lijn | km | jaar |
---|---|---|
Rotterdam- Breda | 33,164 | 1872 |
Geopend op | 1 nov 1872 | |
Gesloten op | 1 jan 1895 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland
stationsgebouw I (1872-1976) | Type SS nieuw type 4e klasse midden risaliet met drie ramen, dak haaks op de spoorbaan, met twee lage vleugels met het dak parallel aan de spoorbaan architect: K.H. van Brederode |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zwijndrecht (oud)
![]() |
1950 (1)
![]() |
![]() |
1960 (2)
Aan de Oude Stationsweg, ten noorden van de Bootjessteeg in Heer Oudelands Ambacht was een station gebouwd, "De Pieterman". Deze plaats was gekozen omdat het dan centraal gelegen was op Oost-IJsselmonde. Maar zelfs voor de omringende gemeenten als Hendrik-Ido-Ambacht en Heerjansdam was deze plek moeilijk bereikbaar. Het eerste station van Zwijndrecht lag op een zeer ongunstige plaats ver van het dorp. Al in 1895 is het vervangen door een nieuw station dichterbij het dorp.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Laurenz Edelman | 23 nov 2021 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | Vind je deze opmerking ongepast? | |
Ik vermoed dat Vels het oude brugwachtershuis bedoelt. Dit huis stond bekend onder de naam "Het witte huis". Het stond tussen het spoor en de verkeersbrug in. Het leek wel wat op een station en was ook eigendom van de NS. Als je naar Dordrecht fietste kwam je hier inderdaad ook langs. De laatste jaren dat het er stond was het pand gekraakt, dat zou een vlag met een vraagteken kunnen verklaren. Het werd eind jaren 80 gesloopd. | ||
c.van drongelen. | 29 jan 2019 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast | |
Het station was op die ongunstige plaats gebouwd om de treinen, die hier stopten, gelegenheid te geven voldoende vaart te maken om het hoogteverschil met de spoorbrug te nemen. De spoorbrug lag nl. een stuk hoger dan de spoordijk in Zwijndrecht. | ||
Michiel Kreuze | 30 jun 2017 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | Vind je deze opmerking ongepast? | |
De website van de cultuurhistorische vereniging in Zwijndrecht geeft aan dat het station De Pieterman (aan de Oude Stationsweg in Zwijndrecht = station Oud Zwijndrecht) in 1976 is gesloopt. Het "nieuwe" station Zwijndrecht werd in 1966 gesloopt nadat in 1965 het huidige (toen nog 2-sporige) station in gebruik werd genomen. Ik ga er vanuit dat de data die daarop worden genoemd de correcte zijn. Waar Vels langs is gefietst zal wel altijd een raadsel blijven (vooral ook omdat daar waar station De Pieterman stond een doodlopend pad is) en station Barendrecht dat op dit gebouw leek al in 1973 is afgebroken. | ||
Michiel Kreuze | 30 jun 2017 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast | |
De link naar de pagina van de historische vereniging Zwijndrecht: [http]www.swaen.org/geschiedenis%20zwijndrecht/verkeer%20&%20vervoer/spoor.htm | ||
vels | 19 mrt 2011 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Het station is helemaal niet gesloopt in 1976.Maar veel later.Ik heb namelijk in dordrecht op school gezeten en fietste daar elke dag langs.Op het gebouw heeft al die tijd een vlag met een ? gestaan. Binnen zag je duidelijk dat het een station geweest is. | ||
Antwoord webmaster: | ||
leuk dat je dat hier post zonder geldig mailadres (f.r.vels zonder 2 en provider zegt natuurlijk niet veel), kan ik het niet controleren en ga ik het niet veranderen. Ik heb blijkbaar bronnen gehad die als sloopdatum 1976 aangaven. veel later kan het niet zijn, want in 1980 stond het er zeker niet meer. anders was het wel door lodewijk paddenborg gefotografeerd voor zijn fotoboek. je hebt het ook bij het verkeerde station geplaatst, want het ging om zwijndrecht (oud) dat gesloopt is in 1976. Ik heb het nu voor je verplaatst. |