Opmerkingen bij stationsweb in September 2005.
|
Rheden |
Joke Mensinga - te Selle | 30 sep 2005 |
ik ben in 1952 geboren aan de dr. Langemeyerweg. Dat is de weg langs het spoor en vlak bij het station. Wij woonden naast het slachthuis. Ik heb veel herinneringen aan dit station. Tot 1966 heb ik hier gewoond. |
|
Zwolle Veerallee |
Coen van Galen | 29 sep 2005 |
Het nut van dit stationnetje was groter dan het lijkt. Tussen station Zwolle Veerallee en het Zwolse hoofdstation lag vroeger de Willemsvaart. Reizigers vanuit de buurt bij de Veemarkt en langs de Veerallee moesten daardoor ver omlopen om bij het hoofdstation te komen. Doordat de halte aan de lijn Zwolle-Kampen lag (die al vroeg, ik meen rond de Eerste Wereldoorlog, een vaste uurdienst kreeg) was het ritje van de Veerallee naar het hoofdstation een goed alternatief. Het is niet toevallig dat het station Zwolle Veerallee opgeheven is, vlak nadat het gedeelte van de Willemsvaart naast het station gedempt is. |
|
Vogelenzang- Bennebroek |
renee de Kuyper | 29 sep 2005 |
Wij zijn de trotse eigenaren van het Station Vogelenzang wat net in zijn oude glorie zowel binnen als buiten is hersteld. Naast de openhaardenboer ( geleid door twee dames ) Het Schouwspel is tevens vanaf juli 2005 lunchroom de Wachtkamer en ontwerpstudio voor woninginrichting Het Seinhuis gevestigd. Het is zeker de moeite waard om een keer te komen kijken naar dit prachtige gebouw. |
|
Enschede de Eschmarke
|
marijn | 29 sep 2005 |
Nee, dat kan niet want ik zie hier geen bovenleiding. Zijn er dan drie stations in enschede? |
|
Enschede de Eschmarke
|
marijn | 29 sep 2005 |
Is dit niet hetzelfde station als drienerlo? Ziet er wel anders uit. Tweesporig gemaakt? |
|
Dedemsvaart
|
E. Buitenweg | 29 sep 2005 |
Dit station is gedurende zijn bestaan Dedemsvaart SS (Staats Spoor) genoemd, als onderscheid met het station van de Dedemsvaartse Stoomtram Maatschappij in Dedemsvaart Dorp. |
|
Den Dolder
|
peter van beelen | 28 sep 2005 |
inmiddels zijn lantaarns en klokken vervangen door slecht passende nieuwe modellen. |
|
Heerde
|
Frieda Flens-Meijer | 27 sep 2005 |
Van 1953 tot eind 1955 heb ik met mijn ouders op dit station gewoond. Geweldige herinneringen, ik heb fietsen geleerd op de grote zolder. Jaren gezocht naar goede foto's en nu vind ik deze! Prachtig! |
|
Wijhe
|
ben middelkamp | 26 sep 2005 |
Geweldige foto, mijn vroegste herinnering aan het station laten zich als volgt omschrijven : de grote kachel warm in de winter, een kattekwaad actie bestraft met een boete van fl.7.50. Ik was in 1960 3 jaar oud en nog niet in staat tot kattekwaad.opgegroeid aan het spoor te wijhe vind ik dit een mooie site. Hopelijk komt er nog eens een foto van het wachthuisje te "bovendorp" alwaar de overwegwachter vaak zat te slapen.Overigens, let even op de drie sporen in die tijd, nodig voor eeuwig rangeren van de enkele wagons. |
|
Amersfoort Vathorst |
janwillem | 24 sep 2005 |
Ik ben sowieso een tegenstander van het te grote Amersfoort. Deze stad is heeft al veel te veel grond opgeslokt.Dat er een station komt vind ook heel cool. Daar hebben de inwoners van Nijkerkerveen ook wat aan. Amersfoort heeft grond van de Arkenheemse polder en Nijkerkerveen ten behoeve van Vathorst. Iedereen hoopt nu dat dit het laatste station wordt in het kader van de vinex wijken.
Het is te hopen dat Amersfoort zijn huisvesting sproblemen overdraagt aan Zeewolde of Almere.
Het is wel een mooi station van Vathorst alleen jammer dat Prorail geen spoorverdubbeling doet tussen Nijkerk en Amersfoort zodat er meer gependeld kan worden. Hopelijk komt er nog eens een spoorverdubbeling tussen Nijkerk en Utrecht zodat de het met de krappe capaciteit eens is afgelopen. En dat hogere freg. kan worden gereden
|
|
Rolde
|
wim mensinga | 23 sep 2005 |
Volgens de schilders zijn dit de originele kleuren van het station |
|
Buinen |
tienusvos | 22 sep 2005 |
wij wonen nu 9 jaar aan de stationstr het bevalt ons prima , hebben dit 21 jaar geleden gekocht ons bedrijf ligt hier achter dus kan niet beter voor ons |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
Victor | 22 sep 2005 |
De opname dateert van circa 1960.
V. |
|
Schalkwijk |
Victor | 21 sep 2005 |
Het stationsgebouw is in 1964 gesloopt. |
|
Acht |
s.verstappen | 20 sep 2005 |
als ik de plannen van de ns mag geloven komt er in 2007 een station voor het lokale reizergers vervoer te ontlasten naar de stad |
|
Leiden Centraal
|
hanny | 20 sep 2005 |
hadden ze het maar zo gelaten het gebouw was mooi
en voor kant de tunnelbak kon gewoon gegraven worden enzo.
in plaats van dat leeleken gebouw nu |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
Gerrit Hemelman | 18 sep 2005 |
Wellicht was mijn eerste reactie toch iets te snel en is het toch station Borculo. De bomen aan de rechterzijde naast het spoor kan ik wel in Borculo plaatsen, maar niet in Neede. Dus ik hou het uiteindelijk toch op Borculo.
Verwarrend ... twee windhozen (1925 en 1927) die allebei stations zwaar beschadigden. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
Gerrit Hemelman | 18 sep 2005 |
Foto 3 is volgens mij Station Neede na de cycloon van 1 juni 1927. Ik baseer me op de grotere wachtruimte aan de perronzijde en de afwijking in de verwoestte 'dakkapel' (deze was bij Borculo nagenoeg geheel verdwenen). |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
Dirk Simonsz | 16 sep 2005 |
Interressant concept, de moeite waard te bezichtigen wanneer het klaar is. |
|
Hooghalen
|
laurens | 16 sep 2005 |
Ik zou wel eens willen weten waar deze foto gevonden is, ook van afb 1 hooghalen, ik be iegenlijk ook nog op zoek naar de bouwtekening ofzo. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
Wouter | 16 sep 2005 |
Anders maak je ff onscherpe foto's! |
|
Eext
|
Wim Mensinga | 15 sep 2005 |
Renovatie van het station Eext oa dak en houtwerk,op het terrein staan ook nog een paar oude trein stellen |
|
Zuidbroek
|
Noord-Nederlands Trein & Tram Museum | 14 sep 2005 |
Het stichtingsbestuur heeft in de zomer van 2005 het station Zuidbroek volledig van nieuwe verf voorzien. |
|
Hazerswoude- Koudekerk
|
Willem van der Houven | 14 sep 2005 |
thv het 2de portaal aan de linkerzijde is nog net een wiek van de molen te zien welke op andere foto's zo herkenbaar is. |
|
Alphen aan den Rijn |
A.J.vanVulpen | 14 sep 2005 |
Leuke , interessante site.
Voor het station vanAlphen a/d Rijn bestaan grootse plannen om het aan te passen aan deze tijd
Zie de site www.alphenaandenrijn.nl en kijk naar alphen in ontwikkeling.
Misschien heeft u er iets aan.m.vr.groet A.J.van Vulpen |
|
Slochteren
|
Wim Mensinga | 14 sep 2005 |
Renovatie station slochteren de schoorstenen zijn verwijderd en er zijn dakramen geplaatst.Thans is hier het politie petten museum gevestigd. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
careljan mansveld | 13 sep 2005 |
Ik weet vrijwel zeker dat dit Den Haag HS I (1843) is, in de weilanden met hoog middenrisaliet. |
|
Westervoort
|
Nico Teunissen | 13 sep 2005 |
Ik heb zelf jaren in Westervoort gewoond en ik wist dat er een station op die plek gestaan moest hebben. Leuk om daar nu eens foto's van te hebben gezien! |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
J.H. Jonker | 12 sep 2005 |
Deze opname moet uit een latere periode dan 1950 dateren. Deze vijverbak met fonteintjes is midden jaren '50 geplaatst na reorganisatie van het stationsplein. Daarbij is de monumentale fontein midden voor het stationsgebouw gesloopt. |
|
Aalst- Waalre
|
fam. van Oerle | 11 sep 2005 |
Wij wonen hier pas sinds september 1983.
Veel is er veranderd na foto 1. |
|
Beek- Elsloo |
a.claessen | 10 sep 2005 |
in de oorlogsjaren reisde ik meermaals met een koffertje broden, boter ed vanaf Beek-Elsloo vie Sittard naar Kerkrade_Rolduc. Mijn grootouders woonden in Elsloo (opa was gepensioneerd overwegwachter op het station Beek-Elsloo. Hoezo sluiting in 1941 ? |
|
Landgraaf |
a.claessen | 10 sep 2005 |
ook hier was, evenmin als bij de halte Eygelshoven, geen sprake van sluiting in 1934 en heropening in 1949. Het station was in die perioden volop in bedrijf |
|
Haanrade |
A.Claes | 10 sep 2005 |
dit station bezocht ik vanaf 1934 tot en met 1951 vrijwel dagelijks. Als kleuter van 4 jaar stond ik in 1934 al met ontzag naast de locomotieven op te kijken. Het goederen en personenverkeer volgde ik nauwgezet. Vaak mocht tijdens het rangeren op een 6200, 6300, 4600, 4700 of 4300 en andere machines meerijden. Van stillegging,zoals vermeld is geen sprake geweest. tijdens de oorlogsjaren was het een razend druk station |
reactie webmaster: die stillegging betreft het personenverkeer. goederenvervoer ging wel door, maar dat beschrijft mijn site niet. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
tom twijnstra | 9 sep 2005 |
H E L P ! Ik word een beetje duizelig!
Verschrikkelijk! |
|
Oldenzaal |
A. Boers | 8 sep 2005 |
Sinds 2003 is het busstation terug verplaatst naar de oorspronkelijke plaats (rond het NS-station) |
|
Purmerend Weidevenne |
JL - Weidevenne Purmerend | 8 sep 2005 |
Vanaf midden September gaan de eerste Hei palen de grond in voor het station Weidevenne. Zoals vele projecten hier in de wijk zal ook deze wel wat later opgeleverd worden als gepland (2007), maar er wordt aan gewerkt.... |
|
Driebergen- Zeist |
Victor Lansink | 8 sep 2005 |
Tot 19-6-1846 zou de naam Driebergen geweest zijn; daarna tot 1-9-1904 Zeist-Driebergen. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
J.Kwantes | 8 sep 2005 |
Beste Wichor,
Het station van Woerden is in gebruik genomen in 1913. Inderdaad is het zo dat het oude station, dat voor de nieuwbouw was ingekort, tijdens de bouw van het nieuwe gebruikt werd. |
|
Rotterdam Alexander
|
tom twijnstra | 8 sep 2005 |
Wat een nostalgie! Hier droeg ik koffers van reizigers voor een kwartje. Het rustige weiland is nu veranderd in een orgie van wanstaltige nieuwbouw.
Mooie foto's! |
|
Hoogezand- Sappemeer
|
wim mensinga | 8 sep 2005 |
Ik heb gehoord dat post t nu in het spoorwegmuseum staat |
|
Bilthoven
|
Koen Zonnenberg | 7 sep 2005 |
Het leuke van deze foto is dat op het rechterspoor vermoedelijk de goederentrein naar Zeist klaarstaat om ongeveer 150 mtr verderop (vanaf daar in 1978 opgebroken)naar rechts af te buigen. Over betreffend lijntje naar Zeist kan ik in het algemeen overigens maar weinig informatie cq. foto's vinden. Het gedeelte van de spoorlijn naar Zeist waar de trein hier staat is (schat ik) zo'n 10 jaar geleden ook verwijderd zodat er nu nog maar 1 doorgaand spoor ligt richting Amersfoort. |
|
Bilthoven
|
Jord Nijman | 6 sep 2005 |
Tegenwoordig zit de brandweerkazerne van Noordwolde in het stationsgebouw van Noordwolde.
Foto: http://www.112fryslan.nl/kazernes2.html
Kazerne Noordwolde. |
|
Amsterdam Lelylaan |
walter | 6 sep 2005 |
ik wilde gewoon effe wat foto`s van dit station maken maar werd GEWOON BUITEN OP STRAAT dus nog niet eens IN het gebouw al direkt staande gehouden door maar liefst VIER van die lijf-wachten !!! het schijnt dus nu HEEEEEEEL ERG verboden te zijn om ook maar in de buurt van dat station een foto te maken ??? het scheelde niet veel of ik zat als een echte terrorist in een polietiebusje opgesloten ... dit zal dan ook wel de reden zijn dat er alleen oude foto`s hier staan zeker ?? mischien eens een ernstige waarschuwing plaatsen voor als nog iemand het lef heeft om een fototje te willen maken ? |
|
Zuna |
Nico Kan | 5 sep 2005 |
U vermeldt bij Zuna als provincie: Gelderland. Dit moet zijn: Overijssel (Zuna ligt vlak bij Nijverdal) |
|
Stroe |
J.m. Davelaar | 5 sep 2005 |
In Stroe staan nog steeds twee dienst woningen van de ns. |
|
Kootwijk |
J. M. Davelaar | 5 sep 2005 |
Op de plaats van het voormalig emplacemet Kootwijk staat allen nog een onderstation |
|
Winschoten
|
chiel robijn | 5 sep 2005 |
Dat vind ik één van de mooiste treintypes die er bij NS geweest zijn. De rode blauwe engelen... |
|
Herculo |
Bert Veldhuis | 5 sep 2005 |
Ik heb vanaf 1953 t/m maart 1966 samen met mijn ouders en 2 zussen gewoond in deze wachtpost aan de huidige Jan van Arkelweg destijds nr. 5 voorheen werd deze weg Herculosteeg genoemd. Ik heb daar een hele fijne jeugd gehad...heel erg vrij...maar ook minder leuke dingen meegemaakt...spoorwegongelukken met dodelijke afloop...zelfs een zelfmoord. Helaas heb ik geen fotomateriaal meer over dat huis. Nadat we verhuisd waren naar een nieuwbouwwoning in het dorp Windesheim werd de wachtpost afgebroken...najaar 1966. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
jan | 5 sep 2005 |
2e exloermond ipv valthermond. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
jan | 5 sep 2005 |
2e Exloermond ipv Valthermond. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
jan appeldorn | 5 sep 2005 |
De foto is niet in/bij Valthermond gemaakt.
Vermoedelijk bij 2e exloermond. |
|
Harderwijk
|
T.C. Nagtegaal | 3 sep 2005 |
Het oude station was:
te oud; te groot; rot; niet meer funktioneel;
en verzin nog maar wat van dat soort opmerkingen.
|
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
wietze landman | 2 sep 2005 |
de stationschef van Oosterbeek Hoog (zie foto) was in die tijd de heer Bouwmeester. Hij heeft er gezeten tot aan de afbraak. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
wietze landman | 2 sep 2005 |
dit is een veel verkochte ansichtkaart uit de 50-60er jaren. Rechts de wachtkamer; links het gebouw voor fietsenstalling. |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
wietze landman 29-12-1947 | 2 sep 2005 |
dit huisje stond vlakbij een duiker onder het spoor, en had een eigen spoorovergang van bielzen. Wij (buurtbewoners) noemden het huis altijd het huisje van Hellekater; waarschijnlijk de bewoner in die tijd |
|
Oosterbeek
|
wietze landman 29-12-1947 | 2 sep 2005 |
het gedeelte waar de stationschef voor staat was het niet voor publiek toegankelijk kantoor. Rechts echter een grote wachtkamer. Het gebouwtje aan de overkant (dakpuntje zichtbaar) was in geb ruik als grote fietsenberging. |
|
Nootdorp Noord |
Michiel van Bokhorst | 1 sep 2005 |
linken aan station Den Haag Ypenburg? Locatie is nl. redelijk dezelfde. |
|
Nootdorp Oost |
Michiel van Bokhorst | 1 sep 2005 |
Bij het project Randstadrail komt er een nieuwe halte Nootdorp aan de huidige Hofpleinlijn. Het is mij niet bekend of de locatie exact dezelfde is als het vroegere station Nootdorp Oost.
Zie ook: http://www.randstadrail.nl/content.asp?Id=94 |
|
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar