lijn | km | jaar |
---|---|---|
Groningen- Delfzijl | 36 | 1884 |
Geopend op | 15 jun 1884 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen
wachtpost (1884-1950) | De wachtpost met nummer 35 deed niet dienst als stationsgebouwtje bij de stopplaats Uitwierde. Die lag bij wachtpost 36. |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Uitwierde
![]() |
1930 (1)
![]() |
1940 (1)
![]() |
1960 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Jan Wagenaar | 14 feb 2011 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
De vroegere Halte Uitwierde lag, zoals Bert Peihak ook al opnerkte, niet bij Wachthuis 35, doch iets verder richting Delfzijl, bij Wachthuis 36, aan de zuidkant van het spoor (hier schuin tegenover, aan de noordkant van het spoor is tegenwoordig een manege). Op een oude topografische kaart is de Halte Uitwierde ook duidelijk te zien. Langs deze halte liep ook de Biessumermaar, een watervebinding tussen de Fivel/Damsterdiep en het dorpje Biessum, dat ten Noorden van de spoorlijn lag (Uitwierde, waar de halte naar genoemd werd, lag overigens nog iets Noordelijker en verder weg van het spoor dan Biessum). Het spoor kruiste de Biessumermaar met een brug, zo te zien op de oude kaart. De weg of het pad langs de halte en de Biessumer Maar heette Rietweg. Van dit alles zal wel weinig of niets meer terug te herkennen zijn, want in latere tijden werd de N360 aangelegd en deze loopt tussen Appingedam en Delfzijl dicht langs en parallel met het spoor. Ook werden nieuwe wijken en wegen aangelegd in Delfzijl, waardoor er veel 'op de schop' is gegaan. Een paar honderd meter verderop naar Delfzijl, ligt tegenwoordig de halte Delfzijl-West | ||
Antwoord webmaster: | ||
Ik heb je opmerking verplaatst naar het station, daar gaat het eigenlijk over (hoewel het deels een reactie op Bert Peihak“s verhaal is natuurlijk. | ||
Sjoerd Eeftens | 14 feb 2011 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Bert Peihak en Jan Wagenaar hebben gelijk: de stopplaats Uitwierda werd geopend in 1886; de naam werd in 1923 Uitwierde; gesloten in 1930, dit alles volgens de dienstorders. Het perron lag bij km 36.000, maar het is mij niet bekend of het ten zuiden of ten noorden van de lijn lag. De wachterswoning 36 stond ten zuiden van de lijn, bij km 36.050. Woning 35 stond aan de noordzijde nabij km 35.0, waaraan je kunt zien dat er ongeveer elke km een woning stond. De laatste woning langs de lijn is 38, bij overweg km 38.122 ten oosten van Delfzijl. | ||
Antwoord webmaster: | ||
Dom van me, ik zie nu pas dat ik iets anders beweer in de tekst bij de afbeelding en het gebouw. ik heb dat nu hersteld. dank voor de aanwijzingen heren. |