station Wapenveld - foto's en omschrijving op stationsweb
station Wapenveld
Telegrafische verkorting: Wpv
Geopend op | 21 nov 1887 |
Gesloten op | 8 okt 1950 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland
23 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,4 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Wapenveld
18 afbeeldingen
18 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 3 jan 2021 zijn omrand.
|
1900 (1)
|
1930 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (5)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
David Nijenhuis | 18 jun 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
De buitendienststelling zo op het middelste stuk van de Baronnenlijn werd onmiddelijk na het stopzetten van het personen- en goederenvervoer doorgevoerd als een soort sterfhuisconstructie. NS was in deze periode van verval en sanering elke verlieslatende spoorlijn liever kwijt dan rijk en wist donders goed dat twee aftakkinkjes een veel kleinere kans van overleven had. Dat het deeltraject in slechte staat was, kwam NS in dit geval eigenlijk heel goed uit. |
F.M. Rutgers | 16 nov 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zoek info over de stationschef van Wapenveld. Ik vermoed dat dit de eerste stationchef van het station is geweest. De familienaam was Rikkert. |
Antwoord webmaster: |
Als je kijkt bij personeel zie je zijn naam staan. Hij is in 1892 hier in als stationschef begonnen, ik weet niet tot wanneer. |
Ben Verheijden | 10 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo webmaster. Ben al geruime tijd bezig om station Wapenveld nauwkeurig op schaal na te bouwen en dit station rijdt binnenkort mee in de Fremo87 Nederland groep. Omdat de accurate weergave een uitgangspunt is, ben ik op zoek naar meer foto's of details van het station, teneinde nog nauwkeuriger de oorspronkelijke uitvoering (rond 1940-1955) na te bouwen. Heeft u meer foto's dan hier op stationsweb of kent u iemand die foto's heeft, dan kom ik daar heel graag mee in contact. Met name bijv van de overweg heb ik helemaal geen foto's of tekeningen. Met vriendelijke groet, Ben Verheijden, Oud-Zuilen (email: benverheijden@hotmail.com)
Heel erg dank alvast! |
Antwoord webmaster: |
ik heb niet meer, anders stonden ze hier wel. misschien dat er via deze oproep nog meer binnenkomt, dan ben ik ook wel geinteresseerd voor mijn siteg. |
Gert van Es | 6 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De reden dat de lijn met een balk bij Heerde en bij Wapenveld was geblokkeerd is dat het tussenliggende baanvak in zeer slechte staat was en buiten gebruik is gesteld. Met uitzondering van de sproeitrein die 1 maal per jaar dit gedeelte van de lijn passeerde. |
Antwoord webmaster: |
aha, dat verklaart inderdaad eea. |
Dick Jansen Venneboer | 13 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ten tijde van het goederenverkeer (dus na eind 1950) was de lijn richting Heerde afgesloten met een balk op km 28.9.
Ook aan de Heerdense zijde bevond zich zo'n balk, zie aldaar.
Wapenveld werd bediend vanuit Zwolle, Heerde vanuit Apeldoorn. |
Antwoord webmaster: |
wat een vreemde constructie. het spoor lag er nog gewoon, maar werd niet gebruikt dus. waarschijnlijk weinig vervoer tussen wapopenveld en heerde nodig ;-) |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (16)
Vertrekstaat 1929 (30)
Vertrekstaat 1940 (16)
Personeel op dit station
Nieuws
Baronnenlijn zou best rendabel zijn (21 mrt 2005)
Literatuur
Stations in de omgeving
Berghuizen
(2,1 km)
Hattem
(4,3 km)
Windesheim
(4,3 km)
Herxen
(4,3 km)
Herculo
(4,8 km)
Heerde
(5,2 km)
Wezep
(5,2 km)
Wijnvoorden
(6 km)
Hattemerbroek
(6,1 km)
Ittersum
(6,2 km)
|