Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
150 jaar Spoorwegen in Breda ( - 19 nov 2005)

150 jaar Spoorwegen in Breda

19 nov 2005

De Bredase spoorweghistorie begint op 3 mei 1855, als een particuliere onderneming uit Brussel, de Société Anonyme des Chemins de Fer d’Anvers é Rotterdam (AR) een houten stationnetje aan de latere Etnastraat in gebruik neemt. Breda is daarmee – via Roosendaal – aangesloten op het Belgische spoorwegnet. Behalve met Antwerpen is de stad nu ook verbonden met Moerdijk. Dit eerste station, dat tot 1866 in gebruik blijft maar pas in 1968 wordt gesloopt, ligt buiten de vesting, op het grondgebied van de dan nog zelfstandige gemeente Princenhage.

Op 5 oktober 1863 opent minister-president Thorbecke de spoorlijn Breda-Tilburg-Boxtel. Op het juist aangelegde Stationsplein (bínnen de vesting) verrijst in 1864 het eigenlijke station, dat pas in 1873 vanuit de binnenstad ontsloten wordt. De spoorlijn is opgezet door de Grand Central Belge en de Nederlandse Staatsspoorwegen (SS), maar komt spoedig in Nederlandse handen.

Dit tweede station blijft ruim een eeuw dienst doen; de laatste r

Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.

Gekoppelde stations

Breda
Tilburg
Boxtel
Roosendaal
Moerdijk AR
Princenhage
Breda- Prinsenbeek
Liesbosch