station Hattem - foto's en omschrijving op stationsweb
station Hattem
Telegrafische verkorting: Htm
Geopend op | 21 nov 1887 |
Gesloten op | 8 okt 1950 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland
stationsgebouw I (1886-1914) | Type KNLS 1e klasse Een hoog middendeel met twee korte vleugels die 1,5 verdieping hoog zijn. Voor en achtergevel zijn identiek.
architect: K.H. van Brederode
| stationsgebouw II (1914-1977) | station zo sterk gewijzigd dat het nieuw te noemen is. Hoog middendeel met puntgevel en twee verschillende vleugels
|
Exacte locatie op Google Maps (52,47044°N 6,06908°E )
29 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,2 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hattem
28 afbeeldingen
24 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 feb 2025 zijn omrand.
 |
 |
1900 (2)
 |
1910 (1)
 |
1920 (1)
 |
 |
1940 (2)
 |
1980 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (10)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Peter Roelofs | 22 dec 2019 |
|
Mijn opa Peter Roelofs had een installatiebureau in de Achterstraat. Hij mocht het station voorzien van elektrische verlichting. Ook gaf hij aan dat elektrische verlichting op de spoorwegafsluitbomen nuttig zijn. De spoorwegen vonden dat idee wel erg voortvarend en hielden dat in beraad. Ook toen waren in die organisatie al veel beslissing niveaus. |
gerard van der worp | 2 jun 2016 |
|
u site is mooi wij zijn een stichting www.olde dreideuze.nl
zijn al 40 jaar bezig met oude films en foto.s hebben een film van voor de oorlog dat de muziek vereneging ons genoegen er komt een oude trein aan rijden die het korps in laad en dan vertrekt naar Apeldoorn verder nog wel wat foto.s van het station
GROET GERARD. |
schuurman | 3 mei 2016 |
|
ik als geboren hattemmer in 1939 ik kan mij nog herinneren toen ik een jaar of zes was dat boven het station een meneer woonde en dat was hr.wielink ik woon al 51 jaar in putten maar mijn hattemzal ik nooit vergeten vrgr.dries schuurmen |
Ben Roseboom | 13 jul 2013 |
|
Het station Hattem Centraal lag inderdaad aan de Hilsdijk. Het werd Hattem Centraal genoemd omdat het was gelegen aan de toenmalige Centraal Spoorweg. Het station aan de huidige Stationslaan is pas gekomen nadat de spoorlijn Zwolle - Apeldoorn is aangelegd. |
Antwoord webmaster: |
hattem centraal heeft nooit officieel hattem centraal geheten alleen in de volksmons denk ik. toen station hattem aan zwolle apeldoorn kwam te liggen heette het andere hattemerbroek. |
D.Damstra | 27 jul 2012 |
|
Mijn moeder is op het station geboren 28 maart 1922,mijn opa Dirk cornelis Bakker,was hier tot september stationchef en toen overgeplaatst naar Uithoorn.Jammer genoeg geen foto's.Daarom ben ik naar deze site gegaan.Mijn moeder had het altijd over molencaten.Nu weet ik ook waar het station gestaan heeft.Hartelijk dank voor de foto's en info!Geweldige site,mijn complimenten. |
Antwoord webmaster: |
je kunt waarschijnljk wel gegevens vinden bij Het Utrechts Archief zij hebben de oude personeelsdossiers van de spoorwegen in huis. |
Gerrit van Erven | 25 jun 2011 |
|
Mijn familie heeft daar gewoond tot het werd afgebroken. |
Antwoord webmaster: |
wat leuk. hebben jullie nog foto's uit die periode? Het is altijd leuk om een bericht te zien van oud bewoners van een stationsgebouw. Als je iets zou kunnen inscannen en opsturen naar dit mailadres dan zou dat erg leuk zijn. |
Michiel Tom | 25 okt 2009 |
|
Station Hattem lag inderdaad niet aan de Centraalweg, maar aan de Stationslaan, in het hoekje tegen de Nieuweweg aan. Aan de bomenrij daar, die vroeger langs de losweg stond en ook op andere foto's is te zien, is ook vandaag nog de precieze locatie te herleiden. |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb de locatie gewijzigd. op de kaart is de oude spoorlijn nog goed te volgen. |
Jan Roseboom. | 7 okt 2007 |
|
Naar ik meen, lag het station Hattem niet aan de Centraalweg, maar was de Centraalweg de huidige Hilsdijk, richting de centraal spoorbaan en het station Hattemerbroek.
|
Antwoord webmaster: |
dat weet ik niet, is er iemand die dit ergens kan bewijzen? het is ook maar een aanwijzing voor de plaats waar het gestaan heeft, niet een exact adres. |
Geert E Tip | 28 mei 2005 |
|
Zover mij bekend heeft na de tweede wereldoorlog nog een treinverbinding bestaan tussen Zwolle en Apeldoorn. |
Antwoord webmaster: |
Dat klopt, het was een hiaat in de code waardoor een verkeerde sluitingsdatum stond vermeld. Nu staat er de juiste datum. |
G.D.Visser | 18 okt 2004 |
|
Dit station is ZEKER door K.H. van Brederode ontworpen omdat hij de hoofdingenieur was tijdens de aanleg van de spoorlijnen van de KNLS.Geldt ook voor de overige standaardstations langs de KNLS-lijnen. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1891 (11)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (33)
Vertrekstaat 1940 (16)
Personeel op dit station
Nieuws
Het Loo schittert op spoorwachtershuis (23 jul 2005)
Literatuur
Stations in de omgeving
Berghuizen
(1,9 km)
Hattemerbroek
(2,3 km)
Zuiderzeestraatweg
(2,9 km)
Herculo
(3,4 km)
Ittersum
(3,5 km)
Zwolle
(4,2 km)
Wapenveld
(4,3 km)
Zwolle Veerallee
(4,3 km)
Windesheim
(4,9 km)
Wezep
(4,9 km)
|