Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Sneek

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Sneek die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Dirk M Nyenhuis (9 apr 2008)
Alhoewel nu wonende in Engeland kwam ik bij toeval terecht op statiosweb. Station Sneek. Mijn vader (NS werknemer) werd in 1941 oververplaatst van Meppel naar Sneek en wij woonden dus in Sneek vanaf 1941-1947. Ons huis was op ongeveer 150 meter afstand tegenover het station (Juliana Park 7) en dus U begrijpt dat ik dagelijks te vinden was op of in de dichte nabijheid van het station. De stationschef Vermaas geheten woonde boven het station en een van der Meulen was the beheerder van de de wachtkamers en restauratie. Ik geloof dat zijn zoon Tjitte van der Meulen ( ongeveer mijn leeftijd) de wachtkamers ed overnam gedurende 1960-1970. Ongeveer 30 meter net buiten het eerste perron was in de oorlogsjaren een schuilkelder voor het personeel in geval van een luchtaanval, maar als kinderen speelden wij geregeld om,in en nabij de schuilkelder. Het aantal spoorwegpersoneelop het station Sneek. was omtrent 8-10. Maar wist U dat Mevrouw Vermaas ( de stationschef's echtgenote) eens tijdens ophanging van de huishoudelijke was door het perron dak is gevallen. Een rangeerder genaamd van Meekeren had de tegenwoordigheid van geest om haar val the breken. De stations Mantgum, Bozum,Ijlst, Workum en Staveren zijn mij ook goed bekend. Op het station Ijlst werd op 16 April 1943 een goederentrein beschoten door een vliegtuig van de RAF en toen het vliegtuig voor de tweede maal terugkwam vloog het in de bomen aan de achterkant van het station, storte neer en de twee inzittenden kwamen daarbij om het leven. Als u geinterseerd bent dan kan ik U nog iets meer vertellen over de stations van het baanvak Leeuwarden Staveren Dirk Niyenhuis In 1947 werd mijn vader oververplaatst naar Leeuwarden waar ik zelf voor 4 jaar bij de Spoorwegen werkzaam was. Ik emigreerde in 1953 naar Rhodesia (nu Zimbabwe) en was daar voor 35 jaar werkzaam bij de spoorwegen. Bent u bekend met het verhaal dat in Leeuwarden Stationschef Blijham in de Meidagen 1940 tijdens de Duitse inval in Nederland met behulp van twee stoom locomotieven geprobeerd heeft om the perron daken en zuilen van het station in elkaar te trekken?
reactie webmaster:

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina