Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gilze- Rijen - afbeelding 23 station Gilze- Rijen

stationsgebouw II (1935)
opvallend voorportaal dat van twee kanten met een trapje te bereiken is. Gevel daarvan bijna geheel van glas. Asymmetrisch gebouw


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 6 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 161584
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Jan Reijnders2 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
hier ziet u de voorkant van het stationsgebouw. Duidelijk is de glazen voorgevel te zien. Om binnen te komen nam men dus de trap. Binnen had men in de jaren 50-60 een koperen plaquette geplaatst met een plantenbak eronder ter nagedachtenis aan hen die gesneuveld waren in de 2e wereldoorlog. Rechts kwam men dan in de hal waar ook het plaatskaartenkantoor was en de fietsenstalling (rechts) en de toegangsdeuren naar de wachtkamers. Bijzonder waren op zaterdag de grote aantallen militairen die van de vliegbasis Gilze-Rijen naar het station gemarcheeerd kwamen. (DE ofiicieren natuurlijk niet: die werden gebracht met groene luxe wagens) De militairen die gelegerd waren in Prinsenbos werden met de bekende dikke DAF's gebracht. De militairen moesten plaats nemen achter de blauwe bordjes met daarop de bestemming van de trein die zij moesten nemen voor het weekend verlof. Als er afgesalueerd was, renden die allemaal door de smalle doorgang naar de (stoom)treinen met de bekende oude coup?waggons waarna ze naar huis konden. Maar.... als er bij het afsalueren een militair niet in het gelid stond, moest de hele afdeling terug naar de basis (onder luid gemor...). Voor mij was dat iedere zaterdag een genot om die drukte te zien. Verder heb ik veel tijd doorgebracht op het station. Als men mij kwijt was, belde men gewooon naar het station.... Ik mocht nogal eens mee rangeren op een 2400/2500 naar de geniebasis of gewoon met goederenwagens heen en weer rijden. Ook in het station mocht ik vaak meekijken en de overweg bedienen (onder begeleiding dan). Een leuke tijd was dat.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930

1935