Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Zwaagwesteinde

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Zwaagwesteinde die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Sjoerd Eeftens (7 jan 2009)
De vraag of een object een station, halte of stopplaats is, ligt nog veel ingewikkelder. Vroeger bestond er uit oogpunt van exploitatie een verschil dat enerzijds te maken had met de aard van de aanwezige faciliteiten (was er ook goederenvervoer, hoeveel reizigersvervoer was er) en de aanwezige infra (waren er wissels, was er een blokpost). Het gevolg was dat je wachter was op een stopplaats (overwegpost met kaartverkoop en perrons), haltechef op een halte (hogere status, soms personeel) of stationschef (met nog meer personeel onder je). Je kon opklimmen. Zo was Princenhage ooit een station (wegens de hoeveelheid reizigers), later een halte. Er waren geen wissels, geen blokpost. De status werd geregeld per dienstorder en hiervan bestaat een uitgebreide, vrijwel complete, gedateeerde (nog) niet gepubliceerde lijst. Het TRR hield op grond van alleen de infra een andere definitie aan. Een station is een infragebied waar een trein kan ophouden en beginnen, dan wel een andere trein kan kruisen of inhalen. Anders was het een halte. Stopplaatsen waren in deze definitie ook een halte. Dit is in de loop van de tijd onhoudbaar geworden omdat dan Stavoren een station zou zijn (dat was het ooit ook) terwijl het thans qua infra niet meer dan een halte is. En wat te doen met TPRB stations als Workum waar je niet (meer) kunt inhalen, beginnen en eindigen? Omdat deze site uitgaat van plaatsen langs het spoor waar je kunt stoppen in de ruimste zin, is het onderscheid niet zinvol en zou je alle objecten een station kunnen noemen, zoals de dienstregeling eigenlijk ook doet. Wil je uitputtend juist weergeven: station, halte of stopplaats, dan kan ik op grond van de dienstorders al aangeven dat er stations zijn waarbij dit meer dan vijf maal is veranderd terwijl er buiten niets gebeurde. Han Lefering doelt met de spoorwegkaart op het model 7500 dat jaren is uitgegeven. Er werd op dit model grafisch geen verschil gemaakt tussen stations en halten, behalve inzake niet reguliere stopplaatsen zoals Liempde en OLV ter Nood. Mijn grafisch bureau Data & Design verzorgde overigens de laatste drie edities van dit model 7500; ik heb de drukmodellen hier nog liggen. Wichor, uitputtendheid zal niet lukken en dit geldt ook voor naamgevingen. Wij houden de dienstordernamen aan en ook daar zijn objecten die meer dan vijf maal van officiƫle spelling zijn veranderd. Dit betreft dus veelal geen fouten maar echte veranderingen. De vraag is of dat voor jouw prachtige site van belang is.
reactie webmaster: ik neem aan dat de betreffende lijst waar je over spreekt in jouw bezit is. Ik zal niet zoveel waarde eraan hechten dat de haltes en stations alszodanig juist worden weergegeven omdat het zoals je zegt meer te maken had met de status van het personeel dan van de betreffende locatie. Naamgeving vind ik overigens interessanter, en als ik ooit volledigheid wil pretenderen zal ik dat toch opnemen. Daarvan heb ik overigens al een groot deel opgenomen, op basis van oude dienstregelingen.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina