Lijn Dordrecht-Geldermalsen lijkt nu gered ( - 10 dec 2004)
Lijn Dordrecht-Geldermalsen lijkt nu gered
10 dec 2004
Stationsgebouwen een andere, lucratiever bestemming geven en de grond van de emplacementen voor goed geld verkopen aan bedrijven en voor woningbouw. Zo hopen de gemeenten langs het spoor Dordrecht- Geldermalsen de financiën te vergaren om deze lijn in stand te houden.
Het ministerie van verkeer en waterstaat heft dit spoor, de bijna 50 kilometer lange MerwedeLingelijn, per 1 april 2005 op omdat het onrendabel is. Alleen het traject Dordrecht- Gorinchem heeft voldoende reizigers om rendabel te zijn.
De provincie Zuid-Holland en de acht gemeenten aan de lijn hebben nu definitief de handen ineengeslagen om de lijn in sterk verbeterde vorm vanaf 1 januari 2007 voort te zetten. Tussen 2005 en 2007 zal een dochtermaatschappij van de Nederlandse Spoorwegen het vervoer nog behartigen. De NS wilde de lijn ook wel overnemen maar dan in sterk afgeslankte vorm. Provincie en gemeenten, met Gorinchem en Leerdam voorop, wilden dat niet. Die vinden het belang van de verbinding (ook ver
Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.
|