De spoorlijn tussen Haarlem en IJmuiden werd in 1926 dubbelsporig en in 1927, als één van de eerste spoorlijnen in Nederland geëlektrificeerd. De elektrificatie van het traject Velsen-IJmuiden Oost – Uitgeest volgde in 1931. Door de spoorverdubbeling en elektrificatie kon de treindienst aanzienlijk worden versneld. Dit leidde ertoe dat er in 1927 langs de lijn drie nieuwe haltes werden geopend: Velsen Zeeweg, IJmuiden Casembrootstraat en IJmuiden Julianakade
Aris Schellinkhout | 29 jan 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
De beschrijving geeft aan:
kleiner standaardhaltegebouwtje meet eenvoudige houten puien
Volgens mij was het gebouwtje van baksteen. |
GerZan | 7 mrt 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stationsgebouwtje is inmiddels gesloopt ivm de aanleg van de busbaan Haarlem-IJmuiden |
paulienlangendijk | 9 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jammer dar er geen foto's van de wachtkamer zijn ..
In de jaren 50 stond daar een grote kachel te branden...
n het kleine hokje waarin de stationschef zat om je perronkaartje te controleren.
Verder mooie nostalgie.!
|
Bert Gortemaker | 25 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij 1950 staan 3 foto's. Maar in de beschrijving staat dat het gebouw pas in 1958 gebouwd is. |
Antwoord webmaster: |
ja, dat kan toch. 1950 op de overzichtspagina betekent niet dat dat het exacte jaartal 1950 was, maar de jaren 50 van de 20e eeuw. als je door klikt zie je dat ze foto's uit dat decennium in 1958 zijn genomen. |
roelfina | 17 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wat is dit leuk zeg . die oude spoor .
jammer dat het weg is , ik woonde vroeger als kind op de ijmuiderstraatweg en wij zagen dagelijks de trein voorbij rijden
In 1970 ongeveer kwamen er geen treinen meer
jammer hoor dat wel .ik ging toen ook met de trein naar haarlem daar moest ik zijn |
Antwoord webmaster: |
is niet weg hoor, het spoor ligt er nog. alleen er rijden geen treinen meer. |
Klaas S | 26 mei 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zie meer op de site van WIJS (werkgroep ijmuiderspoorlijn)over de toekomst van dit traject. |
Antwoord webmaster: |
de site van de WIJS... en iedereen weet meteen welke je bedoelt? heb je daar een adres van? De site van WIJS is te vinden op www.wijsonline.net |
Roel | 20 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Alle haltes op de IJmuiderlijn zijn nog heropend van 11 augustus 1996 t/m 14 september 1999 toen Lovers Rail de stekker eruittrok. |
Antwoord webmaster: |
nee niet alle haltes, lovers stopte op driehuis- westerveld, en ijmuiden. verder niet op tussengelegen stations, dus zeker niet velsen- zeeweg. |
C.Bakker | 9 mei 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als je vanuit IJmuiden richting Driehuis rijdt, maakt de Zeeweg nu voor de spoorovergang een bocht naar links. In de jaren '50 ging de Zeeweg rechtdoor en kwam je via een spoorovergang uit op wat nu de Valeriuslaan heet. Toen heette het na de overgang tot aan de Driehuizerkerkweg ook Zeeweg. Het hele station is dus wat naar het noorden opgeschoven. Toen is ook het gebouwtje met de luifel gebouwd. Voor de verschuiving werden de slagbomen handmatig bediend. Veelal door oudere mensen die hun onderkomen hadden een een houten gebouwtje met een oppervlak van hooguit 2 bij 2 meter. Het station werd bemand door 1 persoon die kaartjes verkocht en kaartjes innam van aankomende reizigers. Daarvoor moest de man bij elke trein die vanuit Haarlem kwam de spoorwegovergang oversteken om bij het oostelijke perron kaatjes in te nemen. |