Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stationsgebouw I Amsterdam Willemspoort

stationsgebouw I Amsterdam Willemspoort

1842 - 1878
architect: 1 1 (1 - 1)

Kopstation. Ontvangstgebouw is halfrond en ligt om de sporen heen. Het doet neo-classicistisch aan. Net als Haarlem I heeft het een aan de straatzijde open vestibule met bordes. Op het bordes 6 dorische zuilen met een klassiek hoofdgestel.

In de vestibule vindt men het loket, en links de wachtkamer 1e en 2e klasseen rechts die van de 3e klasse. Aan weerszijden daarvan een idetiek eindgebouw dat links de woning, en rechts het goederenkantoor bevat.

Afsluiting emplacement
Net als in Haarlem wordt het emplacement afgesloten van de buitenwereld door een 35 meter lange muur. Aan het einde van de muren twee identieke eindgebouwtjes.

Emplacement en perronzijde
Drie sporen zijn door draaischijven met elkaar verbonden zodat wagons uitgewisseld kunnen worden, en naar het haaks staande goederenspoor kunnen worden gebracht. Alle reizigersperrons zijn overdekt. halfrond ontvangstgebouw, met open vestibule, zuilenbordes met fronton met uurwerk. Aan weerszijden daarvan een eindgebouwtje

reden afbraak: sluiten station

1850
1850
1850
1850
1860
1860
1878
terug naar station Amsterdam Willemspoort