Halte met eenvoudig perron zonder abri ten dienste van personeelsleden van Beijnes. Opening en sluiting onbekend, waarschijnlijk in de jaren 50 - 60. Niet in de dienstregeling vermeld.
Rene Mathot | 11 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station van Beijnes in Beverwijk stelde niet veel voor. Het bestond uit 2 perrons, links en rechts van het spoor, in de lengte richting verschoven van elkaar met in het midden een overpad naar de zijingang van de Beijnesfabriek. Er stopte alleen treinen voor het personeel van Beijnes uit Haarlem. Een in de ochtendspits en een in de avondspits. Het station of liever halte (want meer was het niet) is in gebruik geweest van eind 1950 tot begin 1963. Wil je meer weten over de geschiedenis van Beijnes in Haarlem en Beverwijk kijk dan even op www.renemathot.nl |
jan baas | 27 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wie weet nog iets over die oude tramstellen die ik naar Beverwijk bracht om te worden omgebouwd tot pekelwagen |
Antwoord webmaster: |
ik niet, weet niet over trams, mijn site gaat over treinstations, maar misschien een van de overige bezoekers. |
hr.A.IJskes | 31 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb zelf enkele jaren bij Beijnes mogen werken, dus zowel Haarlem en Beverwijk.
Vanuit Zaandam,waar ik woonde,ging ik met de trein naar Haarlem en stapte toen over op de Beijnes-trein.
Dus er was zeker een stopplaats bij Beijnes in Beverwijk. |
Antwoord webmaster: |
dank voor de toelichting |
J.L.Baas | 31 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb in de jaren 1950 -1955 voor de gemeente vervoerbedrijf Amsterdam oude tram stellen naar de fabriek in Beverwijk gebracht (op de dieplader) om te worden omgebouwd tot "pekelwagen"
Ik heb daarvan nog foto, s, ook hebben wij oude tramstellen weg gebracht om als tuinhuis te worden gebruikt, de naam van ons int Transportbedrijf was
D.P.de Rond Amsterdam
Andere klanten waren Werkspoor, Fokker, KLM en Stork
J.L.Baas - Heiloo |
Antwoord webmaster: |
mijn hobby richt zich niet op materieel, en zeker geen trams, dus ik kan niets met dat soort foto's. |
GA vd Hoeve | 10 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De blauwe getrokken rijtuigen die in 1955 in dienst zijn genomen zijn door Beijnes Beverwijk gebouwd.
De deuren moesten nog door de hc een voor een handmatig worden gesloten.Lees verder, Beijnes had geen opvolger? Lag samen met een zoon van beijnes in 1956 in Kampen in de Mil dienst. |
Gertjan Stamer | 31 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Perrons lagen in bajonetligging,zie ook foto 1 en tussen het overpad en overweg St.Aagtendijk lag het zijperron (foto 3),en zijperron tussen overpad en station Beverwijk lag dus zuidwaarts(zie foto 2).Het is nog een beetje te zien anno 2010 waar perrons waren,de sokkels van de bovenleidingportalen laten het zien.
Foto's 1 en 2 staan trouwens ook in het kloke fotoboek van dhr LJP Albers-Met de trein door Nederland 1947-1986 uit 2008. |
Peter | 4 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Bijnes was er voor de medewerkers van Beijnes werkplaats. Ik meen dat het een onderdeel was van de werkplaats Haarlem. Momenteel is op die locatie het Marlo terrein.
Vanaf dat terrein was een spoor over de spoorsingel naar het rangeerspoor. |
Rene uit Beverwijk | 10 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De gebouwen van de oude Beijnesfabriek staan er nog wel. Ze zijn wel verbouwd maar de oude gebouwen zijn nog duidelijk te herkennen. Er zijn in de oude gebouwen een filiaal van de Praksis en van de Deka Markt gevestigd. Toen de ombouw van de fabriek naar de winkels begon is een groot stenen ornament van de Beijnesfabriek met o.a. een afbeelding van Mat'46 van de buitenmuur verwijderd. Gelukkig is dit prachtige ornament bewaard gebleven. Na jaren opslag bij Corus (Hoogovens) is het in 2007 als monument geplaatst bij de ingang van het station van de Corus stoomclub in Velsen-Noord. |
Coen Niesten | 12 aug 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij is er in de zestiger jaren ook een perron geweest. Toen de Hoogovens de Beijnesterrein overgenomen had bouwde ze op het terrein ook verblijven voor gastarbeiders.
Het perron diende voor de gastarbeiders om naar de Hoogovens te kunnen komen.
Er stopte daar dan ook een (speciale?) trein.
|
Frank de Kruijf | 19 feb 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In mijn gedachten zie ik nog prachtige rijtuigen op opleggers door "onze Beyneslaan" rijden.
Ik woonde toen op Nr45.
En dit moet ongeveer in 1960 zijn geweest...
Er was wel degelijk een perron (!) maar ik heb er nooit een trein zien stoppen.
|
Pieter Eelman Czn. | 8 dec 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Omdat de fabriek Beijnes in het begin van de vijftiger jaren van de 20-ste eeuw van Haarlem naar Beverwijk werd verplaatst heeft men in Beverwijk ( ten noorden van station Beverwijk) een peron aangelegd. Veel medewerkers van Beijnes die nog in Haarlem woonden kwamen met de trein. |
Huub | 6 nov 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nadat Beijnes was weg gegaan uit Haarlem(1858 -1950), is deze neer gestreken te Beverwijk.
daar was van 1950 tot 1957 een spoor aansluiting naar de rijtuigenfabriek, net voorbij wachtterswoning 16. Omdat Beijnes geen opvolger had is de fabriek gesloten en zijn de gebouwen in de loop van de jaren allen gesloopt. Op die locatie is nu een industrieterrein en brandweerkazerne gekomen.
Andere bronnen zeggen weer dat er nooit een stopplaats is geweest, ook niet voor personeel. Wel zijn er nog straatnamen die naar die oude tijd verwijzen
|