lijn | km | jaar |
---|---|---|
Sittard- Herzogenrath | 24,5 | 1896 |
Geopend op | 1 jan 1909 | |
Gesloten op | 1 aug 1950 | |
Heropend op | 9 dec 2007 |
treinstation in gebruik
Provincie: limburg
tot 1 aug 1950 | Eijgelshoven |
perron (2009) |
adres: |
Hermanstraat 6741XZ Eygelshoven |
kaartje van de omgeving |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Eygelshoven Markt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1950 (4)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2000 (8)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2010 (17)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2020 (13)
Het oude station Eijgelshoven werd geopend in 1909. Deze halte werd in de volksmond de kegelbaan. Het personenvervoer werd in 1952 gestaakt omdat de Nederlandse Spoorwegen de lijn te onrendabel vond. Het oude stationsgebouw werd toen waarschijnlijk ook gesloopt. Het station aan de andere kant van het dorp, aan de spoorlijn Heerlen-Kerkrade, dat eerst station Hopel heette werd hierna omgedoopt in Station Eygelshoven.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Teus Groeneveld | 13 mei 2014 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Geweldige treinverbinding in 'het kleine Eygelshoven" met maar liefst DRIE stations !!! | ||
E Fransen | 16 mei 2012 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Zijn er nog meer Historische foto`s van deze spoorlijn | ||
Antwoord webmaster: | ||
zoals op mijn site bij de veelgestelde vragen staat heb ik niet meer foto's dan wat p mijn site staat. als ik meer had zette ik ze wel online (lijkt me logische toch) | ||
S. | 28 feb 2010 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Inmiddels staat er een Nederlandse automaat. Deze staat niet op het perron (waar de Duitse automaat wel staat), maar onderaan de trap. | ||
Gertjan Stamer | 26 nov 2009 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Start bouw begin September 2007,een zijperron aan de noordzijde van het enkelsporige baanvak precies bij km 24,5...in het midden dus.Veel bomen worden omgezaagd en type Umsteiger halte door Duitse bouwer.Hellingbaan aan westzijde(boszijde)en trappartij middenin,behoorlijk ruim perron met flink wat glazen abri's en Duitse kaartautomaat westzijde trapprtij.Eerst gewone stop op zondag 9 December 2007.Herinneringsbord aan betonwand geplaatst in Januari 2008-tekst=Opening...Frans Kovasec(een wethouder)op 9 December 2007. Pas in Maart 2008 gele NS vertrekstaten.Overkapte fietsenstallingen en fietskluizen tussen trappartij en de onderdoorgang.Bar weinig ruimte om de auto te parkeren...eigenlijk geen!!! | ||
Tom | 30 mei 2009 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Op het station staat nog steeds geen Nederlandse kaartjesautomaat... | ||
Huib | 20 jan 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Schande: Er is geen Nederlandse kaartautomaat aanwezig maar wel een Duitse (met kaartjes voor duitsland). De 'overheden' Veolia, NS, Limburg, AVV, Euregio, kunnen het niet eens worden over de kosten (zie ook Heerlen de Kissel) | ||
R.W.Herklots | 6 dec 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Vrijdag 7 december 2007 zal station Kerkrade Eygelshoven Markt (dit is de volledige naam)ge opend worden.Vanaf 9 december is het station in de dienstregeling opgenomen en zal er na 55 jaar weer een trein stoppen. | ||
Jos | 26 nov 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Lekker verwarrend. Hoe gaat het station nou heten? Heerlen de Kissel, of Eygelshoven Markt? Of zijn er TWEE stations in aanbouw, die over anderhalve week open gaan? | ||
Antwoord webmaster: | ||
volgens mij zijn het er twee. daar wordt overal over gesproken. heerlen de kissel kun je hier zien | ||
j hermans | 26 feb 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Op deze lokatie wordt in de loop van dit jaar, 2007 een nieuw station gebouwd dat dienst doet als stopplaats voor de dit jaar operationeel wordende lightrail op de lijn Heerlen-Aken | ||
j hermans | 26 feb 2007 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
In 1909 kreeg Eygelshoven een eigen halte, in de volksmond kegelbaan genaamd. Het personenvervoer werd in 1952 gestaakt omdat de nederlandse spoorwegen de lijn niet meer rendabel vonden. |