stationsgebouw I (1901-1904) | eenvoudig gebouwtje met puntgevel in perrongevel |
stationsgebouw II (1904-1974) | gebouw zeer ingrijpend gewijzigd dat het nieuw lijkt. Twee verschillende vleugels, verdieping en traptorentje. Later vergroot, door de rechtervleugel te verdubbelen |
locloods met dienstwoning (1905-1978) | |
Leidsche abri (1974-1978) | Na de afbraak van het oude gebouw (1974) heeft er een tijd een abri gestaan. Bij de bouw van het nieuwe (1978) is deze weer afgebroken |
stationsgebouw III (1978) | Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows
architect: C. Douma
|
Yolande Eykenaar | 16 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vader heeft in de 70-jaren hard geprobeerd om het station te behouden, maar dat was vechten tegen de bierkaai. Men gaf er niets om. Gelukkig is het met Lunteren en Ede Centrum wel gelukt. Mijn vader werkte op het DB van de NS in Utrecht. Hij heeft de verbouwing van Ede-Centrum naar museum nog geleid. Wat nog complex was, want de goede stenen waren niet meer te koop. Ook werd het perron verhoogd wat weer andere problemen gaf. |
P. Hamming | 6 aug 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In juli is in vanwege het project 'Prettig wachten' van ProRail een nieuwe wachtruimte geopend ter vervanging van de wachtruimte uit het oude stationsgebouw. Dit oude gebouw (momenteel door deze site aan gerefereerd als stationsgebouw III) zal wel blijven staan, en worden omgebouwd naar toiletten en ruimte voor de stationsmeesters. |
Evelien Morren | 10 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is best lastig dat jullie nieuwe telefoonnummer niet op de site staat. Elke keer krijgt een mevrouw uit Barneveld degenen aan de telefoon die de NS Barneveld bellen. Zij heeft voor 14 jaar terug ditzelfde nummer als jullie, al gekregen.
kan dit opgelost worden? |
Antwoord webmaster: |
'wij' hebben geen telefoonnummer. ten eerste ben ik niet de 'jullie' die u bedoelt, want ik heb beroepsmatig niets met een station te maken, bovendien staan er 1300 stations op mijn site. de ns heeft al jaren geen telefoonnummer meer per station, wie zit er dan in barneveld op het station de telefoon op te nemen, de loketten zijn toch niet eens meer open? waar die mensen dat telefoonnummer dan vandaan halen weet ik ook niet.
niet heel handig overigens om je mailadres niet volledig in te voeren. nu lees je dit bericht waarschijnlijk nooit... |
Arjan Huiskamp | 9 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb als leerling Stations Ambtenaar gewerkt op Barneveld Dorp. Het prachtige station, waarboven de stationschef woonde.
Onlangs vernam ik van mijn Barneveldse zwager dat er plannen zijn om het fraaie gebouw te herbouwen. Hij stuurde mij dit bericht:
Financier en bouwer voor herbouw historisch station Barneveld
donderdag 2 september 2010 12:51 |
Antwoord webmaster: |
een beetje oud bericht, meer dan een jaar oud. er zijn al nieuwere berichten in mijn archief geplaatst dat het niet door gaat. helaas. |
Dick Jansen Venneboer | 1 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hadden ze in 1974 met het oude station maar gedaan zoals de DR al in 1969 met station Halberstadt: inpakken in een "modern" jasje. Hier zijn ze uiteindelijk tot inkeer gekomen en sinds augustus 2010 straalt het gebouw weer in haar oude glans (zie Modelleisenbahner 12/2010). Het heeft wat gekost, maar toch....... |
Antwoord webmaster: |
in halberstadt was het noodzakelijk iets aan het gebouw te doen omdat het in de oorlog zo beschadigd was. met het gebouw in barneveld was niets mis, behalve dan dat het te groot geworden was. halberstadt ziet er nu inderdaad weer mooi uit, maar wat was dat lelijk geworden zeg! |
r.j.holwerda | 25 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
L.S,
Mijn vraag: Wanneer werd het vorige gebouw station barneveld centrum afgebroken?
Bij voorbaat dank,
Renze Holwerda. |
Antwoord webmaster: |
dat staat op mijn site: dat gebouw stond er van 1904 tot 1974 |
Gertjan Stamer | 3 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tussen sloop 2e stationsgebouw in 1970 en bouw nieuwe stationsgebouw (het huidige) heeft er nog een langwerpige glazen abri gestaan zuidzijde overpad, dit zou het 3e stationsgebouw (what's in a name) zijn en het huidige uit 1978 het 4e...toch? Naam Barneveld was er eerst, plm 1903 werd dat dus Barneveld Dorp. Lees en geniet boek Een eeuw Kippenlijn door Gerjan Crebolder uit 2003 en is Schaffelaarreeks nr 32. |
Gert van Donselaar | 6 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik herken dit station zo goed. Van 1951 tot 1961
reisde ik met mijn ouders vanuit Den Haag via dit station naar mijn grootouders in Barneveld. Je keek als stadskind toen je ogen uit; primitieve apparaten om bomen, seinen en wissels te bedienen. Prachtig, maar vooral het gebouw, vanuit de dorpszijde.
Als Ede-Dorp (Centrum) een rijksmonument is, waarom heeft dit vorige station van Barneveld-Dorp (Centrum) nooit die status gekregen: het was het mooiste oude station aan het kippenlijntje (nu Valleilijn). |
Antwoord webmaster: |
het is te vroeg gesloopt. in de jaren 70 hechtte men nog niet zoveel waarde aan wat nieuwere oude gebouwen en moest het allemaal functioneel. Ede centrum was toen ook nog geen monument. Ik heb je opmerking verplaatst naar de pagina over het station ipv de afbeelding. |
Gertjan Stamer | 2 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarschijnlijk zomer 2009 sloop van bielzen aan zuidzijde van stationsgebouw,had wel wat maar is nu een kronkelpad naar relaiskasten geworden. |
Gertjan Stamer | 10 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
1 Januari 2002 sluiting Treintaxihalte.In voorjaar 2004 worden NS loketdiensten overgzet naar McLevi snackbar-NS loket alleen nog open van 7:00-11:00...gesloten per ???Eind Augustus 2004 wachtruimte ne loketruimte dichtgespijkerd met grote houten platen/verbouwing van snackbar die loketruimte er bijtrekt-de wachtruimte blijft zo.In 2005 wordt de snackbar OV Shop.Najaar 2006 eindelijk sloop oude fietsenstallingen en vervangen door veel fraaiere overkapte...nieuwe locatie is de noordzijde van het stationsgebouw. |