Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nuth - foto's en omschrijving op stationsweb

station Nuth

Telegrafische verkorting: Nh
lijnkmjaar
Sittard- Herzogenrath11,861896
Geopend op 1 mei 1896

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw I (1893-1973)Type ZSM standaard gelijk aan GOLS groot
verbouwing 1915voor het gebouw een vestibule met plat dak, waaromheen een stenen ballustrade. Geheel rechts de toegang tot de woning. Links van de vestibule een heel nieuw gebouw met een hoog en een laag deel. Nieuwe goederenloods tegen de rechterzijgel
stationsgebouw II (1991)strak vierkant doosje met een driehoekige luifel ondersteund door ronde kolommen op de hoeken. architect: J. Bak

adres: 

Stationsstraat 2
6361BH Nuth
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Nuth

50 afbeeldingen

38 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 7 okt 2024 zijn omrand.

1890 (2)
1910 (1)
1930 (3)
1940 (3)
1950 (2)
1960 (5)
1970 (5)
1990 (6)
2000 (9)
2010 (14)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (12)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ralf6 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot voor kort liepen er onder de brug 3 sporen. Het meest rechtste spoor, wat na enkele meters dood liep, was het spoor van en naar de staatsmijnen Emma en Hendrik.
Ruben Royen6 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is de techische Universiteit van Eindhoven die een IC verbinding met Aken wil. Ik weet dat Heerlen en Aken al meer dan 50 jaar bakkeleien over een rechtstreekse verbinding zonder resultaat. Het spoortrace tussen Nuth viaduct en Brakkendergats vormt al jaren een belemmering omdat de trein daar zijn snelheid moet terugbrengen naar 100km/H dacht ik.Dat kan zijn dor de mijnverzakkingen enerzijds of de breuklijn anderzijds tussen Hoensbroek en Heerlen. Wat ik voor ogen houd, is hoe Nuth zich gaat profileren als deelgemeente van Parkstad, de ring ondanks de crisis steeds dichterbij komt, een trein die milieuvriendelijk is en dan de vergrijzing er bovenop. De EU spreekt over privatisering van spoorwegen en het aantrekkelijk maken van de automarkt. Is dit nog een haalbare zaak?
Antwoord webmaster:
ik dacht dat je een spelfout had gemaakt in je mailadres, ruven ipv ruben, maar blijkbaar heb je een spelfout gemaakt bij het aanmaken van het adres?
Ruben Royen5 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat ik begrepen heb, is dat de bocht in Nuth het viaducht en de Brakkendergats recht getrokken wordt. De opzet is dat de Intercitytrein richting Heerlen doorgetrokken gaat worden naan Aken. Daarbij komt ook het Avantislijntje ter sprake. Naar mijn inzien is Nuth een deelgemeente van Parkstad en behoort tot het grensoverschrijdend verkeer met Aken. Nuth zou wel eens een belangrijke schakel kunnen worden tussen Antwerpen en Aken als ook Weert aangeloten wordt op het Belgische trace naar Antwerpen en verder. Het is maar hoe kortzichtig het politiek beleid in de gemeente Nuth en Limburg is.
Antwoord webmaster:
oh is dit een van de miljoenen kostende maatregelen om de ic naar heerlen 20 seconden te versenellen?
Willem Gerrits4 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Saneren, als in slopen?
Antwoord webmaster:
ja daar komt het wel op neer. wordt niet meer gebruikt toch?
John Schreurs4 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het emplaement van Nuth wordt niet meer gebruik. Na de mijn activiteiten en de suikerbieten verlading zijn er geen activiteiten meer op het emlacement van Nuth. En ja, saneren is slopen. Alles wordt weg gehaald. Bovenleidingen ijzeren portalen. Sporen worden weg gehaald en wissels weg gehaald die aansluiting geven op het hoofdspoor. Zelfs de wissels tussen de hoofsporen in, overloopwissels, worden weggehaald. De sanering en sloop werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang.
John Schreurs28 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het emplacement in Nuth zou gesaneerd worden. Dit zou in het najaar van 2011 gebeuren.
Jos Ritzen12 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo allemaal, nog wat foto's uit 1896 van dit station weten op te snorren...de echte oorsprong www.NuthvanToen.nl of hier specifiek. groeten Jos
Joep van Nuth26 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik wil graag op de volgende website wijzen met veel info over Nuth maar ook over het Station en Spoor vriendelijke groet Joep
Antwoord webmaster:
bedankt voor de link, inderdaad leuke foto's.
renate3 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
is er een veilige voorziening voor het stallen van een fiets?
Antwoord webmaster:
geen idee, daarvoor moet je bij de ns zijn. er staat een link naar de voorzieningen aan de linkerkant van deze pagina.
Gertjan Stamer7 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opening station Nuth(3e bouwsel?)op 15 Oktober 1992,loketsluiting onbekend-in Juli 2001 interne verbouwing tbv fotografiestudio Evelien Philips en haar naam staat zelfs te lezen op dakrand straatzijde.Najaar 2002 slopen oude fietsenstallingen en bouwen van overkapte nieuwe...wel minder stallingen dan voorheen.Voorjaar 2003 is fotostudio weer vertrokken en staat weer leeg...Juni 2003 weer verbouwd tot koffiekiosk Railstop en opent nazomer 2003 en sluit alweer in voorjaar 2005...het is nadien nog steeds leeg !
P.P. van Birgelen28 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De link die in mijn vorig bericht genoemd werd, is in verband met een nieuwe site gewijzigd en luidt nu: http://www.verlatenspoor.nl/reportage5-1.htm
P.P. van Birgelen6 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoewel station Nuth qua reizigersvervoer niet zoveel voorstelt, kent het station wel een rijke spoorhistorie. Het fors uitgevallen emplacement dat nog steeds aanwezig is, stamt in de grondvorm nog uit de tijd dat het station een aansluiting met de staatsmijnen had. Na sluiting van de mijnen vond er in Nuth bietenverlading plaats, waarvoor het emplacement nog tot halverwege jaren '90 gebruikt is. De installatie is afgebroken, maar restanten zijn er nog voldoende te vinden. Hiervan maakte ik eind december 2007 een fotoverslag dat te vinden is op mijn site Verlaten Spoor.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (22)
Vertrekstaat 1940 (14)
Vertrekstaat 1957 (41)
Vertrekstaat 1971 (56)
Personeel op dit station

Nieuws

Theater en Dans op locatie : een bewogen voorstelling, wachtend op de trein... (20 mrt 2008)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 64)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 185)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 217, 271)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 264)

Stations in de omgeving

Schinnen (2,4 km)
Hoensbroek (3,1 km)
Spaubeek (4 km)
Voerendaal (4,5 km)
Heerlen Woonboulevard (5,5 km)
Klimmen- Ransdaal (6 km)
Geleen Oost (6,3 km)
Heerlen (6,7 km)
Valkenburg (7 km)
Schin op Geul (7,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/nuth