Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Dronryp - foto's en omschrijving op stationsweb

station Dronryp

Telegrafische verkorting: Drp
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans15,5251863
Geopend op 27 okt 1863

treinstation in gebruik
Provincie: friesland

tot 13 dec 2015Dronrijp
stationsgebouw (1863-1973)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1868aan linkerzijde vergroot met vleugel
verbouwing 1899rechterzijde ook een vleugel in spigelbeeld
verbouwing 1915middendeel krijgt een verdieping
stationsgebouw 2 (1975-1995)Een klein eenlaagsgebouwtje waarin kaartverkoop plaatsvindt en de overweg wordt bediend.

adres: 

Hatzum
9035VK Dronryp
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Dronryp

51 afbeeldingen

32 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 okt 2020 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (2)
1920 (1)
1950 (2)
1970 (18)
1990 (4)
2000 (12)
2010 (9)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Simon J. de Muinck25 jul 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn Opa, Jan Buruma, was stationschef in Dronrijp in de beginjaren van de 2e wereldoorlog. Bij de Februari staking moest hij en zijn gezin onderduiken.Hun woonhuis boven het station werd toen leeg geroofd. Wie kan ( of wil) dit bevestigen of heeft meer informatie ?
Victor Lansink (Het Utrechts Archief)3 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte heer Van Wieren, Harm Veenstra is geen stationschef geweest in Dronrijp, maar volgens het NS-personeelsarchief heeft hij als wegwerker gewerkt op diverse lijnen in het noorden van het land. Harm Veenstra is geboren op 19-2-1876 te Lucaswolde, gemeente Marum. Heeft 8 kinderen gekregen. Is begonnen bij het spoor in 1902 als wegwerker op de lijn Roodeschool-Sauwerd. Van 1906 tot 1915 werkte hij als wegwerker bij Ploeg 3 op de lijn Harlingen-Leeuwarden (dat zal de Dronrijpse connectie zijn). Van 1915 tot 1940 werkte hij als wegwerker op diverse plaatsen tussen Leeuwarden en Groningen; op het laatst voor de sectie Groningen (wachtpost 26). Meer details over zijn werk zijn te vinden in het personeelsarchief van NS bij Het Utrechts Archief. Zoeken op diverse genealogische sites levert nog wel meer gegevens op over Harm Veenstra.
Kees Jan van Wieren15 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn overgrootmoeder zou zijn opgegroeid bij familie van haar op dit station. De naam die ik doorkreeg was ene Harm Veenstra, die daar stationschef zou zijn geweest. Mijn overgrootmoeder is geboren in 1901. Weet iemand iets van deze Harm Veenstra?
Albert Frankema3 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb goede herinneringen aan het oude stationsgebouw en aan Anita en Willy de Wolf. Kan mij de stationschef nog goed herinneren als een lange slanke man. Waar blijft de tijd!!! Misschien krijg ik nog een reactie van Anita en Willy.
Antwoord webmaster:
willy krijgt zo in elk geval wel dit bericht.
annie vellema28 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
heb ook op hatzum gewoond,speelde met willie,en anita,heeft nog in mijn poezie album geschreven,heb wel herrineringen aan die tijd,er lagen vaak grote karton rollen bij het station waar wij dan mee speelden,hutten maken ,er werden boodschappen bij de fam,wolf gebracht uit leeuwarden weet ik nog doos vol en snoep!
wim9 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zou graag met mevrouw Wolf in contact komen om het een en ander over het station te vragen. Wim.
Willy de Wolf7 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ben geboren in 1948, we woonden toen op station Hatzum(Dronrijp), mijn vader was daar jarenlang stationschef (01-04-1948 tot 11-12-1970) Ik heb daar zelf tot 1969 gewoond, dus mijn hele jeugd daar doorgebracht. Heb daar leuke herinneringen aan. Willy de Wolf
Antwoord webmaster:
wat leuk. weer een oud bewoner die op mijn site een bericht achterlaat. heb je in jullie familiealbums misschien nog oude foto's van het station zitten die we hier nog niet hebben? foto's van oud bewoners ijn vaak eg bijzonder. wat was je vaders naam, dan neem ik zijn gegevens ook op in de personeelslijst van dit station.
Helen6 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom ligt station Dronrijp zo ver buiten het dorp?
Antwoord webmaster:
ze hebben de spoorlijn zo recht mogelijk naar harlingen proberen te leggen en wilden niet voor een zo klein dorp een grote omweg maken. denk ik tenminste. ze wilden waarschijnlijk aan de zuidkant van het kanaal blijven, maar niet de bocht mee naar het noorden te maken die het kanaal wel maakt.
Huub van Meurs4 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wichor, na dat het station Dronrijp-1 in 1973 is afgebroken is er nog een er nog een gebouwtje geweest Dronrijp-2 (1973) bij de overweg Hatzum , daar werden ook kaartjes verkocht daar zal ook de overweg wel bedient zijn. ik heb daar van in 1994 dia’s gemaakt maar kan deze niet in scannen. in 1995 is dit weg gehaald en is er een abri gekomen Drongrijp-3. nu vond ik een link op het internet en zie daar, daar staat warempel dat gebouwtje op (zie link). Dronrijp heeft dus meerdere gebouwen gekend!! groeten Huub hetutrechtsarchief.nl/150257
Antwoord webmaster:
ik vond het al gek dat ik die foto nog niet zou hebben, want ik heb alle interressante foto's van de HUA website gedownload en op mijn site geplaatst. Ik heb hem inderdaad al staan. Ik had het gebouwtje echter nog niet als stationsgebouw aangemaakt. Ik zal dat nog aanpassen.
Gertjan Stamer11 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In najaar 2002 bouwt men hier overdekte fietsklemmen...geen fietskluizen dus!Oh en aanleg 4 extra parkeerplaatsen ergens in 2002...meer heb ik hier nooit kunne waarnemen,het stationsgebouw is al decennia afwezig(dus gesloopt).

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (12)
Vertrekstaat 1911 (19)
Vertrekstaat 1929 (26)
Vertrekstaat 1940 (11)
Vertrekstaat 1957 (31)
Vertrekstaat 1971 (39)
Personeel op dit station

Nieuws

Vaker treinen Leeuwarden-Sneek : Provincie wil lightrailtreinen in Fryslân (23 okt 2003)
Actie voor behoud spoor naar Harlingen (5 dec 2003)
Studie: beter bus dan trein op Leeuwarden- Harlingen (5 nov 2003)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 167, 201, 270)

Stations in de omgeving

Franeker (5,6 km)
Deinum (6,5 km)
Franeker halte (6,8 km)
Beers (6,8 km)
Dongjum (6,9 km)
Jellum- Boxum (7,1 km)
Jorwerd (7,2 km)
Mantgum (7,7 km)
Minnertsga (8,6 km)
Firdgum (8,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/dronrijp