Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Maartensdijk

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Maartensdijk die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Marcel van Tongeren (5 jan 2010)
Heb nog wel een kleine aanpassing bij de baan/spoorwachterswoning. Stefan de Ridder zegt dat het huisje in 1900 is gebouwd, maar dat is geheel onjuist. Volgens de bouwtekening en andere bronnen is dit gebouw er gekomen. Over het stationsgebouw en wachterswoning kan ik je (momenteel) het volgende met zekerheid vertellen;

Halte

De 1ste opening was op 10 juni 1874 waarna er dagelijks 9 treinen stopten in de richting van Maliebaan. Vervolgens werd het gesloten op 15 mei 1934. Op 10 juni 1940 werd het weer geopend om vervolgens tijdens de montage van de portalen voor de 2de keer gesloten te worden op 5 januari 1941. Daarna stopte er nog sporadisch een trein om uiteindelijk in het jaar 1949 als laatste de deur van het station gesloten werd door laatst dienstdoende stationschef Petrus Marinus Wilbrink.
In 1963 werd het stationsgebouw afgebroken.
Eerste stationschef Muus Schellinger, waarop veel kritiek was over de manier waarop hij de passagiers hielp in en uitstappen.
19 jaar na opening vertrokken vanaf Maartendijk 18.659 reizigers in één jaar. Om het jaar 1882 als voorbeeld te nemen werden er 12.427 plaatsbewijzen verkocht voor de 3de klas, 1434 voor de 2de klas en 388 kaartjes voor de 1ste klas.
Kenmerk aan het stationsgebouw, die door de burgemeester allerminst veilig en zelfs het slechtste van de hele spoorlijn werd beschouwd, is de zijgevel die enige overeenkomst heeft met de gebouwen aan de Dorpsweg 42 en Dorpsweg 198 wat tot 1981 een gereformeerde kerk was.
Rechts was de entree naar de eersteklas wachtkamer met houten banken en een grote kolenkachel. De drie deuren onder het naambord Maartensdijk voerden naar het kantoor waar ook de hendels voor de bediening van de wissels zich bevonden.
De derde deur was van de tweedeklas wachtkamer die simpeler en kleiner dan die van de eerste klas. Via de vierde deur kwam je in de bagageruimte waar ook een basculeweegschaal en een lange houten kruiwagen voor de koffers stond. Helemaal rechts was de retirade (openbaar toilet) met doos en urinoir.
De entree was aan de achterkant van het pand. Vanuit daar kwam je in een gang die naar het loket voerde met links en rechts wachtkamers.
Na sluiting van de halte werd het stationsgebouw nog door diverse mensen gebruikt als woning, als laatst door Jannie en Sam Renes.

Baanwachterswoning

Schuin achter het stationsgebouw staat heden ten dage nog steeds de baanwachterswoning . In dat pandje woonden verschillende stationchefs met hun gezinnen, maar na sluiting van de halte werd het door de NS ook verhuurd aan andere bewoners. Vanaf 1963 is het verhuurd aan het echtpaar Laven. In 1997 liet de NS weten dat het huis afgebroken zou worden wanneer de bewoners zouden vertrekken, restauratie zou immers te veel kosten. In het voorjaar van 1998 besloot de NS het pand toch te verkopen. Stefan de Ridder, werkzaam bij de NS en zijn vrouw Marlys Schild hadden onmiddellijk interesse en kochten het, om het vervolgens in 2007 voor de vraagprijs van € 275.000 kk van de hand te willen doen.

Note
Ik kan je dit melden omdat ik als inwoner van Maartensdijk de oude halte op schaal 1:160 na bouw en zodoende veel informatie heb gekregen. Zelfs de krant gaat er aandacht aan besteden. Het zijn oude foto's, waarvan ik je er een heb gestuurd en vele documenten, oa. aanvragen van de bouwvergunning voor de baanwachtershuisjes. De aanvraag voor de "wachterswoningen" bij de voorheen zelfstandige gemeentebestuur is ingekomen op 23 juni 1910. Het kan dus nooit in 1900 al gebouwd zijn ;)
reactie webmaster:

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina