lijn | km | jaar |
---|---|---|
Apeldoorn- Zwolle | 5 | 1887 - 1950 |
Geopend op | 21 nov 1887 | |
Gesloten op | 15 mei 1938 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland
wachterswoning 15 (1880-1950) |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Berghuizen
![]() |
1920 (1)
![]() |
1940 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Sjoerd Eeftens | 5 okt 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
De tekening van Berghuizen op www.sporenplan.nl is uit de collectie van Vincent Duiker. Zijn tekeningen en dateringen kloppen doorgaans. Hij gebruikt als bron veelal het Utrechts archief. Mijn informatie is hier echter anders. Het perron met de abri, zoals ook zichtbaar op foto 2 op stationsweb, lag rechts van het spoor ten zuiden van de overweg bij km 31.070 in de Berghuizerweg. De woning stond rechts ten noorden van de overweg, zie foto 2. Onmiddellijk ten noorden van de woning lag de Berghuizerbeek, duiker "zichtbaar" op beide foto's, met houten hekken afgezet. Ten noorden van de duiker, bij km 31.118 rechts, takte het spoor naar de papierfabriek af. Dit komt overeen met de zonnestand op foto 2, zonlicht uit het zuidwesten. Ik denk dat Vincent een oude tekening heeft gedraaid: hij legt het perron dus links ten noorden van de aftakking. Gegeven de kilometrering is dit onjuist. Het perron en de woning 15 lagen beide rechts, alsmede de spooraansluiting. Overigens is dit ook logischer gezien de looproute van de arbeiders naar de fabriek. | ||
Antwoord webmaster: | ||
gezien mijn ervaringen met eerdere opmerkingen van je geef ik je graag gelijk. de locatie ten noorden is inderdaad logischer en de zonnestand klopt inderdaad. | ||
kees kooij | 4 okt 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Volgens de tekening op www.sporenplan.nl lag het perron ten westen van de lijn en ten noorden van de aftakking naar de papierfabriek. Indien deze tekening correct is, dan lag de halte niet aan de weg naar de papierfabriek maar noordelijker. | ||
Antwoord webmaster: | ||
aha, dank je wel. nooit geweten dat op sporenplan ook oude emplacementstekeningen te vinden waren. toch maar een keertje goed bekijken. | ||
Berend Jan Stijf. | 19 jun 2004 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Het was een stopplaats voor medewerkers van de Berghuizer Papierfabriek. De trein stopte daar ook niet altijd. |