station Amsterdam Museumplein - omschrijving op stationsweb
station Amsterdam Museumplein
Telegrafische verkorting: Mus
nooit geopend treinstation
Provincie: noord-holland
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,8 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amsterdam Museumplein
Nooit geopend. Dit station was geprojecteerd aan de lijn naar Schiphol (RAI). Het traject ging nu via Diemen.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (3)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Evert van Bunnik | 8 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De bedoeling was om, net als bij de Metro-Oostlijn, de baan in caissons te bouwen. Caissons afzinken in de Boerenwetering (tussen Ruysdaelkade en Hobbemakade en tijdig omhoog naar de Ringspoorbaan (huidige Schiphollijn. Het station zou ook ondergronds komen, maar weinig problemen opleveren qua bouw: Het museumplein was (en is nog), nl. n grote grasvlakte, waar veel manifestaties plaatsvinden. GVB-tramlijn 5
verbindt het Museumplein (vanaf CS via het Concertgebouw en de verschillende musea) met het huidige station Zuid en de Schiphollijn.
Ook de (inmiddels opgeheven) KLM-busdienst op Schiphol begon daar. De metro N/Z-lijn(in 2017 in gebruuik?) wordt de iets oostelijker liggende ondergrondse verbinding tussen CS en station Zuid. |
Antwoord webmaster: |
jammer dat je niet aan klikte dat het een reactie was op een eerder bericht, dan had de vraagsteller meteen bericht van je antwoord gekregren. |
Michiel ten Broek | 16 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Van boren kon destijds (eind jaren '70) nog geen sprake zijn. Daarnaast zou de lijn niet in de binnenstad komen, maar aan de zuidkant blijven. Het plan was om na station Amsterdam Zuid naar het noorden te buigen en de lijn in ( = onder) de Boerenwetering aan te leggen.
Het virtuele station Museumplein is overigens nog steeds het feitelijke beginpunt van de Schiphollijn, in de zin dat de kilometrering van deze lijn daar begint bij km 0. |
Roel | 13 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe wilden ze een station bouwen in de binnenstad? was het plan om er een tunnel onderdoor te boren? dat zou dan net zo'n drama worden als als de NZ-lijn nu.. |
Antwoord webmaster: |
ik denk inderdaad dat een tunnel de bedoeling was. goed dat ze dat niet hebben gedaan. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
|