Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Santpoort Noord - foto's en omschrijving op stationsweb

station Santpoort Noord

Telegrafische verkorting: Sptn
lijnkmjaar
Haarlem- Uitgeest5,9071867
Santpoort Noord- IJmuiden01953 - 1983
Geopend op29 sep 1957

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

dubbele wachterswoning 6b (1867)Woning is gebouwd in 1867 als wachterswoning voor de overweg. Staat ver van het spooor af omdat dat later verlegd is.
stationsgebouw (1958)De opzet van haltegebouw Santpoort Noord is eenvoudig: een hal met twee reizigersloketten en een wachtkamer, en tevens een accommodatie voor het personeel. Toch heeft het een bijzondere uitstraling doordat aansluiting is gezocht bij de hoogteverschil...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Santpoortsedreef 1
2071TP Santpoort
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Santpoort Noord

60 afbeeldingen

28 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 nov 2024 zijn omrand.

1950 (14)
1960 (1)
1970 (8)
1980 (1)
1990 (4)
2000 (25)
2010 (7)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer5 nov 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking
April 2024 is het 3e spoor opgeruimd en zijperron breder geworden en heeft spoor 2 ineens een erg breed perron !Perrons volledig vernieuwd en voorzien nieuwe wachtruimtes,houten banken en plantsoenvakken..alles rond november 2024 klaar.
Koos2 jul 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
en sinds begin dit jaar zit er een bierbrouwerij in het station genaamd Santpoorts Bier!
Aris Schellinkhout29 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vreemd dat bij de vertrekstaten van 1971 van de stations tussen Haarlem en Santpoort Noord de treinen naar IJmuiden niet worden vermeld. Die reden nog tot 1983
Gertjan Stamer9 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
NS logobak op dak stationsgebouw aan straatzijde vervangen door infobord mbt makelaar Janusgroep.nl,volgens omwonenden al in Mei/Juni te koop gezet.Bezoek de website en men laat ook foto's zien van de binnenzijde...lege stalling,wachtruimte,loketruimte enz.Ook te lezen valt dat men oa denkt aan NS/AH to go locatie of iets anders...de nieuwe koper zal zeker wat intern verwijderen(loketruimte?)...afwachten maar.
Antwoord webmaster:
ik heb er ook een paar van de foto´s overgenomen op de site. of er staat dat de koper het geheel ook kan afbreken. da´s nog erger dan loket afbreken
anneke4 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat is de vraagprijs van dit te koop staande stationsgebouw?
Antwoord webmaster:
ik wist niet dat het te koop stond. op funda is het niet te vinden. maar het is dan ook geen woning, maar ook bij de bedrijfspanden is het niet te vinden.
Gertjan Stamer9 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het zal in April 2010 zijn gebeurt dat het Muzenhuis uit het stationsgebouw is gegaan-men had een veel grotere ruimte op het oog in de Velserbroek....en zo is het dus gebeurt-gebouw staat volledig leeg en ramen achter kaartautomaat zijn vervangen door grijze platen,aan voorzijde staat nog steeds Muzenhuis met telefoonnummer op de ramen te lezen.Wachtpost nr 6(Kruidbergerweg)staat er ook al niet best bij(verbouwing?). Kranten uit omgeving hebben het over kinderdagverblijf of dagverswinkel in stationsgebouw,ondertussen schijnt tegeovergelegen skatebaan overlast te geven op het station/perrons/tunnel enz. Als dit fraaie gebouw maar niet wordt gesloopt!
Gertjan Stamer7 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Enkele feiten van de afgelopen jaren...op 2e Paasdag 1982 gaat er een nieuwe wisselstraat naar Ijmuidense spoor in bedrijf-dan is al bekend dat die lijn gessloten gaat worden!En op zaterdag 23 September 1983 sluit de Ijmuidenlijn voorgoed en weldra zaagt men de boveleidingsportalen af en laat men de betonvoeten zitten(nog steeds goed te zien)en spoor aan westzijde buiten gebruik gesteld.Nog af en toe een goederentrein...dan komt Lovers Rail uit Amsterdam met haar Franse treinen vanaf Augustus 1996 en is ook bekend als Kennemer Strand Express.Sluiting NS loket per 1 Juli 1998.Treindienstleidingspost blijft nog actief...in Maart 2000 groot onderhoud spoorlijn Haarlem-Uitgeest en verwijdering enige wissel naar enkelsporige Ymuidenlijn-zo is die situatie anno 2010 nog steeds(!)In 2001 zet de NS een overkapte fietsenstalling(klemmen en kluizen)voor hellingbaan/tunnel als compensatie sluiting Rijwielstalling(in 2009 nog eens extra uitgebreid met overkapte kluzien en klemmen naar het noorden toe).Wachtkamers beide perrons op slot in 2001 en schilderbeurt in blauw en rood van het gebouw.Eind Oktober 2001 is het over met perronopgang bij overweg voor spoor 1-het witte hek wordt rood/wit hek verhinderd hier entree.In November 2002 wordt perrondeel spoor 3 richting het noorden geheel schoongemaakt en zien we nog oude restanten van seien in de vorm van betonvoeten!Zomer 2003 enige werkzaamheden in stationsgebouw,een muziekschool betrekt het gebouw en pas in April 2005 poster voor de ramen van 't Muzenhuis uit Haarlem-open huis op zaterdag 25 September 2004 van 1100-1600 en publiek kan weer sinds zomer 1998 het loket en rijwielstalling zien,alsmede wachtruimte enz.In December 2004 zijn alle ramen vernield wachtruimte spoor 3. Voor stationsgebouw stond vroeger bij bocht in weg een fraai wit hekwerk-dat is gesloopt in voorjaar 2005 ivm reconstructie Santpoortse Dreef.In November 2006 komen er hekken te staan rondom wachtruimte spoor 3 en ook wachtruimte achter de trap(noordzijde)men sloopt hier het dak en de banken die veel door zwervers werden gebruikt-de wachtruimte wordt ook gesloopt en wat over blijft is een zielig ogend maar fraai opgeknapte luifel voor gebruik van de perrontunnel.In Mei 2008 bouwt men op vml locatie wachtkamer een glazen abri. Opvallend aan zijde spoor 3 is het ontbreken van fietsenstallingen alsmede een kaartautomaat-men gaat er voetstoots van uit dat men station betreedt via spoor 1/perrontunnel en dus is daar de kaartautomaat te vinden.
Hugo van Vondelen20 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nieuws uit Santpoort Noord: Er komt op het tweede perron aan spoor 3 een tweede Abritje bij, ze zijn de fundamenten aan het maken. Wordt vervolgt....... ..20 Mei 2008..
hugo9 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
En die nieuwe foto's van station santpoort noord die zijn door mij op 29 januari 2007 gemaakt (ik zag 2006 staan bij de foto's).
Antwoord webmaster:
bedankt, heb het gewijzigd.
hugo5 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hallow, eind 2006 begin 2007 is het gebouwtje op perron 3 verbouwt. De wachtkamer is weggehaald, waar toch niemand meer inzat omdat er geen ramen meer inzaten en de deur op slot was. nu is het zo dat als je met de trap omhoog komt dat er nog een klein afdakje is. op de plaats van de wachtkamer zijn een paar (onoverdekte) bankjes gekomen. het ziet er nu een stuk netter uit. ze hadden die wachtkamer trouwens veel beter op kunnen knappen, nu er OV poortjes komen in december. dat bericht dat het station misschien weg gaat en dat driehuis dan een knooppunt word van bus en trein dat slaat op kaas. weet jij daar meer van?? en weet jij ook nog wat van de heropening van de lijn naar ijmuiden??
Antwoord webmaster:
inderdaad, de nieuwste foto's tonen het tweede perron in nieuwe toestand. ik weet niet meer dan er in de krant stond. lijn naar ijmuiden wordt bij mijn weten niet heropend.
hugo28 jul 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Santpoort Noord heeft 3 sporen waarvan 2 perron sporen. Er zijn een paar camera's tegen vandalisme, maar of die helpen? Het station wordt al jaren lang geteisterd door vandalisme, vanaf dat de loketten dicht gingen. Je kunt dan ook niet binnen wachten omdat dat is afgesloten, er zitten ook geen ramen meer in het gebouwtje aan het tweede perron. verder kom ik er graag.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1971 (79)

Nieuws

Stationsgebouw Santpoort Noord wordt vertimmerd voor dorpshuis Het Terras. (29 aug 2011)
Parkeereis en groen nekken project Santpoort Noord (24 okt 2010)
Station Haarlem: sneltrein stopt waar stoptrein sprint (3 mei 2007)
NS-stations tussen Beverwijk en Haarlem blijven (30 apr 2007)
Treinstations in Santpoort en Bloemendaal bedreigd (21 feb 2007)

Ouder nieuws over Santpoort Noord

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 129)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 75)

Stations in de omgeving

Santpoort Zuid (0 m)
Kruidbergerweg (800 m)
Driehuis (1,2 km)
Westerveld rouwstation (1,2 km)
Westerveld (1,5 km)
Velsen Zeeweg (2,1 km)
IJmuiden Julianakade (2,3 km)
Velsen- IJmuiden Oost (3 km)
Bloemendaal (3,2 km)
IJmuiden Casembrootstraat (3,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/santpoortnoord