Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Barneveld Centrum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Barneveld Centrum

Telegrafische verkorting: Bnc
lijnkmjaar
Nijkerk- Barneveld- Ede14,6931902
Geopend op 1 mei 1902

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

tot 31 mei 1981Barneveld Dorp
stationsgebouw I (1901-1904)eenvoudig gebouwtje met puntgevel in perrongevel
stationsgebouw II (1904-1974)gebouw zeer ingrijpend gewijzigd dat het nieuw lijkt. Twee verschillende vleugels, verdieping en traptorentje. Later vergroot, door de rechtervleugel te verdubbelen
locloods met dienstwoning (1905-1978)
Leidsche abri (1974-1978)Na de afbraak van het oude gebouw (1974) heeft er een tijd een abri gestaan. Bij de bouw van het nieuwe (1978) is deze weer afgebroken
stationsgebouw III (1978)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationsplein 4
3771ES Barneveld
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
16 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Barneveld Centrum

87 afbeeldingen

67 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 aug 2024 zijn omrand.

1900 (5)
1910 (10)
1920 (2)
1930 (1)
1940 (1)
1950 (7)
1960 (7)
1970 (24)
1980 (3)
1990 (8)
2000 (7)
2010 (5)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Yolande Eykenaar16 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vader heeft in de 70-jaren hard geprobeerd om het station te behouden, maar dat was vechten tegen de bierkaai. Men gaf er niets om. Gelukkig is het met Lunteren en Ede Centrum wel gelukt. Mijn vader werkte op het DB van de NS in Utrecht. Hij heeft de verbouwing van Ede-Centrum naar museum nog geleid. Wat nog complex was, want de goede stenen waren niet meer te koop. Ook werd het perron verhoogd wat weer andere problemen gaf.
P. Hamming6 aug 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
In juli is in vanwege het project 'Prettig wachten' van ProRail een nieuwe wachtruimte geopend ter vervanging van de wachtruimte uit het oude stationsgebouw. Dit oude gebouw (momenteel door deze site aan gerefereerd als stationsgebouw III) zal wel blijven staan, en worden omgebouwd naar toiletten en ruimte voor de stationsmeesters.
Evelien Morren10 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is best lastig dat jullie nieuwe telefoonnummer niet op de site staat. Elke keer krijgt een mevrouw uit Barneveld degenen aan de telefoon die de NS Barneveld bellen. Zij heeft voor 14 jaar terug ditzelfde nummer als jullie, al gekregen. kan dit opgelost worden?
Antwoord webmaster:
'wij' hebben geen telefoonnummer. ten eerste ben ik niet de 'jullie' die u bedoelt, want ik heb beroepsmatig niets met een station te maken, bovendien staan er 1300 stations op mijn site. de ns heeft al jaren geen telefoonnummer meer per station, wie zit er dan in barneveld op het station de telefoon op te nemen, de loketten zijn toch niet eens meer open? waar die mensen dat telefoonnummer dan vandaan halen weet ik ook niet.

niet heel handig overigens om je mailadres niet volledig in te voeren. nu lees je dit bericht waarschijnlijk nooit...

Arjan Huiskamp9 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb als leerling Stations Ambtenaar gewerkt op Barneveld Dorp. Het prachtige station, waarboven de stationschef woonde. Onlangs vernam ik van mijn Barneveldse zwager dat er plannen zijn om het fraaie gebouw te herbouwen. Hij stuurde mij dit bericht: Financier en bouwer voor herbouw historisch station Barneveld donderdag 2 september 2010 12:51
Antwoord webmaster:
een beetje oud bericht, meer dan een jaar oud. er zijn al nieuwere berichten in mijn archief geplaatst dat het niet door gaat. helaas.
Dick Jansen Venneboer1 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hadden ze in 1974 met het oude station maar gedaan zoals de DR al in 1969 met station Halberstadt: inpakken in een "modern" jasje. Hier zijn ze uiteindelijk tot inkeer gekomen en sinds augustus 2010 straalt het gebouw weer in haar oude glans (zie Modelleisenbahner 12/2010). Het heeft wat gekost, maar toch.......
Antwoord webmaster:
in halberstadt was het noodzakelijk iets aan het gebouw te doen omdat het in de oorlog zo beschadigd was. met het gebouw in barneveld was niets mis, behalve dan dat het te groot geworden was. halberstadt ziet er nu inderdaad weer mooi uit, maar wat was dat lelijk geworden zeg!
r.j.holwerda25 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
L.S, Mijn vraag: Wanneer werd het vorige gebouw station barneveld centrum afgebroken? Bij voorbaat dank, Renze Holwerda.
Antwoord webmaster:
dat staat op mijn site: dat gebouw stond er van 1904 tot 1974
Gertjan Stamer3 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tussen sloop 2e stationsgebouw in 1970 en bouw nieuwe stationsgebouw (het huidige) heeft er nog een langwerpige glazen abri gestaan zuidzijde overpad, dit zou het 3e stationsgebouw (what's in a name) zijn en het huidige uit 1978 het 4e...toch? Naam Barneveld was er eerst, plm 1903 werd dat dus Barneveld Dorp. Lees en geniet boek Een eeuw Kippenlijn door Gerjan Crebolder uit 2003 en is Schaffelaarreeks nr 32.
Gert van Donselaar6 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik herken dit station zo goed. Van 1951 tot 1961 reisde ik met mijn ouders vanuit Den Haag via dit station naar mijn grootouders in Barneveld. Je keek als stadskind toen je ogen uit; primitieve apparaten om bomen, seinen en wissels te bedienen. Prachtig, maar vooral het gebouw, vanuit de dorpszijde. Als Ede-Dorp (Centrum) een rijksmonument is, waarom heeft dit vorige station van Barneveld-Dorp (Centrum) nooit die status gekregen: het was het mooiste oude station aan het kippenlijntje (nu Valleilijn).
Antwoord webmaster:
het is te vroeg gesloopt. in de jaren 70 hechtte men nog niet zoveel waarde aan wat nieuwere oude gebouwen en moest het allemaal functioneel. Ede centrum was toen ook nog geen monument. Ik heb je opmerking verplaatst naar de pagina over het station ipv de afbeelding.
Gertjan Stamer2 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarschijnlijk zomer 2009 sloop van bielzen aan zuidzijde van stationsgebouw,had wel wat maar is nu een kronkelpad naar relaiskasten geworden.
Gertjan Stamer10 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
1 Januari 2002 sluiting Treintaxihalte.In voorjaar 2004 worden NS loketdiensten overgzet naar McLevi snackbar-NS loket alleen nog open van 7:00-11:00...gesloten per ???Eind Augustus 2004 wachtruimte ne loketruimte dichtgespijkerd met grote houten platen/verbouwing van snackbar die loketruimte er bijtrekt-de wachtruimte blijft zo.In 2005 wordt de snackbar OV Shop.Najaar 2006 eindelijk sloop oude fietsenstallingen en vervangen door veel fraaiere overkapte...nieuwe locatie is de noordzijde van het stationsgebouw.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (22)
Vertrekstaat 1929 (23)
Vertrekstaat 1940 (18)
Vertrekstaat 1957 (35)
Vertrekstaat 1971 (46)
Personeel op dit station

Nieuws

Tweede kans historisch station Barneveld (6 mrt 2012)
Historisch station Barneveld wordt niet herbouwd (21 jun 2011)
Conceptplan omgeving historisch station Barneveld Centrum klaar (20 jan 2011)
Haalbaarheidsstudie Stationsgebouw Barneveld Centrum (30 nov 2010)
Tijd dringt voor nieuw stationsgebouw in Barneveld Centrum (17 nov 2010)

Ouder nieuws over Barneveld Centrum

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 17)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 152)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 278)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 136)

Stations in de omgeving

Barneveld Noord (2,3 km)
Barneveld- Voorthuizen (2,4 km)
Barneveld Kruispunt (2,7 km)
Voorthuizen (4,8 km)
Meulunteren (4,9 km)
Terschuur (5,5 km)
Dusschoten (5,7 km)
Appel (6,3 km)
Lunteren (6,6 km)
Hoevelaken (7,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/barneveld