Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
Utrecht krijgt station van staal en glas ( - 30 jun 2006)

Utrecht krijgt station van staal en glas

30 jun 2006

Amsterdam heeft zijn airport, Rotterdam zijn seaport, Utrecht CS z’n railport. Het grootste station van Nederland gaat voor een slordige 300 miljoen euro op de schop.

Gehaast wringen reizigers zich door de mensenmassa van Hoog Catharijne naar de stationshal. Hier een duw, daar een por. Utrecht CS kent z’n eigen spits. De ’patatstraat’ stroomt ’s morgens en ’s middags over. Een vette walm van versgebakken friet beneemt de reiziger iedere eetlust.

Utrecht CS is uit z’n jasje gegroeid. Al jaren kampt het verouderde complex met ruimtegebrek. Het station is oorspronkelijk gebouwd voor een capaciteit van 35 miljoen reizigers per jaar. Nu al verwerkt Utrecht CS er zo’n 55 miljoen. Het aantal verdubbelt tot 2020 naar zo’n 100 miljoen per jaar.

De verwachte extra reizigers zijn deels afkomstig van de hsl en deels van de RandstadRail. Bovendien maken steeds meer inwoners van het almaar uitdijende Leidsche Rijn gebruik van Utrecht CS . Verder krijgen pakweg 20.000 werknemers

Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.

Gekoppelde stations

Utrecht Centraal
Rotterdam Centraal
Den Haag Centraal
Amsterdam Centraal
Amsterdam Zuid
Arnhem Centraal
Breda
Delft