| station Stadskanaal Hoofdstation - foto's en omschrijving op stationsweb station Stadskanaal Hoofdstation
Telegrafische verkorting: Skn
 
| Geopend op | 15 jun 1905 |  | Gesloten op | 17 mei 1953 |  |  treinstation buiten gebruikProvincie: groningen
 
 
 
| tot 16 jun 1915 | Stadskanaal |  
Exacte locatie op Google Maps (52,99637°N 6,9353°E )
 
29 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,6 gegeven.| stationsgebouw I (1903-1979) | Type Stadskanaal Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde één. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. In verschillende uitvoeringen gebouwd.
Het hoge deel van het station en de l...lees verder architect: E. Cuypers
 |  | verbouwing 1913 | vergroting door links een zeer groot deel te plaatsen. Gebouw wordt daardoor twee keer zo groot. Goederenloods twee keer zolang. |  | stationsgebouw II (1997) | Vanwege de museumspoorlijn STAR is in 1997 een nieuw station in Stadskanaal verrezen, geheel in oude stijl opgetrokken.
architect: P.W. Meijer |  Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Stadskanaal Hoofdstation
 67 afbeeldingen20 afbeeldingen met een hoge waardering.
23 afbeeldingen in hoge resolutie
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 30 dec 2024 zijn omrand.
 
 
|  | 1940 (2) |  
|  | 1960 (2) |  
| 2000 (1) |   	groot NOLS station uit 1904 aan de lijn Zwolle- Delfzijl. Eerst alleen als eindpunt van de lijn 	Assen Stadskanaal met vier treinen per dag. De andere lijnen werden rond 1910 aangelegd. Het 	oorspronkelijke stationsgebouw is later uitgebreid waardoor het twee keer zo groot werd als de 	andere NOLS stations. De nieuwbouw was wel een beetje vreemd, hoewel in de stijl van de NOLS 	architekt P. Cuypers maar niet helemaal aansluitend. Vooral aan de voorkant was het een rare 	warboel 	geworden, zoals op de illustraties wel te zien is. Werd op 16 juni 1915 omgedoopt in 	Stadskanaal hoofdstation, wat op onnolse manier werd vermeld op het gebouw. Vormde in de 	jaren 30 één van de belangrijkste knooppunten van het noorden vanwege de lijnen naar Assen 	(8 maal), ter Apel, Zuidbroek (14 maal) en Zwolle (6 maal) alsmede vele tramlijnen. Had ook twee 	spoordoks voor overslag van goederen op schepen. In 1929 was het gedeelte Stadskanaal -	Gasselternijeveen nog verdubbeld om overstappen op dat laatste station te vermijden. 	stationsgebouw in 1977 afgebroken, door onenigheid over de eigendomsrechten van de 	bijbehorende grond tussen de gemeente en de NS, ondanks felle protesten vanuit de gemeente die 	er al een nieuwe bestemming voor had, en van de bevolking. In 1978 werd het spoor naar Assen 	opgebroken en daarmee verdwenen de plannen voor een museumlijn Stadskanaal- Rolde. In 1987 	vervoerde Philips zijn produkten niet meer per trein, en de NS verdween uit Stadskanaal. Het 	spoor naar ter Apel werd opgebroken, en er was sprake van het opbreken tot aan Veendam in 	1990. Toen is de STAR opgericht die tot doel had een museumspoorlijn op de rails te zetten
		emplacement nog aanwezig, perronomvang goed zichtbaar. spoortracée in de richting 			Assen zéér goed te volgen. daar teven restanten van een oude spoorbrug aanwezig.
		oude stationskoffiehuis nog aanwezig en in gebruik bij het bejaardentehuis Tabitha.			Enkele dagen per jaar rijdt hier de museumtrein van de stichting Stadskanaal rail 			(STAR)
		In het najaar van 1997 is er een geweldig nieuw station verrezen op de plaats van het 			oude. Het is geheel in oude stijl opgetrokken als een mengeling tussen SS vierde klasse 			en NOLS groot. Dit project is zeer geslaagd. Het oogt als een oud station. De werken 			werden verricht door aannemer Bruining uit Stadskanaal
      
 Reacties (9)Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
| Paul Henken | 17 aug 2021 |   | | Beste heer Bramer,
Momenteel werk ik aan een artikel over de 1A1-locomotieven van de Staatsspoorwegen. Een dergelijke locomotief is te zien als laatste onder '1900' en als tweede onder '1910'. De machine staat er weliswaar niet helemaal op, maar ik zou de foto graag gebruiken als illustratiemateriaal. De foto zou in een hogere resolutie te dowmloaden zijn, maar dat lukt op een of andere manier niet.
De belangrijkste vraag zou ik bijna vergeten: mag ik deze opname publiceren? Het artikel is bedoeld voor Op de Rails.
Alvast dank voor uw reactie!
Vriendelijke groet
Paul Henken |  | Antwoord webmaster: |  | Ik heb niet het copyright. Oude foto�s in groot formaat zijn op een gegeven moment door de provider verwijderd, en ik had geen backup helaas. |  | Bernard Broring | 29 mrt 2020 |   | | Ik lees op de site van OVpro (13-3-2019) dat de spoorlijn Veendam Stadskanaal in 2024 geschikt moet zijn voor personenvervoer. Ik begrijp niet dat het huidige STAR-station gebruikt gaat worden als station aangezien het (voor voetgangers) tamelijk ver van het centrum ligt. De locatie van het vm station Stadskanaal O ligt (ook nu) veel gunstiger. |  | Antwoord webmaster: |  | 2024 gaat vast niet meer lukken, maar ik ben benieuwd. |  | Martijn | 13 mrt 2019 |   | | De kogel is door de kerk: In 2025 rijden er na 72 jaar weer reizigerstreinen naar Stadskanaal.
Op een persconferentie is bekend gemaakt dat Arriva en STAR het spoor zullen delen.
rtv noord |  | Roelof Hartholt | 12 jan 2018 |   | | Echt doodzonde dat het oude NOLS stationsgebouw is afgebroken.
Want het was zo'n prachtig mooi gebouw.
Zijn er nog ergens in een archief bouwtekeningen van dit oude NOLS station?.
Want ik zou dit oude NOLS stationsgebouw op schaal na willen bouwen voor mijn modelspoorbaan. |  | Antwoord webmaster: |  | Het Utrechts Archief heeft vast tekeningen. zij hebben het ns archief. |  | Amaan | 5 okt 2013 |   | | WIJ missen de trein heel erg in STADSKANAAL. wij willen dat trein weer start rijden naar STADSKANAAL. ik wil graag weten is hoop in toekomst dat trein weer rijden in stadskanaal? |  | Antwoord webmaster: |  | ik weet het niet, de plannen zijn er. ik had ook nooit verwacht dat veendam weer aangesloten zou worden. ik weet alleen niet of je blij moet zijn met die trein, dan moet je wel altijd naar het station voor een goede verbinding, en dat ligt toch niet echt centraal in stadskanaal. de rechtstreekse en goede busverbindingen zullen dan een stuk minder worden. |  | Hans de Lange | 7 jun 2013 |   | | Klopt, de plannen waar Roald van Elswijk over schrijft gaan definitief door. Het total  benodigde budget is door de provincie Groningen beschikbaar gesteld. En waarschijnlijk (als Prorail meewerkt!) zal de eerste trein al in 2017 moeten reiden, 2 jaar eerder dus. Het 2 jaar geleden heropende gedeelte naar Veendam is zo'n succes dat wat Arriva en de provincie betreft de verlening naar Stadskanaal zo snel mogelijk in gebruik moet worden genomen. En misschien wel door getrokken naar Emmen?!
Hoezo noordelijke lijnen sluiten wat de NS wilde. Sinds Arriva hier de septet slaat, bloeien deze lijnen als nooit te voren. NS wilde een bedrag van  12.000.000,- voor een kwijnende treinexploitatie. Arriva doet veel meer voor maar 5.000.000,-. Leve de privatisering. Met NS hadden we geen treinen meer in het noorden gehad. Met Arriva reiden er meer treinen en is de service sterk verbeterd. Arriva steekt zijn nek uit en durft zelf extra lijnen te openen. Ook de winterse perikelen zoals in de rest van het land kennen wij hier niet. Arriva rijdt met wintervaste nieuwe treinen (Spurt) die met sneeuw gewoon doorrijden zonder noemenswaardige vertragingen. Deze treinen komen uit Zwitserland. Daar weten ze tenminste wintervaste treinen te bouwen. Dus de excuses van de NS van niet reiden bij een beetje sneeuw slaan nergens op. Kijk naar Arriva. Het wordt tijd dat NS eens een lesje gaat nemen bij Arriva. |  | Roald van Elswijk | 20 dec 2012 |   | | De provincie Groningen wil weer een trein laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal. Als de plannen doorgaan, zou de eerste trein in 2019 moeten vertrekken. 
Zie ook het nieuwsbericht op rtvnoord.nl |  | klooster | 27 jun 2011 |   | | Ik heb hier jaren dienst gedaan met veel plezie en ben nog steets betrokken bij het spoor maar dan in Noord-Holland tussen Hoorn en medenblik. |  | Antwoord webmaster: |  | jammer dat je je mailadres niet hebt achtergelaten, nu kan ik je niet bereiken voor meer informatie. wat was je functie hier? |  | Peter Paul ten Hoor | 24 feb 2011 |   | | 'Trein naar Veendam moet doorrijden naar Stadskanaal'    20-02-2011 
VEENDAM - De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie wil dat de trein naar Veendam ook door moet rijden naar Stadskanaal. Een delegatie van de parti,j onder aanvoering van Arie Slob, was vrijdag op werkbezoek in Oost-Groningen. 
Volgens hem kan in het gebied, waar de krimp op de loer ligt, uitstekend worden geïnvesteerd, omdat de rails naar Stadskanaal er al liggen. Binnenkort start Arriva met de nieuwe verbinding naar Veendam. De ChristenUnie vindt dat ook de spoorlijn naar Leer verder moet worden opgewaardeerd. |  
 Uw reactie:* verplicht veld** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
 N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
 
 
 | Museumspoorlijn STAR
 De Museumspoorlijn S.T.A.R. rijdt een historische stoomtrein tussen Veendam en Musselkanaal. Met een lengte van 26 km de langste museumlijn van Nederland.
 Vertrekstaat 1911 (27)
 Vertrekstaat 1929 (39)
 Vertrekstaat 1940 (17)
 Personeel op dit station
 NieuwsDE SPOORLIJN STADSKANAAL-COEVORDEN. Geen opheffing, doch bezuiniging. (29 jul 1937)Trein Emmen-Stadskanaal geen serieuze optie  (11 apr 2008)
 Verlengen spoor Groningen-Emmen beter dan stoppen in Musselkanaal  (16 okt 2008)
 Spoorlijn Emmen-Stadskanaal niet haalbaar (16 okt 2008)
 Station keert als model terug in  t Vjenne (26 mrt 2008)
 
 Ouder nieuws over Stadskanaal Hoofdstation
 LiteratuurStations in de omgevingStadskanaal Oost
(1,5 km)Tweede Dwarsdiep
(2,6 km)
 Stadskanaal Pekelderweg
(3 km)
 Nieuw Buinen
(3,5 km)
 Nieuwediep
(5,6 km)
 Gasselternijveen
(6,2 km)
 Eerste Exloërmond
(6,2 km)
 Bareveld
(8,5 km)
 Musselkanaal- Valthermond
(8,9 km)
 Drouwen
(8,9 km)
 
 
 |