Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

zoekplaatje 14

Dit zoekplaatje staat open sinds 20 okt 2010

Heeft u een idee waar deze foto is genomen? Reageer dan hier.

Eerdere bezoekers zeiden over dit zoekplaatje:

Heimen Stoffels2 jul 2022
Wat een fantastisch onderzoek, Bernard! Echter, ik zie op Topotijdreis bij halte Heuvelsche Steeg (ook wel: halte Amerongen, o.a. op de kaart van 1915) op de kaarten van 1915 en 1927 toch echt twee gebouwen schuin achter het perron staan, precies zoals op het zoekplaatje. Dat er geen bebouwing was klopt dus niet. M.i. staat Heuvelsche Steeg dus nog altijd open.
Joris Bramer18 feb 2022
Komt hier voor het eerst een trein langs?
Antwoord webmaster:
Nee, ik denk dat dit meer een schoolreisje is. Dat zag er vroeger heel anders uit dan tegenwoordig. Al gaan jullie ook wel eens met de trein, maar niet met zo'n mooie stoomtrein als deze groep waarschijnlijk ging.
Bernard Heijne6 okt 2021
Beste Wichor,
Bijgevoegd een pdf dat ik zelf maar even de naam Vught zuid-oost heb gegeven. Dit is een deel van Vught van de topografische kaart van Nederland van omstreeks 1900, welke op topotijdreis.nl te bekijken is.
De op dit deel van de topografische kaart zichtbare overwegen zijn in vergelijking met streetview, van links naar rechts naar mijn inzicht; [1] de huidige Zonneweilaan (MP18), [2] een overweg met een doodlopend eind, [3] de John F. Kennedylaan, [4] de Loyolalaan, [5] een inmiddels vervallen overweg en [6] de Aert Heymlaan.
De tekst "Halte" staat bij een stukje groen naast de baan rechts van het niet meer aanwezig overpad. Bij het onderwerp Wachtpost 18 op BHIC geeft Harry aan dat de halte bij de Zonneweilaan in de buurt lag. Op het stukje groen bij de doodlopende overweg lijkt er ook inderdaad iets te staan dat op bebouwing lijkt, maar niet bepaald van enige omvang.
Er wordt in het item over Wachtpost 18 schrijft Erwin Hogeling het volgende: "Volgens Sporenplan op een oude stationsplan uit 1911 staat er een WW18 (Wachters Woning nr 18) aan de Braatsche Beestepad, aan de zuidkant van het spoor. Aan de andere zijde van de Braatsche Beestepad liggen de perrons met schuilhokjes van het station Vught Zuid-Oost. Maar nu is mij de Braatsche Beestepad niet bekend in Vught, ik denk dat deze tegenwoordig een andere naam heeft". In een reactie hierop schrijft Annemarie van Geloven: "het heette Braaksche Beestenpad" Ik lees bij het bekijken van dit sporenplan inderdaad ook Braaksche Beestenpad, mogelijk dat Erwin niet bekend is met oudere handschriften, c.q. schrijfwijzen van letters. Wat op het sporenplan nog Parallelweg wordt genoemd zou dan de bij BHIC genoemde Zuidoosterlaan zijn. Overigens lijkt mij dat we aan de hand van de positie van WW18 wel duidelijk dat dit de huidige Loyolalaan is met tegenwoordig aan de zuidzijde van de spoorbaan de Van Hanswijkstraat. De bomenrij op de achtergrond zal dan langs de voormalige Heikantsche straat staan waarlangs ongeveer onder de "a" van "Halte" 3 gebouwen staan ingetekend, waarvan 2 parallel aan het spoor, er van uit gaande dat de scholieren en begeleiding op een trein naar 's Hertogenbosch staan te wachten. Dat ze mogelijk dichter langs het spoor lijken te staan dan op de kaart staat ingetekend ligt mogelijk aan het effect dat optreedt bij het gebruik van een relatief lange lens.
Omdat er nog enige twijfel bestaat of het de Halte Heuvelsche Steeg dan wel Vught Halte is, heb ik op de topografische kaart bij de Halte Heuvelsche Steeg gekeken om tot de slotsom te komen dat aldaar in ieder geval geen bebouwing aanwezig was.
Antwoord webmaster:
Dank je wel voor de uitgebreide analyse. Ik zal de pdf bekijken.
Bj?rn Biemans27 mei 2020
Die achtergrond lijkt heel erg op die van de spoorwegovergang bij Dorst, daar staat ook dit huis, wat op de achtergrond is, of het lijkt in iedergeval op, zou dit StopHalte Dorst kunnen zijn? of Station Gilze-Rijen? (Van voor de brand van 1911/1913)
Antwoord webmaster:
Dorst en gilze rijen kunnen het niet zijn. Dat hadden we al eerder geconcludeerd. Er staat nog open Vught halte en heuvelsche steeg.
pau lponsen18 dec 2014
Ik zat zo weer eens te kijken op deze site en mijn tip na enig gezoek is: wachtpost 18 te Vught. Kijk maar even bij Google afbeeldingen. Beetje puzzelen maar het lijkt wel op! Groetjes Paul Ponsen Rotterdam. Na een foto upload via zoeken op afbeeldingen kwam ik als eerste bij deze pagina terecht. http://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/wachtpost-18-vught Vandaar uit ben ik verder gaan zoeken op afbeeldingen
Antwoord webmaster:
die is al eerder genoemd maar of het dat is weten we nog niet zeker.
Heimen Stoffels10 okt 2014
Ik zat zo toevallig nog eens lekker door de site te bladeren toen mijn oog viel op een foto bij Heuvelsche Steeg: http://stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=heuvelschesteeg&num=1 Dat hekwerk achter de groep mensen, de perronrand, bossige omgeving... het komt allemaal overeen, in mijn ogen. In de reacties zie ik dat het voornamelijk vakantiegangers trok. Die groep op het zoekplaatje kan dus een vakantiegroep zijn. Wellicht is dit het station Heuvelsche Steeg? Of anders op zijn minst een aanknopingspunt?
Antwoord webmaster:
Heuvelsche steeg lijkt mij helemaal geen gekke optie. Helemaal vanwege de nabijheid van Ons Bliscap! Zeker waard om eens nader te onderzoeken.
R. Troost28 feb 2013
Die 2 schoorsteenjes zie je ook bij Station Twisk. En de hoogte komt ook overheen.
Antwoord webmaster:
ik zit al te kijken op de achtergrond, waar zie je die schoorstenen nou... tot ik het doorhad.je bedoelt dat he tgebouw op de achtergrond van het zoekplaatje station twisk is? nee als het zo makkelijk was dat er een stationsgebouw op de foto stond hadden we het al heel snel opgelost hoor. dat is geen stationsgebouw, de hoogte komt niet overeen, en het gebouw staat veel te ver van het spoor af.
R. Troost25 feb 2013
Ik zag via google afbeeldingen en kwam via Wikipedia bij Station Twisk en zie wel wat gelijkenis met de foto. http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Twisk misschien is het net dat stukje van de puzzel wat je nodig hebt.
Antwoord webmaster:
Welke gelijkenissen zie je dan? Ik zie niets dat me aan twisk doet denken...
Bernard Heijne23 sep 2012
Kan het dan toch niet o.l.v. ter nood (Heiloo) zijn. Andere standplaats fotograaf? Ander jaar, klaarblijkelijk sporen van baanonderhoud op foto olv ter nood
Antwoord webmaster:
zou kunnen, het lijkt mij niet direct, maar is er een bepaalde reden dat je daar aan denkt, of is het gewoon een wilde gok?
Heimen Stoffels2 jul 2012
Dubbelspoor niet pers, maar gezien de bedrijven op die locatie en het feit dat veel bedrijven vroeger aan spoor deden kan het spoor van waarop de fotograaf staat best eens een bedrijfsspoortje zijn geweest (of opstelspoortje).
Antwoord webmaster:
inderdaad zou kunnen, maar ik vind het niet overtuigend. dat hek is op veel plaatsen aanwezig geweest.
Heimen Stoffels19 jun 2012
Ik heb gezocht en gezocht en het enige station dat mij waarschijnlijk lijkt dat op dit plaatje kan staan is Achter de Hoven. In de jaren 20 was daar minder bedrijvigheid dan nu en het perron heeft tot in de jaren 50 nog precies dat hek als op de foto gehad. Er is ook bewijs dat het perron ooit is opgehoogd, dus op een foto zo oud kan het inderdaad nog laag zijn. Eigenlijk wijst zo'n beetje alles er naar mijn mening op dat dit Achter de Hoven is. Het enige kritiekpunt is is dat ik geen foto's van Achter de Hoven kan vinden die ouder zijn dan 1950 en dus niet kan bewijzen dat het ooit dubbelsporig is geweest. Maar wellicht is deze reactie alsnog voor iemand anders een stap in de goede richting?
Antwoord webmaster:
lijkt mij erg sterk, verder niets dat in die richting wijst. dubbelspoor is het daar nooit geweest, waarom zouden ze dat ook doen?
bonnie29 sep 2011
ik denk dat deze foto van, de overkant van het station grou irnsum is, de hekjes komen overeenen er staan ook gebouwen op de achtergrond,en een dubbelspoor. de foto is dus genomen vanaf het perron waar je moet instappen,de mensen staan dus te wachten aan de overkant.
Antwoord webmaster:
hoeveel meer dan een wilde gok is dit? inde omgeving van grou jirnsum komen niet van dit soort bomen voor, alle foto's uit die periode laten een vrij kale vlakte met weilanden zien. de wachtende mensen staan ook op een perron, maar grou jirnsum had twee smalle perrons aan de kant van het station dus niet aan weerszijden zoals hier meer het geval is.
Harry20 sep 2011
Elders bij halte Bata heeft Sjoerd gelijk: laten we zoekplannen, resultaten en bewegingen samenvatten. Dan doen we geen dubbel werk. De mijne met bevindingen, bron tussen () -Bomen zijn inheems, kunnen overal staan.(staatsbosbeheer) -Kleding is van ca 1920-1930 (Textielmuseum) -Boerderijtype wellicht kop-hals-romp variatie (niet bevestigd) -Foto van de halte heeft geen match met anderen op deze site wbt achtergrond en/of hekwerk (eigen werk) -Nalopen van bestaande, oude en opgebroken trajecten via GoogleEarth levert geen match op, zelfs niet iets wat er op lijkt. Uiteraard KAN ik iets gemist hebben. Met de kaarten van 1920, 1935 en 2011 naast elkaar is een foutje zo gemaakt (eigen werk). Zoekt nog na: niets, geen relevante ingang meer. Conclusie: Ik heb geen flauw idee.
Harry23 aug 2011
Verder heb ik rondgevraagd of het gebouw misschien een (variant op) een zgn kop-hals-romp boerderij is. Deze soort komt als enigste een beetje overeen. Ze staan alleen in Friesland en een deel van Groningen. Helaas, geen respons. Het nalopen van trajecten aldaar met google earth leverde ook niets op. Na de bomen, de kleding en het gebouw zie ik geen aanknopingspunten om gericht verder te zoeken. Heeft iemand anders een goed idee wil ik daar nog wel tijd in stoppen.
Antwoord webmaster:
op dit moment loopt het voor mij dood, je bent er zo goed in gedoken, kan me niet meer ingangen verzinnen.
Harry19 aug 2011
Vanmiddag ben ik er mee langs een erkend fotograaf gegaan (Tuerlings). Die heeft samen met een collega de foto nauwkeurig bestudeerd, hier het resultaat: deze foto is iets schuin omhoog genomen. Afhankelijk van lengte fotograaf kan hij iets lager gestaan hebben dan de rails. (wat betekent dat aan de andere kant geen perron was?) Daardoor is het geschatte hoogteverschil tov de boerderij op de achtergrond zéker geen 1,5 meter, laat staan meer. Het halte zal wellicht ietsjes hoger hebben gelegen dan de boerderij, maar niet meer dan 50 cm. Die zijn terug te vinden in de hoogte van het perronnetje. De halte ligt volgens hen niet aan of op een dijk. Ik ben bij het Textielmuseum geweest: die schatten de foto tussen 1920 en 1930. Dit op basis van kniekousen en schoeisel. Mode veranderde niet zo snel en men droeg kleding stukken langer dan nu. Voor een nauwkeuriger schatting is ene meneer Peters van het Tilburgs Archief reeds aangeschreven door het museum zelf. Dat antwoord komt na de vakantieperiode binnen. Al met al zijn we dus ongeveer weer terug bij 'af' Niettemin vanaf deze plek nogmaals hartelijk dank voor de verkregen medewerking. Deskundig advies krijgen in ruil voor 1 slagroomschnitt is van een voor-oorlogse vriendelijkheid :)
Antwoord webmaster:
dank voor dit uitgebreide zoekwerk, en de slagroomschnitt die het je kostte ;-)
arie donkervoort12 aug 2011
Is het niet gewoon Station Apeldoorn met de huisje die op de achtgrond staan op de toenmalig parallelweg? Dan zou het de plek moeten zijn waar nu het perron van de veluwse stoomtrein maatschappij ligt?
Antwoord webmaster:
nee, dan zou het toch veel breder moeten zijn, bovendien lag op die plek toch geen perron?
arie donkervoort12 aug 2011
hier een plaatjes van de parallelweg
Antwoord webmaster:
je hebt wel gelijk dat het in principe meer dan twee sporen zouden kunnen zijn, maar voor de rest lijkt het er toch in de verste verte niet op dat plaatje dat je linkte.
Harry11 aug 2011
Nu ga ik echt off-topic, maar wellicht is voor anderen dit gesprek ook nuttig: Na n paar maanden rondkijken kan iemand niet beweren de bezoekers te kennen, hoeveel het er zijn en wat ze willen. Hij kent de site n beetje, maar dat is m.i. heel wat anders. Met goede wil, interesse en wat achtergrond maak je dat niet goed. Zo'n zoekplaatje zie ik als n cryptogram in een wat serieuzere krant of tijdschrift. Dat moet wél kunnen, want in Nature of zelfs in de KIJK staan ze niet :) Wat feedback op zn tijd kan geen kwaad. Maar zoals je zegt, er is al een groep die regelmatig nadenkt over deze site. INdiener van een idee moet dus niet denken het ei van Columbus te hebben gevonden. Dat bedoel ik met junior :)
Antwoord webmaster:
ik heb jet op de agenda voor de klankbordgroep gezet. wat ik er op tegen heb is 1. dat ik het jammer vind wanneer een uniek plaatje niet meteen voor mijn bezoekers beschikbaar komt; 2. dat ik het zonde vind om de tijd vnan mijn bezoekers te steken in een puzzel die al is opgelost; 3. teveel zoekplaatjes die al bekend zijn maar nog gewoon open staan voor de leuk leiden af van het echte zoekplaatje; 4. ik schat mijn achterban zo hoog in dat ze het binnen een dag hebben uitgevonden waar het is. wil je dan het plaatje open laten staan zonder discussie en iedereen mag inzenden wat ie denkt, maar het antwoord blijft verborgen tot het einde van de maand? dan mis je juist dat stukje interactie wat het zoekplaatje zo aantrekkelijk maakt.
Harry10 aug 2011
Gewoon netjes vragen, dat werkt meestal wel. De Gebouwendienst is inmiddels ook aan de slag. Dat Textielmuseum mag es opschieten. Is de foto van na 1920 vallen alle haltes af die in 1917/18 zijn gesloten en dat is makkelijker zoeken. EN als het meezit, krijgen we over een week of 3 unieke foto's van station, eh, X. (is nu niets van) Dan is het volgende zoekplaatje al bekend, reden te meer deze snel op te lossen :)
Antwoord webmaster:
oh dat is leuk, foto's van een station dat we nog niet hebben. waar heb je die gekregen?
Harry10 aug 2011
Dat zeg ik natuurlijk niet. Hints geven voordat het de vraag is gesteld, doen ze zelfs bij radio 538 niet :) De aanbieder is volstrekt betrouwbaar, dat moet genoeg zijn. Wanneer terug van vakantie krijg ik foto's per mail toegestuurd. Uiteraard heeft de Webmaster recht op alle info. Die kan meteen na ontvangst doorgestuurd worden. Maar dan ontneemt hij zichzelf in dit geval een fraai zoekplaatje. Persoonlijk vind ik dat 'Zoekplaatje' de site een stuk interactiever maakt. Wat mij betreft elke maand een nieuwe. Daarom mijn voorstel om uit echt nieuwe foto's er 1 te kiezen die daarvoor in aanmerking komt. Station X is er eentje, zeker weten. Beslist de Webmaster anders, is dat zijn goed recht. Het bijhouden van de site kost al veel tijd.
Antwoord webmaster:
Weet je, ik ben het niet met je eens. Ik snap het idee en dat het leuk is om een zoekplaatje te hebben maar niet alleen maar voor de leuk als een quiz. Als je ziet wat je nu voor tijd kwijt bent aan het uitpluizen van dit zoekplaatje... Kijk als niemand weet waar het plaatje is genomen dan heeft het zin om er heel veel tijd en energie in te steken. Deze heeft 2 jaar open gestaan, en hier hebben we ook een half jaar over gedaan. Makkelijke plaatjes raden we binnen een dag, dus daar heb je niets aan. Die waar we langer over doen staan langer open, en zorgen voor jaren plezier (zoals deze waar we ook alweer bijna een jaar aan zitten te werken). Iedere maand een onzin zoekplaatje toevoegen dat binnen een dag geraden wordt voegt niets toe aan de vreugde. Als we met zijn alleen zoeken naar zoekplaatjes waarvan wij en de eigenaar niet weten wat het voorstelt hebben we veel leukere opdrachten.
Harry10 aug 2011
@ Wichor: Tijd kan ik je niet geven, en als junior-bezoeker kan ik lang niet alles goed inschatten. Hoewel al lang geregistreerd en nog langer bekijker, heb ik nu pas de tijd voor meer bezoek aan je site. Jij weet beter wat van toepassing is. Dus kan ik alvast verklappen dat de mensen van de BATA na de vakantie voor ons in hun archief duiken. wbt dit plaatje: zonder concrete aanwijzing of vergelijkingsmateriaal is het puur gissen. Dan maar gehoopt dat er iets bijzonders op staat. Is dat ook niet het geval geef ik het op. Spoordijk met verdwenen haltes genoeg. Zoeken mag tijd kosten maar wel binnen het redelijke.
Antwoord webmaster:
inderdaad, het moet wel binnen de perken blijven (je moet er geen dagtaak aan hebben, dat heb ik ook niet, hoewel het mij wel minstens een uur per dag kost, en dat alleen nog maar omdat ik het zo handig heb geprogrammeerd dat het goed bij te houden is). Je bent intussen al behoorlijk door de wol geverfd mag je wel zeggen, dus junior bezoeker wil ik je zeker niet noemen. Ik zal je voorstel van zoekplaatjes ook met mijn klankbordgroep bespreken, daarvoor heb ik net een uitnodiging uitgestuurd om ze voor de eerste keer bij elkaar te roepen, met een selecte groep vaste sitebezoekers en spoorhistorici.
Harry9 aug 2011
Staatsbosbeheer heeft geantwoord: "Leuke puzzel maar heel erg lastig te zien. Grove gok voor de bomen op de achtergrond zou ik denken aan populier of wilg. Boompje ertussenin zou een berk kunnen zijn Bomen op voorgrond moeilijk maar zou gokken op eik qua kroon (wel hoog opgesnoeid overigens) maar stam heeft ook wel wat van es." Rijen populieren worden gebruikt om akkerland of wegen tegen wind te beschermen. Het gebouw is dan vrijwel zeker een boerderij. Info daarover moet nog binnen komen.
Antwoord webmaster:
ok, leuk dat ze zo meedenken.
Harry5 aug 2011
Volhouden, ach, een hobby mag wat tijd kosten, anders heb je er niets aan :) In mijn geval is dat openbaar vervoer als gegeven op zich. Welke gekken willen per se van ergens naar nergens rijden, torenhoge verliezen en ongezouten kritieken trotserend? De eerste spoorbedrijven in Engeland vertikte het om passagiers mee te nemen, die zagen de bui al hangen. Slechts onder grote druk van de publieke opinie kwamen er rijtuigen. Maar alléén 1e klas... De overheid vertikte het decennia lang zich ergens mee te bemoeien met een enorme puinhoop tot gevolg. En andere landen er vrolijk achteraan lopen, fascinerend is dat! En daarom heb ik voor de datering het Textielmuseum geschreven. Die hebben wel weet van oude mode. Voorts heb ik Staatsbosbeheer gemaild voor zekerheid omtrent de bomen: welke zijn het, op welke grond groeien ze en waar dat kan zijn. Om wat meer over dat gebouw te weten te komen zijn de Rijksgebouwendienst en dat wat vroeger Monumentenzorg was aangeschreven. Wellicht is het een type boerderij kenmerkend voor een regio. Dus ik wacht even met het naspeuren van oude kaarten. Het kan zijn dat er een antwoord komt dat het zoeken sterk vergemakkelijkt.
Antwoord webmaster:
indrukwekkende acties harry. dank alvast, hopen dat er iets uitkomt.
Harry4 aug 2011
Hier is niemand negatief. Zelf ben ik recordhouder met 3 foute antwoorden en mag nog steeds inloggen :) Ik heb op oude kaarten van verschillende jaartallen gekeken naar trajecten Amsterdam-Rotterdam en Utrecht-Rotterdam: niets wat op deze situatie leek, een halte met gebouw haaks op achter of voorgrond. Dit weekend zal ik 1 of 2 andere lijnen nemen.
Antwoord webmaster:
je bent wel een volhouder zeg! mooi om (nog) zo iemand in de gelederen van deze site te hebben
Sjoerd Eeftens2 aug 2011
Borkel en Schaft kan het niet zijn want dat was een stopplaatsje aan de opgebroken enkelsporige lijn van Eindhoven naar Neerpelt. Bij Borkel en Schaft was geen kruisspoor aanwezig. Het is verheugend dat zovelen zich een bult zoeken voor dit uitdagende zoekplaatje! Het is dan ook zeker niet mijn bedoeling om negatief te zijn, laat dat vooropstaan!
Antwoord webmaster:
ja dat had ik de indiener inmiddels ook gemeld inderdaad, die lijn was enkelspoor. jammer, want het zou wel leuk zijn als deze zoekplaat een plaatje van een station is waarvan nog geen afbeeldingen bekend zijn.
Jasper van Buul31 jul 2011
ik denk wel een vermoeden te hebben. Namelijk station Borkel en Schaft. Het klinkt misschien raar, maar dit was een station met een houten perron en achterwand en dat gebouw hoeft er niet eens bij te horen.
Antwoord webmaster:
Dat het gebouw er niet bij hoeft te horen klopt, dat is ook nooit de vraag geweest, dat is gewoon een boerderij op de achtergrond. Hoe beje bij borkel en schaft gekomen? Heb je daar afbeeldingen van? De zijn mij niet bekend. Er zijn natuurlijk vrij veel stopplaatsen geweest met een houten perron en houten hek, waarom denk je dat dit borkel en schaft is?
Harry25 jul 2011
Het geeft me een ongemakkelijk gevoel, de specialisten hier tegen te spreken. Maar het is daar echt zo plat als een dubbeltje en Leur is toch geen polder? De foto is redelijk horizontaal genomen. Denk die mensen weg, dan zie je net de dakgoot van het gebouw. Waar zijn dan de muren? Neem een redelijke marge, dan is het perron nog op 1,5 meter hoogte zo het lijkt. Ongelijkvloers dus.
Antwoord webmaster:
ik zal je niet tegenspreken ;-)
Harry16 jul 2011
Gelet op de bebouwing in de achtergrond, ligt het traject op een spoordijk. Die zijn dun gezaaid in Brabant. Zo ligt het gehele traject vanaf Bergen op Zoom tot Den Bosch gelijkvloers. Volgens mij moeten we daar wat meer rekening mee houden. En dan dat hekwerk... Op de lijn Amsterdam-Rotterdam 3 stuks: Zwanenburg, Warmond, Noordwijkerhout. Op de lijn Utrecht-Rotterdam ook 3: Ouderkerk, Hekendorp en Capelle a/d IJssel. Ook in de buurt: Rijpwetering (Hoofddorp-Leiden) en Wassenaar (Den Haag-Scheveningen) Allemaal in ongeveer dezelfde periode neergezet. Voor de rest van NL slechts 2 stuks, Rietmolen (Ruurlo-Hengelo) en de IJzeren man dus. Maar ja, wat is de NL term voor circumstantial evidence en wat is het waard. Op naar Zuid-Holland?
Antwoord webmaster:
Inderdaad, het ligt hoger dan de bebouwing, maar ook weer niet zo heel hoog dat het echt een spoordi ven een paar meter moet zijn, wassenaar vakt dus wel af. Als een polderweg iets lager ligt dan de spoorlijn kun je dit effect ook al krijgen denk ik. De weg bij leur ligt iets lager toch, ook al is de lijn gelijkvloers aangelegd.
Sjoerd Eeftens15 jul 2011
Met alle respect voor de zoektochten van anderen, en vooral die van Harry: in mijn bijdragen van 1 december 2010 is op grond van kadastrale kaartjes die ik ook aan Wichor heb toegestuurd, al de conclusie getrokken dat het zoekplaatje niet in Leur kan zijn. Ik vind ook dat de bomen niet thuis horen in deze zandige streken.
Antwoord webmaster:
ok dank je, dat bericht had ik even over het hoofd gezien (er staan er ook zoveel...). Ik zal de kaartjes die je stuurde er nog eens bijpakken.
Harry14 jul 2011
Ik ga ook voor halte Leur. Halte IJzeren Man lag gelijkvloers en had die aanpalende boerderij niet. Wilt u het volgende zoekplaatje zien, toets dan 11 en sluit af met een HEKJE :) Een regelmatig terugkerend zoekplaatje lijkt me wel iets voor deze site.
Antwoord webmaster:
ja, dat is wel zo, maar dan moet je ze wel tegenkomen. ik krijg ze wel eens, maar dan zijn ze niet interessant voor mijn site, en staat er alleen een trein op ofzo. die plaats ik niet. wat ik niet weet plaats ik hier.
Harry13 jul 2011
Het BHIC heeft al gereageerd: Harry, deze halte herken ik van een zoekactie op Stationsweb enige tijd geleden. We kwamen toen uit op de halte aan het Lichttorenhoofd in Leur, op het spoortraject Breda-Roosendaal. Ik heb op oude topografische kaarten (ca 1900) in onze BHIC-collectie de bebouwing rechts op de foto gecheckt en dat kon kloppen. Henk Buijks, namens BHIC, 13-07-2011, 10:29 uur
Antwoord webmaster:
ik heb zijn bericht inderdaad op die pagina staan, maar had het recent over het hoofd gezien. Is er reden dat we er aan twijfelen? ik heb geen andere foto's van Leur om het mee te vergelijken, maar aan de liesboschweg staan nog steeds gebouwen met de nok parallel aan het spoor. Het spoor ligt een beetje hoger dan de weg en ook het feit dat die bomenrij niet helemaal parallel loopt lijkt te kloppen met de huidige loop van de weg, waar hij eerst van het spoor wegloopt, en later weer terugkomt.
Harry12 jul 2011
Inmiddels ben ik halverwege de 2e ronde hekje zoeken. Lijn na lijn, relevant station na station. Dat leverde niets nieuws op. Maar contact met het BHIC leverde wél oude foto's en verhalen van Halte Vught op. Uiteraard aldaar gepost. Daarop is zonzelfde hekje te zien, alleen niet wit... Uitsluitsel is te verkrijgen, op die pagina staan verhalen van betrokkenen. ALS dit zoekplaatje halte IJzeren Man of halte Vught is, kunnen we daar nu wel achter komen.
Antwoord webmaster:
ik ben benieuwd, heb de foto's nog niet bekeken, maar datga ik nu doen.
Harry12 jul 2011
De 2e ronde zit er op: geen enkele match gevonden op basis van het hekwerk. Via bestaande foto's op deze site worden we niets wijzer. Omdat we een inhaalspoor kunnen zien heb ik ook de enkelbaans trajecten bekeken. Het is ook geen tramhalte (die konden er ook wel bij) Verder bij de oplossing kan ik het niet schoppen.
Antwoord webmaster:
ik vind het knap werk en ben sterk geneigd je gelijk te geven. alleen zien we op de foto die gebouwen staan. die zien we op geen enkele kadaster kaart terug komen in de buurt van de ijzeren man. dat vind ik toch vreemd.
Harry10 jul 2011
Dank voor het compliment, Sjoerd is hier geen onbekende. Ah, het is een ZOEKplaatje :) Station Wassenaar is het waarschijnlijk ook niet. Daar zijn de perrons net iets te breed en te hoog, zie geplaatst filmpje uit 1938 van dat station.
Sjoerd Eeftens9 jul 2011
Allereerst mijn respect voor de zoektocht van Harry en ook voor het aanknopingspunt: het hekwerk. Veel meer hebben we niet, en daarom is het een lastig zoekplaatje. De foto op deze site van De IJzeren Man is genomen in noordoostelijke richting: even verderop zien we de aanzet van de boog naar rechts, die we op Google Streetview ter hoogte van de Boslaan kunnen zien. We zien dan ook het noordelijke perron naar Tilburg. Dan zou het zoekplaatje een opname kunnen zijn van het zuidelijke perron naar Den Bosch en omdat de jeugd aan het wachten is, denk ik dat ze teruggaan. Naar Den Bosch of Vught Halte is een korte afstand; de andere kant op maakt het schoolreisje vervelend duur en dan zijn er toch ook andere badmogelijkheden. Kortom: nog niet zo'n gek idee! Ik word nog gesterkt in mijn mening door de bevestigingsplaten in de rails: telkens vier platen in een vierkant, waarmee de railstaaf vast zit op de dwarsligger. Die zien we exact zo op de foto van De IJzeren Man. Nu kwam dit zeker vaker voor, maar ook niet overal. De bebouwing en de zonnestand helpen ons niet erg. De bomen aan de zuidzijde zijn nu sparren, wat overeenkomt met het landschap. De bomen op het zoekplaatje vind ik meer passen bij nattere streken. Maar ik blijf het een goed idee vinden. We zouden meer bewijsfoto's moeten vinden of het kadaster kunnen raadplegen voor de panden.
Antwoord webmaster:
Bravo Harry, als Sjoerd het met je eens is dan heb je al een goede zet gedaan ;-) Overigens Sjoerd: de bomen aan de zuidzijde zijn niet alleen sparren. Als je nu kijkt op google street view zie je direct aan het spoor wel loofbomen.
Harry8 jul 2011
En precies die omgeving blijft een heikel punt. Het gebouw wat nu op die plek staat heeft een plat dak. Het kan deels afgebrand zijn of herbouwd, maar dan nog. Ook het gebouw ernaast komt op geen enkele wijze overeen met wat we op de foto zien. Toen (1933) niet, en nu ook niet. Ik heb de gemeente Vught gemaild, misschien weten zij het.
Antwoord webmaster:
bosrijk is het wel, dat klopt wel. maar inderdaad. ik zie wel een schuine weg lopen, die zie je aan de bomenrij ook enigszins
Harry8 jul 2011
Dit type hekwerk was duidelijk niet populair. Inmiddels heb ik de meeste lijnen wel gehad, de teller blijft steken op 4. Eén ergens in Friesland en drie achter elkaar, tw Ouderkerk, Hekendorp en Capelle a/d IJssel op de lijn Utr-Rtd. wbt onze schoolklas: zijn ze net aangekomen uit Breda, staan ze op het goede perron. Badkleding kon je toendertijd huren (...)
Antwoord webmaster:
Goed werk, ik zie dat de meeste van de vergelijkbare hekken inderdaad over drie dwarsbalken beschikken. het lijkt er aardig op dat we een match hebben. nu moeten we alleen nog de bebouwing op de achtergrond identificeren.
Harry7 jul 2011
Dit keer heb ik massa's hekjes vergeleken. Dan kom ik uit op stopplaats de IJzeren Man. Het hekwerk komt aardig overeen en het perron heeft zo'n zelfde oppervlak en houten rand. Er is tevens dubbel recht spoor. Jammer alleen dat onze groep geen (iig niet zichtbaar) badkleding bij zich heeft. Op oude kaarten ook geen aanpalende boerderij te vinden. Vraag: was de afrastering van een perron toen ook in huisstijl, net als de stations? Dat type hek kom je nauwelijks tegen op andere foto's. Dit gepuzzel is wel grappig :)
Antwoord webmaster:
goed gevonden, het hekwerk komt inderdaad aardig overeen. ik wist niet dat dat zo'n uniek hekwerk was in combinatie met die houten rand, en de aanwezigheid van het recreatiegebied maakt de mogelijkheid van het schoolreisje inderdaad wel aannemelijk. blijft vreemd dat de reizigers op de terugweg lijken te zijn maar nog wel boterhammen bij zich hebben, of zou dat misschien toch de zwemkleding zijn?
wichor (webmaster)2 jul 2011
toch is er wel een (zij het erg kleine) aanwijzing dat de foto uit zuid nederland komt. de schoolklas lijkt uit allemaal jongens te bestaan en gescheiden scholen kwamen natuurlijk vooral in het katholieke zuiden voor.
Harry2 jul 2011
Toen was het meeste voortgezet onderwijs in heel Nederland gescheiden, ambachtsschool-huishoudschool en MMS-HBS. Gezien de samenstelling van de groep en het beperkte verzorgingsgebied van een halte/stopplaats KAN het zijn dat de groep van elders komt. In dat geval is er in de buurt van die halte toch iets te beleven, anders stappen ze daar niet uit. Het lijkt erop dat het perron hoger ligt dan de bebouwing erachter. Viaduct in de buurt? Dan maakt halte Austerlitz een kleine kans. Voor: Typische uitstaphalte, practisch onbebouwd gebied, rechtlopend dubbel spoor waarvan de bielzen niet te zien zijn en met viaduct. Tegen: weinig bomen te zien op zoekplaatje.
Antwoord webmaster:
hoe vaak werden indertijd schoolreisjes georganiseerd? ik dacht dat dat iets van latere tijd was. ik denk dat ze op de heenweg zijn, want op de terugweg hadden ze vast hun boterhammen al achter de kiezen ;-)
Sjoerd Eeftens1 jul 2011
Ik moet Harry teleurstellen. Zoals op het schilderij is te zien lag de halte Beek in de boog bij overweg 3.825. Dat is op de foto niet het geval. Verder past ook de achtergrond niet bij Beek. Ik woon nu 40 jaar in Prinsenbeek en ken de situatie erg goed. Het cafe is nu cafe den Henk, vroeger cafe Van den Enden. Harry bedoelde het goed, maar hij had zich de moeite kunnen besparen. Die artist-impression is een schilderij dat ik heb laten maken naar een potloodtekening van mij. Ik heb een foto ervan aan Wichor gestuurd.
Antwoord webmaster:
dat dacht ik al, inderdaad. dank voor je toelichting.
Harry1 jul 2011
Het gelijk van Wichor en Sjoerd is groter dan het mijne. Maar wie niet zoekt zal ook niet vinden, en wie op moeite beknibbelt berooft zichzelf van ervaring. Het begint er op te lijken dat die halte verder van Breda ligt dan eerst ingeschat. Inmiddels heb ik al heel wat Brabantse haltes vergeleken met oude kaarten en foto's op deze site, maar nog niets gevonden. Ik stel voor dat Wichor jullie allemaal een of meerdere trajecten ter vergelijking geeft, dan zijn we er zó uit :P
Antwoord webmaster:
leuk plan, maar ik denk niet dat het op die manier gaat werken... ik denk dat we er nu wel van uit kunnen gaan dat het niet in de omgeving van breda hoeft te zijn. maar om nu zonder verder aanwijzingen alle stopplaatsen in nederland af te lopen (ook al verdelen we ze) lijkt me een beetje onbegonnenwerk. zo veel aanwijzingen zijn er niet op deze foto.
Harry30 jun 2011
ALS de halte idd bij Breda was, is het stopplaats Beek. Foto is genomen van west naar oost. Op de achtergrond een boerderij behorende bij Overbroek. De artist impression elders op deze site van die halte geeft een zicht van oost naar west. (richting Beek) Trek een denkbeeldige lijn van de kerk op het schilderij, via de bebouwing op de voorgrond, via de halte naar de bebouwing op de foto. MATCH :) De mensen op de foto kunnen goed bij de nabijgelegen steenbakkerij gewerkt hebben. Een personeelsreisje is niet uit te sluiten. Ze hebben allemaal een zakje bij zich (lunch?) Het is duidelijk één groep met leiding erbij. Dit is mijn conclusie na zorgvuldige bestudering van zowel de foto als oude kaarten uit 1920 en 1930 van de omgeving Breda. Nogmaals, het kan overal zijn, halte Pleisterveen of stopplek Watjeshuizen. Dat de foto uit het Bredase archief komt, zegt op zich niets. Het British Museum staat vol met niet Britse kunst. Niettemin lijkt me dit een zeer redelijke gok. Dankuwel historiekaart.nl :)
Harry30 jun 2011
Correctie: ik las in mijn enthousiasme de kaart niet goed. Het achterliggende terrein heette in 1920 de Steenakker. Dat is dus iets anders als een steenBakker. Niettemin blijf ik bij mijn antwoord, puur op na te treken geografische gegevens. dingen 3x nakijken heeft zo zn voordelen :)
Harry30 jun 2011
Sorry Wichor, mijn 3e post. Om 100% zeker te zijn heb ik de eigenaren van het middelste gebouw op het schilderij gemaild. Het is thans een horecavoorziening, gemakkelijk via google streetview te zien. Wanneer die mensen van http://www.dnhenk.nl/index.html hun locatie herkennen, is het 100% zeker Beek. Het was me eerst ontgaan, want die halte staat niet aangegeven op die oude kaarten. Toen het me logisch overkwam dat daar ergens wel degelijk een stopplaats moest zijn, was ik er snel uit. Nogmaals mijn excuses voor de driedeling. Voor een fatsoenlijke weergave zal je wat moeten knippen en plakken. Of anders typ je zelf toch iets leuks :) MAAR het raadsel is (zo goed als zeker) opgelost. Je hoort zsm van me, groeten, Harry
Antwoord webmaster:
ik heb je berichten maar zo laten zoals ze binnenkwamen. Toch ben ik nog niet zo zeker van je gelijk, hoewel ik het knap zoekwerk vind. het gebouw staat hier parallel aan het spoor. dat kun je zien wanneer je de lijnen van de rails en van de dakrand doortrekt. die komen op hetzelfde punt uit. d'n henk staat echter niet parallel aan het spoor, maar tenminste onder een hoek van 15 graden (volgens mij moet je dat verschil wel in het perspectief kunnen zien). verder loopt voor d'n henk een weg (die liep er vroeger ook al volgens historiekaarten, en dat lijkt mij ook wel logisch). die zou in dit geval, gezien de ligging van het spoor, tussen de halte en het gebouw moeten liggen. op het zoekplaatje zie ik echter geen weg. Dus ik ben nog niet overtuigd (ook al zouden de eigenaren van d'n henk hun gebouw herkennen, wat zegt dat, want het is een vrij vage foto. overigens denk ik niet dat het arbeiders van de steenfabriek zijn, want het zijn volgens mij kinderen met een lunchpakketje. kinderarbeid was toen al verboden, maar ik denk niet dat de eigenaren van steenfabrieken toen met hun medewerkers een dagje uit gingen. dat is echt iets dat pas veel later begon.
Harry15 jun 2011
Het gebouw op de achtergrond is niet dat van een halte of stopplaats, daarvoor is het te groot. Dus heb ik via historiekaart.nl de omgeving van Breda nagekeken op jaartallen 1920 en 1935. Helaas, geen aanknopingspunt gevonden. Misschien iemand anders wel, ik ben geen specialist in die dingen. -De site op zich is al een aanrader. De kaarten kloppen niet altijd met het opgegeven jaartal. Maar de oorspronkelijke omgeving van een traject is enorm goed te zien.
Antwoord webmaster:
nee inderdaad, dat dachten we zelf ook niet. dank voor het meedenken en meezoeken. die site is inderdaad erg leuk. ik heb hem hier gelinkt, misschien dat iemand anders nog speurwerk wil verrichten.
Bob Nonnekens30 mei 2011
Elders deze prent van de aansluitende losplaats bij halte Dorst gevonden. De naastgelegen bebouwing en de bomen lijken aanzienlijk af te wijken van het zoekplaatje. Ik twijfel dan ook aan Dorst.
Antwoord webmaster:
Je de omgeving die daar getoond wordt lijkt inderdaad heel anders dan die we hier op dit zoekplaatje zien. goed gevonden, ik zal de foto ook op mijn site opnemen (hoewel het niet de personen halte is, is het toch interessant)
Henk Buijks (regiohistoricus BHIC)11 mrt 2011
Mooi toeval: op zoek naar info over een heel ander baanvak klik ik even op de zoekfoto. Als geboren Ettenaar (1949) was mijn nieuwsgierigheid meteen gewekt. Jammer genoeg heb ik deze situatie, als het al Leur is, nooit gekend, maar vanwege de kleding van de mensen moet de foto echt van vóór 1930 zijn. De bomen lijken het meest op populieren, en die stonden wel bij de Vaartkant en niet bij het Liesbosch. Ook het lage huisje meen ik me te herinneren: aan de Vaartkant en zeker niet bij het Liesbosch. Dus mogelijk toch Leur/Lichttorenhoofd. Zal hier bij het BHIC nog eens kijken of wij toevallig een top.kaart van dat stukje West-Brabant circa 1920 in de collectie hebben. Wordt mogelijk vervolgd.
Antwoord webmaster:
Aha, mooi dat iemand van het archief met ons meedenkt. De foto lijkt inderdaad van rond 1900, hoewel ik er niet echt een oog voor heb ontwikkeld, ik heb wel eens een foto met een moderne auto erop gedateer op die periode, omdat hij er in zwart wit redelijk oud uit zag ;-) ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Henk Buijks11 mrt 2011
Hier even gekeken in de BHIC-collectie en 2 kaarten gevonden die in elk geval relevante info bevatten over de halte Lage Vaartkant/Lichttorenhoofd, beide met gegevens uit de periode 1935-1943(BHIC nr 343, inventarisnrs 785 en 8197). De beide sporen liggen hier op een dijk, vandaar dat de aangrenzende bebouwing (2 huizen aan het onverharde pad parallel aan het spoor)een stuk lager is gesitueerd dan het perron. Als het deze plek is, dan kijken we in zuidwestelijke richting en bevinden we ons ten westen van de spoorwegovergang Lichttorenhoofd. Zou het Regionaal Archief West-Brabant hier geen foto's van hebben?
Sjoerd Eeftens11 mrt 2011
Hoewel ik in een eerdere bijdrage de stopplaats Leur een aardig idee vond, heb ik al eerder uit hoofde van een kadasterkaartje geconcludeerd dat het niet in Leur kon zijn. Natuurlijk is het fijn dat Henk Buijks meedenkt. Hij noemt de populieren en de lage woning die ik ook al beschreven had. Ik ben benieuwd wat hij vindt. Dorst is om redenen van allerlei aard ook niet erg waarschijnlijk: daar stonden geen populieren en de bebouwing kan ik daar ook niet plaatsen.
Heimen Stoffels26 dec 2010
Ja, niet plausibel inderdaad. Excuses voor de verwarring, ik moet toch leren mijn zinnen soms over te lezen in de avond ;-)
Antwoord webmaster:
geeft niet, meestal lees ik wel nauwkeurig (als ik tijd en zin heb)
Heimen Stoffels25 dec 2010
De halte Dorst heeft sowieso geen wit hek en de omgeving ziet er toch wel anders uit. Dorst lijkt mij dus plausibel. De omgeving van Leur ziet er ook iets anders uit, alhoewel de foto op Stationsweb uit 1950 is, dus Leur zou een mogelijkheid zijn. Liesbosch ziet er totaal anders uit, dus die kan sowieso uitgesloten worden. Het zou dus naar mijn mening óf Leur óf een andere halte zijn.
Antwoord webmaster:
dorst lijkt je dus juist niet plausibel bedoel je?
Sjoerd Eeftens1 dec 2010
Het is goed mogelijk dat dit zoekplaatje een van perrons van de halte Dorst voorstelt. Daar is van bekend dat er regelmatig groepen scholieren uit- en instapten. Die kwamen naar Dorst voor een dagje ravotten in het bos. Dat gebeurde zelfs nog na de Tweede Wereldoorlog. De perrons lagen er toen kennelijk nog en de trein maakte daar dan een extra stop. Ik heb overigens een collega gevraagd om een kadastraal kaartje te leveren van de omgeving van de halte Leur.
Sjoerd1 dec 2010
Hierbij het kadastrale kaartje bij de halte Leur dat ik van Marius Broos ontving. Op grond hiervan durf ik wel te stellen dat het hier niet is. Ik ga nu zoeken op Dorst.
Tjalling Halbertsma27 nov 2010
De halte Leur is nog niet besproken. Deze halte [niet te verwarren met station Etten-Leur] werd geopend in 1912, en gesloten in 1938. Op de stafkaart van 1908, voorkomende in de Grote Historische Atlas-reeks vinden we dus nog geen aanwijzingen. Het lijkt mij de moeite waard een stafkaart uit circa 1920 [1:25000] te bezien, waarop mogelijk aan het uiteinde van de perrons de op de foto voorkomende bebouwing is aangegeven. Ik zal deze kaart bestellen bij de Topdienst. Een aanwijzing is ook het feit, dat de foto gevonden is in het stadsarchief Breda; Leur is slechts circa 10 kilometer van Breda verwijderd. De foto toont m.i. geen van de andere stations en haltes aan de lijnen rondom Breda.
Antwoord webmaster:
Dat is een hele goed suggestie die best wel eens de waarheid zou kunnen zijn. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst. Als je die kaart hebt gekregen laat dan je bevindingen zeker weten. In het formulier op de pagina over het zoekplaatje is het het handigste, dan kan iedereen meelezen, de inhoud van het contactformulier lees ik alleen zelf.
Sjoerd Eeftens27 nov 2010
Goede suggestie van Tjalling!! Hij bedoelt de overweg aan het huidige Lichttorenhoofd, vroeger De Vaartkant, bij km 15.409. De perrons lagen van Roosendaal uit gezien (km 0.0) rechts voor en links voorbij de overweg, dus aan de zuidwest- en noordoostzijde van de overweg. Rechtsvoor de overweg stond woning 11, en ik denk dat we dan dat perron hier zien, de woning net links buiten beeld. Bij het andere perron voor de treinen naar Roosendaal stond een schuilhokje en dat zien we niet op het zoekplaatje, en een klein bureau voor de wachter die ook de kaartjes verkocht. De bebouwing op de achtergrond van het zoekplaatje is helaas pas gesloopt maar kan wel kloppen met de werkelijkheid; ik kan me die huisjes nog goed herinneren. Halte is geopend op 1 mei 1914 en gesloten op 15 mei 1938 volgens de dienstorders. Bewijsfotos zoeken nu!
Antwoord webmaster:
dit zouden dan de vijf huizen zijn die op het plaatje staan. het sportpark daar heet nog de vijf huizen. dat lijkt wel te kloppen. Op de site van het bhic heb ik gezocht op vijfhuizen, daar kwam deze foto onder andere uit: BK082-002106. Het is alleen volgens de beschrijving gelegen aan de vijfhuizen in Oosterhout, maar dat lijkt mij niet te kloppen, want als ik het goed heb is dit de boerderij die je op het plaatje het meest rechts ziet. de plek van de schoorstenen en de lengte lijken aardig te kloppen!
wichor (webmaster)27 nov 2010
mijn eerder opmerking bij sjoerd dat de foto op de site van bhic niet in oosterhout was, was onjuist. die foto waar ik naar verwijs was wel in oosterhout genomen. zie google maps.
Sjoerd Eeftens27 nov 2010
Voor de goede orde: we zouden dan op het zoekplaatje het perron naar Breda zien, dus de fotograaf kijkt dan naar het zuidwesten. Het sportpark ligt juist aan de noordoostzijde waar het niet kan zijn omdat je dan de abri moet zien die aan het perron naar Roosendaal stond. De foto sluit aan bij de al aanwezige foto van wachterswoning 11 die bij hetzelfde perron stond, op het zoekplaatje links buiten beeld.
Antwoord webmaster:
aha, dan had ik het verkeerd bekeken. sorry. Daar is inderdaad ook een stel woningen. Ik zie op google maps er nog wel iets staan wat er op lijkt, maar als ik er nu met streetview heen ga vie ik weer niets.
Sjoerd Eeftens24 okt 2010
Dit is in geen geval het station Liesbosch. Er stond in de nabijheid slechts een pandje en dat staat er nog. Het stond aan de zuidzijde achter het stationsgebouw. Bovendien lagen de perrons in een boog. Dat zie ik hier niet. Het is ook niet Princenhage. Verder zoeken dus!
Wichor Bramer (webmaster)20 okt 2010
Dit plaatje is afkomstig van het Stadsarchief Breda (zoek naar nummer 19941210). Daar wordt gesproken over halte Liesbos, maar helemaal zeker is dat niet. Iemand hier die een aanwijzing kan vinden.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.