Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nijmegen Dukenburg - foto's en omschrijving op stationsweb

station Nijmegen Dukenburg

Telegrafische verkorting: Nmd
lijnkmjaar
Tilburg- Nijmegen611881
Geopend op3 jun 1973

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1986)In 1973 provisorisch aangelegd. Onbemand toen. Nu door toename reizigers een presentabel gebouwtje nodig. Doet sterk denken aan Hoofddorp en Nieuw Vennep. architect: P.A.M.J. Corbey
stationsgebouw II (1996)nieuwe onderdoorgang en perronverlenging. Plaatskaartenkantoor met winkel. Ronde met tegels beklede colonnade bindende en markerende blikvanger architect: Th.J.B. Fikkers

adres: 

Zwanenveld 8401
6538TL Nijmegen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
23 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Nijmegen Dukenburg

53 afbeeldingen

27 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 27 feb 2021 zijn omrand.

1970 (6)
1980 (2)
1990 (1)
2000 (20)
2010 (24)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer22 feb 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking
Februari 2023 sloop van grijze betonwand halfrond die o.a over winkel was gebouwd.
tim17 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Drukte op het traject rvs- wc-nmd- nm nog niet opgelost. wel veel media aandacht momenteel. veel vernielingen op het station. banken weg uit wachtruimten, bekladderingen, veel ruiten gesneuveld, erg triest. Heb melding gemaakt van drukte op deze lijn. oorzaak is "transparante sprinter". Interieur is van glas dus doorzichtig, met "ziet" de drukte, anders dan in de stoptrein met gesloten ruimte. Dit is het beste argument wat ik in tijden gehoord heb!
jw.koten1 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
de liften werken goed en men heeft het loopvlak straffer gemaakt, dat is goed. De wachtruimte kan beter, maar met de vernielzucht van tegenwoordig is dat wellicht moeilijk. Het stationnetjes is er ieder geval op vooruitgegaan. winst dus jwk
Marco26 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na eerder het zuidoostelijke perron vernieuwd te hebben, heeft ProRail afgelopen weekend ook het noordwestelijke perron vernieuwd. En we weten ook waar de oude perronplaten naartoe zijn: het wordt de vloer van de stal van een boer!
Jos grote Punt18 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een aantal dagen geleden is men begonnen met het bouwen van twee perronliften.
Jos grote Punt17 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De openingsdatum klopt niet. Volgens Wikipedia is het 2 juni 1973 Een aantal jaren geleden is er een bewaakte fietsenstalling gebouwd. Deze werd beheerd door medewerkers van Breed (sociale werkvoorziening). De gemeente Nijmegen moest er elk jaar veel geld bijleggen: daarom is de stalling gesloten. Er zit nu een heavy metal CD winkel in. Bij het winkelcentrum is ook een fietsenstalling: deze wordt door een particulier gerund. Hij is vooral gericht op bezoekers van het winkelcentrum: voor treinreizigers zijn de openingstijden niet geschikt (te laat open en te vroeg dicht). Er zijn een aantal maanden geleden op twee plekken nieuwe fietsklemmen geplaatst. Opvallend is dat op de plek waar veel fietsen gestald worden géén overkapping is en op de andere plek waar maar een enkel fiets staat wel. Ook zijn een aantal maanden de fietskluizen vernieuwd (met overkapping terwijl ze een eigen dak hebben).
Antwoord webmaster:
dank, ik heb de datum aangepast. ik had nog geen openingsdatum genoteerd voor dit station en dan neemt hij automatisch de datum van de opening van de spoorlijn, vandaar die hele oude datum.
niels5 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit perron is letterlijk aan het afbrokkelen! Eerst grote scheuren (die later dicht zijn gemaakt) Nuliggen er zelfs grote betonresten van de randen op het spoor. gedeeltelijk hebben ze dit weer hersteld met houten planken, maar erg veilig ziet t er niet uit!! Misschien moeten ze dit station ook maar eens opknappen. Weet niet of hier plannen voor zijn? T heeft nu een beetje een verloederde indruk... De wachtruimtes zijn sowieso best vies en er wordt binnen gerookt!
Eric Pelle14 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op Dukenburg zijn deze winter een aantal geluidschermen bezweken onder de harde wind. Wij willen deze graag vervangen voor soortgelijke elementen maar kan iemand mij vertellen wie deze destijds (1996) geplaatst heeft of wie de leverancier van deze elementen is? Ben benieuwd naar de reactie. Vriendelijke groet, Eric Pelle
Antwoord webmaster:
poeh, ik heb zelf geen idee, maar misschien iemand anders hier (al betwijfel ik het). weten ze dat bij prorail (movares) niet?
Toni15 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik was vandaag op station van Nijmegen Dukenburg, wist niet dat de winkel zo uitgebreid was, mooie nette winkel en overheerlijke broodjes...
Antwoord webmaster:
je bent dus van rosmalen naar dukenburg gereisd, en hebt in beide gelegenheden een prettige versnapering genuttigd. Je had wel honger zeker ;-)
Gertjan Stamer7 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Perronverlenging naar busstation Brabantse Poort in 1996 en beide perrons uitgerust met nieuwe wactruimtes en perronranden voorzien van glazen wanden(de ene wat korter dan de andere!)Nieuw loketgebouw plm 50 meter verderop rode loketgebouw-dit loket sluit maar wordt bijna meteen verhuurd aan Tandem(welzijnsorganisatie)Nieuwe gebouw is meteen nieuwe Wizzl en opent op 19 April 1996 haar deuren. Tandem in het oude loketgebouw stopt per Oktober 2004 en staat enige tijd leeg maar snel verhuurd aan orientaalse groentenzaak...eind December 2004 gaat Wizzl voorgoed dicht en gebouw staat enkele maanden leeg...Juni 2005 heropent het als Dukenburg Stationswinkel(vrijwel gehele inboedel identiek aan Wizzl's!)Fietsklemmen nog nooit vervangen en plaatsing Romney fietsenloods onbekend...
Gertjan Stamer5 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het in 1986 gebouwde fraaie stationsgebouw met die welbekende brede rode dakrand(arch.Corbey)is ook te vinden in Nieuw Vennep en vroeger ook in Hoofddorp(gesloopt).Het is jammer dat Dukenburgse gebouw al zo veel huurders heeft gehad,het is zelfs een keer geel geverfd(enkele jaren geleden),wat mij opvalt is dat de sporen zo ver uit elkaar liggen,komt dat door 't viaduct aan de westzijde?
Antwoord webmaster:
ik had dat nog niet gezien van die sporen, maar ik denk inderdaad dat het met een viaduct te maken heeft, dat zie je op foto's ook.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)

Nieuws

NS: geen verkoop kaartjes in winkel Nijmegen Dukenburg (1 sep 2005)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 173, 192)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 227, 295)

Stations in de omgeving

Nijmegen (4,5 km)
Wijchen (4,7 km)
Nijmegen Heyendaal (5 km)
't Heilig Land (5,8 km)
Nijmegen Lent (6,3 km)
Ressen- Bemmel (8,3 km)
Mook- Middelaar (8,9 km)
Mook- Molenhoek (8,9 km)
Reet (9,2 km)
Vork (9,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/nijmegendukenburg