station Barendrecht - foto's en omschrijving op stationsweb
station Barendrecht
Telegrafische verkorting: Brd
treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland
Exacte locatie op Google Maps (51,8551°N 4,55271°E )
36 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,1 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Barendrecht
126 afbeeldingen
40 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 mrt 2025 zijn omrand.
 |
1950 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (8)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
T. van Dongen | 1 nov 2020 |
|
even een vraag, u vermeld ooit het oude filmmateriaal eens te digitaliseren,
Als Historische Vereniging Barendre probeer ik momenteel een DVD te produceren van de stations geschiedenis. Hebt u wellicht hier bruikbaar film/video materiaal voor dan kunnen we dit hierin verwerken. Uieraart met (indien u hiermee acc. gaat) vermelding wie dit beschikbaar heeft geteld |
Antwoord webmaster: |
De filmpjes van deze meneer hebben niet veel met het station te maken, maar zijn filmpjes van treinen die toevallig bij barendrecht zijn genomen. Niet relevant voor jullie dus lijkt me. |
Hans Klomp | 12 sep 2017 |
|
In de Staatscourant van 19-07-1887 wordt gemeld dat op 31-10-1877 "het houten winterstation aan den Rijksstraatweg te Barendrecht" voor afbraak is verkocht. |
Hans Klomp | 12 sep 2017 |
|
Inde Nederlandsche Staatscourant van 12-02-1873 is opgenomen het "Verslag der aanleg der Staatsspoorwegen" van het Ministerie van Binnenlandsche zaken. Dit lopende tot eind 1872.
Dit verslag meldt dat, ter verbetering van de exploitatie van de lijn Rotterdam - Dordrecht, nog is aangelegd "Eene winterhalte op het punt van de kruising van den Rijksstraatweg met den spoorweg te Barendrecht, ten gebruike in geval op de rivier te Rotterdam ijsgang is." En vervolgens dat het werk hiervoor op 18 januari 1873 gereed zal zijn. |
Bastiaan Blinksma | 8 dec 2015 |
|
Nog een filpje van het oude station met de verbouwin reed op de achtergrond zichtbaar
https://www.youtube.com/watch?v=SzqYYxzxh4I |
Bas Blinksma | 12 aug 2012 |
|
Ik heb u enige tijd geleden geschreven dat ik nog wat interessante foto's van het jaar 200 en 2002 heb, en ook foto's van 2012.
Zie hiervoor treinpunt.nl, facebook en of Flickr.
Ik heb echter nog geen reactie van u mogen ontvangen omtrent belangstelling voor deze foto's
ook is een filmpje geupload op You Tube waar nog het te ziwen is "oude" station. Met de aanvang van de bouw van het nieuwe station. Wilt u svp reageren? |
Antwoord webmaster: |
Sorry, ik loop wat achter met de verwerking van de site, beetje druk. Wel belangstelling, heb je een link waar ik eea kan bekijken? |
Bas Blinksma | 3 jan 2012 |
|
Dit is een station waar ik, ( wij ), al sinds 1988 spotten, "treintjes kijken". Sinds 2007 worden er filmpje gemaakt en op You Tube gezet. Ik hoop het ooit gefilmde materiaal nog eens te digitaliseren en op you Tube te zetten. Hier een voorbeeld:http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=barendrecht |
Antwoord webmaster: |
wat wil je met dat voorbeeld? die link voert gewoon naar deze pagina! overigens hebben filmpjes van treinen niets met een station te maken en worden ze hier echt niet gelinkt. dat zou mijn site veel teveel vervuilen. |
Victor Lansink | 30 mei 2011 |
|
Het eerste station lag bij km. 38.6. is dat nog de moeite waard om te vermelden? |
Gertjan Stamer | 10 okt 2009 |
|
In Juni 2001 verrijst een gigantische voetbrug/fietsbrug aan noordzijde van de perrons.Tevens dat jaar opening Treintaxihalte in December.Al druk bezig met nieuwe sporen te leggen en 3 December opening nieuwe sporen naar Rotterdam cq Dordrecht en geheel goed in dienst per 10-12-2001,die voetbrug staat dus in verbinding met overkapping,incl liften en glaswanden...het nieuwe station in wording.In Januari 2002 sloopt men de rails aan de beide perrons maar noodperron spoor 3 blijft even aanwezig en begin Februari 2002 gaat spoor 4 in bedrijf(goederentreinenspoor!)en tevens bouw extra trappartij(tje)toegang spoor 4,dit spoor werd vooral gebruikt in de weekeinden in 2002.In 2003 sluit NS loket al voor de weekeinden.Medio Oktober is de nieuwe hal geheel 4-sporig en sluiting NS loket 2e stationsgebouw Barendrecht op 17 November 2003.In Maart start sloop kenmerkende witte stationsgebouw van architect Douma inclusief tunnelentree en stationsklokketoren...even slikken dus!Aan linkerzijde verrijst liftschacht en opgaande en neergaande roltrappen,ongeveer op oude plek einde fietsenstalling/fundering tijdelijke voetbrug,het nieuwe spul gaat in November in werking.In de jaren erna verdere afwerking plateau mbt parkeren en aanplant planstoen/het groene dak dus.Ter hoogte van overweg Gebroken Meeldijk verrijst ergens in 2007 automatische fietsenstalling/rijwielshop. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Info over dit station op:
ns.nl|9292.nl|stations.nl
Vertrekstaat 1891 (21)
Vertrekstaat 1911 (32)
Vertrekstaat 1929 (30)
Vertrekstaat 1940 (33)
Vertrekstaat 1957 (64)
Vertrekstaat 1971 (111)
Personeel op dit station
Nieuws
Grootste stationsdaktuin van Europa (11 jun 2007)
De aanleg van de spoorweg van Rotterdam CS naar Dordrecht (13 jun 2006)
GroenLinks: beter beeld van gemeente door fietstocht : Fietsgoot bij station Barendrecht is te krap (6 apr 2004)
Einde nadert voor NS-loket Barendrecht (22 okt 2003)
Barendrecht eerste volledig overdekte station (11 dec 2001)
Ouder nieuws over Barendrecht
Literatuur
Stations in de omgeving
Rotterdam Lombardijen
(3,2 km)
IJselmonde
(4,4 km)
Rotterdam Stadion
(4,6 km)
Zwijndrecht (oud)
(6 km)
Mallegat
(6 km)
Rotterdam Zuid
(6,3 km)
Kralingsche Veer
(6,8 km)
Feijenoord
(7,2 km)
Zwijndrecht
(7,5 km)
Rotterdam Boerengat
(7,7 km)
|