lijn | km | jaar |
---|---|---|
Rotterdam- Breda | 4,785 | 1866 |
Geopend op | 29 mei 1988 |
treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant
stationsgebouw (1988) | Type voorstadshaltes Verschillende variaties op een thema. Meestal eenvoudige wachtruimten zonder kaartverkoop. architect: J. Bak |
adres: |
Westerhagelaan 15 4822XZ Breda |
kaartje van de omgeving |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Breda- Prinsenbeek
1980 (8) |
1990 (1) |
2000 (9) |
2010 (11) |
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Gertjan Stamer | 28 okt 2009 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Vanaf 1 Januari 1997 hoort Prinsenbeek bij Breda. in najaar 2000 plaatsing Service Unit zonder dakplaat gepropt onder luifel aan de zuidzijde,geen succes en weer gesloopt in Najaar 2001.De kronkelige toegansweg vanuit Prinsenbeek gaat op de schop,ter plaatse komt een nieuwe Hogesnelheidslijn,de parkeerplaats verdwijnt en de oude weg wordt verlegd naar het perron toe(treinen richting Breda)en aanleg HSL begint vorm te krijgen alsmede verlegging van de A-16 naar het westen toe.Start bouw van de spraakmakende betonnen voetbrug(ook voor fietsers/met liften en roltrappen beide zijdes)en opent in Oktober 2003...met de vele opstartproblemen en aangezien de karakteristieke voetbrug aan de noordzijde van de perrons geen nut meer heeft sloopt men dit bouwsel(zie ook 80ér jaren station De Vink,identieke brug).Tussen de HSL en het reguliere spoor bouw nieuwe parkeerplaatsen en overdekte nieuwe fietsenstalling,begin 2004.In Maart 2004 start bouw nieuwe tijdelijke hellingbanen aan beide zijdes van de soap-achtige betonnenvoetbrug,het moest de slecht funcionerende liften en roltrappen vervangen...geldverslindende maatregelen die volop de kranten halen.Sloop tijdelijke hellingbanen in April 2004/zomer 2004.Verbouwing NS loket tbv Thomas Cook Travel Agency en opent ergens in het voorjaar van 2006 en ook zo rond die tijd ook sloop restenaten tijdelijke hellingbanen...de roltrappen zijn weer gesloopt en nu gewone trappartijen(beide zijdes)en in zomer 2006 start sloop oude fietsenstalling nabij vorrmalige NS loketgebouw en nieuwbouw van overdekte fietsenstallingen...tevens bouw van geluidwanden aan zijperron richting Lage Zwaluwe.In het voorjaar van 2007 komt gebouw weer leeg te staan,Thomas Cook kapt ermee.Nadien heeft men de bovenleidingsmasten ietwat aangepast en is het dak van de luifel aan spoor richting Lage Zwaluwe doorboord en geeft het gebouw dan ander aanzicht... | ||
Gertjan Stamer | 19 dec 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
In December 2008 sloop stenen muren loket-en wachtruimte...technische ruimte en fraaie dak zijn gespaard gebleven en zo ook kleinere wachtruimtegebouw spoor 2. Nu ziet het er vreemd uit,veel ruimer.Jammer dat men deels is gaan slopen. |