Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Culemborg - foto's en omschrijving op stationsweb

station Culemborg

Telegrafische verkorting: Cl
lijnkmjaar
Utrecht- Boxtel17,9931868
Geopend op 1 nov 1868

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1867-1974)Type SS vervanger 5e klasse Laag station, met middenrisaliet, en twee korte evenhoge vleugels architect: K.H. van Brederode
Lokomotiefloods (1868)Rechthoekige eenstandige loods
stationsgebouw II (1974)lager voorplein en parkeerruimte. Stationsgebouw in twee bouwlagen. Onderbou met hal plaatskaarten etc, op perronniveau wachtkamers en stationsrestauratie architect: C. Douma

adres: 

Stationsweg 11
4101NG Culemborg
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
17 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 3,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Culemborg

82 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 19 aug 2024 zijn omrand.

1910 (3)
1920 (1)
1930 (1)
1940 (14)
1950 (1)
1960 (3)
1970 (15)
1980 (6)
1990 (3)
2000 (5)
2010 (25)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (14)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
maarten van Wijk16 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De nieuwe Matrix borden zijn een heele verbetering JAMMER DAT MAAR 1 BORD op het hele station het nu nog maar doet. dat is die van richting g.malsen die het nog maar doet. maken doen ze niet bord is al 2 weken stuk.
Maikel Philippi2 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag was het eindelijk zo ver! nieuwe CTA borden op het station. vanmorgen rond 8 uur begonnen ze. nu hangen dus samen met de t9's 5 cta borden op het station.. ik heb er fotos van weet iemand hoe ik ze kan uploaden? alleen jammer dat nog steeds de liften er niet staan...
Antwoord webmaster:
ik weet wel hoe je ze kunt uploaden maar foto'svan alleen de cta neem ik toch niet op. als er meer van het station op staat zijn ze wellicht wel interessant. je kunt ze naar dit adres mailen.
Rob10 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Die hellingbaan was er wel totdat de fietsenstalling werd uitgebreid. Bovendien kun je via de oude toegangsweg langs de voormalige meubelfabriek Gelderland nog zonder trappenlopen op perron 1 komen en via de tunnel Wethouder Schoutenweg, meteen links bij de rotonde via de weg naar de parkeerplaats bij de ijzerhandel op perron 2. Dus ik zie de noodzaak van die liften niet zo, een betere bewegwijzering naar de hiervoor genoemde opties was denk ik voldoende geweest.
Antwoord webmaster:
de loop is dan natuurlijk wel erg lang als je eerst een kaartje moet kopen op een andere plek en dan weer helemaal moet omlopen (ik ben er niet bekend, dus ik weet niet of dat zo is, maar dat lees ik uit je verhaal).
Rob10 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bovenaan de weg naar perron 2 staat een kaartautomaat en op perron 1 had er dan een geplaatst moeten worden (kwestie van verplaatsen want voor het station staan er genoeg).
Antwoord webmaster:
ok dat wist ik ook niet, maar ik ga hier ook niet over natuurlijk.
Gertjan Stamer30 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In April 2011 is men begonnen met bouwen van liftschachten aan noordzijde van bestaande krappe tunnel.Noordzijde van overkapping is al verwijderd aan het spoor richting Utrecht.Na liftbouw in Geldermalsen kon men natuurlijk niet achter blijven...eindelijk liften! Hopelijk wordt er ook wat gedaan aan entree stationsgebouw,is nu kleine trappartij-een schuine hellingbaan zou bereikbaarheid enorm verbeteren. Waarom zo lang gewacht ?
maarten1 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Overigens zach ik bijtoeval dat op traject Utrecht g.malsen de stations ook aan de beurt zijn een metermafose krijgen Ik Las op een bord dat op station Culemborg Liften worden geplaatst. om het berrijk van station nog beter wordt. Hoef je nu niet als invalide een alle machtig eind om te lopen om bij spoor 2 te komen. benieuwd wanneert dat gereed zou moeten zijn. Groet Maarten.
Rob31 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste Wichor, ik begrijp wat je zegt, er werd heel veel gesloopt in die tijd. Maar het station is toch de eerste 'aanraking' met de stad, een zeer historisch stadje in dit geval. Ik hoop dus maar dat de oude locomotievenloods, die er nog staat, wel behouden blijft.
Antwoord webmaster:
Ja ik vind het ook altijd erg jammer als een station gesloopt wordt. Toch ben ik wel blij, want met de sloop van het station in mijn voormalige woonplaats Bergentheim is deze hobby voor mij begonnen. Ik had er nooit veel aandacht aan geschonken, maar toen het weg was ging ik het missen en zag ik de kale plek van het perron vanuit de trein, die zag ik later ook op andere plaatsen waarvan ik nooit had geweten dat er een station was. Toen ging ik het uitzoeken en bleek dat de spoorlijn vroeger ook verder doorliep dan Emmen. En dat er meer lijnen waren die waren verdwenen. En voor je het weet zit je er tot je oren in.
Rob30 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mij uitleggen waarom het oude station in 1974 moest worden gesloopt? Dat een stationsrestaurant in Culemborg niet zou functioneren (men verkocht voornamelijk kranten en koffie tijdens spitsuren) was voorspelbaar. Beneden waren alleen loketten toen de Wizzl er nog niet was. Treinkaartjes koop je nu in de Wizzl (of buiten in de automaat) en die had voor zover ik dat op de foto kan zien toch ook wel in het oude gebouw gepast. Maar misschien waren er andere goede redenen voor sloop.
Antwoord webmaster:
ach ja, modernisering. in oude stations woonde personeel, maar stationschefs waren overbodig geworden, dus kon hun woning ook wel verdwijnen. zo'n oud groot gebouw is veel te duur in het onderhoud natuurlijk. nu zouden ze dat niet meer zo snel slopen, maar in die jaren ging men daar toch heel anders mee om. Hele lijnen werden tegelijk ontmanteld toen de beveiliging centraal werd geregeld.
Conny Deenik23 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
GEWELDIG de fotos van toen en nu......mijn herinneringen dateren uitde jaren ´50. met de trein naar Utrecht voor het doen van kledinginkopen. Een dagje uit, in die tijd !
Maarten van wijk8 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even een vraagje over het nieuws van culemborg Wat gaan ze hier mee bedoellen?? dat er nieuw station komt? of dat er meer parkeergelegenheid komt? alvast dank!
Antwoord webmaster:
ik weet er ook niet meer van dan het artikel. Ik heb het hier geplaatst bij station Culemborg, zodat meer mensen het kunnen lezen en ze erop kunnen reageren als ze meer weten.
Gertjan Stamer2 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voorjaar 2003 gaan de oude fietsenstallingen naar de sloper en bouwt men nieuwe overdekte fietsenstallingen.Het gebouw van de Rijwielshop wordt 2 maal zo groot/uitbreiding naar het zuiden toe in dezelfde bouwstijl...zomer 2003/Januari 2004.De Treintaxi stopt per 1 April 2004.Al jaren stond de koffieshop(boven dus)leeg(Wizzl nog steeds beneden,vml NS loket)en wordt in voorjaar 2005 heringericht tbv kunstatelier.Tot grote verbazing sloopt men overdekte fietsenstallinge aan spoor 2 tbv verdiepingenstallingen zonder dak en ook bij grote stalling nabij 't gebouw straatniveau komen er extra verdiepingstallingen zonder dak erbij...het fietsprobleem is hiermee weer wat minder,dit dus voorzomer 2009-ook dan extra parkeerplaats tussen bedrijfsgebouwen aan zuidzijde,moeilijk te vinden op't eerste gezicht.
Björn Lammers27 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nee, in het kader van VleuGel/Randstadspoor wordt slechts tot Houten Castellum viersporigheid gerealiseerd.
Maarten23 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gaat in de toekomst ook station Culemborg ook op de schop meer sporen enzo?? zoals in houten? grt.maarten.
Antwoord webmaster:
ik weet niet tot hoever de spoorverdubbeling doorloopt. wellicht weet een andere bezoeker van mijn site het.
Conny31 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat een nostalgie. Vroeger heb ik in Culemborg gewoond en het oude station roept voor mij veel leuke herinneringen op. Het is zo jammer, dat het gebouw er niet meer staat. Er hing zoveel sfeer daar. De website is in één woord: GEWELDIG

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1911 (19)
Vertrekstaat 1929 (24)
Vertrekstaat 1940 (32)
Vertrekstaat 1957 (54)
Vertrekstaat 1971 (113)
Personeel op dit station

Nieuws

Uitgekleed plan gebied NS-station Culemborg (3 feb 2010)
Ambitieus Betuws spoorplan (11 jul 2009)
Kom op, even het stationnetje van Houten (I) optillen (26 jul 2007)
’Station op wielen’ moet spektakelstuk worden (24 jul 2007)
Stationsrestauratie Culemborg na jaren leegstand kunstgalerie (21 jan 2005)

Ouder nieuws over Culemborg

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 154)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 75)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 149)

Stations in de omgeving

Schalkwijk (5,5 km)
Beesd (6,3 km)
Tricht (7,5 km)
Houten Castellum (7,9 km)
Geldermalsen (8,6 km)
Houten (oud) (8,8 km)
Houten (9,7 km)
Utrechtsche Straatweg (9,7 km)
Bunnik (oud) (10,9 km)
Leerdam (11 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/culemborg