Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Chevremont - foto's en omschrijving op stationsweb

station Chevremont

Telegrafische verkorting: Cvm
lijnkmjaar
Landgraaf- Simpelveld3,9731949
Geopend op 15 mei 1949

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw I (1930-1960)Twee eenvoudige wacht gelegenheden aan weerszijden van het enkelspoor. Het was echer berekend op dubbelspoor waardoor het tweede gebouw nogal ver van het spoor verwijderd stond.
stationsgebouw II (1960-2002)

adres: 

Toupsbergstaat 88
6468AD Kerkrade
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Chevremont

42 afbeeldingen

24 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1950 (2)
1970 (7)
1980 (1)
1990 (7)
2000 (8)
2010 (12)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Menno van Beelen14 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik dacht, ik vraag het even, aangezien het op het stationsbord met accent grave staat..., maar bedankt
Menno van Beelen13 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat ik mij afvraag is de stationsnaam. wordt deze nu met of zonder accent gespeld. in de trein van veolia staat het zonder accent op het omroepbordje, maar het stationsbord geeft anders aan. is het nu Chevremont of Chvremont?
Antwoord webmaster:
op wikipedia staat dat zowel de plaats als het station zonder accent wordt geschreven.
Jo Caelen19 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Dit baanvak was niet berekend,maar er lagen twee sporen van Heerlen tot en met Simpelveld,tot dat de Duitsers 1940-45 het tweede spoor lieten verwijderen om ze te gebruiken aan het oostfront, Met vriendelijke groeten Jo Caelen
Antwoord webmaster:
dank je wel, dat wist ik niet. de duitsers maakten de keuze niet welk spoor verwijderd moest worden, maar ze vorderden bij de spoorwegen gewoon materiaal, toen de voorraad op was, moesten ze overgaan tot opbraak van enkele minder gebruikte spoorwegen, waaronder het dubbelspoor hier.
Maurice Meyers12 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op mijn site http://reizigerinlimburg.blogspot.com schrijf ik over treinen tussen Chevremont en Maastricht. Ik heb ook enkele foto's hierop geplaatst misschien wel leuk als verwijzing na deze site.
Antwoord webmaster:
Ik heb hem in dit bericht wel als link geplaatst, maar voor de officiƫle links is het toch niet geschikt. Het gaat te weinig over het spoor of de geschiedenis ervan.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1957 (38)
Vertrekstaat 1971 (69)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 200)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116)

Stations in de omgeving

Haanrade (1,5 km)
Kerkrade Centrum (1,7 km)
Rolduc Lokaal (1,8 km)
Eygelshoven (1,8 km)
Eygelshoven Markt (2,2 km)
Kerkrade West (3,5 km)
Landgraaf (3,6 km)
Heerlen De Kissel (4,7 km)
Avantis (5,8 km)
Heerlen (6,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/chevremont