| 22 nov 2008 |
Station in Twello scoort
De Stentor
|
| Van de in december 2006 in gebruik genomen vier kleine treinstations in de Stedendriehoek is dat in Twello verreweg het meest gebruikte.
Dagelijks zijn er zon 1200 in- en uitstappers.
Station Twello doet het zó goed, dat de gemeente Voors
|
| 4 feb 2008 |
Stationschef moest trein poosje ophouden
De Stentor
|
Huisknecht en koetsier Hendrik Berendsen (1892-1983) blikte in 1966 terug op een lang leven als personeelslid op Huize Empe. De Heer van Hasselt diende hij van 1906 tot diens dood in 1908: Vaak ging hij s morgens per fiets, zon hele ouderwetse, naar
|
| 11 dec 2006 |
Opening vijf stations ‘bijzonder’
De Stentor
|
Vijf jaar is Aad Veenman (59) nu president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Hij is, met zijn staf, er speciaal de archieven voor ingedoken en hij weet het zeker, zo meldt hij zaterdagmiddag trots aan de Stentor: ‘Nooit eerder hebben we op één
|
| 9 dec 2006 |
Stations Voorst en Twello in ere hersteld
De Stentor
|
Na meer dan een halve eeuw kunnen reizigers op de stations van Voorst- Empe en Twello weer op de trein stappen. Die mijlpaal roept bij heel wat lezers herinneringen op aan de tijd dat deze stationnetjes en bijbehorende laad- en losterreinen nog een b
|
| 28 nov 2006 |
Station Empe nodigt uit tot wachten
De Stentor
|
Als er geen hekwerken omheen zouden staan bekruipt je de neiging om er op de trein te gaan staan wachten. Tevergeefs. Niet omdat de trein vertraging heeft als gevolg van vallend gebladerte, maar omdat station Empe/ Voorst pas op zondag 10 december in
|
| 19 jul 2006 |
Station Apeldoorn Osseveld in aanbouw
De Stentor
|
| Aan weerszijden van het spoor naar Deventer zijn ter hoogte van Osseveld-Oost overkappingen geplaatst voor het nieuwe station Apeldoorn Osseveld.
Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het station Apeldoorn De Maten op de spoorlijn naar Zutphen, m
|
| 18 mei 2006 |
‘Kansloos’ station Twello komt er toch
De Stentor
|
| ‘Dat wordt niks’, dacht Marijke van Haaren drie jaar geleden, toen Apeldoorn en Voorst pleitten voor nieuwe stations in de Stedendriehoek.
‘Maar daar heb ik me in vergist’, gaf de Gelderse gedeputeerde gisteren toe in Twello, waar ze de eers
|
| 6 mei 2006 |
Station Voorst- Empe herrijst op de oude plek
De Stentor
|
Alsof ze er op hebben gewacht, al die jaren, op de terugkeer van het station. De bomen langs de spoorbaan in Voorst- Empe stonden er al toen daar het oude station Voorst verdween en ze staan er nog nu op ongeveer dezelfde plek een nieuw station verri
|
| 20 apr 2006 |
Aanleg van halte Empe bij Rijksstraatweg is begonnen
De Stentor
|
| ‘Station Voorst - Empe’. Vanaf medio december zullen treinreizigers tussen Zutphen en Apeldoorn deze melding in de trein kunnen horen.
Kortgeleden is bij de Rijksstraatweg in Empe een begin gemaakt met de aanleg van de halte. Het betreft de
|
| 20 feb 2006 |
NS boekt winst met boemel Apeldoorn- Zutphen
De Stentor
|
De spoorverbinding Zutphen- Apeldoorn heeft in 2005 een reizigersgroei van 6 procent geboekt. Dat is enkele procenten meer dan de gemiddelde reizigersgroei die de NS als geheel in 2005 behaalde. Op station Klarenbeek - de enige halte op het traject -
|
| 20 jan 2006 |
Station Klarenbeek blijft gewoon open
De Stentor
|
| Treinstation Klarenbeek blijft open, ook na ingebruikname van de toekomstige stations Voorst/ Empe en Apeldoorn De Maten. De gemeenten in deze regio en provincie Gelderland zijn dat overeen gekomen met NS en ProRail.
Zowel Klarenbeek als de nie
|
| 15 jun 2005 |
2,3 Miljoen euro voor treinhaltes Twello en Empe
De Stentor
|
| Zonder daar veel woorden aan te wijden, stelde de raad van Voorst deze week 2,3 miljoen euro beschikbaar voor treinhaltes in Twello en Empe.
Het besluit om beide haltes te bouwen, werd al eerder genomen door de raad. Een aanlegkrediet is nu nod
|
| 20 dec 2004 |
Informatie-avond over stationplannen in Twello
De Stentor
|
| Op 20 januari houdt de gemeente Voorst een informatiebijeenkomst over de plannen voor een nieuwe treinhalte in Twello. Als het goed is gaat de trein Twello op afzienbare termijn weer aandoen.
De afgelopen tijd zijn in samenwerking met onder m
|
| 15 dec 2004 |
Nieuwe treinstations in Stedendriehoek
De Stentor
|
De provincie Gelderland en de regio Stedendriehoek (Apeldoorn-Zutphen-Deventer) financieren samen de bouw van vier nieuwe treinstations en een nieuw buslijnennet in het Oosten van Gelderland. Het is volgens de provincie voor het eerst dat overheden z
|
| 28 aug 2004 |
Grote kans op station in Twello
De Stentor
|
| De kans is groot dat treinreizigers vanuit Deventer over niet al te lange termijn op een nieuw NS - station in Twello kunnen uitstappen.
Volgens wethouder Gosse Hiemstra van Deventer zijn de onderhandelingen voor deze zogenoemde regiorail dic
|
| 15 mei 2004 |
Meer geld Voorst voor aanleg stations Twello en Apeldoorn Osseveld
De Stentor
|
| De aanleg van NS-stations in Twello en Osseveld/Apeldoorn wordt steeds reëeler. Zowel Voorst als Apeldoorn willen opnieuw 200.000 euro steken in de ontwikkeling van een plan.
Die bijdrage vraagt ProRail die opdrachtgever is voor de aanleg van
|
| 1 mei 2004 |
Na 50 jaar in Twello weer op de trein
De Stentor
|
| Als minister Peijs de Regio Stedendriehoek tegemoet komt met een bijdrage, gaat in Twello weer een NS-station open, dik 50 jaar nadat de halte werd opgedoekt.
De minister maakt vóór de zomer duidelijk of ze bijdraagt aan de railinfraheffing d
|
| 1 mei 2004 |
Vloerplanken uit station Voorst in varkenshok
De Stentor
|
| Slechts de planken uit de vloer in de wachtkamer hebben de afbraak van het NS-station in Voorst/Empe overleefd; ze kwamen als tussenschotten in de varkensstal van Jan Elfrink op de Voorster Klei terecht.
Op de plek zelf, langs de spoorbaan, i
|
| 21 nov 2003 |
Station Empe kost Brummen weinig
De Stentor
|
21 NOVEMBER 2003 - BRUMMEN - Brummen betaalt slechts 25.000 euro mee aan het nieuwe regiorail-station bij Empe. Voorst en Zutphen betalen de rest van de kosten die bij elkaar 0,3 miljoen euro bedragen. Dat zijn de drie gemeenten met elkaar overeengek
|
| 2 okt 2003 |
Apeldoorn-Zutphen blijft in handen NS
Apeldoornse Courant
|
2 OKTOBER 2003 - ZUTPHEN -De treinen van de Nederlandse Spoorwegen blijven rijden op de spoorlijn Zutphen-Apeldoorn. De provincie Gelderland heeft het vervoer op de lijn gegund aan de NS voor de komende vijf jaar, vanaf 12 december 2004. Syntus en No
|
| 19 sep 2003 |
Toekomst spoor twee kanten op in Apeldoorn
Apeldoornse Courant
|
19 SEPTEMBER 2003 - APELDOORN - Het is misschien nog moeilijk voor te stellen: per dag zo‘n 1750 mensen die in De Maten op de trein stappen. Op weg naar Zutphen of, jawel: Apeldoorn Centraal Station. Grote kans dat het over anderhalf jaar een feit is
|
| 16 nov 2001 |
Voorst wil twee nieuwe NS-stations
Gelders Dagblad
|
VOORST - 16 november 2001 - NS-stations bij het dorp Voorst en in Twello. Het Voorster gemeentebestuur gaat de komende tijd alles in het werk stellen om deze stations binnen te halen. Over het bestaande station in Klarenbeek is Voorst helder: dat sta
|
| 27 jun 2001 |
Stations in Voorst en Twello kan
Deventer Dagblad
|
VOORST/TWELLO - De aanleg van tien nieuwe treinstations in deze regio waaronder in Twello, Voorst en Eefde en Voorst is haalbaar. Als station Voorst er inderdaad komt, moet het station in Klarenbeek op dezelfde lijn Zutphen-Apeldoorn sluiten. De bouw
|