Gertjan Stamer | 9 dec 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per 4 december 2024 is de allang leeg staande bloemenwinkel(vh Wizzl,NS loket)weer nuttig besteed aan jongeren (Studio Weert CS). Bloemen worden er dus niet meer verkocht in deze hal/station. |
Andre Weekers | 16 jan 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik lees hier de vraag over de woning het zou de post van De familie de Graaf kunnen zijn deze woonde aan de lijn Budel Weert (ijzeren Rijn)
De overweg is onmiddels vervallen Sjefke de graaf was er tot voot kort woonachtig in het boek Boshoven is het beschreven |
K. Boas | 23 sep 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn oma was waarschijnlijk de huishoudster van de stationschef in 1913-? Ze vertelde me dat ze vanaf het dak? Luik heeft zien branden ttv de 1e wereld oorlog. Is er meer bekent over die stationschef en zijn gezin? |
Antwoord webmaster: |
bij Het Utrechts Archief kun je waarschijnlijk meer vinden. niet online, maar wel in utrecht. |
arjan krabbenbos | 26 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Weert heeft jaren geleden met de Belgische promotiedag TreinTRAMBusdag een tijdelijke spoorverbinding gehad met Neerpelt, Mol, Herentals, Lier en Antwerpen Centraal; deze trein werd de Teutenexpress
genoemd; Helaas is deze promotiedag ook al jaren in de ban gedaan, je kon toen voor een prikkie leuke toertjes maken door Belgie; Per december 2013 zal de Belgische treindienst worden doorgetrokken vanaf Neerpelt naar Hamont: Dit laatste station ligt op amper 700 m van de grens met Nederland; Het zal toch mooi en verstandig zijn binnen niet al te lange tijd deze trein dagelijks te zien rijden tot Weert, zodat ons land weer een grensoverschijdende verbinding krijgt met het zuiden; Dat zal weer beter nieuws zijn na al die ellende over de FYra en wel of geen verdere uitbreiding IC Brussel AmsterdamC; Den Haag HS, Roosendaal, Brussel Zuid Midi vv: |
arjan krabbenbos | 24 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per december &" krijgt de vebinding Antwerpen C, Lier, Mol en Neerpelt een nieuw eindpunt: Station Hamont; Dit station ligt maar 700 m vanaf de Nedelandse grens: Als het meezit gaat dat niet meer jaren duren, voordat het euiteindelijke eindpunt in Weert komt te liggen: Ik heb dit ooit jaren geleden zelf ook eens gereden tijdens de TREINTRAMBUS dag die helaas ook sinds jaren; al niet meer bestaat; Dit was een jaarlijkse promotiedag voor het Belgisch openbaar vervoer, waarbij de verschillende Belgische OV bedrijven verschillende activiteiten organiseerde; Dat was dus ook de Teutenexpress die reed tussen Antwerpen en Weert en terug; Het zal een goede zaak voor dit deel van Belgie:Nederland zijn als deze verbinding weer regelmatig in ere wordt hersteld: Vooral na al het leed rond de Fyra en wel:/niet meer treinen als IC Brussel Den Haag_ Amsterdam vv |
w.heugen | 18 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zoek tekeningen van staion wil deze bij trein voegen schaal 1:87 dan maken |
Antwoord webmaster: |
dan moet je bij Het Utrechts Archief proberen. zij hebben de ns archieven in huis. |
Ferry | 13 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat ik altijd apart vond, is dat grote gat in het midden van de tunnel met dat hek er omheen. Was dat voor iets bedoeld, of alleen maar voor de show? Later hebben ze er wel gaas ingemaakt, omdat er anders kleine kinderen door heen kunnen kruipen en invallen. |
Trein Weert Belgie | 9 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf december 2013 rijdt de trein van Antwerpen naar Neerpelt door naar Hamont, 700 meter van de Nederlandse grens. Wij willen NS en NMBS oproepen om deze trein door te laten rijden naar Weert.
Teken onze petitie op: http://petities.nl/petitie/treinweertbelgie |
m.Gosgerbo | 22 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds kort ben ik geintersseerd in Station zoals die van Weert. en dan met name het gebruikte ijzer en siersmeed werk. Een van mijn voorvaderen had Taphorn' s IJzergieterij in Hilversum. Welke later van hem werd overgenomen door Ensink . Ik heb in het verleden wel eens foto's in Weert gemaakt met Ensink er op. Maar nu ik weet dat zijn voorganger een verwante van mij is kijk ik beter naar vergelijkbare Stations. In o.a Roosendaal zie ik veel gelijkenissen. In Vlissingen heb ik vorige week wat foto's van het smeedwerk en de zuilen evenals in Den Bosch. Maar ik ben nu zoekend naar de bouwperiode en wellicht kan iemand mij wat meer vertellen over de voorganger van Ensink. Misschien kan iemand mij op het juiste spoor zetten. Ik wil graag foto's delen die ik de laatste tijd van diverse stations heb gemaakt. Hartelijk dank alvast |
Antwoord webmaster: |
je hebt vooral foto's gemaakt van het ijzerwerk dan denk ik? dat is op mijn site slechts van minder belang, dus veel foto's zal ik er niet van opnemen denk ik, maar je kunt altijd wat naar dit adres sturen. misschien dat je bij Het Utrechts Archief verder komt? zij hebben de oude ns archieven in huis. |
Harry | 27 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ha GertJan :) De indeling van het station en het bbh plein is inmiddels achterhaald. Er is geen hal of straatje om wat winkeltjes te clusteren. Anders zat het bekende rijtje van FRS, Bruna etc er allang. In 1920 trok men gerust 25 seconden uit om naar de fietsenstalling te komen. Anno nu is dat lange termijnplanning... Bussen staan nog verder en voor n krantje moet je oversteken. Een langdurige zaak wil je het n beetje veilig houden. Het torentje en een deel van de gevel zullen het wel overleven. En als iemand oplet ook wat van de betegeling. 1 troost: dat kan lang duren want er is geen geld en men wil natuurlijk ook eerst weten of die verbinding met Belgi wordt hersteld. Tot die tijd kan men genieten van het enigste wat op dat station echt functioneert: de lift... |
jos van mierlo | 26 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
op het perron van weert liggen verschillende wachtruimtes leeg zou het niet mogelijk zijn om deze ruimtes te gebruikten als bloemenshop of restaurant waar men iets warms kan eten,want het is jammer om deze ruimtes ongebruikt te laten.men zou er een restaurant in kunnen doen zodat je iets warms kunt eten,want nu heb je helemaal geen mogelijkheid daar toe. |
Antwoord webmaster: |
ik vind het prima, maar ik ga daar natuurlijk niet over. probeer het eens bij nspoort. |
harry | 26 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Niet alleen het station, de gehele spoorzone mag daar op de schop. Helaas, geen geld... Ik kwam er regelmatig, je zag het achteruit gaan. Ruimte huren in een station is gruwelijk duur. En zoals vaker (sporthallen en festivalterreinen bv) is laten leegstaan goedkoper dan er iets mee doen. Dan krijg je de verauperingstactiek tot moment X dat de eigenaar kan slopen om iets nieuws te proberen. Laten we hopen dat het in Weert niet zo ver komt. |
Antwoord webmaster: |
ja dat zou echt doodzonde zijn, want dat zijn heel mooie gebouwen. |
Gertjan Stamer | 26 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bloemenshop is te vinden in vml loketruimte beneden in hal,grote Rijwielshop,Kiosk is boven op eilandperron met zitruimte. En er is een lift. Minimale voorzieningen voor een Intercitystation. Jos bedoelt de ruimtes ten westen van Kiosk...ja,daar zou wel een wat andere invulling aan kunnen worden gegeven..geldt ook voor ruimtes ten oosten van lift...kunst,galerie...??? |
Bob | 29 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het huis is al weer een paar maanden geleden verkocht. |
Antwoord webmaster: |
dank, ik heb het uit de verkoop gehaald. |
Gertjan Stamer | 1 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het Portaal voor de Koninginnedag 2011...ipv Het Portaal van Limburg.Stationsgebouw versierd met een gigantische oranje sjerp/ballonnenlint. Groot oranje spandoek(NS)boven trappartij.Intercity's Schiphol-Maastricht vv en stoptrein Eindhoven-Maastricht Randwyck.Aleen deze dag dus 4 per uur richting Roermond en 4 x per uur naar Eindhoven en verder.Erg druk in de loop van de zaterdagochtend 30 April 2011..het zag er oranje van de mensen!Treinen in kwestie waren allemaal behoorlijk lang en goed gevuld,dus een geslaagde Koninginnedag in een nog steeds zeer fraai stationsgebouw !!! |
Antwoord webmaster: |
4x naar eindhoven is standaard. dat de stoptrein doorrijdt naar roermond is uniek. |
w.v.lierop | 13 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mevr Ineke Engelsman,In die wachtpost aan de lijn Weert-Budel zou ook gewoond hebben een familie de Graaf? Ik weet niet of er nog kinderen in leven zijn.Waren enkele werkzaam bij Weg en Werken.Groetend v.Lierop |
Antwoord webmaster: |
als u klikt op de naam van mevrouw engelsman kunt u haar een mail sturen. de kans dat ze hier nog een keer komt kijken of er antwoord op haar vraag is gegeven zal klein zijn. |
w.v.lierop | 12 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vermoedelijk staat bij ,woning stationschef 1913 te koop |
Antwoord webmaster: |
ah ja ik zie het. ik weet niet welk gebouw er nu te koop staat, maar ik vermoed dat het de stationschefswoning is. weet u het? |
w.v.lierop | 6 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De woningen waren vanaf voorzijde bekeken links wegopzichter en rechts(spoorzijde) stationschef. In een van de beschrijvingen staat vermoedelijk. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb niet gevonden waar dat vermoedelijk staat genoemd, het handigste is om dat dan in te voeren op de plek waar dat genoemd staat. bij de afbeelding waar u dit toevoegde heb ik het niet zien staan, daarom hier maar bij het station zelf. |
w.v.lierop | 4 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb oude foto,s van Weert station.Stuur deze op naar mevr heesemans Eindhoven en zij wil deze vis computer aan U toesturen,omdat ik het niet goed kan.Heeft deze van Bunde 1915 ook doorgestuurd.Hopend dat U er iets aan heeft.Groetend v.lierop |
Antwoord webmaster: |
oh zeker. ik ben benieuwd. van weert heb ik al wel veel meer dan van bunde, dus wellicht zitten er wat dubbelen tussen, maar ik zal ze binnenkort wel van miep krijgen. al vast hartelijk dank. |
Gertjan Stamer | 2 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1995 knapt men de autotunnel op die haaks onder het eilandperron op en rust de wanden van die tunnel uit met witte panelen die de historie van Weert weerspiegelen.Opvallend is tussen de toegangsdeuren inbouw chemische WC in Maart 2003.Al in November 2002 start grootse vervanging van de trottoirtegels op het immense eilandperron en vroege zomer 2003 is het hele perron herbestraat.Sloop goederengebouw aan zuidwestzijde in Juni/Juli 2003,erg jammer!Wizzl sluit per 14 Juli 2003 en als gevolg daarvan verbouwt men koffieshop op eilandperron tot Kiosk Tickets & Service-heropening als zodanig op 15 Juli 2003.Wizzl/oude lokettenfront blijft leeg.. Treintaxi stopt per 1 April 2004. Bloemenkiosk zat vele jaren in onooglijke hoek in de hal richting Rijwielshop-begin December 2005 gaat de Bloemenshop in het vml Wizzl/NS loket... Buiten maakt men onoverdekte fietsenrekken aan westzijde stationsgebnouw in zomer 2006. Kermis van Weert is trouwens ieder jaar hier te zien in tunnel,stationsplein en aanliggende straten... Diverse malen is er een Teutendag geweest in combinatie met die kermis,die van 2002 was bijvoorbeeld op 28 September en dus Belgische dieseltreinen in het station van Weert!(pendelend tussen Neerpelt en Weert),dat was trouwens Teutenexpress nr 14.en tevens de 20e editie trein/tram/bus dag. Station Weert is nog het meest gave van Heukelom-gebouw aan de lijn Eindhoven-Weert(2),een genot om bijvoorbeeld het loketfront te bekijken !!! |
Arjan Krabbenbos | 6 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Enkele jaren geleden ben ik in het kader van de Belgische Trein-Tram-Busdag ( OV promotiedag) een keer met de Teutenexpress geweest. Dit was een speciale trein die van Antwerpen Centraal-Lier-Herentals via Neerpelt naar Weert reed en hier na een korte stop weer terugging naar Antwerpen C. Dit was dus een eigenlijke proef voor de toekomstige plannen om Weert weer rechtstreeks te verbinden met Belgisch Limburg en provincie Antwerpen. Dit gebeurde toen met M2 rijtuigen en diesellocs reeks 55 met een stop te Hamont Achel. Of de verbinding er ooit komt valt te bezien aangezien er een hoop tegenstand is voor deze beruchte spoorlijn.Maar het meeste verzet is tussen Roermond en de Duitse Grens, omdat daar de oude lijn het Natuurpark Meinweg doorkruist. De elektificatie zal wel met Belgische 3000 volt geschieden. Mocht de trein nog verder rijden naar Roermond dan is tweespanning materieel nodig.... Maar als het zover is ligt er een mooie freqeunte verbinding tussen de beide Limburgse Provincies. |
Antwoord webmaster: |
de opening voor reizigersvervoer van het deel van de belgische grens naar weert staat bij mijn weten redelijk los van de opening voor goederenvervoer naar duitsland van de oude ijzeren rijn, of heb ik dat mis? de belgische trein zal niet verder gaan rijden dan weert. logischer lijkt het mij om aan te sluiten op de intercity naar maastricht dan om zelf een slag naar roermond te rijden en daar te keren. de intercities kruisen toch ook in weert? dan heb je meteen een goede aansluiting van belgië richting eindhoven. een kwartiersdienst roermond- weert voegt niets toe. tenzij ze baexem hetijthuisen en hoe (heet dat andere dorp daar) ook heropenen. |
Gertjan Stamer | 26 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eind April is het houten schot vervangen door fraaie glazedn schuifdeuren in de hal,vml bloemenshop in linkerhoek nu Rijwielshop en gelukkig is tegeltableau rechterzijde bewaard gebleven.
Straatzijde is ook toegang Rijwielshop gemaakt dmv
glazen schuifdeuren;via hellingbaan toegankelijk.
Rijwielshop is nog niet geheel af,wordt vervolgd. |
Gertjan Stamer | 22 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Begin 2009 verbouwing Rijwielstalling,houten voorbouw doet het ergste vermoeden,ook in't stationsgebouw is't links van het aloude loket(al enige jaren bloemstal,vml Wizzl)met een schot afgezet,ben benieuwd wat die verbouwing oplevert! |
jelle | 11 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
eigenlijk klein (jelle 8 jaar) |
Antwoord webmaster: |
Weert is ook niet zo heel groot, maar het station is wel hoog. Je moet trappen op om bij de trein te komen. |
ineke engelsman | 6 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hallo, Ik ben op zoek naar een foto van het huis van een seinwachtershuisje aan een onbewaakte overgang in Weert. Mijn vader zou hier geboren zijn en zijn moeder en vader waren seinwachters. Mijn vader is in september 2007 overleden en is in 1922 geboren in Weert. Kunt u mij hier misschien aan helpen of mij een tip geven waar ik verder zou kunnen informeren. Hij zou dus een traject zijn van de ijzeren rijn bij voorbaat dank |
milco | 26 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik ben er wel eens geweest met vakantie in t vosseven in stramproy.
t is een mooi station
heeft alleen 2 perronsporen van de ik schat 5 sporen.
dacht altijd dat weert een groter station was met 4 perronsporen |