Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Kootwijk - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Kootwijk

Telegrafische verkorting: Ko
lijnkmjaar
Amsterdam- Zutphen74,31876
Geopend op1 jan 1902
Gesloten op15 mei 1934

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Kootwijk

1 afbeeldingen

De laatst toegevoegde afbeeldingen op 20 okt 2020 zijn omrand.

1960 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Michel5 aug 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie van het voormalig zendstation Radio Kootwijk naar Kootwijk wandelt kan nog veel herkennen van de spoorlijn. Het fietspad volgt grotendeels het voormalig spoortrace, deels over een kunstmatige verhoging in het land. Op sommige plaatsen is de grond juist afgegraven. Her en der zijn nu (2015) nog grindsporen terug te vinden. Ergens halverwege staat een elektriciteitsgebouw met een voormalig laadperron. Tot halverwege de jaren 1990 was ook een duidelijke verhoging zichtbaar ter plaatse waar de aftakking was vanaf de spoorlijn Amsterdam-Zutphen.
Harry21 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ Webmaster: Er staat nergens aangegeven dat een vrijwillige bijdrage mogelijk is. Daarom krijg je n stuk minder verzoeken. Echter, het ontbreken van een vraag betekent niet automatisch dat er geen antwoord is. Zo vraag jij ons nergens om beleefd te zijn, toch is bijna iedereen dat. Deze site staat vol lofuitingen van bezoekers. Dat is mooi en terecht. Maar praatjes vullen geen gaatjes...
Antwoord webmaster:
och ik heb mijn site niet opgezet uit geldelijk gewin, maar omdat ik mijn hobby erg miste op het net, teveel treinfoto's te weinig stations.
Harry20 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mailen dan! Kijk, je maakt ook kosten voor deze site. Je bent al een paar jaar bezig dus dat tikt aan. En hoeveel heeft het gekost al dat materiaal te verzamelen? Stad en land afmailen voor foto's, research, en dan ordenen... Wij komen hier, kijken onze ogen uit en leren over van alles en nog wat. En om dan alleen wat voetstappen achter te laten, nee, dat is niet mijn stijl. Zo denken de meesten er over, vraag maar eens rond :)
Antwoord webmaster:
ok bericht komt je kant uit (ik zet het niet hier op de site).
Harry20 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet? bang voor al die miljoenen die jouw kant opvliegen zeker. iig heb ik je bericht gekregen en er op geantwoord. Zowel per Email als per Ideal :)
Antwoord webmaster:
ik heb het verzoek nog niet eerder gehad, dus ik denk dat het nog wel mee zal vallen. In elk geval heel hartelijk bedankt voor de tractatie, we zullen er wat leuks mee gaan doen.
harry 19 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dus willekeurige passanten kunnen een bijdrage leveren middels hun komst, de vaste bezoekers kunnen nog geen mariakaakje kwijt... Op de collectebus staat: slegs vir gasten. lijkt op discriminatie :) Zet toch ergens een banknummer neer Wichor!
Antwoord webmaster:
ik heb wel eens toen ik krap bij kas zat mijn vaste klanten om een bijdrage gevraagd (toen deed ik nog niets met google adds), leverde met toch 100 euro op, maar dat was een eenmalige actie. maar als je echt wilt doneren wil ik je mijn bankrekeningnummer wel mailen ;-)
Harry17 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Die Sjoerd toch weer he... Mensen als hij verdienen gerust n keer een aparte vermelding :) Hopelijk is die kennis over 100 jaar nog niet vervlogen, net als deze site. Laat jullie toch n beetje sponsoren, kan je na het werken aan deze site iig naar de chinees :) Dit is een uniek web-museum. Wordt er ooit een redelijk kijkersbijdrage gevraagd (premium account ofzo), heb je mijn storting na 5 minuten binnen!
Antwoord webmaster:
och ik haal wat binnen via google adds. die krijgen alleen de bezoekers te zien die via google komen (dan val ik de vaste klanten niet lastig). levert toch zo'n 70 euro per 3 maanden op (google betaalt uit als je 70 euro hebt verdiend, en dat is in de regel eens per drie maanden op mijn site).
Sjoerd Eeftens14 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kootwijk is een stopplaats geweest van 1902 tot 1934. Bij km 74.107 stond ten noordwesten van de overweg bij km 74.121 woning 72. (Woning 74 stond bij overweg km 76.477 in de richting van Assel). Post 72 was tevens blokpost en daarom takten hier ter plaatse in 1919 de zijsporen af ten behoeve van Radio Kootwijk. Je kon van de zijsporen 3 en 4 rechtstreeks vertrekken naar Stroe. De wissels werden beveiligd door blokseinen A en B, langs de hoofdsporen. Links en rechts, oostelijk van de overweg, lagen de perrons; spoor 3 en 4 liepen ten zuiden hiervan. Na een wisselverbinding, oostelijk van het zuidelijk perron, waarover men ook naar Apeldoorn kon vertrekken, kwam spoor 3 uit op het spoor naar Radio Kootwijk dat pas bij km 74.9 rechtsaf boog, het bos in. Er lagen aanvankelijk in totaal 8 wissels en een engels wissel! De overwegbediening verviel in 1925. Na verdere vereenvoudigingen in 1931 (oostelijke wisselverbinding verviel, blokpost werd uitschakelbaar), 1938 en 1949 (bij de elektrificatie) bleef een spooraansluiting van het onderstation (km 74.300) langs spoor 4 over. In 1967 kwam er een AKI op de overweg, die nog 60 m verplaatst is naar km 74.181. Nu ligt er een onderdoorgang.
Antwoord webmaster:
dank je, wat een uitgebreid archief heb je toch. het staat vol wetens- en lezenswaardigheden. dank je wel.
Harry12 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De webmaster van site Radio Kootwijk heeft zich gemeld. Er is daar niets bekend van een aftakking. Over grondig slopen gesproken... Dus teruggemaild, het zou leuk zijn wat meer info en vooral foto's te krijgen. Radio Kootwijk was geen regulier station voor personen, maar ook zeker niet de eerste de beste losplaats. Komt er genoeg info over binnen, leg ik dat graag ter beoordeling bij de Webmaster.
Vincent Hartogsveld21 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over het bovenste bericht van Henk bij stopplaats Kootwijk zei je: "Antwoord webmaster: Ik heb je reactie op mijn site geplaatst bij dit station, daar kunnen meer mensen het lezen dan alleen in het contactformulier dat je had gebruikt." Dit zou dus bij halte Assel moeten staan, en niet bij Kootwijk toch? Sja, waar ben je aan begonnen met deze site... Ga zo door in ieder geval, je moeite wordt zeer gewaardeerd. grt Vincent
Antwoord webmaster:
je hebt gelijk, ik heb het bericht verplaatst naar assel.
pimvantend28 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het artikel uit de Apeldoornse Courant (zie rechtsboven) vermeldt dat het goederenlijntje van Kootwijk naar Radio Kootwijk in 1947 werd gesloten. Ik vraag mij af: wanneer was dit lijntje geopend?
Antwoord webmaster:
in 1922 of 1919, dat is niet duidelijk. in sporen over de veluwe (amersfoort - apeldoorn) lees ik: pas begin jaren 20 komt er meer leven in de brouwerij door de vestiging van radiostation kootwijk. ter hoogte van km 74 werd een spooraansluiting naar het radiostation gemaakt. een klein emplacement met enkele wissels, een opstel- en omloopspoor werd aangelegd voor overgave van goederenwagens. in 1919 werd de aansluiting op het hoofdspoor gemaakt voor de aanvoer van bouwmaterialen... gedurende de bouw...werden materialen via halte assel via een eigen smalspoorbaan aangevoerd. deze was aangelegd eind 1918 begin 1919. ... in het begin was assel ook de aangewezen halte voor het dorp kootwijk en het radiostation. voor het goederenvervoer duurde dat vanaf 1876 tot 1922. mijn vermoeden is dat het smalspoor is aangelegd in 1919 en er een normaalspoor kam in 1922. volgens hetzelfde boek is het trouwens in 1949 gesloten.
J. M. Davelaar5 sep 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de plaats van het voormalig emplacemet Kootwijk staat allen nog een onderstation

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (9)

Nieuws

Treinhaltes bij Terschuur, Stroe en Kootwijk (1 okt 2003)
Apeldoorn knooppunt van spoorwegen met 7 haltes (18 okt 2003)

Stations in de omgeving

Stroe (5,8 km)
Assel (7,2 km)
Voorthuizen (12,1 km)
Barneveld Kruispunt (12,5 km)
Barneveld- Voorthuizen (12,6 km)
Barneveld Noord (12,7 km)
Het Loo (13,3 km)
Dusschoten (13,4 km)
Apeldoorn (13,4 km)
Barneveld Centrum (14,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/kootwijk