jan visser | 5 feb 2011 |
De foto van de spoorweg overgang was gelegen tussen Fort Duivendrecht en Abcoude ter hoogte ,waar de polder Bijlmer afboog richting Driemond Weesp. |
Victor | 31 jan 2008 |
Ik denk niet dat dit Duivendrecht is, daarvoor staan de woningen aan
de verkeerde kant van de weg. De situatie lijkt echter wel overeen te
komen met de dubbele woning bij km. 7.351 (Abcouderstraatweg -> ook
wel logisch als je daarna door Abcoude rijdt.)
Volgens mij (maar dit weet niet zeker) is eind jaren dertig de
overweg (en daarmee mogelijk ook de wachterswoningen) bij
Duivendrecht verdwenen en is daar een viaduct gebouwd
(Ouderkerkerlaan) en is tevens op deze hoogte de aansluiting met de
verbindingsbaan naar Watergraafsmeer aangelegd; kortom de situatie
zal daar in de jaren '50 al heel anders geweest zijn.
In 1894 is een aantal dubbele wachterswoningen langs de lijn Asd-Ut
gebouwd, zowel bij Duivendrecht (km. 4.9) als bij km. 7.351, van het
type zoals we in het filmpje kunnen zien.
Abcouderstraatweg, km. 7.351 dus volgens mij. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb de inhoud van je mail er ook bijgeplaatst. |
Bart Peters | 31 jan 2008 |
Er even van uit gaande dat de lokatie juist is: waarom zou het geen dubbele
wachterswoning kunnen zijn? Als je een relatief drukke weg en de
uitgebreide dienstregeling op Utrecht-Amsterdam combineert lijken twee
man mij geen overbodige luxe om de hele dag voor bediende overwegen te
kunnen zorgen.
Nee, de halte Duivendrecht lag aan de weg Diemerbrug-Ouderkerk, deze
kruiste de spoorlijn op een punt ten noordoosten van de Arena. Van de
omgeving daar is nu niets herkenbaars meer over.
|
Sjoerd Eeftens | 31 jan 2008 |
Victor en Bart hebben gelijk. Ik was iets te snel en was er ook al achter dat het net spiegelbeeldig was voor Duivendrecht. Ik heb de originele tekening er ook even bij gehaald en kom nu tot dezelfde conclusie. Mijn verontschuldigingen, Wichor en bedankt, Victor en Bart. |
Sjoerd Eeftens | 31 jan 2008 |
Wichor, wil je mijn bijdrage over Duivendrecht verwijderen? Ik ben te snel geweest en zie dat ik de situatie in spiegelbeeld heb beoordeeld. Waar het wel is, houd ik even in beraad. Ik wil niet nog een fout maken; over de andere oplossing laat ik me nog even niet uit; eerst alle tekeningen erbij! Groetjes, Sjoerd |
Antwoord webmaster: |
nou, ik laat hem gewoon staan hoor... het maakt toch deel uit van de discussie, en er staat interessante informatie in over de situatie bij duivendrecht. |
Sjoerd Eeftens | 31 jan 2008 |
Victor heeft gelijk. Het is de overweg bij km 7.351 met wachtpost 1 (nieuwe nummering Amsterdam - Utrecht) en de oude wachterswoning 7a/b bij de Abcouderstraatweg. Hier is overigens nooit een halte geweest.
Het was niet erg handig van me om eerst de post Duivendrecht te noemen omdat die uiteraard ten offer was gevallen aan de verhoogde baan naar Amsterdam van 1939!
Wachtpost 1 staat genoemd in de staat van posten van 1949, en was toen al omgenummerd in wachtpost 1 omdat het de eerste overwegpost was op Asd - Ut na de verhoging van het spoor in Amsterdam.
Wp 1 was dus bij km 7.3, wp 2 was bij km 13.4, wp 3 was bij km 16.6, wp 4 was bij 20.5, wp 5 bij 25.0 en wp 6 bij km 32.0 (Merwedekanaal) en elk van deze (overweg)posten was tevens tussenblokpost.
Hopelijk heb ik mijn fout hiermee enigszins goedgemaakt. Ik zal maar niet meer op mijn eerste gevoel afgaan.
|
Victor | 31 jan 2008 |
Ik had nog even het bestek 1525 van de HSM wegens het maken van de goederen-verbindingsbaan er bij gepakt: uit de tekeningen maak ik op dat men een hoge, nieuwe baan aan de noord/oostzijde van het lage spoor gebouwd heeft met viaduct over de (oude) Ouderkerkerweg/-laan. De gelijkvloerse overweg is op die tekening echter ook nog gehandhaafd als spoorverbinding naar de Zuidergasfabriek en de wachterswoningen zijn kennelijk ook niet direct afgebroken. Hoewel dus die overweg aanvankelijk gehandhaafd bleef, moest het doorgaande verkeer over de eveneens in die jaren gebouwde nieuwe Oudekerkerlaan dat met een viaduct over de spoorlijn ging, ongeveer 200 meter ten zuiden van de oude overweg. Weet jij, Sjoerd, of die situatie met spoorviaduct en daarachter de oude overweg voor het spoor naar de gasfabriek nog lang bestaan heeft??
Het viaduct Oudekerkerlaan is denk ik begin jaren '90 afgebroken in verband met de aanleg van de Zuidtak en het station Duivendrecht. Ik herinner me althans daar ooit eens op een afgebroken weg rondgescharreld te hebben. |
Wichor Bramer | 30 jan 2008 |
Deze afbeelding is afkomstig van een stukje polygoon over de aanleg van de autosnelweg A2 Amsterdam- Utrecht. Voordien moesten automobilisten via Abcoude rijden (andere plaatsen worden niet genoemd). Onderweg komt de auto van waaruit gefilmd wordt over deze spoorwegovergang met een stationsgebouw rechts. Gezien de te volgen route (Amsterdam- Utrecht, over de oude weg) vermoed ik dat het Duivendrecht is geweest. De oude rijksstraatweg loopt nog steeds door Duivendrecht, maar loopt tegenwoordig dood tegen het huidige station. Het snijdt de spoorlijn onder een schuine hoek aan, net als de weg op deze screendump. |
Sjoerd Eeftens | 30 jan 2008 |
Dit is inderdaad de beruchte overweg in de oude rijksweg bij de voormalige overweg bij blokpost Duivendrecht. De dubbele wachterswoning 6A/6B stond rechts voor de overweg bij km 4.950. Er lagen zijperrons ter weerszijden van de spoorweg links en rechts voorbij de overweg bij km 4.972. De foto laat ook de blokpost mooi zien, links voorbij de overweg.
Op de plaats van de filmer/fotograaf kwam later de verhoogde baan (dit is waar nu metrostation Strandvliet ligt, inmiddels weer veranderd). De blokpost werd opgeheven in 1939 toen de verbindingsbaan werd aangesloten op de spoorweg naar Utrecht bij km 5.401. Er kwam toen een nieuwe blokpost Duivendrecht Aansluiting. |
Antwoord webmaster: |
aha, daarmee is het dus geïdentificeerd. Dank je wel. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.