Arjan Krabbenbos | 11 jan 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Delft Zuid gaat flink op de schop de komende jaren. Vanaf najaar 2019 starten de werken en deze duren tot medio 2023.
Vanaf december 2019 met ingang van de nieuwe jaardienstregeling 2020, zal dit station voortaan Delft Campus gaan heten. Het vernieuwde station krijgt 2 eilandperrons, liften naar beide perrons en een zonnepanelendak over perrons en sporen heen. |
Arjan Krabbenbos | 25 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Delft Zuid uit het openingsjaar 1970 ,ondergaat binnenkort een ware metamorfose. In verband met de toekomstige verdubbeling van het huidige twee-sporenstation in een viersporig complex gaat er veel veranderen.
Het station telt nu 2 zij perrons,welke straks twee eilandperrons worden. Er komt een grote overkapping over beide vernieuwde perrons, een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers,liften en moderne trappen.
maar ook krijgt het een andere naam: In plaats van Delft Zuid wordt het voortaan Delft Campus. |
Martin Lamboo | 16 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Delft Zuid is het eerste station in Nederland waar ooit een volledige dichtbundel aan is gewijd: http://issuu.com/anneliesgras/docs/alsjeevenstilstaatbijdelftzuid
@Martin1960 |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, ik ken wel liedjes (udenhout) over stations en gedichten (hulshorst) en proza (visvliet) maar dat zijn voornamelijk oudere stations. een dichtbundel over een nieuwe voorstadshalte had ik nog nooit vernomen, en ook niet verwacht. |
Gertjan Stamer | 27 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het werk is begonnen(4-sporig traject/nieuwe halte)aan zijde waar ooit de sextant stond,parkeerplaatsen opengebroken enzovoorts November 2010 |
arjan krabbenbos | 11 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hopelijk wordt de viersporige lijn tot aan Schiedam Centrum ooit spoedig doorgetrokken. Als het bij dit station de uitbreiding hiervan zal stoppen zal het naar mijns inziens dit stukje Oude Lijn een flessenhals blijven. Het argument dat het te duur is om dit gelijk af te ronden vind ik onzin , omdat men nog eens later weer moet gaan knutselen aan deze spoorlijn.Liever een keer wat meer geld uitgeven en daarmee te gaan voltooien dan in 2 afzonderlijke fases, dan is het hele traject verbreed van leiden Central tot aan Dordrecht en kan eindelijk de Stedenbaan van start. |
Arjan Krabbenbos | 30 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit voorstadsstation uit 1970 ( tevens mijn geboortejaar), wordt vanaf komende vrijdag 3 septemner 2010 opgekalefaterd. Zo komt er betere verlichting onder het nu nog donkere viaduct, wordt een bushalte aangelegd op het stationsplein en er komt een grotere fietsenstalling bij. De verbouwing moet in juli 2011 klaar zijn en wordt ook halteplaats aan de zogenoemde Stedenbaan een S-Bahnsysteem in de Randstad. Als er ooit nog spoorverdubbeling gaat plaatsvinden tussen Delft en Schiedam Centrum volgt er zeker weer een verbouwing. Dan zal het wel het uiterlijk krijgen van Gouda Goverwelle, 2 eilandperrons met een afzonderlijk snel -en Sprinterspoor. |
Gertjan Stamer | 8 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Loketsluiting is wel bekend maar daarvoor worden in 2000 de kuipstoelen verwijderd en worden houten banken/planken.Ook sloop van oude fietsenstallingen en op dezelfde plek bouw nieuwe met overkapping voorjaar/zomer 2000.
Na de loketsluiting van 1-1-2003 ging de naburige frietkraam weg in Juli 2004 en in November dat jaar zijn de kleine toegangen tot de perrons afgesloten dmv hekken/later een heg.Sloop sextant Delft Zuid vanaf Pinksteren 2006 en voltooid in Juli 2006.Op diezelfde plek bouwt men overdekte fietsklemmen voorjaar 2009 en het is dus moeilijk te zien waar nu ooit die sextant stond...verderop maakt men nieuwe parkeerplaatsen(zuidzijde viaduct)en het is nu wachten van slopen van geheel en er nou eens een knappe 4-sporige treinhalte te bouwen,liefst met horeca en wachtgelegenheid...afwachten maar. |
Arjan Krabbenbos | 9 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Delft Zuid is een van de ele Sextant haltes welke er in de 60er en 70er jaren van de 20ste eeuw veel geboudwd zijn als kleine voorstadhaltes. In deze Universiteitsstad wacht binnenkort een grote verbouwing. Delft krijgt eindelijk zijn spoortunnel waarop het zo lang wachtte en in 2016 dan viersporig af moet zijn. Hoe Delft Zuid er uit ziet na 2016 weet ik niet, maar waarschijnlijk zullen de twee huidige zijperrons omgevormd zijn tot eilandperrons. Wel zullen er meer stoppers hier gaan halteren t.w. uit/naar Den Haag Centraal en Leiden Centraal v.v. Maar de preziese details over de toekomstige situatie van dit station uit 1970 ( mijn geboortejaar!) weet ik niet. |
Gérard van Teeffelen | 31 okt 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
stationsgebouw wordt/is gesloopt |
ing. S.C. Winde | 14 okt 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De gemeente Delft heeft inmiddels een ontwerp gereed voor de herontwikkeling van de stationslocatie. Op http://www.delftzuid.nl/ staat meer informatie. |
Patrick | 26 sep 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het loket op Delft Zuid is gesloten. Het gebouwtje staat leeg en er is nog geen huurder gevonden. |
ing. S.C. Winde | 23 sep 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanwege het voornemen van de NS om het tracé op deze locatie viersporig te maken, staat het station in zijn huidige vorm op de nominatie gesloopt te worden.
Door bureau MONOLAB zijn studies gedaan naar de mogelijke integratie van een nieuw station met kantoren en een parkeergarage. |