook via Het Utrechts Archief kunen proberen, zij hebben veel foto's van de spoorwegen in huis, en je kunt ze kopen.
 
Boskoop
Jacob de Raadt20 jun 2012
Daar heb je "Bertus".
reactie webmaster:
waar? wie is bertus ik ken hem niet.
 
Alphen aan den Rijn
Jacob de Raadt20 jun 2012
Deze feesttrein (No. 5531) staat ook op Boskoopse foto's. Waarschijnlijk genomen met de opening van de lijn van Alphen aan den Rijn naar Gouda. In mij jeugd reed hier alleen maar "Bertus" en dat was een dieseltje. Geen stoom en geen electriciteit.
 
Bilthoven
Jacob de Raadt20 jun 2012
Deze foto is precies dezelfde die ook bij "1950" staat. Ergens is er een fout. Ik denk dat deze lijn in 1940 nog niet geelectrifiseerd was. Mijn grootouders woonden in Bilthoven, en tussen 1946 een 1952, de jaren die ik me herinner, moest men, komende van Alphen aan den Rijn, te Utrecht overstappen op een dieseltrein bij een apart perronnetje. De auto zou wel de Mercedes van mijn Opa kunnen zijn. L 48032 was het nummer van zijn Benz.
reactie webmaster:
dank, 1950 is inderdaad beter, Het Utrechts Archief dateert de foto tussen 1948 en 1953. je had vroeger utrecht buurtstation, maar hoe dat er toen uit zag weet ik niet.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Jacob de Raadt20 jun 2012
Het moet ongeveer 1947 of 1948 geweest zijn dat ik met mijn moeder eens op bezoek ging bij een gezin Van Leeuwen , die in een van de twee gebouwtjes van dit vroegere stationnetje woonde - ik weet niet welke. Het was een heel eind van huis af - Van Dijkstraat in Alphen aan den Rijn.
 
Groningen P.P. ten Hoor20 jun 2012
Nieuwe fietsflat bij hoofdstation http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111064
 
Amsterdam Oosterdok Marcel20 jun 2012
Hallo Wichor, De tekst bij dit station vind ik heel verwarrend. In 1880 ook in gebruik voor ... In 1879 gesloten door brand ... Treinen doorgetrokeen naar Westerdok ... Moet het niet zijn: In 1879 geloten door brand en treinen doorgetrokken naar Westerdok. En moet je dan niet bij station Westerdok melden dat vanaf 1880 ook de treinen naar Weesperpoort en Utrecht vertrokken? Ik snap het even niet meer? Met vriendelijke groet, Marcel
reactie webmaster:
ik denk dat je gelijk hebt. was me zelf nog niet opgevallen ik zal de teksten wijzigen.
 
zoekplaatje 14 Heimen Stoffels19 jun 2012
Ik heb gezocht en gezocht en het enige station dat mij waarschijnlijk lijkt dat op dit plaatje kan staan is Achter de Hoven. In de jaren 20 was daar minder bedrijvigheid dan nu en het perron heeft tot in de jaren 50 nog precies dat hek als op de foto gehad. Er is ook bewijs dat het perron ooit is opgehoogd, dus op een foto zo oud kan het inderdaad nog laag zijn. Eigenlijk wijst zo'n beetje alles er naar mijn mening op dat dit Achter de Hoven is. Het enige kritiekpunt is is dat ik geen foto's van Achter de Hoven kan vinden die ouder zijn dan 1950 en dus niet kan bewijzen dat het ooit dubbelsporig is geweest. Maar wellicht is deze reactie alsnog voor iemand anders een stap in de goede richting?
reactie webmaster:
lijkt mij erg sterk, verder niets dat in die richting wijst. dubbelspoor is het daar nooit geweest, waarom zouden ze dat ook doen?
 
Leeuwarden Achter de Hoven Heimen Stoffels19 jun 2012
Op de volgende website vond ik enkele foto's incl. een paar oude van Leeuwarden Achter de Hoven. Wellicht de moeite waard toestemming te vragen om ze hier op te nemen (of anders te linken)? :) frieslandrail
reactie webmaster:
ze zijn wel aardig, maar toch niet voor de site, te veel mensen en materieel, te weinig infrastrctuur
 
Nuenen Remmet van Luttervelt19 jun 2012
Het station stond aan de Stationsweg tegenover huisnummer Stationsweg 3. Dus niet tegenover de voormalige brouwerij later damast weverij (Stationsweg 1/1A) Het station is in 1972 afgebroken.
reactie webmaster:
dank.
 
Arkel Bart-Jan Pannekoek19 jun 2012
Wie kan mij vertellen of dit station ooit bewoond is door een gezin met de achternaam pannekoek? Mijn opa Bart Pannekoek heeft altijd bij de spoorwegen gewerkt. Langste tijd als conducteur. Zijn vader, wiens voornaam mij niet bekend is heeft ook voor de spoorwegen gewerkt als stationschef of perronopzichter. Misschien kan dit ook bij station Lexmond (of daar in de beurt ) zijn geweest? Alvast bedankt.
reactie webmaster:
kun je vast bij Het Utrechts Archief vinden. zij hebben de ns archieven in huis met de personeelsdossiers (niet online, maar kunnen het wel nakijken als je het vraagt)
 
Groningen P.P. ten Hoor19 jun 2012
Hoofdstation Groningen krijgt metamorfose [http]www.rtvnoord.nl/?p=111031
 
Groningen P.P. ten Hoor19 jun 2012
Hoofdstation Groningen wordt verbouwd [http]hier.elementweb.nl/2012/06/19/hoofdstation-groningen-wordt-verbouwd/
 
Aalten P.P. ten Hoor19 jun 2012
Station Aalten krijgt opknapbeurt http://bit.ly/LuGEhB
 
Westervoort P.P. ten Hoor19 jun 2012
Treinstation krijgt machinekamerloze liften [http]j.mp/M9wZvH
 
Zwolle P.P. ten Hoor19 jun 2012
Fiets parkeren station Zwolle lastig [http]bit.ly/LVuV5O
 
Kampen Zuid P.P. ten Hoor19 jun 2012
Naam station Kampen Zuid blijft voorlopig [http]www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=145975
 
Dronten P.P. ten Hoor19 jun 2012
Open dag bij treinstation [http]www.omroepflevoland.nl/Nieuws/91721/open-dag-bij-treinstation
 
Kampen Zuid P.P. ten Hoor19 jun 2012
Vrees voor busvervoer bij nieuw station [http]www.destentor.nl/regio/kampen/11239137/Vrees-voor-busvervoer-bij-nieuw-station.ece
 
Teunis Boellaard teunis boellaard17 jun 2012
Ik was de oudste zoon van teunis boellaard. Ben in 1960 geemigreed naar de USA.Heb voor 40 jaar in Del Mar California gewoond daarna verhuist naar Texas.Terwijl ik in the USA was werd ik een piloot voor TWA voor 20 jaar.Ik heb nog steeds twee broers en drie zusters in Holland.
reactie webmaster:
leuk bericht. hebben jullie nog oude foto's van de stationsgebouwen waar jullie gewoond hebben in jullie familiealbums? dat zijn vaak bijzondere plaatjes.
 
Groningen
R.Troost17 jun 2012
Hier zien we nog een plan u oude dieseltrein inmiddels staan er nog een paar bij werkplaats Onnen werkloos te zijn. Deze treinen kwamen nadat de wadloper niet meer in de Noordelijke provincies in de normale dienst. Ze werden wel ingezet in de winterdienst als vervanger van Zwolle naar resp. Leeuwarden en Groningen. De eerder genoemde wadloper is ok inmiddels met pensioen en vervangen door de Spurt een dieseltrein van Arriva. waar ook een electrische variant van is die dienst doet tussen Dordrecht en Geldermalsen. Waar vroeger ook Plan U voor de electrificatie op reed.
reactie webmaster:
mijn site gaat over stations en niet zozeer over materieel
 
's Hertogenbosch Oost Sharona17 jun 2012
hallo. waarom huurt u geen schoonmakers in op dit station? het station is heel vies en elke keer wordt er ijs over het aanraakscherm van de kaartjes automaat gegooit. Het is een kleine investering voor meer bezoekers of bent u alleen van plan om al het geld in ov chippalen te stoppen?? Sharona
reactie webmaster:
ik ben helemaal niets van plan, want ik werk niet op een station. ik fotografeer ze alleen maar dus ik investeer helemaal niets in schoonmakers, dan wel in chippoortjes.
 
Ressen- Bemmel
Erik16 jun 2012
Misschien een leuke aanvulling op deze foto vond ik op de website van ressenonline. Daar staat een luchtfoto van het stationsgebouw Ressen/Bemmel op de voorgrond met daarachter het afbuigende spoortje richting de veilingahallen die ook op de foto te zien zijn. de foto
reactie webmaster:
dat deel had ik er juist afgeknipt, zodat het station er wat groter op zou komen, daar gaat het mij immers om.
 
Kruidbergerweg Gertjan Stamer16 jun 2012
Woning nummer 6 is onlangs drastisch uitgebreid en is een schande voor spoorhistorici...deze dubbele woning betaat nog steeds/Kruidbergerweg. Woning 7 zal wel gesloopt zijn...woning 8 is nummerloos te zien bij overweg halte Driehuis-Westerveld. Volgens mij heeft dhr Eeftens even klein foutje gemaakt...7 gesloopt, 6 nog aanwezig.Zie ook fotoalbum Facebook Vislijn onder mijn naam,Juni 2012.
 
Utrecht Centraal Pauline de Goeij16 jun 2012
Hallo, zitten op Utrecht Centraal spoor 14 & 15 bij elkaar? Ik moet morgen met mijn 3 jarige dochtertje van spoor 14 naar 15 en heb hier maar 3 minuten voor. Ga ik dit redden of moet ik helemaal bovenlangs? Alvast bedankt! Gr. Pauline
reactie webmaster:
Op de site fan de ns dtaat volgens mij een plattegrond
 
Helenaveen Andr Jonkers15 jun 2012
Ik heb geprobeerd om met het verhaal van Sjoerd Eeftens het sporenplan (schematisch)uit te tekenen, maar dat lukt me niet, de ligging van de sporen 3, 4 en 5 is onduidelijk. Kan Sjoerd voor mij een simpel schetsje maken?
reactie webmaster:
Aks je dit nu even als reactie op sjoerds bericht had gepost, dan had hij meteen bericht gekregen, en kon hij je antwoord geven.
 
Rotterdam Lombardijen Peter Smits13 jun 2012
Gaarne het adres van dit station aanpassen: Zuidkreek ipv Spinozaweg 500
reactie webmaster:
heb ik gedaan (al tijdje geleden, maar had het nog niet teruggeschreven.
 
Hemmen- Dodewaard
Kay van Brussel12 jun 2012
Wat een mooie foto, is dut nog hou het echt was!!
 
Eindhoven Airport Frans12 jun 2012
Nog wat info over station Eindhoven Airport in het 'Bestedingsplan 2012' van SRE Eindhoven (Bijlage 4, punt 13).
 
Nijmegen
Frido van Orden12 jun 2012
Deze foto hoort bij stationsgebouw 2 ipv stationsgebouw 1. Er staat er nog eentje 'verkeerd' bij Nijmegen 1.
reactie webmaster:
ja jan siepel laadt ze zelf in, maar kiest niet altijd het goede gebouw. ik heb het verbeterd
 
Hoensbroek
Marten Verheijen12 jun 2012
geheel links meen ik mijn grootvader Jacobus Starreveld te herkennen, stationswachter.
 
J.H. Bellaart Marjolein Weber12 jun 2012
De heer J.H. Bellaart was de opa van mijn man, zijn moeder heette Maria Cornelia( Miep) Bellaart getrouwd in 1943 met Conelis Weber te Zandvoort. Helaas weten we erg weinig over de familie, ook omdat de vader en moeder van mijn man erg vroeg zijn overleden en mijn man wees werd op zijn 17e.
reactie webmaster:
dan kun je wellicht bij Het Utrechts Archief nog eea vinden. want zij hebben de personeelsdossiers van de spoorwegen. kun je zien waar ze hebben gewoond enzo.
 
Oldenzaal EO Esmee Beugelaar12 jun 2012
Wanneer is het treinstation van Oldenzaal aangesloten op het spoorwegnet.
reactie webmaster:
bedoel je het grote, nu nog in gebuik zijnde station? dat vind je ergens anders, dit is het oude statuionnetje van de gols naar enschede over lonneker. klik dan op station oldenzaal. uit mijn hoofd 1865, maar het staat er vast op.
 
C.G. Coevert Rob Coevert11 jun 2012
De vader van mijn vader was stationschef in Egmond aan zee en Bergen tren tijde van Bello
 
Dronten MC van den Broek11 jun 2012
Hoelang gaat de reis duren met de trein van Dronten naar Almere,nu duurt het eenuur+kw. met het openb vervoer.
reactie webmaster:
geen idee. de dienstregelingen zijn nog niet gepubliceerd, maar dat zal wel een stuk sneller zijn denk i.
 
Halfweg- Zwanenburg Joost van Os10 jun 2012
Op de foto van de nieuwbouw is een oud bruggetje te zien. Enne de Boer, docent aan de TU Delft, stelde in colleges dat dit bruggetje het enige restant is van de oorspronkelijke oude lijn. Als dat zo is, dan verdient dit bruggetje een plek op Stationsweb en Wikipedia.
reactie webmaster:
dank, interessant inderdaad. echter, mijn site gaat vooralsnog niet over bruggetjes, er zijn weinig bruggen met een plekje op mijn site. maar ik zal er over nadenken.
 
Bedum
zwart look10 jun 2012
Da's potverdosie een ernstig mooie madam op de foto! Een aandere reden om de photo zo te nemen is er niet; mijnig inziens. ;-)
reactie webmaster:
mij spreet toch het gebouw op de achtergrond meer aan, en ik ben blij dat de fotograaf niet alleen oog ha voor 'vrouwelijk schoon'.

ik heb dat vrouwelijk schoon toch maar even tussen haakjes geplaatst, want ik had al het vermoeden dat het bericht niet serieus bedoeld was.

 
Almere Poort Mitchell9 jun 2012
Aan Station Poort wordt op het moment hard gewerkt. Straks (volgens de huidige plannen) gaan hier zes treinen per uur per richting stoppen, de Sprinters Utecht-Oostvaarders (nu nog Intercity), Hooftdorp-Oostvaarders (nu nog Den Haag/Leiden-Oostvaarders) en Amsterdam-Zwolle (nu Amsterdam-Oostvaarders). Er zijn eind 2012 dus direct al veel verbindingen.
 
Kampen Mitchell9 jun 2012
Station Kampen Zuid heet gewoon Kampen Zuid hoor! De NS is dan ook niet van plan het Station Kampen, Kampen-Ijselmuiden te gaan noemen tot het station omgebouwd wordt tot tramhalte. Aangezien de NS de komende tijd geen vordering ziet in het ombouwen van de lijn Kampen-Zwolle blijven de stations namen precies zoals gepland was. Alle naam borden op Station Kampen Zuid zijn dan ook al geplaatst, met de naam Kampen Zuid.
reactie webmaster:
dank voor de info, we houden het hier in de gaten.
 
Heerlen
Leon Pennings9 jun 2012
Een leuke foto uit de goede oude tijd.Rechts stonden de treinen klaar voor vertrek naar Valkenburg en Maastricht,en links stonden de "Blauwe of de rode engel (de treinen) klaar voor vertrek naar Schin op Geul via Kerkrade Centrum - Simpelveld - Wylre.
 
Heerlen
Leon Pennings9 jun 2012
Toch wel leuk om deze oude dieseltrein te zien met de naam "De blauwe of de rode engel".Met deze trein heb ik vroeger vaak gereisd naar Kerkrade - Heerlen en dan visa - versa.
 
Bilthoven hermine broggel9 jun 2012
goedemorgen, zie ook mijn videokanaal voor de serie 'Bilthoven verandert' over de sloop (en later bouw) rondom het station vanwege aanleg tunnel
 
Kisveld krooshof8 jun 2012
Wat waren de bewoners van kisveld spoorhuisje in 1950
reactie webmaster:
kun je vast bij Het Utrechts Archief vinden. zij hebben deoude spoorarchieven in huis (niet online, maar je kunt het ze vragen) als het spoorpersoneel was weten ze het wellicht.
 
Rotterdam Maas Pieter7 jun 2012
Waar moet ik dit station situeren in Rotterdam? Ongeveer waar Tropicana is of meer naar de van Brienenoordbrug toe?
reactie webmaster:
bij tropicana inderdaad.
 
Duivendrecht Pieter7 jun 2012
Ik reed laatst met de trein langs/door dit station en toen bedacht ik mij dat het nog geen 20 jaar oud was. Ik vroeg mij toen af hoe het spoor er uit zag voor dat dit station gebouwd werd, de lijn Weesp-Schiphol was er nog niet, maar lagen bijvoorbeeld de metro's en de spoorlijnen toen een stuk lager of iets dergelijke? Hoe hebben ze dat met de bouw toen opgelost, want ik kan nergens op internet iets lezen over de bouw van dit station.
reactie webmaster:
ik weet het niet, misschien kun je het bij Het Utrechts Archief vinden? ik weet wel dat bijlmer een stuk lager lag, dus waarschijnlijk alg het inderdaad gewoon op maaiveldniveau.
 
Amsterdam Zuid Pieter7 jun 2012
Weet iemand wanneer men met 'de grote verbouwing' van dit station gaat beginnen of eigenlijk weet iemand of het doorgaat? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, dit ook omdat de NS/Hispeed/Thalys had aangegeven dit station als begin-/eindpunt voor de trein naar Parijs wil gaan gebruiken.
reactie webmaster:
leek mij niet logisch om de thalys daar te laten beginnen, maar ja. ik weet het ook niet.
 
Amsterdam Holendrecht J. Vialle7 jun 2012
Is het mogelijk, om bij het station met een touringcar te komen, om daar passagiers op te halen en te brengen?
reactie webmaster:
geen idee ik ben er niet bekend. kijk op google maps ofzo.
 
Hoofddorp (oud) P. Alles6 jun 2012
Ik kan binnenkort wel wat foto's maken van Haarlemmermeer. Ik ben vooral geintresseees in het 1941 spoor naar schiphol (WO 2) en naar de conservern fabriek in Hoofddorp, ik heb in de jaren 60 naast de oude remise gewoond in Hoofddorp, de voorloper van de Vicon.
 
Zaandam tjerina6 jun 2012
Zijn er op het station ook kluisjes aanwezig?
reactie webmaster:
daarvoor kijk je toch bij de ns, niet bij mij!
 
Blokker
Roel6 jun 2012
Deze foto is misplaatst of het onderschrift klopt niet. De halte Westerblokker lag aan de lijn Hoorn-Medemblik. Op het gebouw staat wel ''Blokker'' aangegeven, maar op de foto hiervoor staat dit weer aan de zijkant. Ook de overweg vergelijken met de andere foto uit hetzelfde jaartal is beduidend anders.
 
Heerlen Leon4 jun 2012
Jammer dat er geen foto's zijn te zien van de oude voetgangers tunnel,naast het oude station van Heerlen.En hiermee bedoel ik de tunnel waar nu het politie bureau staat.
 
Geulle Vranken4 jun 2012
Beste, Wordt deze site nog onderhouden??? vrg Ton
reactie webmaster:
ja hoor, maa even wat minder vanwege blijde familiale gebeurtenissen. ik heb je mail gezien.
 
Gestel
Bert van Diepen3 jun 2012
De foto toont Wachtpost 37, tevens voormalig station Gestel, aan de overweg in de Genneperweg eind 1958, circa een jaar voor de sloop. Op het spoortrac ligt hier nu de Bayeuxlaan en mede dankzij de huizen op de achtergrond is de lokatie heden nog eenvoudig terug te vinden.
 
Arnhem Arjan Krabbenbos3 jun 2012
Station Arnhem krijgt na veel getouwtrek en geploeter over een eventuele bouwer/financien eindelijk zijn stationsgebouw. Het ontwerp van het futuristische gebouw van architect Ben van Berkel kan dan bijna gebouwd worden. Als alles meezit kan de eerte paal voor de nieuwe transferhal in september 2012 de grond in en wordt de eindsteep van dit grote project bereikt in maart 2014.
 
Breda Arjan Krabbenbos3 jun 2012
AFGELOPEN WOENSDAG ( 30 mei 2012) GING HET DAN EINDELIJK OFFICIEEL GEBEUREN:DEMISSIONAIR VERKEERSMINISTER MELANIE SCHULTZ VAN HAGEN SLOEG DE EERSTE PAAL VOOR DE NIEUWBOUW VAN HET NS-STATION. HET COMPLEX WORDT OPGELEVERD IN 2015 EN HOPELIJK ZOEVEN IN DIE TIJD SNELLE HSL SHUTTLES NAAR BEHALVE AMSTERDAM OOK NAAR BRUSSEL VIA ANTWERPEN.
reactie webmaster:
je hoeft niet zo te schreeuwen. ik ben niet blind (naar herman finkers)
 
Geldermalsen
Frank Kouwenhoven3 jun 2012
een prachtige sfeerfoto van Geldermalsen. We zien links een deel van een dieselvijfje mat. 40 in de laatste kleurstelling met gestileerde vleugels (ook wel snor genoemd)op het front.
 
Zoutkamp wim3 jun 2012
De historische vereniging van Zoutkamp heeft ook een pagina over het station op hun site staan . Zie de volgende link
 
Bodegraven Jan Baars3 jun 2012
Met ingang van 2018 wordt de dienst verdubbelt op deze lijn ipv 2 intercitys gaan er dan is de bedoeling 2 sprinters en 2 intercitys per uur per richting rijden. Heeft dit dan nog gevolgen voor dit station en deze lijn ? want de cappaciteit van deze lijn is nu al aan de krappe kant. Eind jaren zeventig waren er al plannen voor verdubbeling van deze lijn maar door bezuiniggingen zijn deze weer op de lange baan geschoven.
reactie webmaster:
voor dit station zal het wel meevallen. is al twee sporig, maar dan moeten ze de rest van het spoor ook verdubbelen.
 
Nijverdal Erik2 jun 2012
Ik was vandaag op het station en het was veel erger dan gedacht. Meerdere ruiten zijn ingeslagen, stukken plafond zijn eruitgevallen. Perron 1 grotendeels afgesloten, spoor 1 weg. CTA's weg, spoor 2 nog over. Ik denk dat er niet veel van overblijft. Heb ook nog wat foto's gemaakt die ik binnenkort zal mailen.
reactie webmaster:
ben benieuwd naar de foto's. ik zie ze wel verschijnen
 
Baflo
Dick Bolt2 jun 2012
station Baflo heeft maar 1 ronde raam, dit is waarschijnlijk Winsum
 
Baflo
Dick Bolt2 jun 2012
station Baflo heeft maar 1 ronde raam, dit is waarschijnlijk Winsum
 
Kampen Zuid Mitchell1 jun 2012
Alle naam borden op het nieuwe station zijn geplaatst en ondanks dat de gemeente Kampen het er niet mee eens is heeft het station de naam Kampen Zuid gekregen. De naam van station Kampen zal ook niet veranderen tot dat de lijn omgebouwd wordt als tram lijn, wat de NS voorlopig nog niet ziet gebeuren.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (41)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
> 2012 (1157)
   December (76)
   November (105)
   Oktober (98)
   September (64)
   Augustus (107)
   Juli (113)
> Juni (91)
   Mei (73)
   April (97)
   Maart (106)
   Februari (95)
   Januari (132)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)