Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Kropswolde

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Kropswolde die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Wim Mensinga (15 aug 2009)
Station Kropswolde In 1868 werd de wachthalte gebouwd en in 1870 werd de proefhalte Kropswolde geopend (KW) tegen over de plek waar nu het stationskoffiehuis staat . Dit gebouw heeft drie verschillende vormen gehad .Het eerste gebouw was een eenvoudig station en was rechthoekig van vorm. Het had een lengte van 18.80 meter en een breedte van 5 meter . Achter het station zat een kleine zandafgraving ten behoeve van de aanleg van het spoor. Aan de achterkant van de halte Kropswolde stond ook nog een bijgebouwtje . Het geheel lag aan de zuidkant van het in 1868 geopende enkel spoor dat toen nog van Groningen naar het eindpunt Winschoten ging . Ook kwam een omloopspoortje te liggen .Erg veel bewoners kende de buurt niet. In de omgeving waren aan het Winschoterdiep wat scheepswerven te vinden en de in 1842 geopende fabriek van Scholtens Foxhol . Deze bedrijvigheid trok misschien nog wel mensen aan. Maar voor de gewone arbeider was een ritje met de trein toen veel te duur. Wel lag Kropswolde aan de Woldweg dat de doorgang was naar Drenthe . Er wordt in 1872 gesproken over het groter maken van de wachtkamer en als men de oude bouw tekeningen ziet , zie je dat de wachtkamer van 5.80 meter naar 11 meter lengte vergroot is. Dat betekent dat het gebouw van 18 meter 80 naar 24 meter lengte ging . Het stuk werd er aan de westkant bij aangebouwd .In 1910 is de halte Kropswolde nog verder uitgebreid met een wachters woning; een zelfde soort dat er nog staat in Waterhuizen. Het geheel komt nog al rommelig over .In dat zelfde jaar wordt er aan de zuidwestkant van het spoor nog een houten abri geplaatst . In 1912- 1913 word het traject Groningen Zuidbroek dubbelsporig gemaakt . In 1914 wordt met het nieuwe veel grotere station begonnen dat aan de noordkant komt te staan aan de ( Foxholster kant ) In 1915 wordt het oude station gesloopt. En er wordt in die tijd ook een losspoor aangelegd met toegangsweg. Een bewoner uit de buurt ging hier rond de oorlogstijd wel eens kijken bij het overladen van de kolen. Zijn broer hielp hier ook wel mee . Deze kolen werden door Nieboer vervoerd met paard en wagen en gingen naar de Scholtens fabriek waar er de stoomketels mee gestookt werden. Aan de andere kant van de weg kon men in het stationskoffiehuis een borreltje nuttigen . Tot zo ver deze bewoner van de streek . Het Nieuwe station heeft aan de voorkant een uitbouwtje waar men het zicht over het spoor heeft. Het station ligt namelijk in een flauwe bocht. In dit gedeelte stond ook een blokkenstelsel voor het bedienen van de seinen. Het blokkenstelsel is in de jaren tachtig verdwenen na de automatisering van de spoorlijn . Eveneens verdween ook de bediening voor de overweg bomen . De telegraafpalen werden ook in die tijd verwijderd. En ook het spoorbruggetje tussen Kropswolde en Martenshoek verdween. Het hoofdgebouw met een afmeting van een dikke 25 meter lengte en 12 ½ meter hoogte was in de gehele omtrek goed te zien. Achter het magazijn dat later dienst deed als fietsenstalling was ook nog een toilet gedeelte en aan de westkant stond ook nog een bijgebouw. Het stationskoffiehuis tegen over het station deed tot in de jaren 70 vorige eeuw ook nog goede zaken. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn veel stationsgebouwen in de provincie Groningen gesloopt. Zo stond ook het station van Kropswolde op de lijst om te gaan vedwijnen . In de jaren tachtig werd de bovenverdieping gekraakt en rond 1989 zou het station plat moeten gaan,maar het gebouw is tenslotte verhuurd aan de vereniging beeldende kunstenaars . Dit heeft tot gevolg gehad dat het station er weer tip top uitziet en sinds een paar jaar is het ook nog rijksmonument ! Een bewoner aan de Zuidzijde van het station die de zandgat naast het spoor aan het opschonen was kwam tot grote verwondering de seinarm tegen die er eens stond. Martijn Lagerwerf woont sinds 1989 in het station . In het station is oa een museum voor handwerktuigen gevestigd . En er is nu een tentoonstelling over de geschiedenis van het station Kropswolde .
reactie webmaster: een heel verhaal, maar ik plaats het hier toch maar, wel een mooi overzicht, maar veel van de info staat hier al op de site.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina