Jos Witteman | 10 aug 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kan me nog herinneren dat de spoorbomen handmatig werden bediend. Ik praat dan over 1966, toen ik, als 9 jarig jochie, voor het eerst in Ermelo op vakantie was. Als een trein naderde, klonk er in het huisje van de beambte een belletje en dan liet hij de bomen zakken. Kon je nog 'es geruime tijd wachten tot de desbetreffende trein daadwerkelijk passeerde. Dt was nog eens romantiek. Het huisje is inmiddels verdwenen, zo ook de goede man die de bomen liet zakken. Zijn daar nog foto's van???
|
Gertjan Stamer | 18 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf 12 Juli 2000 t/m November 2000 bouw nieuwe fietsenstalling in overkapte vorm aan beide zijdes van het spoor...dat was de bedoeling toen en men gaat pas van start in zomer 2002!!!Sluiting NS loket per 4 Oktober 2004.In Mei 2005 nieuwe centrale aanwijs borden nu met led...zie ook Putten,Nijkerk enz.Najaar 2005 verbouwing intern en wordt koffieshop.Eilandperron wordt in najaar van 2005 verlengd naar de oostzijde.Lunchroom De Halte had jarenlang een ietwat afzichtelijk gebouw aan de westzijde van de imposante beukenboom,in zomer 2004 volgt complete reconstructie Stationsplein en start men bouw van zeskantige nieuwe stenen lunchroom De Halte aan de zuidzijde van het oude lelijke gebouw en in nazomer 2004 geopend/heropend.De evenwijdige straat aan de spoorlijn gaat op de schop en de fraaie coniferen enz worden verwijderd en als resultaat meer parkeerplaatsen paal langs de spoorlijn,aldus zomer 2008. |
Sjoerd Eeftens | 7 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens een jaarverslag van de NCS werd op 1-6-1882 een halte geopend
genaamd Ermelo-Veldwijk. In 1952 werd de naam Ermelo.
Voor 1882 was er geen halte of stopplaats op die plek.
Bij km 41.7 was de overwegstopplaats Volenbeek, geopend in 1902, gesloten in
1926. Bij km 47.0 was overwegstopplaats Horst-Tonsel, geopend in 1913,
gesloten in 1924.
Dat betekent dat er voor 1882 niet gestopt werd tussen Putten (km 39.8) en
Harderwijk (km 49,1).
Deze gegevens zijn alle afkomstig van J.G.C. van de Meene te Zwolle.
Wijlen Van Wijck Jurriaanse schrijft in deel 2 van de Wijt-reeks over de NCS
dat deze laatste in 1882 een overeenkomst aanging mnet de heer M.J.
Chevallier Jr. te Ermelo voor het op zijn kosten bouwen van een haltegebouw
te Ermelo-Veldwijk. Waarschijnlijk houdt dit in dat de aanloop naar de daar
aanwezige psychiatrische klinieken toen voldoende was om een stop te
rechtvaardigen. Wellicht zijn deze ook in die tijd ontstaan maar dat kon ik
zo gauw niet vinden. |
anoniem (bekend bij redactie) | 7 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De rol van Chevallier is iets anders: het was de eigenaar van het landgoed Veldwijk 'en de burgemeester van Ermelo, en wilde alleen een psychiatrische kliniek laten bouwen als er een station kwam. Het station kwam er dus in 1882, de klniek pas daarna, in 1884 (zie gedenkboek Lindeboom-Van Lieburg 1984).
|
milco | 8 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bij dit station zijn eens 5 treinfilmpjes gemaakt. ze staan op www.video.google.nl en geloof ik ook op www.youtube.com. diegene die deze filmpjes bekijkt: veel plezier |