Voormalig station aan de lijn Groningen- Leeuwarden. Heeft na de sluiting voor personen vervoer nog tot de ’70-er jaren als goederen station dienst gedaan.
De perronomvang is nog te zien. Nogal afgelegen, wat niet gunstig zal zijjn geweest voor de reizigersaantallen, bij het kleine plaatsje Vierverlaten en niet bij het tegnwoordig grote Hoogkerk. Een oud stationskoffiehuis was ook aanwezig, en waarschijnlijk nu nog.
Jan Witting | 8 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de recent uitgebrachte D.V.D "het spoor in noord Nederland " wordt het station een aantal malen getoond. |
Historische Vereniging Hoogkerk | 20 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bovenstaande gegevens zijn interessant voor de Historische Vereniging Hoogkerk en de redactie van haar historisch blad Op de Hoogte.
De redactie is altijd op zoek naar verhalen over Hoogkerk en omgeving.
De redactie vraagt toestemming van bovenstaande gereageerde mensen om hun informatie te mogen gebruiken voor een artikel over het treinstation Vierverlaten. |
Antwoord webmaster: |
dat zul je ze dan per stuk moeten vragen. kan ik natuurlijk niet in een keer voor iedereen bepalen. hoewel je natuurlijk dit soort openbare informatie mag gebruiken. met het intikken van deze info op deze website is het openbaar geworden. ik zou het niet letterlijk citeren en de naam erbij plaatsen, maar je mag het natuurlijk gebruiken voor je artikel. overigens ben ik dan wel geinteresseerd in het artikel als dat verschijnt. |
Joop Kuipers | 30 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben nieuwsgierig naar het treinverkeer in 1944 1945, was er wel treinverkeer na de spoorwegstaking tussen Vierverlaten-Hoogkerk en Groningen?
En is iemand bekend dat er treinen beschoten zijn door de gealieerde vliegtuigen in 1944 of 1945?
Is er iemand bekend dat er na de treinstaking Duitse of Russische machinisten op reden?
|
TJR | 12 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Misschien interessant om bij de nieuwsberichten op te nemen:
In dit nieuwsbericht van 29 maart jl wordt melding gemaakt van de mogelijke aanleg van een nieuw station in Hoogkerk in 2015. Dit zou genoemd zijn in de plannen voor de spoorverdubbeling van het traject groningen-leeuwarden. |
Antwoord webmaster: |
dank ik zal het opnemne. |
Victor | 4 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het archief van het Secreatariaat van NS, aanwezig in Het Utrechts Archief (archieftoegang 940), bevindt zich onder inv. nr. 75 een dossier over de sluiting van het station Hoogkerk-Vierverlaten uit 1950/1951. |
Antwoord webmaster: |
een bezoekje aan Het Utrechts Archief dus ook voor deze meneer. dank voor je input. |
Douwe Bonnema | 3 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor mijn studie ben ik aan het afstuderen op het project Stationslocatie Hoogkerk. Ik ben aan het onderzoeken waar het beste een station gebouwd zou kunnen worden in of rondom Hoogkerk. Nu heb ik gezocht naar de historie van het voormalige treinstation maar kan een aantal punten niet vinden. Daarom vraag ik het hier. Dit zijn mijn twee vragen: Wat is de exacte locatie van het voormalige station Hoogkerk? en Wat is de reden dat dit station gesloten is? Hopelijk krijg ik van iemand een goed antwoord! Alvast bedankt!
Groeten Douwe Bonnema |
Antwoord webmaster: |
er zit een link naar een kaartje op deze pagina. daar mee kom je exact op de juiste locatie in google maps uit. en waarom het gesloten is? Het zou niet logisch zijn geweest om het open te houden. er waren heel veel stations en haltes vroeger, veel meer dan er nu zijn. de meeste zijn al in de jaren 30 gesloten, waarom hoogkerk nog tot de jaren 50 open bleef is mij een raadsel, misschien dat iemand van de andere bezoekers dat weet? hoogkerk was toen veel kleiner dan het nu is, alleen hoogkerk dorp bestond, langs het hoendiep. de plek is ook heel onlogisch voor het huidige dorp. er is hedentendage eigenlijk maar een plek logisch, de spoorwegovergang in de zuiderweg. dat is niet heel ingewikkeld toch? kun je meteen een goede overstap op de bussen regelen, die komen daar ook langs. neem dat ook mee in je voorstel. hoe laat komen de treinen daar ongeveer aan, en hoe sluit dat op de bussen aan. |
Johan.Jonkers | 29 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij dit stn ten westen van Groningen staat onder het kopje nieuws een verhaal over stn Groningen-Meerstad ten N-O van de stad. Dit hoort meer bij de Woldjerspoorweg volgens mij. |
Antwoord webmaster: |
in het bericht wordt ook over een mobiel treinstation in hoogkerk gesproken, daarom had ik die link opgenomen. de planenn voor een station in meerkerk lijken mij niet echt realistisch. de spoorlijn naar hoogezand en duitsland moet met een lus door de wijk worden verlegd... ja, ja. heel leuk bedacht, dat gaan ze toch neit doen! |
harry hollander | 27 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat station werd nogal eens gebruikt door Smit & Hollander, of wel ESHA, bijgenaamd "pik en teer".
We losten er vaak blikken bussen die voor de mastiek (voorloper van bitumen) werd gebruikt.
Een school kennis van mij woonde er op het station, zijn vader werkte er als overweg wachter denk ik, de naam is Raven. Die jongen was van de "openbare school", terwijl ik van de "protestantse school" was; we hadden toen nog echte school gevechten tussen de school jongens rondom de muziek tempel in Hoogkerk. Maar na afloop liepen we gezamenlijk naar huis, het was de zelfde kant op niet waar?
Alles is nu weg, afgebroken. Vierverlaten met de bomen en Hoogkerk met het bebouwde & bewoonde Hoendiep is niet meer; een troosteloze woongemeenschap nu.
Westpoort industriegebied tot aan Oostwold is nu de realiteit. |
Antwoord webmaster: |
was de hollander van smit familie van je? wij hadden in het dorp ook altijd ruzie met de jongens van de andere school. Hoewel beide christelijk waren het twee andere gezindten. ik ken hoogkerk niet heel goed (van vroeger) alleen uit de jaren '90 toen ik in groningen studeerde. |
anoniem | 18 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vader werkte bij de spoorwegen. Wij woonden van 1945/1946 – 1948 op het station (zoals ik dat noemde) van Hoogkerk. Wat ik me kan herinneren is dat mijn vader werkte op het station van Hoogkerk, maar ook op bijv. het station van Baflo. Een hele sterke herinnering (of misschien vaak opgehaald in de familie) is, dat mijn vader voor de eerste trein in Baflo moest zijn. Dat betekende 24 km fietsen in de nanacht. Wat bijgebleven is, is dat dat ook moest in strenge vriesnachten, waarbij mijn vader met kranten op zijn lichaam de barre tocht ondernam. Voor ons als kinderen was onze vader daarom een held.
In het andere deel van het huis woonde de overwegwachter. Het waren dus echt dienstwoningen. Op de foto zie je ook dat het huis vlakbij het station stond. Aan het stationsgebouw zelf heb ik geen herinnering. Voor mijn idee woonden we op het station. Nu heb ik een completer beeld.
|
w.kamminga | 1 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Hoogkerk Vierverlaten werd vroeger tot na de oorlog druk gebruikt door arbeiders die op de suikerfabriek werkten,
In de bietencampagne gaf dat vaak volle treinen.
Tijdens de oorlog reisde ik ook met de trein naar Groningen voor de studie.
we zaten dan in stikke donker vanwege de verduistering in een coupe en als er van die werknemers binnenwilden bij ons, riepen we,"Wehrmacht.
Een coupe voor de Duitsers was verboden voor Nederlanders
Nou dan liepen ze vaak scheldend op de Duitsers weg. |