Plaats een opmerking bij station Schagen
Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Schagen die wordt toegevoegd
aan de pagina.
Oorspronkelijke reactie:
Han Lefering (8 feb 2009)
Schagen in de zeventiger jaren, een levendig en gezellig station. Het was een station waar alles nog voorkwam. Je was treindienstleider en lokettist. Je kon er buitenlandse kaartjes afgeven, zitplaatsen reserveren, vakantiereisjes boeken (Minitrips), koffers en fietsen als bagage bevrachten, goederen bevrachten als expresgoed en het station was geopend voor wagenladingen, voornamelijk vertrek (koelwagens). Het publiek was gemoedelijk en vriendelijk. Het kon er erg druk zijn vooral wanneer er storing was in de relaisbeveiliging. Berucht was storing van de rijrichting. Alle seinen tussen Schagen en de Waard stonden dan op rood en de AKI/AHOB's bleven dan dicht liggen. Je moest dan alle treinen bij je mede treindienstleider telefonisch: vragen, aannemen, afseinen en binnen seinen. Ook werden er dan door de oplopende vertraging kruisingen verlegd. Al je handelingen moest je vastleggen in het treinregister. De machinisten meldden zich telefonisch om toestemming te vragen verder te rijden, dit geschiedde op zicht, ten hoogste 40 km. Voor iedere trein moest een lastgeving AKI/AHOB worden uitgeschreven. Deze bracht je naar de machinist, die hem tekende en een deel in ontvangst nam. Je gaf de machinist en de conducteur toestemming om te vetrekken. Het uitrijsein toonde dan geel knipperlicht. Een gestoorde rijrichting werd wel veroorzaakt door blikseminslag.
reactie webmaster:
|