Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Wijchen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Wijchen

Telegrafische verkorting: Wc
lijnkmjaar
Tilburg- Nijmegen56,321881
Geopend op 4 jun 1881

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1880-1973)Type Helvoirt Laag gebouw met woning en dienstlokalen
stationsgebouw II (1973)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationsplein 2
6602BN Wijchen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
52 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Wijchen

56 afbeeldingen

34 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 okt 2020 zijn omrand.

1900 (1)
1930 (1)
1950 (1)
1960 (3)
1970 (6)
1980 (4)
1990 (1)
2000 (15)
2010 (23)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (51)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer17 jul 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zie dat steeds vaker in NL; spoor 1 in Lelystad is drukste spoor/perron en dat zou eigenlijk 4 moeten zien. Men kiest dus voor de drukste = spoor 1.
Antwoord webmaster:
Dat lijkt mij niet juist gert jan. Bij veel stations is het drukste spoor niet een van de buitenste sporen. Je gaat niet in het midden spoor 1 leggen. En om nu op basis van 1 station te zeggen dat dat de reden is is nogal kort door de bocht!
F.Janssen14 sep 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
intercities kunnen niet stoppen i.v.m.te korte perrons
Reiziger Wijchen 22 feb 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Er is momenteel een compleet nieuw eilandperron aangelegd. Daarnaast zijn de sporten verlegd zodat het stations tevens over een keerspoor beschikt. De situatie is nu als volgt: Vanaf het zuidelijke perron vertrekken de treinen naar Nijmegen (treinserie Nijmegen - Deurne vv). Vanaf het nieuwe eilandperron vertrekken vanaf de noordzijde de treinen naar deurne (eveneens treinserie Nijmegen - Deurene vv). Vanaf de zuidzijde van het eilandperron vertrekken de treinen vanaf het keerspoor naar Nijmegen in de brede ochtend/avond spits. (treinserie Nijmegen - Wijchen vv). Over een tijd wordt begonnen met de renovatie van het stationsgebied. Er zijn plannen om een parkeergareage aan te leggen op de plaats waar nu nog een cafetaria gehuisvest is (links naast stationsgebouw). De gemeente heeft inmiddels een onteigeningsprocedure in gang gezet. Tot die tijd loopt de ontwikkeling van het stationsgebied vertraging op.
Simon Stenneberg3 aug 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Gisteren, 2 augustus 2014, was ik in Wijchen en fietste ook langs het station. Ik wist daarvoor niet van de omvangrijke werkzaamheden en lees daarover nu de informatie op deze site. Het keerspoor ligt er inmiddels voor een groot deel. Op de site staat een duidelijke fotomontage hoe het er eind 2014 uit moet zien: https://www.prorail.nl/projecten/keerspoor-wijchen
Wijchenaar27 jul 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Voorbereidingen voor het keerspoor zijn al een aantal maanden bezig. Fietsenstallingen zijn afgebroken, het extra spoor ligt er al en vanaf 28 juli wanneer er 9 dagen geen treinen rijden wordt ook het nieuwe perron gebouwd. Dit alles zorgt ervoor dat er in de spits 4 treinen tussen Wijchen en Nijmegen rijden. De dienst Nijmegen - Deurne en de sprinter Zutphen - Nijmegen die doorgetrokken wordt tot Wijchen.
Theo Binnendijk11 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Wijchens Weekblad WegWijs van 11juli meldt dat het station niet gesloopt wordt. Een stationsfunctie had het gebouw al niet meer en nu wordt de snackbar erin ondergebracht. Die moet namelijk wijken voor de parkeergarage, het stationsgebouw niet. Overigens komt de fietsenstalling bovenop de parkeergarage, die zelf grotendeels in de grond verdwijnt. Waar nu de fietsenstalling ligt, komt plaats voor taxi, bus en kiss en ride. De fietsenstalling aan de noordzijde krijgt een 2e laag.
Antwoord webmaster:
fijn, mooi dat het blijft staan, niet dat het veel historische waarde heeft maar een station zonder gebouw vind ik maa rniets.
Lennart Kok2 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nieuw krantenbericht uit De Gelderlander 31-05-2012 over station Wijchen. Titel: Mogelijk parkeerkelder bij station Wijchen WIJCHEN - Mogelijk komt er toch een parkeerkelder bij station Wijchen. Dat zei wethouder Rob Engels donderdagavond tijdens een informatiebijeenkomst voor de gemeenteraad en omwonenden van het station. De Stadsregio, ProRail en de NS (de partijen die extra parkeerplaatsen bij het station gaan aanleggen) hebben dat aan Engels laten weten. Woensdag 20 juni worden er knopen doorgehakt tijdens een bestuurlijk overleg van de gemeente Wijchen met deze drie partijen. Bij het station moet extra parkeergelegenheid komen omdat er vanaf december 2014 een kwartiersdienst op Nijmegen gaat rijden. Nu gaan er nog maar twee treinen per uur naar de stad. Die nieuwe treinen zorgen straks voor meer parkeerdruk. In eerste instantie werd gesproken over een bovengrondse parkeervoorziening aan de zuidkant van het station. Raadsleden en buurtbewoners leverden begin maart felle kritiek op zo'n lelijk gebouw in deze mooie omgeving.
Lennart Kok2 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Planning m.b.t. aanleg keerspoor station Wijchen volgens website stadsregiorail.nl: Voorjaar 2012 Planstudie 2B klaar Najaar 2012 Goedkeuring planstudie door college en raden van de gemeente Wijchen en de Stadsregio Arnhem Nijmegen Eind 2012 Start definitief ontwerp en aanbestedingsprocedure 2014 Bouw keerspoor Wijchen 2014/2015 Keerspoor klaar
Theo Binnendijk29 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb de tekening van het keerspoor op mijn PC staan en het verhaal klopt niet helemaal. Er is tussen de 2 bestaande perrons geen ruimte voor 2 sporen, dus moet het huidige oude perron wel degelijk gesloopt worden om plaats te maken voor het keerspoor. Het nieuwe perron komt ten Noorden van het huidige perron te liggen en krijgt een effectieve lengte van 220 m. Hoe men het allemaal gaat realiseren met tijdelijke oplossingen is nog niet bekend. Het nieuwe perron heeft een verlopende breedte, zodat naast de opgang ook perronruimte ontstaat; zodoende heeft de beperkte inkorting geen gevolgen voor de instaplengte.
Tim31 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Ik heb er niet uitgebreid naar gezocht op internet. Maar d66 heeft een kort verslag van de bijeenkomst van de stadsregio online geplaatst. Zie o.a. kopje: stationsgebouw. [http]www.d66wijchen.nl/keerspoor-voor-beter-bereikbaar-wijchen/2711/
tim9 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit stationsgebouw in Wijchen wordt gesloopt! Wellicht op korte termijn al. Ik ben bij de bijeenkomst geweest van de stadsregio. Er komt bovengrondse parkeergarage met een nieuwe wachtruimte en een snackbar.
Antwoord webmaster:
oh, ik heb nog van niets gehoord, heb je bronnen?
Jos Freriksen 26 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De definitieve plannen m.b.t. het keerspoor zijn bekend. Oude en nieuwe perron blijven gehandhaafd. Op deze locatie komt ook het keerspoor. Deze wordt aangeleggd tussen de 2 spoorlijnen in, aan de linker zijde van het oude perron, waar de treinen richting 's Hertogenbosch stoppen. Om dit te realiseren wordt de spoorrails 60 cm opgeschoven en wordt het oude eilandperron een stuk ingekrompen. (Met dit laaste zijn niet veel mensen blij, maar het is noodzakelijk om het keerspoor op die plek te kunnen aanleggen.) Wijchen oost en west zijn definitief verleden tijd. Daarnaast worden er in totaal 350 gratis parkeerplekken gerealiseerd, aan de stationszijde, d.m.v. een parkeerdek boven de bestaande parkeerplaatsen. Ook de fietsenstallingen worden fors uitgebreid, dit is noodzakelijk, omdat er veel tekort is aan stallingen omdat deze ondanks nog zijn ingekort voor de aanleg van het nieuwe perron voor de trein richting Nijmegen. De trein van Nijmegen naar Deurne blijft hier rijden. Daarnaast zal de trein Nijmegen - Zutphen VV niet Nijmegen, maar Wijchen als eindbestemming hebben. De plannen komen zo snel mogelijk online op de site van de stadsregio. Tot zover het laatse nieuws rondom het keerspoor.
M. H2 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens (onofficile)gegevens is het keerspoor eind 2012 gereed. Er wordt verteld dat men dit wil aanleggen bij het gewone station. Maar hoe kan dat gerealiseerd worden? Betekent dit, dat een van de bestaande perrons moet worden gesloopt? Of is het mogelijk om dit keerspoor aan de linkerzijde van het oude eilandperron aan de leggen? Maar dat zou betekenen dat de fietsenstallingen moeten worden ingekrimpt aan die zijde. Terwijl deze net verlengd zijn.... Dit omdat de fietsenstallingen aan de stationszijde aanzienlijk zijn ingekrimpt door de bouw van het zijperron. Of het keerspoor inderdaad in de directe omgeving gebouwd wordt is nog niet zeker. Maar volgens mijn gegevens is het niet anders dan mogelijk dat een voorziening (nieuw perron) / (fietsenstalling) die net nieuw in gebruik is genoemen gesloopt moet worden.... Erg zonde!
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee.
Wijchense reiziger27 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb contact gehad met NS. Vele mensen hebben op het traject den bosch nijmegen klachten ingediend bij ns. ns ontkende in eerste instantie dat er mensen op de stations achter moeten blijven... Afgelopen week waren er reizigers tellingen op wijchen. Maar liefst 88 mensen (gelderlander) moesten op het station achter blijven ivm de overvolle sprinter van 8.24. onacceptabel. Er worden langere treinen ingezet waardoor de dagelijkse chaos in wijchen waarschijnlijk afneemt. Met dank voor de tip die ik op deze pagina las over het melden via twitter. Groet.
Antwoord webmaster:
mooi dat dat is opgelost.
Tim10 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op het oude spoor 2 is een hek gebouwd, vergelijkbaar als in Oss. Instappen vanaf deze zijde van het oude perron is niet meer mogelijk. Openingstijden van het stationsgebouw zijn verruimd omdat er al enige tijd behoefte is aan comfortable wachtruimte buiten de reguliere openingstijden. Uitbreiding perron heeft tot een grote reizigersgroei geleidt. Sprinter heeft nog steeds groote moeite de drukte op te vangen. In 2 weken tijd 2 personen onwel geworden. De oorzaak ligt niet aan de drukke trein aldus de NS. Ook wordt er niet ingegrepen omdat het probleem zich vanzelf zou oplossen. Hoogstwaarschijnlijk stoppen er binnenkort diverse studenten met hun studie aldus de NS in de gelderlander....
Antwoord webmaster:
wat vreemd dat er meer mensen komen nu hetperron is verplaatst. of bleven de reizigers eerst weg omda ze toch niet op het perron pasten, of dat ze de gevaarlijke situaties wilden vermijden. als je strcturele materieel tekorten hebt, moet je het via twitter melden bij @ns_online. Zij reageren meestal heel snel en accuraat, dat is wat mij betreft tegenwoordig de beste manier om contact met de ns op te nemen. (vereist wel een twitter account).
Sjoerd Eeftens3 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat is dan niet juist. Het spoor langs het stationsgebouw, ook al zou het er niet meer staan, is spoor 1; het spoor aan de andere kant van het middenperron is spoor 2. Het bouwen van een nieuw zijperron verandert daaraan niets. Dat nieuwe perron ligt dan ook langs spoor 1 en moet dan ook zo worden aangegeven.
Antwoord webmaster:
of het nu spoor 1 of 2 is verandert natuurlijk weinig aan de zaak. feit blijft dat het perron naar de andere kant van het spoor verplaatst is het spoornummer gelijkblijft, en je due een dubbeling in perronnummers hebt, en je dus niet uit de vertrekstaat kunt opmaken van welk perron je trein op spoor 1 vertrek.
Tim3 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/wijchenbeuningen/9799493/Nieuw-perron-Wijchen-geopend.ece Heel duidelijk een overzicht: We hadden altijd n middenperron. Van de voorzijde gezien: Links: spoor 1 (oss- den bosch) Rechts:Spoor 2 (Nijmegen- Arnhem) De rechterzijde van het eilandperron wordt nu niet meer gebruikt, spoor 2 dus. Dit bord is vandaag weggehaald en opgehangen bij het nieuwe spoor. Dus: Oud perron naar den bosch: Spoor 1 Nieuw perron naar Nijmegen: Spoor 2 Het is in het begin even verwarrend omdat er mensen zijn die niet goed opletten en het oude perron voor nijmegen pakken, maar sinds vanmorgen staat het goed aangegeven!
Antwoord webmaster:
het was ook verwarrend omdat het nieuwe perron ook gewoon toegankelijk was, en mensen dus eerst verkeerd stonden op het nieuwe perron. maar nu is het duidelijk inderdaad.
Helderman3 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja dat klopt. Het nieuwe perron is vandaag officieel geopend. Het perron is versierd met vlaggen en prorail deelt taart uit! Leuk initiatief. Ze hebben nu ook een groter (kartonnen)bord opgehangen. Op de gelderlander staan 2 foto's die zou je eens kunnen bekijken. Groet Marie- Jos
Antwoord webmaster:
De foto met het perrom erop heb ik al op mjn site gezet.
Sjoerd Eeftens3 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie nu dat bij alle stations en haltes op de gehele lijn tussen Den Bosch en Nijmegen het noordelijk spoor spoor 1 is en het zuidelijk spoor spoor 2. Dat is historisch niet juist en ook niet gebruikelijk in ons land. Spoor 1 is van oudsher het spoor langs het stationsgebouw, ook al is het gebouw er niet meer. Is voor mij nieuw!
Antwoord webmaster:
Ja is inderdaad nogal afwijkend. Iemand een idee hoe dat zo gegroeid is?
Helderman2 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Ik was in de veronderstelling dat u alleen reageert via "reactie webmaster" via uw site, niet via een mail, excuses. Inderdaad, het gaat puur om de spooraanduiding. Spoor 1 is Deurne, 2 Nijmegen volgens dienstregeling. Wij hadden altijd n middenperron, waarbij aan beide kanten treinen vertrokken. Het verwarrende is nu dat bij het oude perron nog steeds een bord hangt met links spoor 1, rechts spoor 2. Daarbij heeft men nu op het nieuwe perron, een zijperron, rechts gelegen van het middenperron k een bord opgehangen met spoor 2. Wat een luxe zeg, wij zullen vast het enige station in Nederland zijn waar 2 keer spoor 2 wordt aangegeven... haha Hartelijk dank voor uw moeite en ik hoop dat NS hiervan geleerd heeft om in het vervolg reizigers wat beter te informeren. Nu het nieuwe station open is is de drukte fors verminderd waardoor er een minder gevaarlijke situatie ontstaat wanneer de roosendaal trein langsrijdt vlak vr de sprinter komt. Groet, Marie- Jos
Antwoord webmaster:
fijn dat je terug komt voor het antwoord. ik hoop dat de ns het gaat oplossen. in waddinxveen heb je iets vergelijkbaars, daar zijn lage zijperrons voor de light rail en een hoog middenperron voor de gewone treinen. maar daar stond het dan wel duidelijk aangegeven met spoor 1LR en spoor 1 in de vertrekstaten.

begrijp ik uit je verhaal dat de treinen nu wel vanaf het nieuwe perron vertrekken?

MJ Helderman1 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij deze wil ik even reageren op laatst geplaatst bericht van 31 Okt 2011 JL. Dit bevestigd dat er niet alleen bij mij onduidelijkheid heerst over de opening van het perron. Ik ben vandaag een half uur te laat op mijn afspraak gekomen doordat er niet met reizigers wordt gecommuniceerd. Ik reis tegenwoordig per bus i.p.v. trein m.b.t. de drukte in dit nieuwe treintype waardoor ik 5 dagen pw transpirerend op mijn werk aan kwam. Onbegrijpelijk overigens!!!! Maar goed, vandaag de trein maar weer eens gepakt in de middag, dus lekker rustig. Van te voren op internet gezocht wanneer het station open gaat. Overal staat 1 november. Ten minste in de publicaties van kranten. Verder staat er niks vermeldt. Ook niet op het station overigens! Op het station aangekomen stond ik voor een keuze om of het oude of het nieuwe perron te pakken. Het nieuwe perron zag er afgewerkt uit. Vandaar ook de misverstanden. Er stonden reizigers op het nieuwe en op het oude perron. Tja.. wat moet je dan? Er was wat gecommuniceer tussen reizigers van beide perrons. Toen maar gegokt voor het nieuwe omdat dit immers zo vermeldt staat. 1 November. De trein die kwam aanrijden deed de deur aan de kant van het oude perron open. Nog voor we konden omrennen ging de fluit en de trein reed weg..... Dit is echt waardeloos. Ik heb gewacht op de nieuwe trein. Ondertussen reizigers gewaarschuwd om naar het oude perron te komen, en de nieuwe trein genomen! Thuis nogmaals op internet gezocht maar er staat niets over een uitstel van 1 naar 2 of 3.. november. Zou iemand mij meer duidelijkheid kunnen geven? Mijn dochter heeft NS net benadert via twitter maar zij kunnen geen duidelijkheid geven omdat de verbouwing is aanbesteedt. Groet, Marie-Jos
Antwoord webmaster:
Handig om geen mailadres achter te laten, hoe kun je dan duidelijkheid krijgen. ik ga dat toch maar eens verplicht stellen, je hoeft het niet weg te laten, want als je dat niet wilt komt het niet hier op de site te staan.

Maar staat het niet in de vertrekstaat waar de trein vertrekt? Ah, natuurlijk niet, een misrekening van mijzelf, het is natuurlijk geen perron aanduiding maar een spooraanduiding, dus het oude en nieuwe perron liggen aan hetzelfde spoor. Ik kan er ook geen duidelijkheid over geven.

Overigens is het antwoord van @ns_online natuurlijk onzin. Dit heeft niets met de (aanbestede) afbouw van het perron te maken, maar met de dienstregeling, en dat is toch echt een ns zaak.

inmiddels heb ik via twitter met ns contact gekregen, heb ze de zaak kunnen uitleggen en ze hebben het doorgegeven aan stationsbeheer. ik heb gevraagd om duidelijkheid, bijvoorbeeld een regelmatige omroep op wijchen waar de trein vertrekt, en duidelijkheid wanneer het nieuwe perron in gebruik genomen gaat worden.

F. Bouwhuis25 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat betreft het hoogteverschil op het oude perron...... Het wanner ik in een sprinter stap lijkt het erop dat het hoogteverschil tussen perron en trein weer net zo groot is als bij de oude stoptrein. Er is cht een verschil van enkele cm te merken. De instap plank is een stuk hoger komen te liggen dan eerst het geval was. Volgende week opening perron. Eindelijk is het drukte probleem opgelost. Veel mensen zijn hier idd blij mee. Mijn complimenten aan de bouwers! Dit traject wordt afgewisseld door spr en stoptr. In de spits jammer genoeg alleen n sprinter. De problemen mbt de drukte OP het station zijn opgelost. Maar een veel groter probleem nog niet. Iedere ochtend sinds de komst van de sprinter chaotische taferelen. Reden er voorheen 3 stellen mat 64, nu nog maar 1 sprinter stel. Het grappige eraan is om te zien dat NS zelf haar vertragingen veroorzaakt wbt dit probleem. De trein zit zo vol, dat het minimaal 5 minuten duurt vordat we eindelijk kunnen rijden. En er dan dagelijks 5 minuten bij komen bovenop de normale vertraging van al minimaal 5 min. Gevolg vertraagd in Nijmegen. En vertraging voor de IC Zwolle. Dit probleem duurt sinds de komst van de sprinter. http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/9484621/Trein-WijchenNijmegen-propvol-NS-werkt-aan-oplossing.ece Er is tot op heden niks aan gedaan. Erg jammer om te zien. We hopen er maar het beste op. Succes aan de webmasters met deze site. Mijn intensie is niet om hier te klagen, ik zou graag willen weten waar ik met dit probleem terecht kan, zodat het opgelost wordt, want bij ns krijg ik alleen maar exuces te horen. En de ic als noodoplossing laten stoppen kan niet, hij gaat dan teveel op een stoptrein lijken. (Was dit niet al zo tussen Nijm. en Arnh ??? Ze zeggen dat lent nog meer instappers heeft dan rosmalen en wijchen en dat alles zo blijft zoals nu. Maar dat laatste betwijfel ik....
Antwoord webmaster:
ja zo'n bericht plaatsen en om informatie vragen, maar niet je mailadres achterlaten... dat werkt natuurlijk niet, hoe moet ik dan antwoord geven. Nou ja, heel misschien kom je hier nog een keer terug.

Mijn ervaring is dat je de ns het beste via twitter kunt benaderen. Als je dat niet hebt, maak even een account aan en twitter naar @ns_online. Je hebt maar 140 tekens, maar ze reageren wel erg snel. Meld gewoon welke treinen structureel te kort zijn en ze geven het door aan de planning. (dat stond overigens ook al bij mijn veelgestelde vragen)

Pieter20 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Perron is bijna klaar,puntjes worden op de 'i' gezet,zoals de borden prullenbakken lampen. Komen er ook (wacht)hokjes op?
Antwoord webmaster:
geen idee hoor. ik neem aan van wel
Marco19 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik denk dat het hoogteverschil gewoon te maken heeft met inklinking van de grond onder het oude perron.
Antwoord webmaster:
erg plausibel.
tim18 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opvallend is dat het nieuwe perron dat bijna klaar voor gebruik is, enkele centimeters hoger ligt dan het oude perron. Waarschijnlijk voor een betere instap in de treinen. Is het mogelijk dat ze nu ook nog het oude perron ophogen op de een of andere manier of blijft er gewoon een hoogteverschil tussen de 2 perrons?
Antwoord webmaster:
ik denk niet dat ze zich voor die paar centimeter erg druk zullen gaan maken. hoogteverschil geeft toch niet? bij sommige stations (rotterdam cs bijvoorbeeld) is er ook zelfde verschil aan een spoor. een deel dat wat verder van de uitgang ligt ligt soms veel lager dan een ander deel
Henk5 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het perron is bijna klaar vormen zijn goed te zien. Komen er ook wachthokjes op het perron te staan?En hoe wordt het aangepakt met het andere perron een hek aan de zuidelijke kant?
Antwoord webmaster:
ik denk het wel, maar ik weet er nog minder van dan jij, want ik wist niet dat ze aan het bouwen waren. er komt inderdaad een hek aan de zuidkant van het oude perron.
Marco26 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hier is afgelopen weekend het nieuwe, zuidelijke perron aangelegd. Daar stoppen de treinen naar Nijmegen. Aan de zuidelijke kant van het oude eilandperron wordt op den duur een hek geplaatst. Dit perron zal alleen nog dienst doen voor reizigers richting Oss.
Antwoord webmaster:
daar zullen veel mensen blij mee zjijn, over de gevaarlijke situaties in wijchen werd hier nogal eens geklaagd (tot vervelens toe mag ik wel zeggen, want ik ga er natuurlijkniet over).
Weggemans24 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Fietsenstalling aan stationszijde is ingekrimpt voor de bouw van het nieuwe perron. aan de overzijde zijn ze ter compensatie de fietsenstalling fors aan het uitbreiden. Kaarten automaten zijn verplaatst, al het groen is weggehaald zodat men kan beginnen met de bouw. Een gedeelte ligt er al. als het af is zal ik foto's sturen, indien gewenst? Mvg dhr Weggemans
Antwoord webmaster:
ja daarin ben ik wel geintereesseerd, het hoeven niet heel gedetailleerde foto's te zijn, maar een paar mooie overzichtsfoto's van de nieuwe perrons en sporensituatie zijn wel interessant voor mijn site.
Tim13 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Goedemiddag, Fijn om te zien men begonnen met de voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe station. Voor degene die het nog niet weten, een gedeelte van de fietsenstalling aan de voorzijde van het perron wordt al afgebroken. Prorail is hier aan het werk. Er hangen ook borden met de mededeling dat deze werkzaamheden te maken hebben met de aanleg van het nieuwe perron. Fijn dat er nu echt werk van gemaakt wordt. Zeker omdat er met name in de spits zich vaak gevaarlijke situaties voordoen. Met vriendelijke groet, Tim
rj10 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even een correctie; Er rijden nu ineens van de een op de andere dag alleen nog maar sprinters tussen nijmegen en den bosch. Dat verklaard misschien toch waarom overal "sprinter" staat aangegeven. Heb toevallig een keer nog n oude langs zien komen... De rest staat allemaal stil in nijmegen aan elkaar gekoppeld. wijchen heeft nu ook witte lijnen aan bijde perron randen. Denk voor de veiligheid? Zag het ook al in Oss en Ravenstein.
Antwoord webmaster:
nee, het feit dat de trein gereden wordt door een trein van het type sprinter heeft niets te maken met de naam van de treindienst. dat is ook het verwarrende aan het geheel. Als je een sprinter ziet aangekondigd op de borden, moet je dan wachten tot er een sprinter type trein langs het perron komt of mag je in ieder mat stappen...
rj10 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
vraagje; waarom wordt er telkens aangegeven dat er vanuit wijchen sprinters richting nijmegen of den bosch rijden? ik heb in wijchen nog nooit een sprinter gezien! alleen gewoone stoptreinen... en volgens mij gaat het eindeloos duren tot er verandering komt in het huidige perron of niet...? hoop dat ze eens een snelle beslissing kunnen nemen!!
Antwoord webmaster:
de benaming sprinter gaat niet om het type trein, maar is gewoon een andere naam voor stoptrein. De NS wou naar minder treintypes, maar je hebt nu stoptreinen, sprinters, intercities en sneltreinen. en soms moet je de stoptrein uit en de intercity in om op een station te komen (arnhem zuid) omdat de intercity als stoptrein rijdt en de stoptrein eigenlijk een sneltrein is. Het wordt er allemaal lekker duidelijk op he!
Henkie16 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
voorop staat dat de antwoorden van de webmaster wel wat vriendelijker mogen. daarbij wil ik me aansluiten dat er regelmaig artikelen in dit "lokale snuffertje" staan die het verhaal van emiel bevestigen. Ook in de brug (nijmegen). u heeft notabene zelf een artikel op de hoofdpagina geplaatst waarin staat dat dit wordt bevestigd. Artikel: Perron wijchen wordt kaal gemaakt ik citeer: Zoals de Wijchense wethouder Rob Engels al aankondigde gaat ProRail versneld een tweede perron bouwen. Mogelijk is dat voor eind 2011 klaar. Daarbij speelt mee dat ProRail 'ontzettend geschrokken' is van het incident van vorige week. Eerder was de bedoeling de bouw te combineren met de aanleg van een keerspoor, eventueel bij een nieuw station in 'West'. De stadsregio betaalt daaraan mee. "Maar we moeten in alle gevallen zo'n perron bouwen." ProRail betaalt de benodigde ruim 1 miljoen nu helemaal uit eigen zak.
Antwoord webmaster:
ja precies, er staat eventueel in combinatie met een station in west, maar verder wordt er niet over station west gesproken. ze gaan nu het perron al aanleggen zonder dat het station in west er komt, want daar kunnen ze niet op wachten, en terecht denk ik, want dat zal nog wel lang kunnen duren voor dat er komt is mijn inschatting. mijn antwoorden zijn niet onvriendelijk bedoeld, maar als je zoveel vragen krijgt als er op mijn site komen dan kun je wel eens kort door de bocht antwoorden. daar moet je maar door heen lezen.
emiel27 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
gisteren in de krant (wegwijs) weekblad voor wijchen gelezen dat station wijchen west zeker doorgaat. wat er met het oude station moet gebeuren is nog onduidelijk. de kosten zijn te hoog maar dat het zo kan blijven is zeker geen sprake van. het is levensgevaarlijk. sowieso komt er nu als noodoplossing 600 extra fietsklemmen bij. mvg
Antwoord webmaster:
en wie zegt dat? het lokale sufferdje? ik heb het verder nog nergens bevestigd gezien hoor... integendeel.
maria22 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik weet het deze site gaat niet over treinen maar toch wilde ik even kwijt dat ik het super vind dat er in deze weken (extra) intercity treinen in wijchen stoppen. dit ivm de nijmeegse vierdaagse. er rijden extra lange stoptreinen en luxe dubbeldekkers! super! fijn touwens dat er nu eindelijk voortgang komt in de plannen met het nieuwe station! ik las het artikel! groetjes
vincent29 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, 2 artikelen mbt tot de aanleg en verbouw station Wijchen. MVG Vincent gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/6891965/Ook-Stadsregio-laat-Station-Wijchenwest-vallen.ece gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/6891965/Ook-Stadsregio-laat-Station-Wijchenwest-vallen.ece
Antwoord webmaster:
dat is twee keer dezelfde link. ik zal het artikel op de site opnemen.
wijchenaar20 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik zou het ook fijner gevonden hebben als wijchen een intercity zou krijgen. met name is de spits is dit echt niet overbodig en je bent sneller op plaats van bestemming. maar om nou een hele lange trein vol reizigers midden op de dag te laten stoppen voor +- 15 mensen kan echt niet... de beste oplossing is gewoon een lijn trekken: * de intercity alleen op de grote plaatsen laten stoppen (tilburg, nijmegen, den bosch etc) want het is namelijk niet eerlijk om wel in lent en elst te stoppen en niet in bijv wijchen of rosmalen. * omdat een intercity voor alleen de spits lastig te organiseren valt is het wel noodzakelijk dat ze langere stoptreinen gaan inzetten want rond half 8 moet je altijd staan in de trein. genoeg over de trein want deze site gaat over stations: ik vind het zonde dat een groot gedeelte van het station niet gebruikt word. (op de achterste helft staan ((bijna)) nooit reizigers) dit komt omdat er meestal van die kleine stoptreinen stoppen vooraan. iedereen staat dan op een kluitje op het station dat al zo smal en gevaarlijk is met voorbij komende interciy's. want wanneer je verder naar achter loopt en er komt een stoptein aan moet je weer terug lopen omdat je te ver bent doorgelopen... ik hoop dus dat de stoptreinen langer worden. dit is comfortabeler voor de reiziger en het station wordt een stuk beter benut.
Antwoord webmaster:
om half acht moet je overal staan in de trein. goed dat je aangeeft dat de site over stations gaat, dat is inderdaad zo, niet teveel discussie over een dienstregeling waar ik niets aan kan doen.
ForensnaarTilburg2 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Verbaas me over de nogal afwerende reacties vwn webmaster hier dat Wijchen geen sneltrein nodig zou hebben (weet niet of webmaster heir zelf dagelijks vanaf reist?). Vooral zuidwaarts is het zeer klantonvriendelijk zoals de diensteregling nu is. In 2004 hette het dat het perron te kort was voor een sneltrein, en nu de laatste tijd weer het argument van "te weinig in/uitstappers". Kortom als het ene argument vervalt komt men met het andere argument, pure onwil dus. Nou is er wat dat in en uitstappers betreft EN wat het inwonersaantal betreft m.i. totaal geen verschil met Elst waar WEL de doorgaande sneltrein Roosendaal-Zwolle stopt omdat ie tussen Arnhem en Nijmegen ineens stoptrein kan zijn. Daar wel. Toegegeven in Elst heb je noge en boemel naar Tiel, maar dat is op zich geen argument voor een snelrteinstop. Ik neem dagelijks de stoptrein naar Den Bosch van 7:02 uur en daar stappen elke dag zeker 35 a 40 mensen in op weg naar Den Bosch, maar ook Eindhoven, Tilburg of Utrecht/Amsterdam. Ik weet niet hoeveel mensen men (of je) nodig acht? De andere kant op vertrekt 6:55 uur een miniscule stoptrein met dagelijks minstens hetzelfde aantal, een half uur later nog een stuk meer (inclusief scholieren, studenten). Zuidwaarts is het echt erg ongelukkig, een overstap in Oss is dodelijk saai, niets te doen en qua dienstregeling heel ongelukkig, je moet er gauw een 20 minuten wachten! Want de intercity is net voorbijgeraast voor de stoptrein aankomt. Ook in Den Bosch vaak nog wel een kwarteirtje, in mijn geval als je naar Tilburg wil. Stopt de intercity bij uitzondering om onduidelijke redenen in Wijchen, ben ik bijna een half uur eerder in Tilburg. Overdag is het inderdaad veel minder qua in en uitstappers, maar kijk eens naar Oss en Elst, alsof daar de hele dag door tientallen mensen in en uitstappen. Ik blijf er bij dat het onwil is en meten met twee maten wat er gebeurt. Ook in Dieren stopt de sneltrein, en zo kun je nog wel meer geheel vergelijkbare haltes van de sneltrein aangeven. Ik heb geen moeite met de stioptrein an sich, maar laat die dan niet zo kort na de intercity rijden (waardoor je snel 20 minuten overstaptijd kwijt bent), maar laat hem minimaal 10 minuten later rijden. Stoptrein knippen in Deurne-Oss en Oss-Arnhem ware nog beter, kan de sneltrein tussen arnhem en Nijmegen weer Lent en Arnhem-Zuid laten liggen en kan die zuidwaarts in Oss de stoptrein passeren die daar keert. Met een wat andere dienstregeling is de boel nog flink te optimaliseren. Best zou natuurlijk zijn dat Wijchen gewoon die intercity stop krijgt waar het al jaren recht op heeft met haar 40.000 inwoners. Jammer tot slot dat alles met de lightrail geheel op Nijmegen gericht is terwijl een grote groep Wijchenaren dagelijks juist zuidwaarts reist als forens. Je hoort er niemand over.
Antwoord webmaster:
Ik reis nooit met de trein vanaf Wijchen, dat geef ik toe. Waarom mik wat afweer heeft er ook mee te maken dat mijn site niet over de dienstregeling gaat. Het duscussieren hier daarover heeft ook weinig nut, daarmee kom je er bij de ns niet verder mee. Een intercity stop wordt niet gemeten naar het aantal inwoners van een stad of dorp. De stad Harderwijk heeft bijvoorbeeld net zoveel inwoners en ook geen stop van de intercity Zwolle- Amersfoort. 35 á 40 mensen is nu niet meteen een aantal waarvan ik schrik. En dat is dan in de spits, om daarvoor nu de hele dag een intercity vol doorgaande reizigers te laten stoppen.
H. Beekers28 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
reisplanner: van nijmegen naar wijchen. Vanaf de eerste trein (07:53) t/m (16:53) rijden de treinen om het uur. pas savonds, na 16:53 rijden ze weer om het half. dus inderdaad, niet de hele zondag, maar wel de hele ochtend en bijna de gehele middag. groet
Antwoord webmaster:
ok, had ik blijkbaar ´s avonds gekeken. sorry. komt inderdaad perifeer nog wel eens voor. ik ken het op de lijn zwolle emmen ook, daar rijdt zondag overdag alleen een stoptrein eens per uur. gaat veranderen nu de lijn wordt aanbesteed heb ik begrepen.
H. Beekers25 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
zelf kom ik niet uit wijchen, maar ik kom hier wel vaker met de trein. ik vind het niet normaal dat op zo'n smal station de intercity's zo hard voorbij rijden! levensgevaarlijk, vooral met kinderen erbij! het gaat iedere keer net goed! maar inderdaad, het aantal uitstappers is te klein om er intercity's te laten stoppen! maar het zou wel een verbetering zijn om de stoptreinen om het kwartier te laten rijden. met name op zondag, een keer per uur is erg weinig naar mijn mening...
Antwoord webmaster:
wie heeft het over een keer per uur dan, ik zie op zondag ook twee keer per uur treinen in de reisplanner.
Klaas14 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
vaak wordt gezegd dat er in wijchen geen intercity's stoppen omdat het station te klein is. maar dit is onzin. laatst vond er een aanrijding plaats bij Oss (alweer!!!) en de gewone intercity naar roosendaal reed daarom als stoptrein en stopte dus in wijchen. de intercity naar zwolle, een hele lange met locomotief stopte ook in wijchen. het station had niet een paar meter korter moeten zijn maar het kan dus wel gewoon (als het moet!) zo een keer per week hebben wij dus ook de luxe om van een intercity gebruik te maken!
Antwoord webmaster:
er stoppen waarschijnlijk geen intercity´s omdat het aantal uitstappers te klein daarvoor is, niet omdat het perron te kort is.
Gertjan Stamer3 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sloop oude fietsenstallingen in najaar 2001 en op zelfde plaats een overkape nieuwe met klemmen en kluizen en gereed met Kerstmis 2001.Sluiting NS loket per -- Mei 2005 en direct verbouwd tot een winkel annex VVV post-Aan't Spoor opent in Juni 2005.Treintaxi was al per 1 April 2004 opgeheven. Najaar 2006 herbestrating/herindeling parkeerplaatsen noordzijde. Intercitytreinen tussen Zwolle-Roosendaal vv stoppen hier niet meer sinds 12 December 2006....dus ook op zon-en feestdagen niet meer en vanaf die datum op die dagen 1x per uur stoptrein...wel erg weinig !!!
R. de Moor19 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eindelijk, na vele jaren brieven sturen, afwachten en hopen dat de vonk overslaat, positief nieuws: het levensgevaarlijke perron in Wijchen wordt verbreed! Mijn kleinkinderen schrokken hevig toen een lange goederentrein voorbij denderde; de enige vluchtweg (met veel lawaai) is wegkruipen achter de glazen abri's. Die voldoen trouwens (pas vernieuwd) ook niet. Wijchen heeft als gemeente 40.000 inwoners, maar dat schijnt niet door te dringen bij de NS. Wil je naar Den Bosch met de Intercity dan moet je eerst de andere kant op: naar Nijmegen. Kan dus niet. Ik ben benieuwd hoe het perron verbreed (en liefst ook verlengd) wordt? En waarom de pas ver- nieuwde abri's niet meteen vervangen zijn door gesloten wachthuisjes, mede omdat het station als zodanig niet meer funktioneert?
Antwoord webmaster:
waarom zou je per sé met de intercity naar Den Bosch willen? Je hoeft niet de andere kant op, je kunt ook in Oss uitstappen en daarop de volgende intercity wachten. Hoe moeten ze het dan doen?
jan23 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
wijchen wil het liefst binnen korte periode het perron totaal vernieuwen omdat de langsrazende intercitys een probleem zijn voor het smalle perron van station wijchen. áls er intercitys in wijchen zullen gaan stoppen zal deze verandering alsnog doorgaan omdat het perron anders overbelast word.
Stef1 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even een nieuw berich, over een recent bericht, wordt het nieuwe station van Wijchen in de komende jaren gebouwd, het aantal sporen bedraagt 4. Het zijn twee middenperonnen. Het zijn de normale twee sporen, waarbij bij elke zijden een extra spoor naar buiten loopt. Ook het nieuwe lightrail-station Wijchen-Oost zal over een jaar worden gebouwd. Het komt op de locatie waar nu de flat zit van Woondrome. De overgang wordt een brug, en daaronder komt het perron.
Stef9 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind dat alle vernieuwingen, zoals nieuwe parkeerplaatsen en het het station een nieuw likje verf geven, en de nieuwe Kiosk en VVV, dat het de tijd tot het nieuwe station(dat nog wel een paar jaar duurt) nog zeker meekan, maar als RegioRail er is, is het perron te klein voor alle mensen. En als er Intercity's gaan stoppen is het perron te klein. Maar tot die tijd kan het station nog goed mee.
Mnr de swart3 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als iemand meer info heeft over Visie Spoorzone in Wijchen enzo bijv. waneer het klaar is en waar het station naartoe gaat en of er ook intercity's stoppen.
Jan Willem5 jun 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even reactie hierop Sneltreinen bestaan niet meer vanaf 2007, alleen Intercity en Sprinter blijven (voorheen Stoptrein) bestaan. Een grote perron betekend niet dat een dat nieuwe Intercity dienst Arnhem - Roosendaal ook in Wijchen gaat stoppen, waarschijnelijk stoppen er alleen extra lange Sprinters. De Huidige Sneltrein Zwolle - Roosendaal wordt opgeheven a.s. December. Station Wijchen wordt waarschijnelijk een sprinter station. De huidige sneltrein dienst wordt opgesplist in een IC dienst Zwolle - Arnhem en IC dienst Arnhem - Roosendaal. Verder is de spoorverdubbeling bij Ravenstein weer voor onbepaalde tijd uitgesteld uit Plannen van Prorail dus dienstregelingstechnisch ook een probleem.
Antwoord webmaster:
Inderdaad, nou je het zegt heb ik het antwoord ook gewoon op mijn site staan. Zie de plannen voor de nieuwe dienstregeling. op paigna 21 staat te lezen: 2 keer per uur een sprinter Den Bosch Nijmegen.
treinenfan5 jun 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
en sprinters stoppen overal?
Antwoord webmaster:
Ja alle stoptreinen heten vanaf 2007 sprinter.
vraagje31 mei 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
als wijchen verplaatst word dan word het perron tog ook langer dat alle sneltreinen stoppen, en dan komen er ook koersborden op? degene die dit leest en weet geef antwoord a.u.b
Antwoord webmaster:
Als je een vraag stelt is het wel handig als je je e-mail adres erbij zet, dan kunnen we antwoorden. Maar ik weet het niet. Moet je voor bij de NS zijn.
treinenfan27 mei 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
mooii en fijn station, maar waarom staat er bij de informatie niks bij over dat zondag wel alle sneltreinen stoppen in wijchen?
Antwoord webmaster:
Omdat ik dan iedere keer dat de dienstregeling verandert die gegevens weer moet aanpassen. Dan blijf ik aan de gang. Informatie over dienstregelingen kun je bij de NS vinden.
treinenfan27 mei 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
oja als wijchen word verplaatst en het perron ook langer word stoppen dan weer alle sneltreinen

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (14)
Vertrekstaat 1929 (15)
Vertrekstaat 1940 (10)
Vertrekstaat 1957 (37)
Vertrekstaat 1971 (89)
Personeel op dit station

Nieuws

Nieuw perron Wijchen geopend (3 nov 2011)
Zijperron in september bij station Wijchen (15 jan 2011)
Perron Wijchen wordt kaal gemaakt (30 nov 2010)
Onttakelde abri s NS Wijchen slecht idee (1 dec 2010)
Wijchen wil onderzoek naar een tunnel onder station (29 jun 2010)

Ouder nieuws over Wijchen

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 149)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 212)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 136)

Stations in de omgeving

Nijmegen Dukenburg (4,7 km)
Ravenstein (6,7 km)
Nijmegen (9,1 km)
Nijmegen Heyendaal (9,6 km)
't Heilig Land (10,1 km)
Nijmegen Lent (10,7 km)
Mook- Middelaar (11,3 km)
Mook- Molenhoek (11,3 km)
Linden- Katwijk (11,4 km)
Zetten- Andelst (12,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/wijchen