Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Lelystad Centrum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Lelystad Centrum

Telegrafische verkorting: Lls
lijnkmjaar
Weesp- Lelystad39,971988
Lelystad- Zwolle02012
Geopend op 28 mei 1988

treinstation in gebruik
Provincie: flevoland

stationsgebouw (1988)minder in de bebouwing verweven dan Almere. Grote langwerpige glazen kap. In verschillende hoogten. Grote vides tussen hal en perron. Heel beperkt van omvang. Eén eiland perron met twee sporen. architect: P.A.M. Kilsdonk
verbouwing 2010Het station wordt vergroot in verband met de aanleg van de Hanzelijn. architect: Tjerk H. van de Lune

adres: 

Stationsplein 9
8232DL Lelystad
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
35 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Lelystad Centrum

74 afbeeldingen

37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 7 dec 2024 zijn omrand.

1980 (3)
1990 (6)
2000 (26)
2010 (37)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (27)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Eric de Wit19 apr 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Station lelystad Centrum staat op de nominatie om een Rijksmonument te worden! Heel bijzonder. Wat vinden jullie daarvan?
Arjan Krabbenbos25 nov 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Lelystad Centrum wat geopend is, sinds medio 1988 heeft tott eind 2013 gediend als End of the Line. Vanaf december 2012 volgde de doortrekking via de Hanzelijn naar Zwolle, zodat deze Polderstad met meerdere lijnen werd verbonden. Helaas is het project van de Zuiderzeelijn afgeblazen, dit was een geplande spoorlijn naar Emmeloord,Heerenveen, Drachten en Groningen. Of deze er ooit nog komt zal de tijd leren, maar voorlopig niet denk ik. Op het perron van dit station hangt ook een stationsnaambord zonder de toevoeging Centrum. Apart, want de eigenlijke naam is Lelystad Centrum en niet enkel Lelystad.
Arjan Krabbenbos25 nov 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
De hanzelijn (verlengde Flevolijn) is niet in december 2013 open gegaan, maar een jaar eerder. Per december 2012 reden daar de eerste treinen tussen Lelystad Centrum, Dronten, Kampen Zuid en Zwolle.( en terug uiteraard!). Bij de opening van dit nieuwe spoor werd er met de leus De Hanzelijn verbindt reclame gemaakt voor deze nieuwe verbinding
Koos Krijnders13 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bijzonder kenmerk van dit station is het ontbreken van een stationsklok in de hal.
Paul van de Vlasakker29 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tja, er wordt heel wat gezegd over Station Lelystad! Ik wil alleen maar zeggen dat ik het, voor een modern station, best een mooi geheel vind geworden. De infrastructuur rondom het station is goed; alleen het parkeren is inderdaad wat lastig. Betaald parkeren, net als in iedere andere stad, is dan de enige optie als er 'lang gestaan' moet worden! De treinverbindingen zijn overigens wel puik en lopen doorgaans keurig op tijd!
Amasa4 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Enige info over station Lelystad. Vanuit Almere staan de bussen rechts en daarachter winkelcentrum de Gordiaan met P garages. Meestal genoemd voorzijde. Aan de achterkant is de Rechtbank met een "kiss en ride" parkeerplaats aan beide zijden van de weg. Er is beperkt gratis P naast het KPN(vroeger Centronics)witte gebouw dat aan de westzijde van de spoorbaan staat, en verder in de wijken, Kempenaar, Schouw en Tjalk. +/- 20 min.lopen.
Antwoord webmaster:
eh, niet dat we daar hier veel mee kunnen, we hoeven geen touristische info over lelystad, het gaat hier om het station.
Jake16 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom hebben de stations van o.a. Almere en Lelystad de achtervoegsels Centrum? Het voegt toch niets toe? Waarom niet gewoon net als in bijvoorbeeld Alkmaar, Haarlem en Amersfoort de naam van de stad op zichzelf?
Antwoord webmaster:
almere wilde in het verleden ook almere centraal heten. maar dat mocht niet, almere en het station zijn te klein, toen hebben ze er toch maar centrum van gemaakt. in almere kan ik me dat ook wel voorstellen, want dat zijn echt afzonderlijke zichzelf onderhoudende stadsdelen. lelystad snap ik zelf ook niet, want het is het enige station in lelystad (hoewel er ook een station lelystad zuid al 20 jaar in ruwbouw ligt te verstoffen, en dat komt voorlopig ook niet in gebruik).
monique28 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mijn vertellen, wat er gezien word als achterkant van het station. Is dit bij de bussen of aan de andere kant?
Antwoord webmaster:
staat aan beiden kanten de stationsnaam op de gevel? als je met de trein aankomt ligt de voorkant aan de rechterkant. ik weet niet waar de bussen staan.
bdg 25 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom is er nog steeds geen (gratis) P + R parkeerplaats in lelystad? met zoveel goede treinverbindingen naar de randstad zou dat heel aantrekkelijk zijn voor alle reizigers uit met name friesland die per trein de tijdrovende omweg via zwolle moeten maken... wie moet hier actie ondernemen: NS, provincie of gemeente?
Antwoord webmaster:
geen idee, ik niet in elk geval. de reis wordt straks met de komst van de hanzelijn natuurlijk wel kortere.
Karen20 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op dit moment zijn er alleen op de perrons bankjes. Een aantal ervan zijn in de met glas afgezette wachtruimte, thv de roltrap, de rest 'open en bloot en in de tocht. Andere zitplekken zijn buiten het station: betonnen banken aan de kopse kant van de bushaltes
Antwoord webmaster:
aha, dat is wel vaker het geval inderdaad, alleen bankjes op het perron. ook wel logisch eigenlijk, want daar wacht je.
L. Bootsma4 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Goedemorgen, Gistermorgen (3 januari 2012) ben ik op het station geweest om kinderen uit Engeland op te halen. Zij kwamen met de trein vanaf Schiphol naar Lelystad. Zij hadden minstens een uur vertraging en dus was het wachten geblazen. Zelf ben ik niet supermobiel, maar ook nog net niet invalide. Ik kan een stoel of bankje goed gebruiken na een kleine periode van staan/lopen. Maar helaas, op dit station was er niet n bankje te vinden. Het restaurant dat volgens de informatie op de glazen wand al minstens een uur open zou moeten zijn, was gesloten, dus ook daar kon ik niet terecht! Van pure ellende en pijn ben ik met windkracht 8 maar weer terug gelopen naar de auto en heb daar gewacht tot het bijna tijd was. Ik was er heel erg teleurgesteld over! Het station zelf zal er dan best wel mooi uit zien, maar daar heb je op zo'n moment weinig aan. Hoe kan dat? Of heb ik zelf iets verkeerd gedaan? Ik was er in ieder geval bepaald niet blij mee. Met vriendelijke groet,
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee, ik ontwerp de inrichting niet, heb qua werk niets met de stations te maken. maar wel vreemd dat alle bankjes ontbreken. wellicht heeft het te maken met de verbouw van het station voor de hanzelijn.
Joop ter Laak24 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
En nu maar hopen dat Lelystad m.i.v. de Hanzelijn intercitystation blijft.
Antwoord webmaster:
eh, natuurlijk blijft dat zo. wie zegt dat dat niet zo is?
Arjan Krabbenbos23 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Lelystad wordt per 11 december 2011 eindpunt van de nieuwe intercity tussen Den Haag Centraal-Leiden Centraal- Schiphol- Amsterdam Zuid. Deze verbinding wordt na een pauze van enkele jaren weer herintroduceerd, omdat deze vanaf 1988 ook ieder half uur rechtstreeks was, alleen dan als stoptrein. Vanaf 2012 wordt deze intercity doorgetrokken via de nieuwe Hanzelijn naar Zwolle en Groningen/ Leeuwarden. geschiedenis herhaalt zich weer 1!
Gertjan Stamer19 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sporen 1 en 2 zijn nu bedeeld aan het nieuwe eilandperron,sporen 3 en 4-pictogrammen-hangen nu voor trappenhuizen met scherm,perron wordt volledig behandeld,flink verlengd en voorzien van nieuw spoor.Dus beetje geschiedsvervalsing-sporen 3 en 4 waren eerst 1 en 2. Hedendaagse 1 en 2 was vroeger een fietspad!Hal oogt heerlijk ruim,fraai afgewerkte buitenzijde en flink wat ruimte om fietsen overdekt/in gebouw te stallen-dus aan deze zijde geen winkels...ietwat saai.
Arjan Krabbenbos14 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Lelystad heeft haar nieuwste perron onlangs in gebruikgenomen, na een 4 daagse buitendienstelling. Het oudere perron is tijdelijk treinloos en wordt verlengd en de sporen daar vernieuwd voordat er eind 2012 de Hanzelijn in gebruik wordt genomen. Die laatse aanpassingen hiervoor moeten al in oktober 2011 gereed zijn.
Arnoud12 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Verbouwing is vergevorderd, er zijn extra sporen aangelegd, de kap is vergroot. Het oorspronkelijke ontwerp wordt gewoon doorgezet, heel goed ! Tevens schiet het spoor naar zwolle ook op, er rijden reeds werktreinen, ziet er goed uit. Kunstwerken rondom Lelystad zijn ook af of vergevorderd.
Tiny Sminia11 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik zou graag willen weten dat je een fiets op het station van Lelystad kan huren het gaat om komend weekend 12 en 13 06.2010 een medewerker van ons moet dan op de fiets naar naar wijkcentrum Kempenaar om 7uur in de ochtend alvast bedankt groeten Tiny Sminia
Antwoord webmaster:
ja joh, zet je telefoonnummer gewoon op een publieke site, dan kom je er vast wel. ik heb dat maar even weggehaald. ik werk niet op een station, dus je moet het niet aan mij vragen. bij de veelgestelde vragen staat informatie over 'kan ik een fiets huren op station X'. (hint kijk bij de link naar voorzieningen op dit station aan de rechterkant van deze pagina.
Gertjan Stamer16 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Rechtbankzijde...dat gebouw was gereed in zomer 2001 en was voordien open veld en de eigenlijke niet zo interessante andere in/uitgang...nu dus wel interessant!Per 1 April 2004 hier geen Treintaxi meer.Stationsrestaurant wordt in September 2004 verbouwd tot een Burger King en opent in Oktober 2004 haar deuren.Sluiting NS loket eind November 2005 en na flinke verbouwing op 1 December 2005 heropend als Kiosk Ticket & Service .Ooit heeft het eilandperron een kleine kiosk gehad aan zijde roltrap,die is gesloopt en in Januari 2006 zien we alhier DE kloffiemachineautomaat.Waar nu het nieuwe 2e eilandperron is gebouwd(zelfde steensoort bij viaducten als oudere eilandperron(sporen 1/2))lag ooit een fietspad-in Juni 2008 is dat gesloopt en gestart met bouw eilandperron. Glas is verwijderd en nu erg tochtig op het perron...wordt zeker vervolgd !!!
Gertjan Stamer12 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Omvangrijke werken weekend van zaterdag 16 Januari 2010 en zondag 17 Januari 2010.De glazen kap wordt aan rechtbankzijde verwijderd...geen treinverkeer tussen Lelystad en Almere Oostvaarders(busdienst dus ipv trein).
Gertjan Stamer5 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin September is het nieuwe eilandperron er al bijna(in ieder geval noordzijde,liftschacht en trappenhuis al te zien,ook te zien is al deel glazen wand van grotere stationshal.Veel te zien trouwens...!,ook verhuisde fietsenhal-per 3 Augustus 2009 meer noordwaarts en nog net onder't nieuwe eilandperron. Waar spoor 3 komt is nu(Sep)nog de glazen wand te bekijken,zal nog spektakel zijn om dat weg te halen en nieuwe deel te overkappen,ben benieuwd !
Gertjan Stamer29 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
,,Glazen spoorpaleis,,wordt verbouwd,de eerste zichtbare zaken zijn het verwijderen van de bestrating(alle zijdes station)(Juni 2008)Komende jaren veel bouwellende te verwachten !
milco19 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat ysis van spokendam zegt 'het station gaat van 2 naar 4 sporen' dit station heeft toch al 4 sporen?? of heb ik het nou fout. of is er een jaar terug ofzo 2 sporen bij gekomen???
Antwoord webmaster:
nee hoor het zijn er nu twee, kun je duidelijk op de foto's zien.
Ysis van Spokendam13 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met de in gebruikneming van de Hanzelijn, krijgt station Lelystad Centrum circa 14.000 in en uitstappers per dag te verwerken. Het station groeit van 2 naar 4 sporen door middel van een extra middenperron. De stationshal zal 40% toenemen
Christian3 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind het station in lelystad erg mooi, dat glas is mooi, ik ben eigenlijk jaloers dat er niet zo'n station bij mij in Almere is...
bert hanekamp18 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bestaat er een parkeer gelegenheid redelijk in de buurt van het station? betaald? en indien betaald met voordeelurenkaart korting? waarom geen P en R station? Voor de gehele zuidwest hoek van friesland (en nog een veel groter gebied zou dat een enorme verbetering zijn.
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, dat kun je nakijken op de site van de ns. bij p+r krijg je op vertoon van je treinkaartje meestal een korting, maar ik heb zelf geen auto meer, dus dat weet ik niet zeker. zoals gezegd, ik heb beroepsmatig niets met stations te maken, dus ik kan er geen p+r van maken.
Marco Zevenbergen24 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is, een paar jaar geleden alweer, wel eens gesproken over een station met een grote carpool-plaats bij het opstel-terrein, maar daar is het uiteindelijk bij gebleven. Het zou zomaar kunnen dat, wanneer de Hanzelijn naar Zwolle wordt aangelegd, dit idee weer naar boven komt drijven.
milco22 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
wordt het rangeerterrein vlakbij de Houtribweg ook een station met de bouw van de Hanzelijn of blijft het een rangeerterrein? of wordt het een station en een rangeerterrein. groeten milco
Antwoord webmaster:
volgens mij wordt dat geen extra station. blijft gewoon rangeerterrein.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)

Nieuws

Uitbreiding station Lelystad (27 jun 2009)
Station Lelystad Noord geen haalbare kaart (31 mei 2008)
Start bouw kunstwerken Hanzelijn in Dronten en Lelystad (21 feb 2008)
Uitbreiding station Lelystad Centrum duurt krap drie jaar (24 jan 2008)
Station Lelystad ná aanleg Hanzelijn (24 jan 2008)

Ouder nieuws over Lelystad Centrum

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 177)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 95, 151, 173, 243-247)

Stations in de omgeving

Lelystad Zuid (1,4 km)
Almere Oostvaarders (13,7 km)
Dronten (14,1 km)
Almere Buiten (18,3 km)
Almere Parkwijk (21,3 km)
Harderwijk (21,4 km)
Horst- Tonsel (22,6 km)
Almere Centrum (22,7 km)
Hulshorst (23,3 km)
Nieuw Groeneveld (24,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/lelystadcentrum