station Gronsveld - foto's en omschrijving op stationsweb
station Gronsveld
Telegrafische verkorting: Gsd
Geopend op | 24 nov 1861 |
Gesloten op | 15 mei 1938 | |
Heropend op | 1 jul 1945 | |
Gesloten op | 14 mei 1950 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,2 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Gronsveld
33 afbeeldingen
13 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.
|
|
1950 (2)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (3)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jan Kicken | 20 dec 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hr. Roemersma, Nog altijd vind ik uw verhaal geweldig. Ik kom regelmatig in Gronsveld en ga dan altijd nog even kijken naar het station. Ik mijmer dan enige tijd aan de overkant van het station en bedenk dan o.a., dat ik in feite op dat moment op het losspoor sta van dit station.
Ik dank u zeer hartelijk voor uw bijdrage,
Jan Kicken |
wim | 17 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ze waren deze zomer bezig om het station te restaureren. Wim |
Antwoord webmaster: |
Mooi, is een prachtig station. ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden ook al eens steigers hebben gestaan. mij vrouw (toen vriendin) woonde in maastricht (zelfs even in gronsveld gewoond). toen kwam ik er nog wel eens langs. |
R.R.Roemersma | 2 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station werd in de tijd dat ik daar op de post werkte als blokwachter ( 1984-1986) bewoond door een conducteur ( Dhr. J. van Echteld ) en zijn echtgenote. Ik heb daar nog net het laatste staartje van de oude beveiliging meegemaakt. Slechts in het begin van mijn anderhalfjarig contract als Blokwachter zat ik op de post in Gronsveld, meestal echter was ik werkzaam in Eysden, op wachtpost 26. Deze zat niet geheel in de beveiliging terwijl Gronsveld een plek was waar je niets fout kon doen. Daar zat dan vaak een ex-machinist van Mt. Deze man had een medisch probleem waardoor hij zelfs op wachtpost 26 niet werken kon. Een leuk detail was de manier van dienstpost bezorgen in Gronsveld. Dat werd gewoon in een dienstenvelop of dienstposttas uit de langsrijdende trein geworpen. Over luchtpost gesproken....Wat ik ook als technisch opgeleide erg bewonderde was het feit dat je niets fout kon doen. Deed je dat wel dan kreeg je gewoonweg het sein niet omhoog! Dan zat er niets anders op dan de gehele procedure na te lopen en je fout te herstellen. De apparatuur was een bloktoestel 3, en een overwegbediening. Op wachtpost 26 waren er slechts twee overwegbedieningen met kwikschakelaars welke de juiste werkingsduur van de overweglichten en bellen garandeerden voordat je de overweg sluiten kon. Een der overwegen zat echter niet in de beveiliging, je kreeg slechts een belsignaal als de trein uit Maastricht op komst was. Een aantal collega's zijn daar de fout mee in gegaan en hun contract werd dan ook niet verlengt! Toen eenmaal de nieuwe beveiliging een feit was heb ik nog een paar maanden in Valkenburg op de post gezeten. Daar liep je 90 meter ( ! ) om één trein door te blokken. Dat kwam omdat er in de loop der jaren allerlei veranderingen aan het blok waren uitgevoerd. Nadat de nieuwe beveiliging ook daar een feit was geworden heb ik stiekem een aantal vensters en een blokknopsper uit het blok geschroefd en ze zo van de hoogovens gered. Nu doen deze prachtige staaltjes fijnmechaniek weer dienst op het voormalig station Simpelveld! Althans ergens op dat lijntje wat gebruikt wordt voor de aldaar rijdende stoomtrein. Nu werk ik alweer tweeëntwintig jaar als Hc in Utrecht.
Toch heb ik een fantastische herinnering aan mijn tijd als blokwachter. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1929 (18)
Personeel op dit station
Literatuur
Stations in de omgeving
Maarland
(1,5 km)
Heer
(1,7 km)
Maastricht Randwyck
(3,1 km)
Eijsden
(4,3 km)
Maastricht
(4,5 km)
Limmel
(5,7 km)
Maastricht Boschpoort
(5,9 km)
Mariënwaard
(6,6 km)
Rothem
(7,8 km)
Vaeshartelt
(8 km)
|