stationsgebouw I (1864-1912) | Type SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte v...lees verder
architect: K.H. van Brederode
|
verbouwing 1885 | ingrijpende wijziging. Velugels opgenomen in twee nieuwe zeer lange en brede vleugels met een afgeknot schilddak. Voor het hoofdgebouw een voorbouw. |
stationsgebouw II (1913-1956) | uitgevoerd in strakke lijnen, sober van uiterlijk en een zeer asymmetrisch grondvlak. Ingang gevormd door een lage voorbouw voor een hoog gedeelte met verschillende vensters die de centrale hal verlichten. Een groot trappenhuis leidt naar een tunnel ...lees verder
architect: G.W. van Heukelom
|
stationsgebouw III (1956) | Omdat dit station deel uitmaakt van de centrumbebouwing van deze grote stad, is de schaal daaraan aangepast. In de visie van Van der Gaast moest het station ten opzichte van de andere vervoermiddelen een opvallende plaats innemen en tegelijkertijd aa...lees verder
architect: K. van der Gaast
|
Houten gebouw noordzijde (1970-1990) | Bij de opening van de ingang aan de noordzijde is het busstation verplaatst en kwam er een laag houten noodgebouw te staan. |
noordzijde (1991) | vervangen houten noodgebouw. Tweede volwaardige stationsgebouw aan andere zijde van spoorbaan. Begane grond met verkoopgelegenheden restauratie en dienstverlening. Entrée aangegeven door teruggelegen glazen pui van twee verdiepingen
architect: J. Bak
|
Arjan Krabbenbos | 13 okt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het monumentale en onlangs gerenoveerde stationsgebouw krijgt per 15 december 2019 een nieuwe naam. Vanaf die datum gaat het station Eindhoven Centraal heten.
|
Arjan Krabbenbos | 21 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De vergrootte reizigerspassage onder de sporen worden naar alle waarschijnlijkheid in oktober 2016 geopend.Ook zijn er liften en roltrappen gebouwd die de toegankelijkheid van dit knooppunt station voor iedereen een barriere vrije toegang geeft tot alle perrons. |
Brigitte Gruiters | 26 aug 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn opa heeft met een levensgrote foto in de stationsgang van station eindhoven gehangen; hij was vendelzwaaier bij de gilde en staat afgebeeld met enorm veel gildezilver op zijn kledij. Ik reisde indertijd regelmatig met de trein en zag de foto van opa in de gang hangen. Graag wil ik weten waar betreffende foto gebleven is.
mvg,
Brigitte Poos-Gruiters |
Gerrit de Vries | 23 feb 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo Wim
Ik heb even je site bekeken en vind hem heel erg mooi en gedetailleerd. Vooral Eindhoven en Breda vind ik interessant maar ik heb een vraag:
Wanneer is het hoogspoor in Eindhoven gekomen?
Groetjes Gerrit de Vries |
Antwoord webmaster: |
Ik ben niet wim. |
Giovanni Hartogs | 10 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De verbouwing van station Eindhoven is deze maand eindelijk van start gegaan.
Bruna en Etos verhuizen naar twee tijdelijke units buiten het station, zij krijgen straks een plaats in de nieuwe stationstunnel. |
Giovanni Hartogs | 20 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Eindhoven Centraal ondergaat vanaf eind 2012 een grondige verbouwing.
Het grootste en drukste station van Zuid-Nederland (meer dan 100.000 passagiers per dag) voldoet namelijk niet meer aan de eisen van deze tijd.
Op de foto is te zien dat de wand van de stationsrestauratie volledig afgeschermd is van de stationshal. Bij de renovatie wordt deze weer in oorspronkelijke staat gebracht: open en dus als het waren een soort balkon in de stationshal.
De huidige tunnel naar de perrons is veel te smal (18 meter), hiernaast komt een nieuwe tunnel van 35 meter breed.
In de huidige tunnel komen "lounges" en de oorspronkelijke mozaekvloer (die nog onder de huidige tegels aanwezig is) wordt weer zichtbaar gemaakt.
Ook komen er liften waardoor mindervaliden gemakkelijk de perrons kunnen bereiken. Nu moeten zij nog onder begeleiding van NS-personeel via een oudere goederenlift naar boven, wat natuurlijk niet meer van deze tijd is.
In dit filmpje is een artist impression te zien van het vernieuwde station Eindhoven Centraal: http://www.youtube.com/watch?v=N06iuG0CNMQ. |
Antwoord webmaster: |
wat deze tekst met die afbeelding te nmaken heeft weet ik niet, ik heb het maar naar het station verplaatst. |
Giovanni Hartogs | 19 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eindhoven Centraal Station gaat vanaf dit voorjaar flink op de schop. De huidige reizigerstunnel van 18 m. breed, die allang niet meer toereikend is voor het met afstand drukste sration van Zuid-Nederland (zo'n 57.000 reizigers per dag); wordt verbreed tot 35 m. en er komen eindelijk fatsoenlijke liften. In 2015 moet de verbouwing klaar zijn.
De grote glazen wanden met witte gordijnen op de foto hierboven (van de stationsrestauratie) worden verwijderd, deze worden vervangen door lage glazen balkonwandjes. Daardoor wordt de stationsrestauratie weer een open "balkon naar de wereld" zoals het oorspronkelijk was. Ook krijgt de huidige reizigerstunnel, die straks uit 2 helften bestaat met daartussen trappen en liften, haar oorspronkelijke mozaekvloer terug. |
Antwoord webmaster: |
heb het verplaatst naar het station. het ging niet om de afbeelding |
anoniem | 19 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De liften werken niet meer zonder DOM-sleutel, helaas. |
Antwoord webmaster: |
je kunt gerust een mailadres opgeven hoor, het wordt hier toch niet getoond. |
harry | 1 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zowat iedereen wil die HSL door Nederland. Dat is dus net zoiets als een METRO netwerk aanleggen onder Mijdrecht.
Aan de bereikbaarheid van Eindhoven Airport wordt heel wat gedaan:
http://www.ed.nl/verkeer/8008850/Nieuwe-aansluiting-N2AirportNoord.ece
Ondergronds of niet, intercitystation Eindhoven Airport wordt weldegelijk genoemd. |
Antwoord webmaster: |
ja maar gewoon aan de huidige spoorlijn, niet als een apart lijntje ondergronds naar het vliegveld. dat is absurd. |
Cristal | 30 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb ook gemerkt dat spoor 3 en 4 nu spoor 3a, 3b en 4a, 4b is geworden, maar we krijgen niet meer bestemmingen erop, Eindhoven zegt ook een HSL er door te laten rijden maar tot nu toe is er nog niks er over duidelijk, hetzelfde geld het over het feit dat Eindhoven-Airport een ondergrondse station krijgt, |
Antwoord webmaster: |
dat laatste kunnen we heel kort over zijn. dat gaat nog heel lang duren! |
Dennis | 11 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het station van eindhoven heet eindhoven
het heeft wel 1jr eindhoven CS geheten maar is inmiddels weer eindhoven |
Antwoord webmaster: |
ja het gebruik van de naam centraal station is aan banden gelegd, voornamelijk doordat station almere centrum almere CS wilde worden genoemd. dat mocht niet. |
Franky | 2 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wat is nu eigelijk de officiele naam van het NS station . |
Antwoord webmaster: |
begin jij nu ook al? laatst ook al iemand bij station ommen: ´ik wil weten hoe station ommen precies heet´. Station Eindhoven heet toch gewoon ´station eindhoven´. hoe zou het anders moeten heten? |
Jane | 17 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Very interesting site and pictures, I found this by accident whilst trying to find out if there would be any public parking available at the railway station in Eindhoven. I am making a stopover whilst driving from Dorset UK on my way to Germany, and hoping to park up and take the train to Amsterdam for the day. |
Giovanni | 17 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ Jelle: er zijn op station Eindhoven inderdaad liften, ongeveer halverwege de perrons. Om deze te kunnen gebruiken moet je buitenom, over NS-terrein en dan een afgesloten tunnel in. Daar kun je alleen komen met behulp van NS-personeel.
In de vernieuwde stationstunnel komen straks ook liften, evenals nieuwe trappen, meer roltrappen (nu kun je alleen met de roltrap naar boven, niet naar beneden) en meer winkels.
Ook wordt de vloer van de tunnel een meter verdiept want nu is het allemaal wel erg laag. |
Jelle | 29 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zijn wel liften aanwezig op elk eilandperron. Passagiers mogen de lift volgens mij alleen gebruiken met NS-personeel. |
Antwoord webmaster: |
ok wist ik niet. |
k.van hoof | 2 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer komen er reizigersliften op dit station ? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, daarvoor moet je bij de ns zijn. er zijn nog wel meer grote stations zonder liften, zoals bijvoorbeeld Gouda, waar ik zelf woon. |
Karel Smetsers | 5 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Graag verwijs ik u naar de website: www.heteindhovensgeschenk.nl waar het ns station van Eindhoven dit jaar het onderwerp is. Het betreft hier een uniek project waarbij een jonge Eindhovense veelbelovende kunstenaar gevraagd wordt een markant Eindhovens gebouw te schilderen. Ditmaal is dat het station van Eindhoven. Het project wordt door de Gemeente Eindhoven gesteund. Karel Smetsers, Smetsers best collection |
Antwoord webmaster: |
Ik heb de opmerking hier bij het discussieforum geplaatst, dan kunnen de bezoekers van mijn site hem ook lezen. |